Monday, May 11, 2009

Rancangan Minggu 20

Tarikh 11 Mei 2009 (Isnin)
Kelas 2C
Masa 2.00 - 3.10ptg
Subjek Bahasa Melayu T2
Tajuk Unit 7 : Industri Sukan Di Malaysia
i) Kata Praklausa
- Kata Seru
- Kata Tanya
- Kata Perintah
- Kata Pembenar
- Kata Pangkal Ayat
Fokus Utama Menyediakan karangka penyampaian dan bahan edaran untuk membuat pembentangan
Fokus Sampingan Membaca pantas secara imbasan dan luncuran untuk membuat rujukan pelbagai bahan bercetak dan bahan elektronik
Objektif Untuk mengajar pelajar kata praklausa. Diharap dapat menggunakan kata ini dalam pembinaan ayat
Aktiviti P&P i) Pelajar membaca keterangan tentang kata praklausa
ii) Membuat latihan yang disediakan
Sistem Bahasa ii) Kata Praklausa
Pengisian Kurikulum Ilmu : PJK
Nilai : Patriotisme
KB : Menyusun urutan, merumus
KBT : Belajar cara belajar
BBM i) Buku Teks BM T2
(m/s 70-71)
ii) Latihan (m/s 72)
Refleksi Pelajar memahami penggunaan kata praklausa dalam ayat dengan betul.


Tarikh 11 Mei 2009 (Isnin)
Kelas 1J / 1G
Masa 3.25-4.00ptg / 5.45-6.20ptg
Subjek Sejarah T1
Tajuk Besar Bab 5 Kegemilangan Melaka
Tajuk Kecil ii) Pusat Perdagangan
e) Cukai Perdagangan dan Surat Kebenaran
Hasil Pembelajaran Memahami kegemilangan Melaka sebagai pusat perdagangan bertaraf dunia
Aras Aras 1
i) Menyenaraikan faktor-faktor yang menyumbang ke arah kemunculan Melaka sebagai pusat perdagangan
ii) Menyebut nama negara dan jenis barangan yang diperdagangkan di Melaka
Unsur Patriotisme Sistem perdagangan Melaka bertaraf dunia
Konsep/Istilah Hubungan diplomatik, Sistem cukai Berkeutamaan, panduan/cukai rasmi, surat kebenaran
Nilai Pembelajaran Berkeyakinan
KBKK Inferens/Perbincangan
Aktiviti Pembelajaran i) Perbincangan diantara guru dengan pelajar mengenai tajuk yang dibincangkan
ii) Memberikan pendapat yang dikemukakan
iii) Sesi soal -jawab dengan pelajar mengenai tajuk yang diberi
Rumusan/Penilaian/Refleksi Pelajar memahami nota yang diberi. Nota mengenai tajuk ini telah selesai diberi kepada pelajar.
ABM i) Buku Teks Sejarah T1
ii) Buku Rujukan PMR Sejarah


Tarikh 12 Mei 2009 (Selasa)
Kelas 2I
Masa 12.50 - 2.00ptg
Subjek Bahasa Melayu T2
Tajuk Unit 7 : Industri Sukan Di Malaysia
i) Kata Praklausa
- Kata Seru
- Kata Tanya
- Kata Perintah
- Kata Pembenar
- Kata Pangkal Ayat
Fokus Utama Menyediakan karangka penyampaian dan bahan edaran untuk membuat pembentangan
Fokus Sampingan Membaca pantas secara imbasan dan luncuran untuk membuat rujukan pelbagai bahan bercetak dan bahan elektronik
Objektif Untuk mengajar pelajar kata praklausa. Diharap dapat menggunakan kata ini dalam pembinaan ayat
Aktiviti P&P i) Pelajar membaca keterangan tentang kata praklausa
ii) Membuat latihan yang disediakan
Sistem Bahasa i) Kata Praklausa
Pengisian Kurikulum Ilmu : PJK
Nilai : Patriotisme
KB : Menyusun urutan, merumus
KBT : Belajar cara belajar
BBM i) Buku Teks BM T2
(m/s 72)
Refleksi Pelajar memahami penggunaan kata praklausa dengan betul


