Rancangan Harian Minggu 9
Tarikh | 23 Feb 2009 (Isnin) |
Kelas | 2C |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T2 |
Tajuk | Bab 4 Makanan Dan Kesihatan |
Fokus Utama | Menghuraikan idea yang bernas secara kritis dan kreatif |
Fokus Sampingan | Mentafsirkan maklumat yang telah dipilih secara rasional untuk membuat inferens |
Objektif | Mengemukakan fakta daripada teks |
Aktiviti P&P | - Pelajar membaca teks - Menjawab soalan berdasarkan teks |
Sistem Bahasa | Kata kerja Tak Transitif |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : PJK Nilai : Kesederhanaan KB: Membuat penilaiani KBT : Pembelajaran Konstektual, Kajian Masa Depan |
BBM | Buku Teks (M/S 38) |
Refleksi | Pelajar memahami petikan yang diberikan dalam buku teks dan mereka menjawab soalan pemahaman yang diberi dengan baik. |
Tarikh | 23 Feb 2009 (Isnin) |
Kelas | 1J |
Masa | 3.25 - 4.00ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 3 Kerajaan-kerajaan Awal di Asia Tenggara |
Tajuk Kecil | B) Kerajaan Maritim i) Kerajaan Champa ii) Kerajaan Chih Tu |
Hasil Pembelajaran | Memahami kewujudan kerajaan-kerajaan awal di Asia Tenggara |
Aras | Aras 1 i) Mendefinisikan konsep agraria, maritim dan pelabuhan enterpot ii) Mencirikan kerajaan agraria dengan kerajaan maritim iii) Memberikan contoh hasil pengeluaran iv) Memerihalkan sistem permerintahan dan pentadbiran kerajaan awal Aras 2 ii) Membincangkan kepentingan pelabuhan-pelabuhan kepada kerajaan-kerajaan awal |
Unsur Patriotisme | Kemegahan terhadap tamadun awal |
Konsep/Istilah | Kerajaan maritim, perdagangan antara kawasan, perdagangan serantau, Pusat Pergumpulan, Pusat pergedaran barang |
Nilai Pembelajaran | Menghargai sumbangan tamadun awal kita |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | Peta Minda i) Kerajaan Maritim ( Maksud dan kegiatan yg dilakukan) ii) Kerajaan Champa dan Chih Tu Peta Kerajaan Maritim ( Buku teks Sejarah T1) |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar faham dengan tajuk yang diberi. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya |
ABM | i) Buku Teks Sejarah tingkatan 1 ii) Nota yang dibuat sendiri ( Buku Rujukan dan Buku Teks) iii) Buku rujukan sejarah PMR |
Tarikh | 23 Feb 2009 ( Isnin) |
Kelas | IG |
Masa | 5.45 - 6.20ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 3 Kerajaan-kerajaan awal di Asia Tenggara |
Tajuk Kecil | B) Kerajaan Maritim i) Kerajaan Champa ii) Kerajaan Chih Tu iii) Kerajaan Srivijaya iv) Kerajaan Kedah Tua v) Kerajaan Majapahit |
Hasil Pembelajaran | Memahami kewujudan kerajaan-kerajaan awal di Asia Tengggara |
Aras | Aras 1 i) Mendefinisikan konsep agraria, maritim dan pelabuhan enterpot ii) Mencirikan kerajaan agraria dengan kerajaan maritim iii) Memberikan contoh hasil pengeluaran iv) Memerihalkan sistem permerintahan dan pentadbiran kerajaan awal Aras 2 ii) Membincangkan kepentingan pelabuhan-pelabuhan kepada kerajaan-kerajaan awal |
Unsur Patriotisme | Kemegahan terhadap tamadun awal |
Konsep/Istilah | Kerajaan maritim, perdagangan antara kawasan, perdagangan serantau, Pusat Pergumpulan, Pusat pergedaran barang |
