Rancangan Minggu 19
Tarikh | 04 Mei 2009 (Isnin) |
Kelas | 2C |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Unit 7 : Industri Sukan Di Malaysia |
Fokus Utama | Menyediakan karangka penyampaian dan bahan edaran untuk membuat pembentangan |
Fokus Sampingan | Membaca pantas secara imbasan dan luncuran untuk membuat rujukan pelbagai bahan bercetak dan bahan elektronik |
Objektif | Mengubahsuai maklumat |
Aktiviti P&P | - Pelajar membaca berita yang disediakan - Guru memberikan penjelasan tentang cara mengesan maklumat yang penting - Pelajar mencatat maklumat tersebut |
Sistem Bahasa | i) Kata Tugas ii) Kata Praklausa |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : PJK Nilai : Patriotisme KB : Menyusun urutan, merumus KBT : Belajar cara belajar |
BBM | i) Buku Teks BM T2 (m/s 63) ii) Latihan m/s 66) |
Refleksi | Pelajar memahami teks yang dibacakan dan berjaya mencari maklumat terpenting dalam teks tersebut |
Tarikh | 04 Mei 2009 (Isnin) |
Kelas | 1J / 1G |
Masa | 3.25-4.00ptg / 5.45-6.20ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 5 Kegemilangan Melaka |
Tajuk Kecil | ii) Pusat Perdagangan - Peranan Syahbandar - Keberkesanan Undang2 Laut Melaka - Laksamana dan Org Laut |
Hasil Pembelajaran | Memahami kegemilangan Melaka sebagai pusat perdagangan bertaraf dunia |
Aras | Aras 1 i) Menyenaraikan faktor-faktor yang menyumbang ke arah kemunculan Melaka sebagai pusat perdagangan iii) Menyatakan peranan Syahbandar dalam memajukan perdagangan di Melaka Aras 2 i) Membuktikan kepentingan faktor geografi dalam membantu Melaka menjadi pusat perdagangan |
Unsur Patriotisme | Sistem perdagangan Melaka bertaraf antarabangsa |
Konsep/Istilah | Syahbandar, Hubungan Diplomatik, Pertukaran angin monsun |
Nilai Pembelajaran | Berkeyakinan |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | i) Senarai tugas Syahbandar ii) Peranan Laksamana dan org laut |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar memahami tajuk dan nota yang diberi. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya |
ABM | i) Buku Teks Sejarah T1 ii) Buku Rujukan PMR Sejarah |
Tarikh | 05 Mei 2009 (Selasa) |
Kelas | 2I |
Masa | 12.50 - 2.00ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Unit 7 : Industri Sukan Di Malaysia - Mencari isi penting dalam petikan Motosikal Grand Prix Dunia- |
Fokus Utama | Menyediakan karangka penyampaian dan bahan edaran untuk membuat pembentangan |
Fokus Sampingan | Membaca pantas secara imbasan dan luncuran untuk membuat rujukan pelbagai bahan bercetak dan bahan elektronik |
Objektif | Melatih pelajar mencari isi penting dan isi kurang penting dalam sesuatu teks |
Aktiviti P&P | i) Pelajar membaca teks yang disediakan ii) Perbincangan dibuat antara guru dan pelajar tentang maksud isi penting dan isi kurang penting dengan contoh iii) Pelajar menyenaraikan isi penting dan isi kurang penting teks tersebut |
Sistem Bahasa | i) Kata Tugas ii) Kata Praklausa |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : PJK Nilai : Patriotisme KB : Menyusun urutan, merumus KBT : Belajar cara belajar |
BBM | i) Buku Teks BM T2 (m/s 67) |
Refleksi | Pelajar memahami cara untuk mengenalpasti isi yang penting dan isi yang kurang penting |
Tarikh | 05 Mei 2009 (Selasa) |
Kelas | 1I |
Masa | 3.25 - 4.35ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 5 Kegemilangan Melaka |
Tajuk Kecil | ii) Pusat Perdagangan e) Cukai Perdagangan dan Surat Kebenaran |
Hasil Pembelajaran | Memahami kegemilangan Melaka sebagai Pusat Perdagangan bertaraf dunia |
Aras | Aras 1 i) Menyenaraikan faktor-faktor yang menyumbang ke arah kemunculan Melaka sebagai pusat perdagangan ii) Menyebut nama negara dan jenis barangan yang diperdagangkan di Melaka |
Unsur Patriotisme | Sistem perdagangan Melaka bertaraf dunia |
Konsep/Istilah | Hubungan diplomatik, Sistem cukai Berkeutamaan, panduan/cukai rasmi, surat kebenaran |
Nilai Pembelajaran | Berkeyakinan |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | i) Perbincangan diantara guru dengan pelajar mengenai tajuk yang dibincangkan ii) Memberikan pendapat yang dikemukakan iii) Sesi soal -jawab dengan pelajar mengenai tajuk yang diberi |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar dikenalkan dengan tajuk baru. Penerangan akan diberi sekali lagi pada kelas yang akan datang |
