Tuesday, January 27, 2009

BAHASA MELAYU TINGKATAN 2

Tarikh12 Jan 2009 (Isnin)
Kelas2F
Masa12.50-2.00ptg
TajukUnit 1 : Pelajar Cemerlang
Fokus UtamaBerbual dan berbicara tentang pekara yang berkaitan dengan kehidupan harian yang menyentuh diri, keluarga, rakan dan masyarakat dengan menggunakan kata, sebutan dan intonasi yang sesuai
Fokus SampinganBersoal jawab secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan pelbagai soalan
ObjektifBerbual dengan menggunakan kata, intonasi dan nada yang sesuai
Aktiviti P&P1) Perbincangan mengenai tatabahasa
- Kata Nama
i) Kata Nama Khas
ii) Kata Nama Am
iii) Kata Ganti Nama
2) Latihan
Sistem bahasaSebutan Dan Intonasi
Pengisian kurikulumIlmu : Geografi
Nilai : Hemah Tinggi
KB : Menyusun atur
KBT : Pembelajaran Konstekstaul
BBMBuku Teks Bahasa Melayu Tingkatan 2
RefleksiPelajar dapat memahami nota tatabahasa yang dibagi. Begitu juga dengan latihan yang diberi

SEJARAH TINGKATAN 1

Tarikh12 Jan 2009 (Isnin)
Kelas1C / 1G
Masa2.00-3.10ptg / 4.35-5.10ptg
Tajuk Besar
Bab 1 : SEJARAH DAN KITA

Tajuk Kecil
A) Kemahiran Sejarah
i) Definisi Sejarah
- Istilah
- Tokoh
Hasil Pembelajaran
Memahami kemahiran sejarah
Aras
Aras 1 : Mendefinisikan istilah sejarah
Aras 2 : Menggunakan istilah yang berkaitan dengan masa
Aras 3 : Mentafsirkan peristiwa sejarah
Unsur Patriotisme
Berbangga dengan warisan negara
Konsep/Istilah
Sejarahwan, Istilah dan Arkeologi
Nilai Pembelajaran
Bangga

Unsur Tingkah-laku
Melahirkan rasa bangga dan cinta akan negara
KBKK
Inferens / Perbincangan
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
1. Set Induksi - Soal Jawab secara lisan antara guru dengan pelajar

a) Apa itu Sejarah?
b) Siapakah tokoh Sejarah?

2. Peta Minda : Pengertiaan Sejarah
Rumusan/Penilaian/Refleksi
Pelajar-pelajar dapat menjawab soalan yang diberi. Memahami nota yang diberi. Nota yang yang lain akan diberi pada kelas seterusnya
ABM
i) Buku Teks Sejarah Tingkatan 1
ii) Nota yang dibuat sendiri
iii) Buku rujukan sejarah

BAHASA MELAYU TINGKATAN 2

Tarikh13 Jan 2009 (Selesa)
Kelas2I
Masa3.25-4.35ptg
TajukUnit 1 : Pelajar Cemerlang
Fokus UtamaBerbual dan berbicara tentang pekara yang berkaitan dengan kehidupan harian yang menyentuh diri, keluarga, rakan dan masyarakat dengan menggunakan kata, sebutan dan intonasi yang sesuai
Fokus SampinganBersoal jawab secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan pelbagai soalan
ObjektifBerbual dengan menggunakan kata, intonasi dan nada yang sesuai
Aktiviti P&P1) Perbincangan mengenai tatabahasa
- Kata Nama
i) Kata Nama Khas
ii) Kata Nama Am
iii) Kata Ganti Nama
2) Latihan
Sistem bahasaSebutan Dan Intonasi
Pengisian kurikulumIlmu : Geografi
Nilai : Hemah Tinggi
KB : Menyusun atur
KBT : Pembelajaran Konstekstaul
BBMBuku Teks Bahasa Melayu Tingkatan 2
RefleksiPelajar dapat memahami nota tatabahasa yang dibagi. Begitu juga dengan latihan yang diberi

