Rancangan Minggu 32
Tarikh | 03 Ogos 2009 (Isnin) |
Kelas | 2C |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Berita Kejadian Kemalangan |
Fokus Utama | Berbual dan berbicara tentang perkara yang berkaitan dengan kehidupan masyarakat yang menyentuh diri, keluarga,rakan dan masyarakat dengan menggunakan kata, sebutan dan intonasi serta nada yang sesuai |
Fokus Sampingan | Mencetuskan idea yang bernas semasa memberikan pendapat dalam perbincangan |
Objektif | Menyampaikan maksud berita dengan betul |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar membaca teks berita dalam keadaan senyap 2. Guru mengadakan sesi soal-jawab mengenai teks tersebut 3. Pelajar membuat latihan yang diberi 4. Penyemakan jawapan bersama-sama |
Sistem Bahasa | Penjodoh Bilangan |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Geografi Nilai : Hemah Tinggi KB : Menyusun atur KBT : Pembelajaran Konstekstual, Belajar cara belajar |
BBM | 1. Buku Penilaian Topikal PMR T1 |
Refleksi | Pelajar memahami teks berita yang diberi. Dan telah menjawab dengan betul |
Tarikh | 03 Og0s 2009 (Isnin) |
Kelas | 1J / 1G |
Masa | 3.25-4.00ptg / 5.45-6.20ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 7 Johor Menegakkan Semula Kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka |
Tajuk Kecil | Kegemilangan kerajaan Johor mengukuhkan ketuanan Melaka i) Pusat Perdagangan |
Hasil Pembelajaran | Mengetahui tentang kegemilangan kerajaan Johor |
Aras | Aras 1 i) Menyenaraikan faktor-faktor yang menyumbang kebangkitan Johor sebagai pusat perdagangan ii) Memerihalkan keadaan pelabuhan Johor Aras 2 i) Menghuraikan peranan Johor sebagai pusat kegiatan ekonomi serantau ii) Membincangkan peranan Johor sebagai pusat keilmuan |
Unsur Patriotisme | Kegemilangan warisan Kesultanan Melayu |
Konsep/Istilah | Salasilah, pelabuhan entrepot |
Nilai Pembelajaran | Menyanjungi dan memelihara warisan kesultanan Melayu |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | 1. Penerangan nota berkenaan tajuk yang diberi 2. Latihan berdasarkan nota yann diberi. |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar memahami tajuk yang diberi begitu juga dengan penerangan. Nota bagi tajuk lain akan diberi pada kelas seterusnya. |
ABM | i) Buku Teks Sejarah ii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 04 Ogos 2009 (Selasa) |
Kelas | 2I |
Masa | 12.50 - 2.00ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Berita Kejadian Kemalangan |
Fokus Utama | Berbual dan berbicara tentang perkara yang berkaitan dengan kehidupan masyarakat yang menyentuh diri, keluarga,rakan dan masyarakat dengan menggunakan kata, sebutan dan intonasi serta nada yang sesuai |
Fokus Sampingan | Mencetuskan idea yang bernas semasa memberikan pendapat dalam perbincangan |
Objektif | Menyampaikan maksud berita dengan betul |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar membaca teks berita dalam keadaan senyap 2. Guru mengadakan sesi soal-jawab mengenai teks tersebut 3. Pelajar membuat latihan yang diberi 4. Penyemakan jawapan bersama-sama |
Sistem Bahasa | Penjodoh Bilangan |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Geografi Nilai : Hemah Tinggi KB : Menyusun atur KBT : Pembelajaran Konstekstual, Belajar cara belajar |
BBM | 1. Buku Penilaian Topikal PMR T1 |
Refleksi | Pelajar memahami teks berita yang diberi. Dan telah menjawab dengan betul |
Tarikh | 04 Ogos 2009 (Selasa) |
Kelas | 1I / 1C |
Masa | 3.25-4.35/5.45-6.20 |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 7 Johor Menegakkan Semula Kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka |
Tajuk Kecil | Kegemilangan kerajaan Johor mengukuhkan ketuanan Melaka i) Pusat Perdagangan |
Hasil Pembelajaran | Mengetahui tentang kegemilangan kerajaan Johor |
Aras | Aras 1 i) Menyenaraikan faktor-faktor yang menyumbang kebangkitan Johor sebagai pusat perdagangan ii) Memerihalkan keadaan pelabuhan Johor Aras 2 i) Menghuraikan peranan Johor sebagai pusat kegiatan ekonomi serantau ii) Membincangkan peranan Johor sebagai pusat keilmuan |
Unsur Patriotisme | Kegemilangan warisan Kesultanan Melayu |
Konsep/Istilah | Salasilah, pelabuhan entrepot |
Nilai Pembelajaran | Menyanjungi dan memelihara warisan kesultanan Melayu |
KBKK | Inferes/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | 1. Penerangan nota berkenaan tajuk yang diberi 2. Latihan berdasarkan nota yann diberi. |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar memahami nota yang diberi. Begitu juga dengan latihan. Nota untuk tajuk ini telah selesai diberi. Tajuk yang lain akan diberi pada kelas seterusnya. |
ABM | i) Buku Teks Sejarah ii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 05 - 07 Ogos 2009 |
Pekara | Sukan Sekolah |