ABM | i) Buku Teks Sejarah T1 ii) Buku Rujukan Sejarah PMR T1 |
Tarikh | 05 Mei 2009 (Selasa) |
Kelas | 1C |
Masa | 5.45 - 6.20ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 5 Kegemilangan Melaka |
Tajuk Kecil | iii) Hubungan Luar a) Hubungan Melaka dengan kerajaan Melayu yang lain( Pasai,Jawa,Siak dan Kampar) b) Hubungan Melaka dengan negara luar (China,Gujerat,Siam,Tanah Arab dan Ryukyu) |
Hasil Pembelajaran | Mengetahui kepentingan menjalinkan hubungan diplomatik |
Aras | Aras 1 i) Menjelaskan konsep hubungan diplomatik ii) Menyenaraikan kerajaan-kerajaan Melayu lain dan negara luar menjalinkan hubungan dengan Melaka iii) Memerihalkan bentuk hubungan Melaka dengan kerajaan2 Melayu lain dan negara2 luar Aras 2 i) Menerangkan kepentingan Melaka menjalinkan hubungan luar ii) Membandingkan bentuk hubungan Melaka dengan kerajaan Melayu dan negara luar Aras 3 i) Menilai kriteria yang diutamakan oleh Melaka dalam menjalinkan hubungan dengan negara luar |
Unsur Patriotisme | Kematangan dalam hubungan diplomatik |
Konsep/Istilah | Hubungan diplomatik, negeri taklukan, negeri naungan, negeri setaraf dan ufti |
Nilai Pembelajaran | Bertindak dengan bestari |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | i) Pelajar dikenalkan dengan tajuk baru dibawah kegemilangan kerajaan Melaka ii) Guru bertanyakan soalan berkenaan tajuk yang diberi iii) Sesi soal-jawab |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar masih kurang memahami tajuk yang diberi biarpun penerangan telah diberi. Akan diterangkan semula pada kelas yang akan datang |
ABM | i) Buku Teks Sejarah T1 ii) Buku Rujukan Sejarah PMR T1 |
Tarikh | 06 Mei 2009 (Rabu) |
Kelas | 2I / 2C |
Masa | 12.50-2.00ptg / 2.00-3.10ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 Penulisan Karangan Pendapat Surat Khabar dianggap penting bagi sesetengah orang |
Fokus Utama | Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren |
Fokus Sampingan | Mengolah maklumat secara koheren untuk tujuan tertentu |
Objektif | Menulis karangan jenis fakta |
Aktiviti P&P | i) Guru memberi tajuk mengenai karangan yang dibuat ii) Perbincangan bersama dalam mencari isi iii) Pelajar menulis karangan dengan lengkap |
Sistem Bahasa | Kata Tugas dan Kata Praklausa |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : PJK Nilai : Patriotisme KB : Menyusun urutan, merumus KBT : Belajar cara belajar |
BBM | i) Buku Rujukan EKSEL dalam PMR Bahasa Melayu |
Refleksi | Pelajar memahami jenis karangan yang dibincangkan. |
Tarikh | 06 Mei 2009 (Rabu) |
Kelas | 1G |
Masa | 5.10 - 6.20ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 5 Kegemilangan Melaka |
Tajuk Kecil | ii) Pusat Perdagangan e) Cukai Perdagangan dan Surat Kebenaran |
Hasil Pembelajaran | Memahami kegemilangan Melaka sebagai Pusat Perdagangan bertaraf dunia |
Aras | Aras 1 i) Menyenaraikan faktor-faktor yang menyumbang ke arah kemunculan Melaka sebagai pusat perdagangan ii) Menyebut nama negara dan jenis barangan yang diperdagangkan di Melaka |
Unsur Patriotisme | Sistem perdagangan Melaka bertaraf dunia |
Konsep/Istilah | Hubungan diplomatik, Sistem cukai Berkeutamaan, panduan/cukai rasmi, surat kebenaran |
Nilai Pembelajaran | Berkeyakinan |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | i) Perbincangan diantara guru dengan pelajar mengenai tajuk yang dibincangkan ii) Memberikan pendapat yang dikemukakan iii) Sesi soal -jawab dengan pelajar mengenai tajuk yang diberi |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar dikenalkan tajuk baru. Masih tidak memahami keseluruhan tajuk tersebut biarpun penerangan telah diberi. Akan diterangkan semula pada kelas seterusnya |
ABM | i) Buku Teks Sejaran T1 ii) Buku Rujukan PMR Sejarah |
Tarikh | 07 Mei 2009 (Khamis) |
Kelas | 1J |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 5 Kegemilangan Melaka |
Tajuk Kecil | ii) Pusat Perdagangan - Peranan Syahbandar - Peranan Laksamana dan Orang Laut - Keberkesanan Undang2 Laut Melaka |
Hasil Pembelajaran | Memahami kegemilangan Melaka sebagai Pusat Perdagangan bertaraf dunia |