SEJARAH TINGKATAN 1

Tarikh13 Jan 2009 (Selasa)
Kelas1I
Masa4.35 - 5.10ptg

- Sesi Pengenalan diantara guru dan pelajar
- Terangkan mengenai matapelajaran sejarah tingkatan 1

BAHASA MELAYU TINGKATAN 2

Tarikh14 Jan 2009 (Rabu)
Kelas2I /2F
Masa12.50-2.00ptg /3.25-4.35ptg
TajukUnit 1 : Pelajar Cemerlang
- Penulisan Karangan Pengalama
Fokus UtamaMenyusun isi dan menggunakan penanda wacana yang tepat yang dapat memperlihatkan perkaitan antara isi
Fokus SampinganMenggunakan hujah yang bernas dan menyakinkan untuk mempengaruhi pihak lain dalam pelbagai situasi
ObjektifMenyatakan maksud tersirat daripada bahan yang dibaca
Aktiviti P&P1. Perbincangan antara guru dan para pelajar
- cari isi bagi karangan yang dibagi
- format yang betul dalam buat karangan jenis gambaran/pengalaman
Sistem bahasaSebutan dan Intonasi
- Kata Nama
Pengisian kurikulumIlmu : Geografi
Nilai : Hemah Tinggi
KB : Menyusun atur
KBT: Pembelajaran konstekstual

BBMBuku Teks m/s 8
RefleksiPelajar dapat membuat karangan yang diberi

SEJARAH TINGKATAN 1

Tarikh14 Jan 2009 (Rabu)
Kelas1C
Masa5.45 - 6.20
Tajuk Besar
Bab 1 : SEJARAH DAN KITA

Tajuk Kecil
A) Kemahiran Sejarah
i) Definisi Sejarah
- Istilah
- Tokoh
Hasil Pembelajaran
Memahami kemahiran sejarah
Aras
Aras 1 : Mendefinisikan istilah sejarah
Aras 2 : Menggunakan istilah yang berkaitan dengan masa
Aras 3 : Mentafsirkan peristiwa sejarah
Unsur Patriotisme
Berbangga dengan warisan negara
Konsep/Istilah
Sejarahwan, Istilah dan Arkeologi
Nilai Pembelajaran
Bangga

Unsur Tingkah-laku
Melahirkan rasa bangga dan cinta akan negara
KBKK
Inferens / Perbincangan
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
Memberi latihan kepada para pelajar
1. Nyatakan istilah Sejarah mengikut perkataan Arab
2. Nyatakan tokoh berdasarkan pengertian Sejarah yang diberi
3. Nyatakan karya penulis sejarah awal negara

Rumusan/Penilaian/Refleksi
Pelajar-pelajar dapat menjawab soalan yang diberi.
ABM
i) Buku Teks Sejarah Tingkatan 1
ii) Nota yang dibuat sendiri
iii) Buku rujukan sejarah
iv) Latihan yang dibuat sendiri

SEJARAH TINGKATAN 1

Tarikh15 Jan 2009 (Khamis)
Kelas1G
Masa12.50 - 2.00
Tajuk Besar
Bab 1 : SEJARAH DAN KITA

Tajuk Kecil
A) Kemahiran Sejarah
i) Definisi Sejarah
- Istilah
- Tokoh
ii) Ciri - ciri Sejarah
Hasil Pembelajaran
Memahami kemahiran sejarah
Aras
Aras 1
ii: Mendefinisikan istilah sejarah
iii: Menyenaraikan ciri-ciri sejarah
Aras 2 : Menggunakan istilah yang berkaitan dengan masa
Aras 3 : Mentafsirkan peristiwa sejarah
Unsur Patriotisme
Menghargai tinggalan sejarah
Konsep/Istilah
Sejarahwan, Istilah dan Arkeologi
Nilai Pembelajaran
Bangga

Unsur Tingkah-laku
Melahirkan rasa bangga dan cinta akan negara
KBKK
Inferens / Perbincangan
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
1. Set Induksi - Soal Jawab secara lisan antara guru dengan pelajar

a) Apa itu Sejarah?
b) Siapakah tokoh Sejarah?

