Rancangan Minggu 31
Tarikh | 27 Julai 2009 (Isnin) |
Kelas | 2C |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Unit 18 Herba Malaysia |
Fokus Utama | Menghuraikan idea dengan bernas secara kritis dan kreatif |
Fokus Sampingan | Menyatakan pendirian yang jelas dengan mengemukakan maklumar yang releven |
Objektif | Membaca sesuatu petikan |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar membaca teks karangan yang diberikan selama 3 minit 2. Guru merumuskan pengajaran yang telah disampaikan |
Sistem Bahasa | Ayat Dasar |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Sains Nilai : Kerajinan KB : Menjana Idea KBT : Pembelajaran Konstruktivisme |
BBM | Buku Teks Bahasa Melayu T2 (M/S 178) |
Refleksi | Pelajar memahami maksud teks yang telah dibaca. |
Tarikh | 27 Julai 2009 (Isnin) |
Kelas | 1J / 1G |
Masa | 3.25-4.00ptg / 5.45-6.20ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 7 Johor Menegakkan Semula Kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka |
Tajuk Kecil | c) Usaha Johor menguasai Melaka d) Kebangkitan Acheh e) Perang 3 Segi |
Hasil Pembelajaran | Memahami peranan Johor menegakkan semula kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka |
Aras | Aras 1 v) Menyatakan sebab-sebab kebangkitan Acheh vii) Menyenaraikan kuasa-kuasa yang terlibat dalam Perang 3 Segi Aras 2 i) Menghubungkaitkan kerajaan Johor, Acheh dan Melaka dalam Perang 3 Segi ii) Membincangkan kedudukan tanah jajahan Melaka selepas kejatuhan Melaka iii) Menjelaskan kegigihan dan keberanian pemimpin untuk mendapatkan semula Melaka Aras 3 i) Mengupas sebab-sebab pihak Johor dan Melaka tidak pernah bekerjasama untuk menentang Portugis |
Unsur Patriotisme | Bersikap cekal dan tabah |
Konsep/Istilah | Warisan, Pengasas, Tanah Jajahan, kawasan takluk |
Nilai Pembelajaran | Mengamalkan sikap tidak berputus asa |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | 1. Kajian peta : Perang 3 Segi 2. Penerangan mengenai tajuk yang diberi kepada pelajar. 3. Sesi soal jawab berkenaan dengan nota yang diberi |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar memberi kerjasama semasa sesi penerangan diberikan. Begitu juga dengan nota yang diberi. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya |
ABM | i) Buku Teks Sejarah ii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 28 Julai 2009 (Selasa) |
Kelas | 2I |
Masa | 12.50 - 2.00ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Unit 18 Herba Malaysia |
Fokus Utama | Menghuraikan idea dengan bernas secara kritis dan kreatif |
Fokus Sampingan | Menyatakan pendirian yang jelas dengan mengemukakan maklumar yang releven |
Objektif | Membaca sesuatu petikan |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar membaca teks karangan yang diberikan selama 3 minit 2. Guru merumuskan pengajaran yang telah disampaikan |
Sistem Bahasa | Ayat Dasar |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Sains Nilai : Kerajinan KB : Menjana Idea KBT : Pembelajaran Konstruktivisme |
BBM | Buku Teks Bahasa Melayu T2 (M/S 178) |
Refleksi | Pelajar memahami teks yang dibaca dan mencari jawapan yang sesuai untuk soalan yang diberi. |
Tarikh | 28 Julai 2009 (Selasa) |
Kelas | 1I |
Masa | 3.25-4.35 |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 7 Johor Menegakkan Semula Kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka |
Tajuk Kecil | c) Kebangkitan Acheh d) Perang 3 Segi e) Kegemilangan kerajaan Johor mengukuhkan ketuanan Melaka : i) Pusat Perdagangan |
Hasil Pembelajaran | Memahami peranan Johor menegakkan semula kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka |
Aras | Aras 1 v) Menyatakan sebab-sebab kebangkitan Acheh vii) Menyenaraikan kuasa-kuasa yang terlibat dalam Perang 3 Segi Aras 2 i) Menghubungkaitkan kerajaan Johor, Acheh dan Melaka dalam Perang 3 Segi ii) Membincangkan kedudukan tanah jajahan Melaka selepas kejatuhan Melaka iii) Menjelaskan kegigihan dan keberanian pemimpin untuk mendapatkan semula Melaka Aras 3 i) Mengupas sebab-sebab pihak Johor dan Melaka tidak pernah bekerjasama untuk menentang Portugis |
