Minggu 14
Tarikh | 05 April 2010 (Isnin) |
Pekara | Easter Monday |
Tarikh | 06 April 2010 (Selasa) |
Kelas | 1C |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Pekara | Pembetulan Kertas Ujian BM |
Tarikh | 06 April 2010 (Selasa) |
Kelas | 1K / 1I |
Masa | 3.25 - 4.35ptg / 5.10 - 6.20ptg |
Subjek | PSK T1 |
Tema | Hubungan Kekeluargaan |
Tajuk | Keluarga Saya Sihat |
Pengetahuan | Menjelaskan kepentingan anggota keluarga mengamalkan pemakanan yang seimbang dan berkhasiat |
Kemahiran | Menyediakan menu makanan yang seimbang dan berkhasiat untuk keluarga |
Nilai | Menghargai anggota keluarga dengan mementingkan kesihatan keluarga |
Pendekatan | Pembelajaran Koperatif |
ABM | Buku Teks PSK T1 |
KBKK | Menganalisi Data |
Nilai Murni | Kasih Sayang Terhadap Keluarga |
Refleksi | Pelajar memahami dengan penerangan yang disampaikan. |
Tarikh | 07 April 2010 (Rabu) |
Kelas | 1L |
Masa | 1.25 - 2.00ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Sajak Kian Kita Lupa - Maksud rangkap -Tema - Persoalan |
Fokus Utama | Memahami dan memberikan respon secara peribadi tentang karya sastera |
Fokus Sampingan | Menyatakan bentuk dan nada puisi |
Objektif | Membaca kuat petikan puisi dengan sebutan dan intonasi yang betul |
Aktiviti P&P | 1. Perbincangan dibuat antara guru dan pelajar berkenaan maksud setiap rangkap 2. Guru memberi tema dan persoalan yang ada pada setiap rangkap tersebut |
Sistem Bahasa | Kata Ganti Nama Diri |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Kemasyarakatn Nilai : Kesederhanaan KBT : Kemahiran berfikir |
BBM | i) Buku Komsas Kasut Kelopak Jantung T1 ii) Buku Ulasan Komsas Kasut Kelopak Jantung T1 |
Refleksi | Pelajar diberi dengan nota berkaitan dengan sajak yang dibincangkan. Nota yang lain akan diberi pada kelas akan datang |
Tarikh | 07 April 2010 (Rabu) |
Kelas | 1J |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Pekara | Pembetulan Kertas Ujian BM |
Tarikh | 07 April 2010 (Rabu) |
Kelas | 1D |
Masa | 4.00 - 5.10ptg |
Subjek | PSK T1 |
Tema | Hubungan Kekeluargaan |
Tajuk | Keluarga Saya Sihat |
Pengetahuan | Menjelaskan kepentingan anggota keluarga mengamalkan pemakanan yang seimbang dan berkhasiat |
Kemahiran | Menyediakan menu makanan yang seimbang dan berkhasiat untuk keluarga |
Nilai | Menghargai anggota keluarga dengan mementingkan kesihatan keluarga |
Pendekatan | Pembelajaran Koperatif |
ABM | Buku Teks PSK T1 |
KBKK | Menganalisi Data |
Nilai Murni | Kasih sayang terhadap keluarga |
Refleksi | Pelajar memahami dengan penerangan yang diberikan. |
Tarikh | 08 April 2010 (Khamis) |
Pekara | Cuti Sakit |
Tarikh | 09 April 2010 (Jumaat) |
Kelas | 2C |
Masa | 2.35 - 3.45ptg |
Subjek | PSK T2 |
Pekara | Ulangkaji utk ujian bulanan |
Tarikh | 09 April 2010 (Jumaat) |
Kelas | 1C |
Masa | 4.00 - 5.10ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Sajak Kian Kita Lupa |
Fokus Utama | Memahami dan memberikan respon secara peribadi tentang karya sastera |
Fokus Sampingan | Menyatakan bentuk dan nada puisi |
Objektif | Membaca kuat petikan puisi dengan sebutan dan intonasi yang betul |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar membaca sajak tersebut dalam keadaan senyap dan cuba memahaminya. 2. Guru membimbing pelajar untuk cara untuk membaca sajak tersebut dengan intonasi yang betul 3. Perbincangan bersama mengenai maksud yang cuba ingin disampaikan. |
Sistem Bahasa | Kata Ganti Nama Diri |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Kemasyarakatn Nilai : Kesederhanaan KBT : Kemahiran berfikir |
BBM | i) Buku Komsas Kasut Kelopak Jantung T1 ii) Buku Ulasan Komsas Kasut Kelopak Jantung T1 iii) Praktis Spotlight Komsas T1 |
Refleksi | Pelajar memahami dengan sajak ini. Nota dan latihan telah diberi kepada pelajar. |
Tarikh | 10 April 2010 (Sabtu) |
Kelas | 2C |
Masa | 12.35 - 1.45ptg |
Subjek | PSK T2 |
Pekara | Ujian Bulanan PSK T2 |
Tarikh | 10 April 2010 (Sabtu) |
Kelas | 1C |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Komsas - Lebah dan Madu- |
Fokus Utama | Menghuraikan maksud, gaya bahasa dan unsur bunyi dalam puisi |
Fokus Sampingan | Menyatakan bentuk dan nada puisi |