2. Peta Minda : Pengertiaan Sejarah
Rumusan/Penilaian/Refleksi
Pelajar-pelajar dapat menjawab soalan yang diberi. Memahami nota yang diberi. Nota yang yang lain akan diberi pada kelas seterusnya
ABM
i) Buku Teks Sejarah Tingkatan 1
ii) Nota yang dibuat sendiri
iii) Buku rujukan sejarah

BAHASA MELAYU TINGKATAN 2

Tarikh15 Jan 2009 (Khamis)
Kelas2F
Masa5.10-6.20ptg
TajukPantun Perpisahan
Fokus UtamaMemahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera
Fokus SampinganMenghuraikan maksud, gaya bahasa dan unsur bunyi dalam puisi
Objektifa) Menggunakan kata, intonasi dan nada yang betul/sesuai semasa melafazkan puisi tersebut
b) Menjelaskan maksud yang tersurat dan tersirat dalam puisi tersebut
Aktiviti P&Pa) Pelajar disuruh membaca puisi tersebut dan mencari maksud mengikut pandangan masing-masing
b) Guru memberi contoh mengikut maksud puisi tersebut
c) Latihan mengenai pantun perpisahan
Sistem bahasaSebutan dan intonasi
Pengisian kurikulumIlmu : Kesusasteraan Melayu
Nilai : Semangat Patriotisme
KB : Mengitlak
KBT : Belajar cara belajar
BBMAntologi Seuntai Kata Untuk Dirasa
RefleksiPelajar dapat membaca dengan menggunakan gaya bahasa yang sesuai. Disamping itu, memberi penumpuan semasa guru memberi penerangan

BAHASA MELAYU TINGKATAN 2

Tarikh16 Jan 2009 (Jumaat)
Kelas2I
Masa2.00-3.10ptg
TajukPantun Perpisahan
Fokus UtamaMemahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera
Fokus SampinganMenghuraikan maksud, gaya bahasa dan unsur bunyi dalam puisi
Objektifa) Menggunakan kata, intonasi dan nada yang betul/sesuai semasa melafazkan puisi tersebut
b) Menjelaskan maksud yang tersurat dan tersirat dalam puisi tersebut
Aktiviti P&Pa) Pelajar disuruh membaca puisi tersebut dan mencari maksud mengikut pandangan masing-masing
b) Guru memberi contoh mengikut maksud puisi tersebut
c) Latihan berdasarkan pantun perpisahan
Sistem bahasaSebutan dan intonasi
Pengisian kurikulumIlmu : Kesusasteraan Melayu
Nilai : Semangat Patriotisme
KB : Mengitlak
KBT : Belajar cara belajar
BBMAntologi Seuntai Kata Untuk Dirasa
RefleksiPelajar dapat membaca dengan menggunakan gaya bahasa yang sesuai. Disamping itu, memberi penumpuan semasa guru memberi penerangan

SEJARAH TINGKATAN 1

Tarikh16 Jan 2009 (Jumaat)
Kelas1I
Masa5.10-6.20ptg
Tajuk Besar
Bab 1 : SEJARAH DAN KITA

Tajuk Kecil
A) Kemahiran Sejarah
i) Definisi Sejarah
- Istilah
- Tokoh
Hasil Pembelajaran
Memahami kemahiran sejarah
Aras
Aras 1 : Mendefinisikan istilah sejarah
Aras 2 : Menggunakan istilah yang berkaitan dengan masa
Aras 3 : Mentafsirkan peristiwa sejarah
Unsur Patriotisme
Berbangga dengan warisan negara
Konsep/Istilah
Sejarahwan, Istilah dan Arkeologi
Nilai Pembelajaran
Bangga

Unsur Tingkah-laku
Melahirkan rasa bangga dan cinta akan negara
KBKK
Inferens / Perbincangan
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
1. Set Induksi - Soal Jawab secara lisan antara guru dengan pelajar

a) Apa itu Sejarah?
b) Siapakah tokoh Sejarah?