Nilai Pembelajaran | Menghargai sumbangan tamadun awal kita |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | Peta Minda - Kerajaan Majapahit Melukis Peta kerajaan Majapahit Membuat latihan bab 3 yang ada dalam buku teks |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar memahami nota yang diberi. Melukis peta kerajaan Maritim yang terdapat dalam buku teks. Latihan juga telah dibuat. Nota untuk bab ini telah selesai diberi. |
ABM | i) Buku Teks Sejarah T1 ii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 24 Feb 2009 (Selasa) |
Kelas | 2I |
Masa | 12.50 - 2.00ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Bab 4 Makanan Dan Kesihatan |
Fokus Utama | Menghuraikan idea yang bernas secara kritis dan kreatif |
Fokus Sampingan | Mentafsirkan maklumat yang telah dipilih secara rasional untuk membuat inferens |
Objektif | Mengemukakan fakta daripada teks |
Aktiviti P&P | - Pelajar membaca teks dengan menggunakan intonasi yang betul - Menjawab soalan yang diberi berdasarkan teks |
Sistem Bahasa | Kata Kerja T ak Transitif |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : PJK Nilai : Kesederhanaan KB : Membuat penilaian KBT : Pembelajaran Konstektual, Kajian Masa Depan |
BBM | Buku Teks (M/S 38) |
Refleksi | Pelajar memahami petikan yang diberi dan menjawab soalan dalam buku teks dengan menggunakan ayat yang betul |
Tarikh | 24 Feb 2009 (Selasa) |
Kelas | 1I / 1C |
Masa | 3.25 - 4.35ptg / 5.45 - 6.20ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 3 Kerajaan-kerajaan awal di Asia Tenggara |
Tajuk Kecil | B) Kerajaan Maritim i) Kerajaan Champa ii) Kerajaan Chih Tu iii) Kerajaan Srivijaya iv) Kerajaan Kedah Tua v) Kerajaan Majapahit |
Hasil Pembelajaran | Memahami kewujudan kerajaan-kerajaan awal di Asia Tenggara |
Aras | Aras 1 i) Mendefinisikan konsep agraria, maritim dan pelabuhan enterpot ii) Mencirikan kerajaan agraria dengan kerajaan maritim iii) Memberikan contoh hasil pengeluaran iv) Memerihalkan sistem permerintahan dan pentadbiran kerajaan awal Aras 2 ii) Membincangkan kepentingan pelabuhan-pelabuhan kepada kerajaan-kerajaan awal |
Unsur Patriotisme | Kemegahan terhadap tamadun awal |
Konsep/Istilah | Kerajaan maritim, perdagangan antara kawasan, perdagangan serantau, Pusat Pergumpulan, Pusat pergedaran barang |
Nilai Pembelajaran | Menghargai sumbangan tamadun awal kita |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | Peta Minda i) Kerajaan Maritim ( Maksud dan kegiatan yg dilakukan) ii) Kerajaan Champa, Chih Tu, Srivijaya, Kedah Tua dan Majapahit Peta Kerajaan Maritim ( Buku teks Sejarah T1) Latihan Bab 3 yang ada dalam buku teks |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar memahami nota yang diberi. Latihan yang diberi telah berjaya dibuat. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya |
ABM | i) Buku Teks Sejarah Tingkatan 1 ii) Buku rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 25 Feb 2009 ( Rabu) |
Kelas | 2I / 2C |
Masa | 12.50 - 2.00ptg / 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T2 |
Tajuk | Penulisan - Karangan Jenis Rencana |
Fokus Utama | Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif |
Fokus Sampingan | Menyusun maklumat mengikut keutamaan |
Objektif | Menulis karangan rencana dengan ayat yang gramatis |
Aktiviti P&P | - Perbincangan diadakan antara guru dan pelajar mengenai karangan jenis rencana - Pelajar merangka karangan dan menulis karangan dengan ayat yang gramatis |
