Thursday, February 5, 2009

BAHASA MELAYU TINGKATAN 2

Tarikh02 Feb 2009 (Isnin)
Kelas2C
Masa2.00 - 3.10ptg
TajukUnit 2: Merentas Desa
Tatabahasa
- Peribahasa
Fokus UtamaMelatih pelajar mencari erti simpulan bahasa dan menggunakannya dalam konteks yang betul
Fokus SampinganMembina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohensif
ObjektifMemberikan makna yang betul dalam peribahasa
Aktiviti P&P1. Perbincangan diantara guru dan pelajar untuk mencari makna sebenar peribahasa
2. Pelajar membaca ayat
3. Pelajar mengisi tempat kosong
Sistem bahasaKata Ganti Nama
Pengisian kurikulumIlmu : PJK
Nilai : Berdikari
KB : Menjana idea
KBT : Pembelajaran Konstekstaul
BBMBuku Teks Bahasa Melayu Tingkatan 2 m/s 17
RefleksiPelajar memahami maksud peribahasa dan menggunakannya dengan ayat yang betul

SEJARAH TINGKATAN 1

Tarikh02 Feb 2009 (Isnin)
Kelas1J
Masa3.25 - 4.00ptg
Tajuk Besar
Bab 1 : SEJARAH DAN KITA

Tajuk Kecil
A) Kemahiran Sejarah
i) Definisi Sejarah
- Istilah
- Tokoh
Hasil Pembelajaran
Memahami kemahiran sejarah
Aras
Aras 1 : Mendefinisikan istilah sejarah
Aras 2 : Menggunakan istilah yang berkaitan dengan masa
Aras 3 : Mentafsirkan peristiwa sejarah
Unsur Patriotisme
Berbangga dengan warisan negara
Konsep/Istilah
Sejarahwan, Istilah dan Arkeologi
Nilai Pembelajaran
Bangga

Unsur Tingkah-laku
Melahirkan rasa bangga dan cinta akan negara
KBKK
Inferens / Perbincangan
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
Memberi latihan kepada para pelajar
1. Nyatakan istilah Sejarah mengikut perkataan Arab
2. Nyatakan tokoh berdasarkan pengertian Sejarah yang diberi
3. Nyatakan karya penulis sejarah awal negara

Rumusan/Penilaian/Refleksi
Pelajar-pelajar dapat menjawab soalan yang diberi. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya
ABM
i) Buku Teks Sejarah Tingkatan 1
ii) Nota yang dibuat sendiri
iii) Buku rujukan sejarah
iv) Latihan yang dibuat sendiri

SEJARAH TINGKATAN 1

Tarikh02 Feb 2009 (Isnin)
Kelas1G
Masa5.45 - 6.20ptg
Tajuk Besar
Bab 2 : Zaman Prasejarah Di Malaysia

Tajuk Kecil
a) Paleolitik
b) Mesolitik
c) Neolitik
d) Logam
Hasil Pembelajaran
Mengetahui tahap perkembangan sejarah
Aras
Aras 1
i) Menyatakan tahap perkembangan zaman prasejarah
ii) Menyebut nama peralatan pada zaman prasejarah
iii) Menyatakan lokasi penempatan zaman prasejarah

Aras 2
i) Membandingkan tahap-tahap zaman prasejarah dari segi petempatan, aktiviti dan peralatan
ii) Memberi sebab pemilihan gua sebagai tempat tinggal
Unsur Patriotisme
Semangat gigih dan berdikari
Konsep/Istilah
Prasejarah, Paleolitik, Mesolitik, Neolitik, Ahli arkeologi dan petempatan awal.
Nilai Pembelajaran
Bekerja keras dan yakin diri

Unsur Tingkah-laku
Kemegahan terhadap tamadun awal
KBKK
Inferens / Perbincangan
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
1. Set Induksi - Soal Jawab secara lisan antara guru dengan pelajar
2. Jadual mengenai setiap masyarakat zaman prasejarah
(Buku Teks Sejarah T1)
3. Latihan bab 3 ( Buku Teks)
Rumusan/Penilaian/Refleksi
Memahami nota yang diberi. Nota untuk bab ini telah selesai diberi
ABM
i) Buku Teks Sejarah Tingkatan 1
ii) Nota yang dibuat sendiri
iii) Buku rujukan sejarah

BAHASA MELAYU TINGKATAN 2

Tarikh03 Feb 2009 (Selasa)
Kelas2I
Masa12.50-2.00ptg
TajukUnit 2: Merentas Desa
Tatabahasa
- Peribahasa
Fokus UtamaMelatih pelajar mencari erti simpulan bahasa dan menggunakannya dalam konteks yang betul
Fokus SampinganMembina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohensif
ObjektifMemberikan makna yang betul dalam peribahasa
Aktiviti P&P1. Perbincangan diantara guru dan pelajar untuk mencari makna sebenar peribahasa
2. Pelajar membaca ayat
3. Pelajar mengisi tempat kosong
Sistem bahasaKata Ganti Nama
Pengisian kurikulumIlmu : PJK
Nilai : Berdikari
KB : Menjana idea
KBT : Pembelajaran Konstekstaul
BBMBuku Teks Bahasa Melayu Tingkatan 2 m/s 17
RefleksiPelajar masih tidak tahu makna peribahasa yang diberi.