Tarikh 12 Mei 2009 (Selasa)
Kelas 1I
Masa 3.25 - 4.35ptg
Subjek Sejarah T1
Tajuk Besar Bab 5 Kegemilangan Melaka
Tajuk Kecil ii) Pusat Perdagangan
e) Mata wang
f) Entrepot
g) Bahasa Melayu sebagai Lingua Franca
Hasil Pembelajaran Memahami kegemilangan Melaka sebagai Pusat Perdagangan bertaraf dunia
Aras Aras 1
i) Menyenaraikan faktor-faktor yang menyumbang ke arah kemunculan Melaka sebagai pusat perdagangan
ii) Menyebut nama negara dan jenis barangan yang diperdagangkan di Melaka
Unsur Patriotisme Sistem perdagangan Melaka bertaraf dunia
Konsep/Istilah Hubungan diplomatik, Sistem cukai Berkeutamaan, panduan/cukai rasmi, surat kebenaran
Nilai Pembelajaran Berkeyakinan
KBKK Inferens/Perbincangan
Aktiviti Pembelajaran i) Perbincangan diantara guru dengan pelajar mengenai tajuk yang dibincangkan
ii) Memberikan pendapat yang dikemukakan
iii) Sesi soal -jawab dengan pelajar mengenai tajuk yang diberi
Rumusan/Penilaian/Refleksi Pelajar memahami tajuk yang diberi. Semasa sesi penerangan diberi, mereka mendengar.
ABM i) Buku Teks Sejarah T1
ii) Buku Rujukan Sejarah PMR T1


Tarikh 12 Mei 2009 (Selasa)
Kelas 1C
Masa 5.45 - 6.20ptg
Subjek Sejarah T1
Tajuk Besar Bab 5 Kegemilangan Melaka
Tajuk Kecil b) Hubungan Melaka dengan negara luar (China,Gujerat,Siam,Tanah Arab dan Ryukyu)
Hasil Pembelajaran Mengetahui kepentingan menjalinkan hubungan diplomatik
Aras Aras 1
i) Menjelaskan konsep hubungan diplomatik
ii) Menyenaraikan kerajaan-kerajaan Melayu lain dan negara luar menjalinkan hubungan dengan Melaka
iii) Memerihalkan bentuk hubungan Melaka dengan kerajaan2 Melayu lain dan negara2 luar
Aras 2
i) Menerangkan kepentingan Melaka menjalinkan hubungan luar
ii) Membandingkan bentuk hubungan Melaka dengan kerajaan Melayu dan negara luar
Aras 3
i) Menilai kriteria yang diutamakan oleh Melaka dalam menjalinkan hubungan dengan negara luar
Unsur Patriotisme Kematangan dalam hubungan diplomatik
Konsep/Istilah Hubungan diplomatik, negeri taklukan, negeri naungan, negeri setaraf dan ufti
Nilai Pembelajaran Bertindak dengan bestari
KBKK Inferens/Perbincangan
Aktiviti Pembelajaran i) Pelajar dikenalkan dengan tajuk baru dibawah kegemilangan kerajaan Melaka
ii) Guru bertanyakan soalan berkenaan tajuk yang diberi
iii) Sesi soal-jawab
Rumusan/Penilaian/Refleksi Nota untuk tajuk ini telah selesai diberi. Semasa sesi penerangan diberi, pelajar memahaminya.
ABM i) Buku Teks Sejarah T1
ii) Buku Rujukan Sejarah PMR T1


Tarikh 13 Mei 2009 (Rabu)
Kelas 2I / 2C
Masa 12.50-2.00ptg / 2.00-3.10ptg
Subjek Bahasa Melayu T2
Penulisan Karangan Pendapat/Perbincangan
Fokus Utama Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren
Fokus Sampingan Mengolah maklumat secara koheren untuk tujuan tertentu
Objektif Menulis karangan jenis fakta
Aktiviti P&P i) Guru memberi tajuk mengenai karangan yang dibuat
ii) Perbincangan bersama dalam mencari isi
iii) Pelajar menulis karangan dengan lengkap
Sistem Bahasa Kata Tugas dan Kata Praklausa
Pengisian Kurikulum Ilmu : PJK
Nilai : Patriotisme
KB : Menyusun urutan, merumus
KBT : Belajar cara belajar
BBM i) Buku Rujukan EKSEL dalam PMR Bahasa Melayu
Refleksi Memahami kehendak soalan yang diminta.