Unsur Patriotisme | Bersikap cekal dan tabah |
Konsep/Istilah | Warisan, Pengasas, Tanah Jajahan, kawasan takluk |
Nilai Pembelajaran | Keberanian dan ketabahan dalam perjuangan |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | 1. Kajian peta : Perang 3 Segi 2. Penerangan mengenai tajuk yang diberi kepada pelajar. 3. Sesi soal jawab berkenaan dengan nota yang diberi |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar memahami nota dan penerangan yang dibagi. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya |
ABM | i) Buku Teks Sejarah ii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 28 Julai 2009 (Selasa) |
Kelas | 1C |
Masa | 5.45 - 6.20ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 7 Johor Menegakkan Semula Kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka |
Tajuk Kecil | d) Perang 3 Segi |
Hasil Pembelajaran | Memahami peranan Johor menegakkan semula kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka |
Aras | Aras 1 i) Menyenaraikan kuasa-kuasa yang terlibat dalam perang 3 segi Aras 2 i) Menghubungkaitkan kerajaan Johor, Acheh dan Melaka dalam Perang 3 Segi |
Unsur Patriotisme | Bersikap cekal dan tabah |
Konsep/Istilah | Warisan, Pengasas, Tanah Jajahan, kawasan takluk |
Nilai Pembelajaran | Keberanian dan ketabahan dalam perjuangan |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | 1. Pelajar dikenalkan dengan tajuk baru dan mendengar penerangan daripada guru. 2. Nota dalam latihan |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar memahami penerangan yang dibagi. Begitu juga dengan nota. |
Tarikh | 29 Julai 2009 (Rabu) |
Kelas | 2I / 2C |
Masa | 12.50-2.00 / 2.00-3.10ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Karanagan Pendapat Tajuk : Berikan pendapat anda tentang cara-cara mengatasi masalah rokok |
Fokus Utama | Menyaring maklumat mengikut klasifikasi |
Fokus Sampingan | Mengedit dan memurnikan karya yang dihasilkan |
Objektif | Pelajar memahami kehendak soalan |
Aktiviti P&P | 1) Perbincangan antara guru dan pelajar berkenaan tajuk yang diberi. 2) Pelajar membuat karangan berdasarkan isi yang telah dibincangkan tadi |
Sistem Bahasa | Ayat Dasar |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Sains Nilai : Berdikari KB : Membuat penilaian KBT : Kajian Masa Depan |
BBM | 1. Buku Eksel dalam PMR BM |
Refleksi |
Tarikh | 29 Julai 2009 (Rabu) |
Kelas | 1G |
Masa | 5.10-6.20ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 7 Johor Menegakkan Semula Kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka |
Tajuk Kecil | c) Kebangkitan Acheh d) Perang 3 Segi e) Kegemilangan Kerajaan Johor : i) Pusat Perdagangan |
Hasil Pembelajaran | Memahami peranan Johor menegakkan semula kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka |
Aras | Aras 1 v) Menyatakan sebab-sebab kebangkitan Acheh vii) Menyenaraikan kuasa-kuasa yang terlibat dalam Perang 3 Segi Aras 2 i) Menghubungkaitkan kerajaan Johor, Acheh dan Melaka dalam Perang 3 Segi ii) Membincangkan kedudukan tanah jajahan Melaka selepas kejatuhan Melaka iii) Menjelaskan kegigihan dan keberanian pemimpin untuk mendapatkan semula Melaka Aras 3 i) Mengupas sebab-sebab pihak Johor dan Melaka tidak pernah bekerjasama untuk menentang Portugis |
Unsur Patriotisme | Bersikap cekal dan tabah |
Konsep/Istilah | Warisan, Pengasas, Tanah Jajahan, kawasan takluk |
Nilai Pembelajaran | Keberanian dan ketabahan dalam perjuangan |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | 1. Penerangan diberi kepada pelajar mengenai tajuk yang diberi pada hari ini. 2. Pelajar meneliti peta jajahan takluk kerajaan Acheh dan juga peta jajahan takluk Johor dalam buku teks 3. Nota dalam latihan |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | |
ABM | i) Buku Teks Sejarah ii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 30 Julai 2009 (Khamis) |
Kelas | 1J / 1C |
Masa | 12.50-2.00ptg/3.25-4.35ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 7 Johor Menegakkan Semula Kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka |
Tajuk Kecil | d) Perang 3 Segi e) Kegemilangan Kerajaan Johor : i) Pusat Perdaganagan ii) Perkembangan Persuratan Melayu |
Hasil Pembelajaran | Mengetahui tentang kegemilangan kerajaan Johor |
Aras | Aras 1 i) Menyenaraikan faktor-faktor yang menyumbang kebangkitan Johor sebagai pusat perdagangan ii) Memerihalkan keadaan pelabuhan Johor Aras 2 i) Menghuraikan peranan Johor sebagai pusat kegiatan ekonomi serantau ii) Membincangkan peranan Johor sebagai pusat keilmuan |
Unsur Patriotisme | Kegemilangan warisan Kesultanan Melayu |
Konsep/Istilah | Salasilah, pelabuhan entrepot, persuratan, pusat keilmuan |
Nilai Pembelajaran | Menyanjungi dan memelihara warisan kesultanan Melayu |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktviti Pembelajaran | 1. Pelajar menerangkan tajuk baru kepada pelajar 2. Meneliti peta yang ada 3. Menulis nota yang diberi kepada pelajar |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | |
ABM | i) Buku Teks Sejarah ii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 31 Julai 2009 (Jumaat) |
Kelas | 2I |
Masa | 2.00-3.10ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Buku Komsas Seuntai Kata Untuk Dirasa Sajak : Bicara Buat Guru iii) Bentuk iv) Unsur Bunyi v) Gaya Bahasa vii) Nilai dan pengajaran |
Fokus Utama | Menghuraikan maksud, gaya bahasa dan unsur bunyi dalam puisi |
Fokus Sampingan | Menganalisis gaya bahasa dan unsur bunyi dalam karya sastera serta menggunakannya dalam penulisan kreatif |
Objektif | Pelajar memahami maksud sajak |
Aktiviti P&P | 1) Pelajar diterangkan dengan nota yang dibagi berdasarkan tajuk 2) Perbincangan mengenai bentuk, unsur bunyi dan sebagainya bersama para pelajar. 3) Latihan berkaitan dengan nota yang dibagi |
Sistem Bahasa | Kosa Kata Laras sastera |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Kesusasteraan Melayu Nilai : Kasih Sayang dan Kejujuran KB : Mengitlak KBT : Pembelajaran Konstekstual |
BBM | i) Antologi Seuntai Kata Untuk Dirasa ii) Buku Rujukan BM PMR |
Refleksi |
Tarikh | 31 Julai 2009 (Jumaat) |
Kelas | 1I |
Masa | 3.10-3.45ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 7 Johor Menegakkan Semula Kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka |
Tajuk Kecil | Kegemilangan kerajaan Johor mengukuhkan ketuanan Melaka i) Pusat Perdagangan |
Hasil Pembelajaran | Mengetahui tentang kegemilangan kerajaan Johor |
Aras | Aras 1 i) Menyenaraikan faktor-faktor yang menyumbang kebangkitan Johor sebagai pusat perdagangan ii) Memerihalkan keadaan pelabuhan Johor Aras 2 i) Menghuraikan peranan Johor sebagai pusat kegiatan ekonomi serantau |
Unsur Patriotisme | Kegemilangan warisan Kesultanan Melayu |
Konsep/Istilah | Salasilah, pelabuhan entrepot |
Nilai Pembelajaran | Menyanjungi dan memelihara warisan kesultanan Melayu |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | 1. Guru menerangkan tajuk yang baru kepada pelajar 2. Meneliti peta jajahan takluk Johor yang ada dalam buku teks 3. Menulis nota berkenaan tajuk hari ini |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | |
ABM | i) Buku Teks Sejarah ii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 31 Julai 2009 (Jumaat) |
Kelas | 2C |
Masa | 5.10 - 6.20ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Buku Komsas Seuntai Kata Untuk Dirasa Sajak : Bicara Buat Gurui) Tema ii) Maksud setiap rangkap |
Fokus Utama | Menghuraikan maksud, gaya bahasa dan unsur bunyi dalam puisi |
Fokus Sampingan | Menganalisis gaya bahasa dan unsur bunyi dalam karya sastera serta menggunakannya dalam penulisan kreatif |
Objektif | Pelajar memahami maksud sajak |
Aktiviti P&P | 1) Pelajar membaca sajak dalam keadaan senyap dan kemudihan mendeklamasikannya 2) Sesi perbincangan antara guru dengan pelajar berkenaan tema dan persoalan yang timbul dalam sajak ini 3) Nota yang berkenaan dengan sajak. |
Sistem Bahasa | Kosa Kata Laras sastera |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Kesusasteraan Melayu Nilai : Kasih Sayang dan Kejujuran KB : Mengitlak KBT : Pembelajaran Konstekstual |
BBM | i) Antologi Seuntai Kata Untuk Dirasa ii) Buku Rujukan BM PMR |
Refleksi |
0 comments:
Post a Comment