SEJARAH TINGKATAN 1

Tarikh03 Feb 2009 (Selasa)
Kelas1I
Masa3.25 - 4.35ptg
Tajuk Besar
Bab 2 : Zaman Prasejarah Di Malaysia

Tajuk Kecil
a) Paleolitik
b) Mesolitik
c) Neolitik
d) Logam
Hasil Pembelajaran
Mengetahui tahap perkembangan sejarah
Aras
Aras 1
i) Menyatakan tahap perkembangan zaman prasejarah
ii) Menyebut nama peralatan pada zaman prasejarah
iii) Menyatakan lokasi penempatan zaman prasejarah

Aras 2
i) Membandingkan tahap-tahap zaman prasejarah dari segi petempatan, aktiviti dan peralatan
ii) Memberi sebab pemilihan gua sebagai tempat tinggal
Unsur Patriotisme
Semangat gigih dan berdikari
Konsep/Istilah
Prasejarah, Paleolitik, Mesolitik, Neolitik, Ahli arkeologi dan petempatan awal.
Nilai Pembelajaran
Bekerja keras dan yakin diri

Unsur Tingkah-laku
Kemegahan terhadap tamadun awal
KBKK
Inferens / Perbincangan
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
1. Set Induksi - Soal Jawab secara lisan antara guru dengan pelajar
2. Jadual mengenai setiap masyarakat zaman prasejarah
(Buku Teks Sejarah T1)
Rumusan/Penilaian/Refleksi
Pelajar diperkenalkan dengan bab baru untuk sejarah tingkatan 1 ini. Pelajar faham mengenai bab ini apabila sesi penerangan sedang diberi. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya
ABM
i) Buku Teks Sejarah Tingkatan 1
ii) Nota yang dibuat sendiri
iii) Buku rujukan sejarah

SEJARAH TINGKATAN 1

Tarikh03 Feb 2009 (Selasa)
Kelas1C
Masa5.45 - 6.20ptg
Tajuk Besar
Bab 1 : SEJARAH DAN KITA

Tajuk Kecil
A) Kemahiran Sejarah
iv) Kaedah Pengajian Sejarah
- Kaedah Arkeologi
- Kaedah Bertulis
- Kaedah Lisan
vii) Pentafsiran Sejarah
Hasil Pembelajaran
Memahami kemahiran sejarah
Aras
Aras 2
iv. Mengelaskan kaedah pengkajian sejarah
Aras 3
iv. Mengaplikasikan kemahiran sejarah dalam pengajian sejarah
vii. Mengaplikasikan kemahiran sejarah dalam pengkajian sejarah
Unsur Patriotisme
Menghargai tinggalan sejarah
Konsep/Istilah
Sejarahwan, Istilah, Arkeologi, purba dan tafsiran
Nilai Pembelajaran
Bangga

Unsur Tingkah-laku
Melahirkan rasa bangga dan cinta akan negara
KBKK
Inferens / Perbincangan
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
1. Set Induksi - Soal Jawab secara lisan antara guru dengan pelajar
2. Peta Minda : Kaedah Pengkajian Sejarah
3. Latihan Bab 1
- Buku Teks T1
Rumusan/Penilaian/Refleksi
Nota bagi bab ini telah selesai diberi kepada para pelajar
ABM
i) Buku Teks Sejarah Tingkatan 1
ii) Nota dan yang dibuat sendiri
iii) Buku rujukan sejarah

BAHASA MELAYU TINGKATAN 2

Tarikh04 Feb 2009 (Rabu)
Kelas2I / 2C
Masa12.50-2.00ptg / 2.00 - 3.10ptg
TajukUnit 3: Sahabat Remaja
Karangan
- Surat Kiriman tidak rasmi
Tajuk: Rakan anda yang tinggal di luar negara mengutus surat kepada anda untuk mengetahui maklumat tentang tempat menarik di Malaysia
Fokus UtamaMenyusun maklumat mengikut keutamaan
Fokus SampinganMenentukan format penyampaian dan jenis penulisan yang sesuai untuk menyampaikan maklumat
ObjektifMenulis surat tidak rasmi dengan ayat yang gramatis dan format yang betul
Aktiviti P&P1. Perbincangan di antara guru dan pelajar tentang format surat tidak rasmi
2. Pelajar mencari isi dan menyenaraikannya
3. Menulis surat mengikut format yang betul
Sistem bahasaKata kerja
Pengisian kurikulumIlmu : Pendidikan Moral
Nilai : Kasih sayang
KB : Menjana idea
KBT : Pembelajaran Konstekstaul
BBMBuku Teks Bahasa Melayu Tingkatan 2 m/s 21
RefleksiTerdapat sebahagian pelajar masih tidak tahu format yang betul dalam penulisan surat tidak rasmi. Sebahagian pula, tahu format yang betul.