Sistem Bahasa | Kata Kerja Tak Transitif |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : PJK Nilai : Kesederhanaan KB : Membuat penilaian KBT : Pembelajaran Konstektual Kajian Masa Depan |
BBM | Buku Rujukan PMR- Karangan |
Refleksi | Perbincangan diantara guru dengan pelajar mengenai karangan jenis rencana ini telah membantu mereka untuk membuat karangan ini. Memahami semasa sesi penerangan diberikan. |
Tarikh | 25 Feb 2009 ( Rabu) |
Kelas | 1G |
Masa | 5.10 - 6.20ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 4 Zaman Kesultanan Melayu Melaka |
Tajuk Kecil | A) Pengasasan Kesultanan Melayu Melaka i) Kedatangan Parameswara |
Hasil Pembelajaran | Mengetahui tentang kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka |
Aras | Aras 1 i) Memerihalkan peristiwa pengasasan Kesultanan Melayu Melaka ii) Menceritakan asal-usul nama Melaka iii) Menceritakan penjalanan Parameswara dari Palembang ke Melaka iv) Menyatakan kegigihan dan wawasan Parameswara |
Unsur Patriotisme | Kepimpinan berwawasan |
Konsep/Istilah | Pengasasan, Kesultanan, Asal-usul |
Nilai Pembelajaran | Kegigihan untuk mencapai cita-cita |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | i) Kajian Peta: Melakar tunjuk arah perjalanan Parameswara hingga ke Melaka (buku teka m/s 47) ii) Peta Minda Kedatangan Parameswara |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar dikenalkan dengan bab baru iaitu Melaka. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya |
ABM | i) Buku Teks Bab 4 ii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 26 Feb 2009 (Khamis) |
Kelas | 1J / 1C |
Masa | 2.00 - 3.10ptg / 3.25 - 4.35ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 3 Kerajaan-kerajaan Awal di Asia Tenggara |
Tajuk Kecil | A) Kerajaan Agraria i) Kerajaan Funan ii) Kerajaan Angkor B) Kerajaan Maritim i) Kerajaan Champa ii) Kerajaan Chih Tu iii) Kerajaan Srivijaya |
Hasil Pembelajaran | Memahami kewujudan kerajaan-kerajaan awal di Asia Tenggara |
Aras | Aras 1 i) Mendefinisikan konsep agraria, maritim dan pelabuhan entrepot ii) Mencirikan kerajaan agraria dan maritim iii) Memberikan contoh-contoh hasil pengeluaran iv) Memerihalkan sistem pemerintahan dan pentadbiran kerajaan awal Aras 2 ii) Membincangkan kepentingan pelabuhan-pelabuhan kepada kerajaan-kerajaan awal Aras 3 ii) Memberi rasional kewujudan kerajaan awal di tepi-tepi sungai dan persisiran pantai iii) Menjana idea tentang kewujudan sistem pentadbiran yang sistematik |
Unsur Patriotisme | Kemegahan terhadap tamadun awal |
Konsep/Istilah | Kerajaan Agraria, Kerajaan maritim, perdagangan antara kawasan,Pelabuhan Entrepot, perdagangan serantau, Pusat Pergumpulan, Pusat pergedaran barang |
Nilai Pembelajaran | Menghargai sumbangan tamadun awal kita |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | Peta Minda i) Kerajaan Angkor ( Maksud dan kegiatan yang dilakukan) ii) Nota dan Peta kerajaan Angkor dan Funan iii) Kerajaan Maritim ( Maksud dan kegiatan yg dilakukan) iv) Kerajaan Champa, Chih Tu dan Srivijaya Peta Kerajaan Maritim ( Buku teks Sejarah T1) |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar memahami nota yang diberi. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya |
ABM | i) Buku Teks Sejarah Tingkatan 1 ii) Buku rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 27 Feb 2009 KURSUS BSMM |