Tarikh 13 Mei 2009 (Rabu)
Kelas 1G
Masa 5.10 - 6.20ptg
Subjek Sejarah T1
Tajuk Besar Bab 5 Kegemilangan Melaka
Tajuk Kecil ii) Pusat Perdagangan
- Mata wang
- Bahasa Melayu sebagai Lingua Franca
iv) Penyebaran Islam
- Perkembangan Islam
- Melaka sebagai pusat penyebaran Islam
- Cara Melaka menyebarkan Islam ke negara lain di Asia Tenggara
Hasil Pembelajaran Mengetahui keunggulan Melaka sebagai pusat penyebaran Islam
Aras Aras 1
i) Menceritakan kedatangan agama islam ke Melaka
ii) Menyenaraikan faktor2 kedatangan agama Islam ke Melaka
iii) Menceritakan peranan Melaka dalam proses Islamisasi di Asia Tenggara
Aras 2
ii) Menghubungkaitkan kegiatan perdagangan dengan penyebaran Islam
Aras 3
i) Menilai usaha2 kerajaan menerapkan nilai2 islam di Malaysia
Unsur Patriotisme Keunggulan Melaka sebagai Pusat Penyebaran Islam
Konsep/Istilah Wahyu, Ulama, Mufti, Mubaligh dan Pendakwah
Nilai Pembelajaran Berkeyakinan
KBKK Inferens/Perbincangan
Aktiviti Pembelajaran i) Perbincangan diantara guru dengan pelajar mengenai tajuk yang dibincangkan
ii) Memberikan pendapat yang dikemukakan
iii) Sesi soal -jawab dengan pelajar mengenai tajuk yang diberi
Rumusan/Penilaian/Refleksi Memahami nota dan penerangan yang diberi. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya
ABMi) Buku Teks Sejaran T1
ii) Buku Rujukan PMR Sejarah

Tarikh14 Mei 2009 (Khamis)
Kelas1J
Masa2.00 - 3.10ptg
SubjekSejarah T1
Tajuk BesarBab 5 Kegemilangan Melaka
Tajuk Kecilii) Pusat Perdagangan
- Mata wang
- Bahasa Melayu sebagai Lingua Franca
iv) Penyebaran Islam
- Perkembangan Islam
- Melaka sebagai pusat penyebaran Islam
- Cara Melaka menyebarkan Islam ke negara lain di Asia Tenggara
Hasil PembelajaranMengetahui keunggulan Melaka sebagai pusat penyebaran Islam
ArasAras 1
i) Menceritakan kedatangan agama islam ke Melaka
ii) Menyenaraikan faktor2 kedatangan agama Islam ke Melaka
iii) Menceritakan peranan Melaka dalam proses Islamisasi di Asia Tenggara
Aras 2
ii) Menghubungkaitkan kegiatan perdagangan dengan penyebaran Islam
Aras 3
i) Menilai usaha2 kerajaan menerapkan nilai2 islam di Malaysia
Unsur PatriotismeKeunggulan Melaka sebagai Pusat Penyebaran Islam
Konsep/IstilahWahyu, Ulama, Mufti, Mubaligh dan Pendakwah
Nilai PembelajaranBerkeyakinan
KBKKInferens/Perbincangan
Aktiviti Pembelajarani) Pelajar dikenalkan dengan tajuk baru dibawah kegemilangan kerajaan Melaka
ii) Guru bertanyakan soalan berkenaan tajuk yang diberi
iii) Sesi Soal-jawab
Rumusan/Penilaian/RefleksiPerbincangan diadakan antara guru dengan pelajar mengenai tajuk baru yang diperkenalkan. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya
ABMi) Buku Teks T1
ii) Buku Rujukan Sejarah PMR