Objektif | Membaca petikan prosa dan intonasi puisi dengan betul |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar diperkenalkan dengan puisi baru 2. Membaca puisi tersebut dengan intonasi yang betul 3. Guru menerangkan maksud setiap rangkap |
Sistem Bahasa | Bentuk Kata Kerja |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Perdagangan Nilai : Tolong-menolong |
BBM | i ) Buku Teks Komsas Kasut Kelopak Jantung TI ii) Ulasan Komsas Kasut Kelopak Jantung iii) Praktis Spotlight Komsas T1 |
Refleksi | Pelajar memahami dengan maksud sajak yang disampaikan.Latihan yang diberikan juga turut dibuat. |
Minggu 15
Tarikh | 12 April 2010 (Isnin) |
Kelas | 1C / 1J |
Masa | 2.00-3.10ptg / 3.25-4.35ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Unit 5 Komputer Dalam Kehidupan D) Menyenaraikan ayat topik dan ayat huraian |
Fokus Utama | Memproses maklumat untuk keperluan tertentu |
Fokus Sampingan | Menyaring maklumat mengikut kutamaan |
Objektif | Membaca petikan dan menggariskan ayat |
Aktiviti P&P | 1. Membaca rencana yang ada dalam buku teks 2. Membaca petikan dan menggariskan ayat |
Sistem Bahasa | Kata Adjektif |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Sains dan Teknologi Nilai : Bekerjasama KBT : Kemahiran Berfikir KMD : Pembelajaran Masteri |
BBM | 1. Buku Teks BM T1 |
Refleksi | Pelajar dapat membezakan ayat topik dan ayat huraian |
Tarikh | 13 April 2010 (Selasa) |
Kelas | 1C |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Karangan Pendapat / Perbincangan |
Fokus Utama | Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan |
Fokus Sampingan | Mencetuskan idea yang bernas semasa memberikan pendapat dalam perbincangan |
Objektif | Membuatkan pelajar untuk memberikan idea yang bernas berdasarkan topik yang dibincangkan |
Aktiviti P&P | 1. Guru memberikan tajuk kepada pelajar 2. Perbincangan diadakan berkenaan tajuk dan isi yang patut diselitkan |
Sistem Bahasa | Kata Adjektif |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Sains dan Teknologi Nilai : Bekerjasama KBT : Kemahiran Berfikir KMD : Pembelajaran Masteri |
BBM | i) Buku Rujukan BM T1 |
Refleksi | Pelajar dapat membuat karangan yang diberikan |
Tarikh | 13 April 2010 (Selasa) |
Kelas | 1K / 1I |
Masa | 3.25-4.35ptg / 5.10-6.20ptg |
Subjek | PSK T1 |
Tema | Hidup Bermasyarakat |
Tajuk | Bangga Terhadap Sekolah |
Pengetahuan | Menerangkan maklumat tentang sekolah |
Kemahiran | Menjaga dan meningkatkan imej dan disiplin sekolah |
Nilai | Menunjukkan perasaan bangga terhadap sekolah |
Pendekatan | Pembelajaran Koperatif |
ABM | Buku Teks PSK T1 |
KBKK | Menganalisi Data |
Nilai Murni | Bertanggungjawab |
Refleksi | Pelajar diberi tema baru. Mereka memahami dengan penerangan yang diberikan. |
Tarikh | 14 April 2010 (Rabu) |
Kelas | 1L |
Masa | 1.25 - 2.00ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Sajak Kian Kita Lupa - Gaya Bahasa - Bentuk & Nada - Nilai & Pengajaran |
Fokus Utama | Memahami dan memberikan respon secara peribadi tentang karya sastera |
Fokus Sampingan | Menyatakan bentuk dan nada puisi |
Objektif | Membaca kuat petikan puisi dengan sebutan dan intonasi yang betul |
Aktiviti P&P | 1. Perbincangan dibuat antara guru dan pelajar berkenaan maksud setiap rangkap 2. Guru memberi tema dan persoalan yang ada pada setiap rangkap tersebut |
Sistem Bahasa | Kata Ganti Nama Diri |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Kemasyarakatn Nilai : Kesederhanaan KBT : Kemahiran berfikir |
BBM | i) Buku Komsas Kasut Kelopak Jantung T1 ii) Buku Ulasan Komsas Kasut Kelopak Jantung T1 |
Refleksi | Nota untuk tajuk ini telah selesai diberikan kepada pelajar. Mereka memahami dengan penerangan dan maksud sajak tersebut. |
Tarikh | 14 April 2010 (Rabu) |
Kelas | 1J |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Karangan Pendapat / Perbincangan |
Fokus Utama | Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan |
Fokus Sampingan | Mencetuskan idea yang bernas semasa memberikan pendapat dalam perbincangan |
Objektif | Membuatkan pelajar untuk memberikan idea yang bernas berdasarkan topik yang dibincangkan |