SEJARAH TINGKATAN 1

Tarikh04 Feb 2009 (Rabu)
Kelas1G
Masa5.10 - 6.20ptg
Tajuk Besar
Bab 2 : Zaman Prasejarah Di Malaysia

Tajuk Kecil
a) Paleolitik
b) Mesolitik
c) Neolitik
d) Logam
Hasil Pembelajaran
Mengetahui tahap perkembangan sejarah
Aras
Aras 1
i) Menyatakan tahap perkembangan zaman prasejarah
ii) Menyebut nama peralatan pada zaman prasejarah
iii) Menyatakan lokasi penempatan zaman prasejarah

Aras 2
i) Membandingkan tahap-tahap zaman prasejarah dari segi petempatan, aktiviti dan peralatan
ii) Memberi sebab pemilihan gua sebagai tempat tinggal
Unsur Patriotisme
Semangat gigih dan berdikari
Konsep/Istilah
Prasejarah, Paleolitik, Mesolitik, Neolitik, Ahli arkeologi dan petempatan awal.
Nilai Pembelajaran
Bekerja keras dan yakin diri

Unsur Tingkah-laku
Kemegahan terhadap tamadun awal
KBKK
Inferens / Perbincangan
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
1. Set Induksi - Soal Jawab secara lisan antara guru dengan pelajar
2. Jadual mengenai setiap masyarakat zaman prasejarah
(Buku Teks Sejarah T1)
Rumusan/Penilaian/Refleksi
Memahami nota yang diberi. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya
ABM
i) Buku Teks Sejarah Tingkatan 1
ii) Nota yang dibuat sendiri
iii) Buku rujukan sejarah

SEJARAH TINGKATAN 1

Tarikh05 Feb 2009 (Khamis)
Kelas1J
Masa2.00 - 3.10ptg
Tajuk Besar
Bab 1 : SEJARAH DAN KITA

Tajuk Kecil
A) Kemahiran Sejarah
ii) Ciri - ciri Sejarah
iii) Sumber sejarah
Hasil Pembelajaran
Memahami kemahiran sejarah
Aras
Aras 1
iii) Menyenaraikan ciri-ciri sejarah
iv) Mntafsir dan memberi contoh sumber sejarah

Aras 2
ii) Memberi contoh-contoh peristiwa sejarah

Aras 3
ii) Mengelaskan sumber sejarah
iii) Mengelaskan peristiwa sejarah dan bukan sejarah
Unsur Patriotisme
Menghargai tinggalan sejarah
Konsep/Istilah
Sejarahwan, Istilah dan Arkeologi
Nilai Pembelajaran
Bangga

Unsur Tingkah-laku
Melahirkan rasa bangga dan cinta akan negara
KBKK
Inferens / Perbincangan
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
1. Set Induksi - Soal Jawab secara lisan antara guru dengan pelajar

a) Nyatakan 3 ciri-ciri sejarah
b) Senaraikan 2 sumber sejarah

Rumusan/Penilaian/Refleksi
Pelajar-pelajar dapat menjawab soalan yang diberi. Memahami nota yang diberi. Nota yang yang lain akan diberi pada kelas seterusnya
ABM
i) Buku Teks Sejarah Tingkatan 1
ii) Nota yang dibuat sendiri
iii) Buku rujukan sejarah

SEJARAH TINGKATAN 1

Tarikh05 Feb 2009 (Khamis)
Kelas1C
Masa3.45 - 4.35ptg
Tajuk Besar
Bab 2 : Zaman Prasejarah Di Malaysia

Tajuk Kecil
a) Paleolitik
b) Mesolitik
c) Neolitik
d) Logam
Hasil Pembelajaran
Mengetahui tahap perkembangan sejarah
Aras
Aras 1
i) Menyatakan tahap perkembangan zaman prasejarah
ii) Menyebut nama peralatan pada zaman prasejarah
iii) Menyatakan lokasi penempatan zaman prasejarah

Aras 2
i) Membandingkan tahap-tahap zaman prasejarah dari segi petempatan, aktiviti dan peralatan
ii) Memberi sebab pemilihan gua sebagai tempat tinggal
Unsur Patriotisme
Semangat gigih dan berdikari
Konsep/Istilah
Prasejarah, Paleolitik, Mesolitik, Neolitik, Ahli arkeologi dan petempatan awal.
Nilai Pembelajaran
Bekerja keras dan yakin diri