Tarikh14 Mei 2009 (Khamis)
Kelas1C
Masa3.25 - 4.35ptg
SubjekSejarah T1
Tajuk BesarBab 5 Kegemilangan Melaka
Tajuk Keciliii) Hubungan Luar
b) Hubungan Melaka dengan negara luar (China,Gujerat,Siam,Tanah Arab dan Ryukyu)
iv) Penyebaran Islam
a) Perkembangan Islam
b) Melaka sebagai pusat penyebaran islam
c) Cara Melaka menyebarkan Islam ke negara lain di Asia Tenggara
Hasil Pembelajaran Mengetahui keunggulan Melaka sebagai pusat penyebaran Islam
ArasAras 1
i) Menceritakan kedatangan agama islam ke Melaka
ii) Menyenaraikan faktor2 kedatangan agama Islam ke Melaka
iii) Menceritakan peranan Melaka dalam proses Islamisasi di Asia Tenggara
Aras 2
ii) Menghubungkaitkan kegiatan perdagangan dengan penyebaran Islam
Aras 3
i) Menilai usaha2 kerajaan menerapkan nilai2 islam di Malaysia
Unsur PatriotismeKeunggulan Melaka sebagai Pusat Penyebaran Islam
Konsep/IstilahWahyu, Ulama, Mufti, Mubaligh dan Pendakwah
KBKK
Inferens/Perbincangan
Nilai PembelajaranTaat kepada Tuhan
Aktiviti Pembelajaran
i) Pelajar dikenalkan dengan tajuk baru dibawah kegemilangan kerajaan Melaka
ii) Guru bertanyakan soalan berkenaan tajuk yang diberi
iii) Sesi Soal-jawab
Rumusan/Penilaian/RefleksiPelajar memahami nota yang diberi. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya
ABMi) Buku Teks Sejarah T1
ii) Buku Rujukan PMR sejarah

Tarikh15 Mei 2009 (Jumaat)
Kelas2I / 2C
Masa2.00-3.10ptg/5.10-6.20ptg
SubjekBahasa Melayu T2
Cerpen : Buku Catatan Farid Badrul
Fokus UtamaMengenalpasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar,dibaca dan ditonton
Fokus SampinganMengulas karya sastera dari aspek watak, plot, perwatakan, latar, gaya bahasa dan sudut pandangan
ObjektifMengenalpasti laras bahasa teks yang dibaca
Aktiviti P&Pi) Pelajar membaca cerpen yang diberi
ii) Memahami maksud cerpen tersebut
iii) Membincangkan tema, watak-perwatakan, persoalan dan latar
Sistem BahasaLaras bahasa sastera
Pengisian KurikulumIlmu: Kesusasteraan Melayu
Nilai : Tanggungjawab
KB : Mengitlak
KBT : Pembelajaran Masteri
BBMAntologi Seuntai Kata Untuk Dirasa
RefleksiNota untuk cerpen ini telah selesai diberi.

Tarikh15 Mei 2009 (Jumaat)
Kelas1I
Masa3.10 - 3.45ptg
SubjekSejarah T1
Tajukk BesarBab 5 Kegemilangan Melaka
Tajuk Kecilb) Hubungan Melaka dengan negara luar (China,Gujerat,Siam,Tanah Arab dan Ryukyu)
Hasil PembelajaranMemahami kegemilangan Melaka sebagai pusat perdagangan bertaraf dunia
ArasAras 1
i) Menyenaraikan faktor-faktor yang menyumbang ke arah kemunculan Melaka sebagai pusat perdagangan
ii) Menyebut nama negara dan jenis barangan yang diperdagangkan di Melaka
Unsur PatriotismeSistem perdagangan Melaka bertaraf dunia
Konsep/IstilahHubungan diplomatik, Sistem cukai Berkeutamaan, panduan/cukai rasmi, surat kebenaran, mata wang
KBKK
Inferens/Perbincangan
Nilai PembelajaranBerkeyakinan
Aktiviti Pembelajaran
i) Perbincangan diantara guru dengan pelajar mengenai tajuk yang dibincangkan
ii) Memberikan pendapat yang dikemukakan
iii) Sesi soal -jawab dengan pelajar mengenai tajuk yang diberi
Rumusan/Penilaian/RefleksiPelajar memahami tajuk yang diberi dan semasa sesi penerangan.
ABMi) Buku Teks Sejarah T1
ii) Buku Rujukan Sejarah PMR T1