2. Peta Minda : Pengertiaan Sejarah
Rumusan/Penilaian/Refleksi
Pelajar-pelajar dapat menjawab soalan yang diberi. Memahami nota yang diberi. Nota yang yang lain akan diberi pada kelas seterusnya
ABM
i) Buku Teks Sejarah Tingkatan 1
ii) Nota yang dibuat sendiri
iii) Buku rujukan sejarah

SEJARAH TINGKATAN 1

Tarikh17 Jan 2009 (Sabtu)
Kelas1G
Masa12.10 - 1.20ptg
Tajuk Besar
Bab 1 : SEJARAH DAN KITA

Tajuk Kecil
A) Kemahiran Sejarah
iii) Sumber Sejarah
iv) Kaedah Pengajian Sejarah
- Kaedah Arkeologi
- Kaedah Bertulis
- Kaedah Lisan
Hasil Pembelajaran
Memahami kemahiran sejarah
Aras
Aras 1
iv. Mentafsir dan memberi contoh sumber sejarah
Aras 2
iv. Mengelaskan kaedah pengkajian sejarah
Aras 3
ii. Mengelaskan sumber sejarah
iii. Mengelaskan peristiwa sejarah dan bukan sejarah
iv. Mengaplikasikan kemahiran sejarah dalam pengajian sejarah
Unsur Patriotisme
Menghargai tinggalan sejarah
Konsep/Istilah
Sejarahwan, Istilah, Arkeologi, purba dan tafsiran
Nilai Pembelajaran
Bangga

Unsur Tingkah-laku
Melahirkan rasa bangga dan cinta akan negara
KBKK
Inferens / Perbincangan
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
1. Set Induksi - Soal Jawab secara lisan antara guru dengan pelajar
2. Peta Minda : Pengertiaan Sejarah
Rumusan/Penilaian/Refleksi
Pelajar-pelajar dapat menjawab soalan yang diberi. Memahami nota yang diberi. Nota yang yang lain akan diberi pada kelas seterusnya
ABM
i) Buku Teks Sejarah Tingkatan 1
ii) Nota dan yang dibuat sendiri
iii) Buku rujukan sejarah

BAHASA MELAYU TINGKATAN 2

Tarikh17 Jan 2009 (Sabtu)
Kelas2F
Masa4.10 - 5.10ptg
TajukPantun Joget Pahang
Fokus UtamaMemahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera
Fokus SampinganMenghuraikan maksud, gaya bahasa dan unsur bunyi dalam puisi
Objektifa) Menggunakan kata, intonasi dan nada yang betul/sesuai semasa melafazkan puisi tersebut
b) Menjelaskan maksud yang tersurat dan tersirat dalam puisi tersebut
Aktiviti P&Pa) Pelajar disuruh membaca puisi tersebut dan mencari maksud mengikut pandangan masing-masing
b) Guru memberi contoh mengikut maksud puisi tersebut
c) Latihan mengenai pantun Joget Perpisahan
Sistem bahasaSebutan dan intonasi
Pengisian kurikulumIlmu : Kesusasteraan Melayu
Nilai : Semangat Patriotisme
KB : Mengitlak
KBT : Belajar cara belajar
BBMAntologi Seuntai Kata Untuk Dirasa
RefleksiPelajar dapat membaca dengan menggunakan gaya bahasa yang sesuai. Latihan yang diberi juga dapat membantu para pelajar lebih memahami maksud pantun sebenar