Unsur Tingkah-laku
Kemegahan terhadap tamadun awal
KBKK
Inferens / Perbincangan
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
1. Set Induksi - Soal Jawab secara lisan antara guru dengan pelajar
2. Jadual mengenai setiap masyarakat zaman prasejarah
(Buku Teks Sejarah T1)
3. Melukis/fotostet gambar yang ada dalam buku teks
- Gambar yang berkaitan dengan barangan prasejarah
Rumusan/Penilaian/Refleksi
Pelajar memahami nota yang diberi. Semasa sesi penerangan sedang diberi, semuanya faham. Nota yang lain akan disambung pada kelas seterusnya
ABM
i) Buku Teks Sejarah Tingkatan 1
ii) Nota yang dibuat sendiri
iii) Buku rujukan sejarah

BAHASA MELAYU TINGKATAN 2

Tarikh06 Feb 2009 (Jumaat)
Kelas2I
Masa2.00 - 3.10ptg
TajukPantun Teka-teki
Fokus UtamaMenghuraikan maksud, gaya bahasa dan unsur bunyi dalam puisi
Fokus SampinganMenyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran
Objektifa) Menggunakan kata, intonasi dan nada yang betul/sesuai semasa melafazkan puisi tersebut
b) Menjelaskan maksud yang tersurat dan tersirat dalam puisi tersebut
Aktiviti P&Pa) Pelajar diminta membaca puisi tersebut dan mencari maksud mengikut pandangan masing-masing
b) Guru memberi contoh mengikut maksud puisi tersebut
c) Latihan mengenai pantun Teka-teki
Sistem bahasaSebutan dan intonasi
Pengisian kurikulumIlmu : Kesusasteraan Melayu
Nilai : Semangat Patriotisme
KB : Mengitlak
KBT : Pembelajaran Konstruktivisme
BBMAntologi Seuntai Kata Untuk Dirasa
Refleksi

SEJARAH TINGKATAN 1

Tarikh06 Feb 2009 (Jumaat)
Kelas1I
Masa3.10 - 3.45ptg
Tajuk Besar
Bab 2 : Zaman Prasejarah Di Malaysia

Tajuk Kecil
a) Paleolitik
b) Mesolitik
c) Neolitik
d) Logam
Hasil Pembelajaran
Mengetahui tahap perkembangan sejarah
Aras
Aras 1
i) Menyatakan tahap perkembangan zaman prasejarah
ii) Menyebut nama peralatan pada zaman prasejarah
iii) Menyatakan lokasi penempatan zaman prasejarah

Aras 2
i) Membandingkan tahap-tahap zaman prasejarah dari segi petempatan, aktiviti dan peralatan
ii) Memberi sebab pemilihan gua sebagai tempat tinggal
Unsur Patriotisme
Semangat gigih dan berdikari
Konsep/Istilah
Prasejarah, Paleolitik, Mesolitik, Neolitik, Ahli arkeologi dan petempatan awal.
Nilai Pembelajaran
Bekerja keras dan yakin diri

Unsur Tingkah-laku
Kemegahan terhadap tamadun awal
KBKK
Inferens / Perbincangan
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
1. Set Induksi - Soal Jawab secara lisan antara guru dengan pelajar
2. Jadual mengenai setiap masyarakat zaman prasejarah
(Buku Teks Sejarah T1)
Rumusan/Penilaian/Refleksi

ABM
i) Buku Teks Sejarah Tingkatan 1
ii) Nota yang dibuat sendiri
iii) Buku rujukan sejarah

BAHASA MELAYU TINGKATAN 2

Tarikh06 Feb 2009 (Jumaat)
Kelas2C
Masa5.10-6.20ptg
TajukPantun Perpisahan
Fokus UtamaMemahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera
Fokus SampinganMenghuraikan maksud, gaya bahasa dan unsur bunyi dalam puisi
Objektifa) Menggunakan kata, intonasi dan nada yang betul/sesuai semasa melafazkan puisi tersebut
b) Menjelaskan maksud yang tersurat dan tersirat dalam puisi tersebut
Aktiviti P&Pa) Pelajar disuruh membaca puisi tersebut dan mencari maksud mengikut pandangan masing-masing
b) Guru memberi contoh mengikut maksud puisi tersebut
Sistem bahasaSebutan dan intonasi
Pengisian kurikulumIlmu : Kesusasteraan Melayu
Nilai : Semangat Patriotisme
KB : Mengitlak
KBT : Belajar cara belajar
BBMAntologi Seuntai Kata Untuk Dirasa
Refleksi

CUTI TAHUN BARU CINA