Tuesday, April 28, 2009

Rancangan Harian Minggu 18

Tarikh 27 April 2009 (Isnin)
Kelas 2C
Masa 2.00 - 3.10ptg
Subjek Bahasa Melayu T2
Tajuk Unit 6 :Kasih Sayang
i) Tatabahasa
- Kata Hubung : Pancangan
a) Kata Hubung Relatif
b) Kata Hubung Komplemen
c) Kata Hubung Keterangan
Fokus Utama Memahamkan pelajar tentang kata tugas dan kelompok kata yang terdapat dalam kata tugas
Fokus Sampingan Menjelaskan pelajar tentang kata hubung gabungan dan dapat membezakannya dengan kata hubung pancangan
Objektif Menyatakan idea secara spontan
Aktiviti P&P i) Pelajar membaca nota tentang kata hubung pancangan
ii) Pelajar menyatakan jenis-jenis kata hubung pancangan
iii) Pelajar membuat latihan yang ada dalam buku teks menggunakan kata hubung pancangan
Sistem Bahasa Kata Tugas
- Kata Hubung : Pancangan
Pengisian Kurikulum Ilmu : Kemahiran Hidup
Nilai : Kasih Sayang
KB : Membuat keputusan, Menjana Idea
KBT : Pembelajaran Konstekstual
BBM i) Buku Teks m/s 60
ii) Tatabahasa Dewan m/s 240
Refleksi Pelajar memahami penggunaan kata hubungan pancangan

Tarikh 27 April 2009 (Isnin)
Kelas 1J /1G
Masa 3.25-4.00ptg / 5.45-6.20ptg
Subjek Sejarah T1
Tajuk Besar Bab 5 Kegemilangan Melaka
Tajuk Kecil ii) Pusat Perdagangan
- Pengaruh Geografi
- Peranan Syahbandar
Hasil Pembelajaran Memahami kegemilangan Melaka sebagai Pusat Perdagangan bertaraf dunia
Aras Aras 1
i) Menyenaraikan faktor-faktor yang menyumbang ke arah kemunculan Melaka sebagai pusat perdagangan
iii) Menyatakan peranan Syahbandar dalam memajukan perdagangan di Melaka
Aras 2
i) Membuktikan kepentingan faktor geografi dalam membantu Melaka menjadi pusat perdagangan
Unsur Patriotisme Sistem perdagangan Melaka bertaraf antarabangsa
Konsep/Istilah Syahbandar, Hubungan Diplomatik, Pertukaran angin monsun
Nilai Pembelajaran Berkeyakinan
KBKK Inferens/Perbincangan
Aktiviti Pembelajaran i) Kajian Gambar:
Pelabuhan Melaka
ii) Senarai tugas Syahbandar
Rumusan/Penilaian/Refleksi Pelajar menulis nota mengenai tajuk yang diberi. Masih tidak memahami penerangan yang diberi. Akan diterangkan semasa kelas yang akan datang
ABM i) Buku Teks Sejarah T1
ii) Buku Rujukan PMR Sejarah

Tarikh28 April 2009 (Selasa)
Kelas2I
Masa12.50 - 2.00ptg
SubjekBahasa Melayu T2
TajukUnit 7 : Industri Sukan Di Malaysia
Fokus UtamaMenyediakan karangka penyampaian dan bahan edaran untuk membuat pembentangan
Fokus SampinganMembaca pantas secara imbasan dan luncuran untuk membuat rujukan pelbagai bahan bercetak dan bahan elektronik
ObjektifMengubahsuai maklumat
Aktiviti P&P- Pelajar membaca berita yang disediakan
- Guru memberikan penjelasan tentang cara mengesan maklumat yang penting
- Pelajar mencatat maklumat tersebut
Sistem Bahasai) Kata Tugas
ii) Kata Praklausa
Pengisian KurikulumIlmu : PJK
Nilai : Patriotisme
KB : Menyusun urutan, merumus
KBT : Belajar cara belajar
BBMi) Buku Teks BM T2
(m/s 63)
ii) Latihan m/s 66)
RefleksiPelajar memahami teks yang dibacakan dan berjaya mencari maklumat terpenting dalam teks tersebut