Aras | Aras 1 i) Menyenaraikan faktor-faktor yang menyumbang ke arah kemunculan Melaka sebagai pusat perdagangan iii) Menyatakan peranan Syahbandar dalam memajukan perdagangan di Melaka Aras 2 i) Membuktikan kepentingan faktor geografi dalam membantu Melaka menjadi pusat perdagangan |
Unsur Patriotisme | Sistem perdagangan Melaka bertaraf antarabangsa |
Konsep/Istilah | Syahbandar, Hubungan Diplomatik, Pertukaran angin monsun |
Nilai Pembelajaran | Berkeyakinan |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | i) Jadual mengenai undang2 Laut Melaka ii) Senarai tugas Laksamana dan org Laut |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Memahami dengan penerangan yang diberi.Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya |
ABM | i) Buku Teks T1 ii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 07 Mei 2009 (Khamis) |
Kelas | 1C |
Masa | 3.25 - 4.35ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 5 Kegemilangan Melaka |
Tajuk Kecil | iii) Hubungan Luar a) Hubungan Melaka dengan kerajaan Melayu yang lain( Pasai,Jawa,Siak dan Kampar) |
Hasil Pembelajaran | Mengetahui kepentingan menjalinkan hubungan diplomatik |
Aras | Aras 1 i) Menjelaskan konsep hubungan diplomatik ii) Menyenaraikan kerajaan-kerajaan Melayu lain dan negara luar menjalinkan hubungan dengan Melaka iii) Memerihalkan bentuk hubungan Melaka dengan kerajaan2 Melayu lain dan negara2 luar Aras 2 i) Menerangkan kepentingan Melaka menjalinkan hubungan luar ii) Membandingkan bentuk hubungan Melaka dengan kerajaan Melayu dan negara luar Aras 3 i) Menilai kriteria yang diutamakan oleh Melaka dalam menjalinkan hubungan dengan negara luar |
Unsur Patriotisme | Kematangan dalam hubungan diplomatik |
Konsep/Istilah | Hubungan diplomatik, negeri taklukan, negeri naungan, negeri setaraf dan ufti |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Nilai Pembelajaran | Bertindak dengan bestari |
Aktiviti Pembelajaran | i) Pelajar dikenalkan dengan tajuk baru dibawah kegemilangan kerajaan Melaka ii) Guru bertanyakan soalan berkenaan tajuk yang diberi iii) Sesi Soal-jawab |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Memahami tajuk dan penerangan yang diberi. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya |
ABM | i) Buku Teks Sejarah T1 ii) Buku Rujukan PMR sejarah |
Tarikh | 08 Mei 2009 (Jumaat) |
Kelas | 2I / 2C |
Masa | 2.00-3.10ptg/5.10-6.20ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 Cerpen : Buku Catatan Farid Badrul |
Fokus Utama | Mengenalpasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar,dibaca dan ditonton |
Fokus Sampingan | Mengulas karya sastera dari aspek watak, plot, perwatakan, latar, gaya bahasa dan sudut pandangan |
Objektif | Mengenalpasti laras bahasa teks yang dibaca |
Aktiviti P&P | i) Pelajar membaca cerpen yang diberi ii) Memahami maksud cerpen tersebut iii) Membincangkan tema, watak-perwatakan, persoalan dan latar |
Sistem Bahasa | Laras bahasa sastera |
Pengisian Kurikulum | Ilmu: Kesusasteraan Melayu Nilai : Tanggungjawab KB : Mengitlak KBT : Pembelajaran Masteri |
BBM | Antologi Seuntai Kata Untuk Dirasa |
Refleksi |
Tarikh | 08 Mei 2009 (Jumaat) |
Kelas | 1I |
Masa | 3.10 - 3.45ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajukk Besar | Bab 5 Kegemilangan Melaka |
Tajuk Kecil | ii) Pusat Perdagangan e) Cukai Perdagangan dan Surat Kebenaran f) Mata Wang |
Hasil Pembelajaran | Memahami kegemilangan Melaka sebagai pusat perdagangan bertaraf dunia |
Aras | Aras 1 i) Menyenaraikan faktor-faktor yang menyumbang ke arah kemunculan Melaka sebagai pusat perdagangan ii) Menyebut nama negara dan jenis barangan yang diperdagangkan di Melaka |
Unsur Patriotisme | Sistem perdagangan Melaka bertaraf dunia |
Konsep/Istilah | Hubungan diplomatik, Sistem cukai Berkeutamaan, panduan/cukai rasmi, surat kebenaran, mata wang |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Nilai Pembelajaran | Berkeyakinan |
Aktiviti Pembelajaran | i) Perbincangan diantara guru dengan pelajar mengenai tajuk yang dibincangkan ii) Memberikan pendapat yang dikemukakan iii) Sesi soal -jawab dengan pelajar mengenai tajuk yang diberi |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | |
ABM | i) Buku Teks Sejarah T1 ii) Buku Rujukan Sejarah PMR T1 |