Aktiviti P&P | 1. Guru memberikan tajuk kepada pelajar 2. Perbincangan diadakan berkenaan tajuk dan isi yang patut diselitkan |
Sistem Bahasa | Kata Adjektif |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Sains dan Teknologi Nilai : Bekerjasama KBT : Kemahiran Berfikir KMD : Pembelajaran Masteri |
BBM | i) Buku BM T1 |
Refleksi | Pelajar dalam kelas ini mengalami kesukaran untuk membuat karangan jenis, biarpun telah diterangkan banyak kali tapi masih juga tidak faham. |
Tarikh | 14 April 2010 (Rabu) |
Kelas | 1D |
Masa | 4.00 - 5.10ptg |
Subjek | PSK T1 |
Tema | Hidup Bermasyarakat |
Tajuk | Bangga Terhadap Sekolah |
Pengetahuan | Menerangkan maklumat tentang sekolah |
Kemahiran | Menjaga dan meningkatkan imej dan displin sekolah |
Nilai | Menunjukkan perasaan bangga terhadap sekolah |
Pendekatan | Pembelajaran Koperatif |
ABM | Buku Teks PSK T1 |
KBKK | Menganalisi data |
Nilai murni | Tanggungjawab |
Refleksi | Pelajar diperkenalkan dengan tema baru. Memahami dengan tajuk yang diberikan berdasarkan tema yang ada. |
Tarikh | 15 April 2010 (Khamis) |
Kelas | 1M / 1G |
Masa | 12.50 - 2.00ptg / 4.00 - 5.10ptg |
Subjek | PSK T1 |
Tema | Hidup Bermasyarakat |
Tajuk | Bangga Terhadap Sekolah |
Pengetahuan | Menerangkan maklumat tentang sekolah |
Kemahiran | Menjaga dan meningkatkan imej dan displin sekolah |
Nilai | Menunjukkan perasaan bangga terhadap sekolah |
Pendekatan | Pembelajaran Koperatif |
ABM | Buku Teks PSK T1 |
KBKK | Menganalisi data |
Nilai Murni | Tanggungjawab |
Refleksi | Pelajar memahami dengan penerangan yang diberikan berkenaan dengan tema yang baru diperkenalkan. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya |
Tarikh | 15 April 2010 (Khamis) |
Kelas | 1J |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Komsas Drama : Surat Untuk Ina - Pemikiran - Persoalan - Watak dan Perwatakan |
Fokus Utama | Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera |
Fokus Sampingan | Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan drama |
Objektif | Menyatakan jenis-jenis drama |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar diperkenalkan dengan drama 2. Perbincangan diadakan berkenaan dengan maksud yang ingin disampaikan dalam drama yang ada. |
Sistem Bahasa | Kata Adjektif |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Pendidikan Moral Nilai : Keyakinan |
BBM | i) Buku teks Kasut Kelopak Jantung T1 ii) Ulasan Komsas Antologi T1 |
Refleksi | Pelajar diterangkan dengan drama yang disampaikan. Nota untuk drama ini akan diberi pada kelas seterusnya |
Tarikh | 16 April 2010 (Jumaat) |
Kelas | 2C |
Masa | 2.35 - 3.45ptg |
Subjek | PSK T2 |
Tema | Unit 4 Pemupukan Semangat Kekitaan |
Tajuk | Perpaduan |
Pengetahuan | Menerangkan unsur-unsur pemupukan semangat kekitaan |
Kemahiran | Mengamalkan semangat kekitaan dalam masyarakat |
Nilai | Menunjukkan kepekaan terhadap isu dan masalah yang berkaitan dengan kesejahteraan masyarakat |
Pendekatan | Pembelajaran Koperatif |
ABM | i ) Buku Teks PSK T2 ii) Buku Praktis n Skor A PSK T2 |
KBKK | Menganalisi data |
Nilai Murni | Saling membantu dan berkerjasama |
Refleksi | Pelajar dapat memahami dengan penerangan yang diberikan. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya |
Tarikh | 16 April 2010 (Jumaat) |
Kelas | 1C |
Masa | 4.00 - 5.10ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Komsas -Jangan- |
Fokus Utama | Menghuraikan maksud, gaya bahasa dan unsur bunyi dalam puisi |
Fokus Sampingan | Menyatakan bentuk dan nada puisi |
Objektif | Membaca petikan prosa dan intonasi puisi dengan betul |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar diperkenalkan dengan puisi baru 2. Membaca puisi tersebut dengan intonasi yang betul 3. Guru menerangkan maksud setiap rangkap |
Sistem Bahasa | Kata Kerja |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Pendidikan Kesihatan Nilai : Kebersihan Fizikal KBT : Kemahiran Berfikir KMD : Pembelajaran Kontekstual |
BBM | i ) Buku Teks Komsas Kasut Kelopak Jantung TI ii) Ulasan Komsas Kasut Kelopak Jantung |
Refleksi | Pelajar memahami dengan maksud sajak tersebut. Latihan yang diberi turut dibuat |