Tarikh28 April 2009 (Selasa)
Kelas1I
Masa 3.25 - 4.35ptg
SubjekSejarah T1
Tajuk BesarBab 5 Kegemilangan Melaka
Tajuk Kecilii) Pusat Perdagangan
- Pengaruh Geografi
- Peranan Syahbandar
- Peranan Laksamana dan Orang Laut
Hasil PembelajaranMemahami kegemilangan Melaka sebagai Pusat Perdagangan bertaraf dunia
ArasAras 1
i) Menyenaraikan faktor-faktor yang menyumbang ke arah kemunculan Melaka sebagai pusat perdagangan
iii) Menyatakan peranan Syahbandar dalam memajukan perdagangan di Melaka
Aras 2
i) Membuktikan kepentingan faktor geografi dalam membantu Melaka menjadi pusat perdagangan
Unsur PatriotismeSistem perdagangan Melaka bertaraf antarabangsa
Konsep/IstilahSyahbandar, Hubungan Diplomatik, Pertukaran angin monsun
Nilai PembelajaranBerkeyakinan
KBKKInferens/Perbincangan
Aktiviti Pembelajarani) Kajian Gambar:
Pelabuhan Melaka
ii) Senarai tugas Syahbandar
Rumusan/Penilaian/Refleksi Pelajar memahami tajuk dan nota yang diberi. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya
ABMi) Buku Teks Sejarah T1
ii) Buku Rujukan PMR Sejarah

Tarikh28 April 2009 (Selasa)
Kelas1C
Masa5.45 - 6.20ptg
SubjekSejarah T1
Tajuk BesarBab 5 Kegemilangan Melaka
Tajuk Kecilii) Pusat Perdagangan
g) Bahasa Melayu sebagai Lingua Franca
Hasil PembelajaranMemahami kegemilangan Melaka sebagai Pusat Perdagangan bertaraf dunia
ArasAras 1
i) Menyenaraikan faktor-faktor yang menyumbang ke arah kemunculan Melaka sebagai pusat perdagangan
ii) Menyebut nama negara dan jenis barangan yang diperdagangkan di Melaka
Unsur PatriotismeSistem perdagangan Melaka bertaraf dunia
Konsep/IstilahLingua Franca
Nilai PembelajaranBerkeyakinan
KBKKInferens/Perbincangan
Aktiviti Pembelajarani) Perbincangan diantara guru dengan pelajar mengenai tajuk yang dibincangkan
ii) Sesi soal -jawab dengan pelajar mengenai tajuk yang diberi
Rumusan/Penulisan/RefleksiPelajar memahami tajuk nota yang diberi. Memberi kerjasama semasa sesi soal-jawab dilakukan.
ABMi) Buku Teks Sejarah T1
ii) Buku Rujukan Sejarah PMR T1

Tarikh29 April 2009 (Rabu)
Kelas2I / 2C
Masa12.50-2.00ptg / 2.00-3.10ptg
SubjekKarangan
-Berita-
Fokus UtamaMembuat rumusan dengan alasan yang munasabah
Fokus SampinganMenggunakan kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa dan pelbagai jenis ayat yang sesuai untuk menyampaikan maklumat
ObjektifMenulis karangan berita dengan ayat yang gramatis
Aktiviti P&Pi) Guru memberi tajuk yang dikemukakan
ii) Pelajar berbincang tentang format penulisan berita
iii) Perbincangan mengenai isi yang hendak dimasukkan dalam berita
Sistem BahasaKata Tugas dan Kata Praklausa
Pengisian Kurikulum
Ilmu : PJK
Nilai : Patriotisme
KB : Menyusun urutan, merumus
KBT : Belajar cara belajar
BBM
RefleksiPelajar boleh menulis karangan berbentuk berita yang telah diberikan.

Tarikh29 April 2009 (Rabu)
Kelas1G
Masa5.10 - 6.20ptg
SubjekSejarah T1
Tajuk BesarBab 5 Kegemilangan Melaka
Tajuk Kecilii) Pusat Perdagangan
b) Peranan Syahbandar
Hasil PembelajaranMemahami kegemilangan Melaka sebagai Pusat Perdagangan bertaraf dunia
ArasAras 1
i) Menyenaraikan faktor-faktor yang menyumbang ke arah kemunculan Melaka sebagai pusat perdagangan
iii) Menyatakan peranan Syahbandar dalam memajukan perdagangan di Melaka
Aras 2
i) Membuktikan kepentingan faktor geografi dalam membantu Melaka menjadi pusat perdagangan
Unsur PatriotismeSistem perdagangan Melaka bertaraf antarabangsa
Konsep/IstilahSyahbandar, Hubungan Diplomatik, Pertukaran angin monsun
Nilai PembelajaranBerkeyakinan
KBKKInferens/Perbincangan
Aktiviti Pembelajarani) Kajian Gambar:
Pelabuhan Melaka
ii) Senarai tugas Syahbandar
Rumusan/Penilaian/RefleksiTerdapat sebahagian pelajar saja yang memahami nota dan penerangan yang diberi. Sebahagian lagi tidak menunjukkan minta untuk belajar. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya
ABMi) Buku Teks Sejarah T1
ii) Buku Rujukan PMR Sejarah

Tarikh30 April 2009 (Khamis)
Kelas1J
Masa2.00 - 3.10ptg
SubjekSejarah T1
Tajuk Besar Bab 5 Kegemilangan Melaka
Tajuk Kecilii) Pusat Perdagangan
a) Faktor Geografi
b) Peranan Syahbandar
Hasil PembelajaranMemahami kegemilangan Melaka sebagai Pusat Perdagangan bertaraf dunia
ArasAras 1
i) Menyenaraikan faktor-faktor yang menyumbang ke arah kemunculan Melaka sebagai pusat perdagangan
iii) Menyatakan peranan Syahbandar dalam memajukan perdagangan di Melaka
Aras 2
i) Membuktikan kepentingan faktor geografi dalam membantu Melaka menjadi pusat perdagangan
Unsur PatriotismeSistem perdagangan Melaka bertaraf antarabangsa
Konsep/IstilahSyahbandar, Hubungan Diplomatik, Pertukaran angin monsun
Nilai PembelajaranBerkeyakinan
KBKKInferens/Perbincangan
Aktiviti Pembelajaranii) Senarai tugas Syahbandar
Rumusan/Penilaian/RefleksiMemahami penerangan yang dberi. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya
ABMi) Buku Teks Sejarah T1
ii) Buku Rujukan PMR Sejarah

Tarikh30 April 2009 (Khamis)
Kelas1C
Masa3.25 - 4.35ptg
SubjekSejarah T1
Tajuk BesarBab 5 Kegemilangan Melaka
Tajuk Kecilii) Pusat Perdagangan
f) Mata Wang
g) Bahasa Melayu sebagai Lingua Franca
Hasil PembelajaranMemahami kegemilangan Melaka sebagai Pusat Perdagangan antarabangsa
ArasAras 1
i) Menyebut nama negara dan jenis barangan yang diperdagangkan di Melaka
Aras 3
i) Membandingkan sistem perdagangan di Melaka dengan sistem perdagangan sekarang
Unsur PatriotismeSistem perdagangan Melaka bertaraf dunia
Konsep/IstilahLingua franca
Nilai PembelajaranBerkeyakinan
KBKKInferens/Perbincangan
Aktiviti Pembelajarani) Perbincangan diantara guru dan pelajar mengenai tajuk yang dibincangkan
ii) Sesi soal-jawab antara guru dengan para pelajar
Rumusan/Penilaian/RefleksiPelajar memahami nota yang diterangkan.
ABMi) Buku Teks Sejarah T1
ii) Buku Rujukan Sejarah PMR T1

Tarikh01 Mei 2009 (Jumaat)
PekaraHari Pekerja 2009