Rancangan Minggu 20
Tarikh | 11 Mei 2009 (Isnin) |
Kelas | 2C |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Unit 7 : Industri Sukan Di Malaysia i) Kata Praklausa - Kata Seru - Kata Tanya - Kata Perintah - Kata Pembenar - Kata Pangkal Ayat |
Fokus Utama | Menyediakan karangka penyampaian dan bahan edaran untuk membuat pembentangan |
Fokus Sampingan | Membaca pantas secara imbasan dan luncuran untuk membuat rujukan pelbagai bahan bercetak dan bahan elektronik |
Objektif | Untuk mengajar pelajar kata praklausa. Diharap dapat menggunakan kata ini dalam pembinaan ayat |
Aktiviti P&P | i) Pelajar membaca keterangan tentang kata praklausa ii) Membuat latihan yang disediakan |
Sistem Bahasa | ii) Kata Praklausa |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : PJK Nilai : Patriotisme KB : Menyusun urutan, merumus KBT : Belajar cara belajar |
BBM | i) Buku Teks BM T2 (m/s 70-71) ii) Latihan (m/s 72) |
Refleksi | Pelajar memahami penggunaan kata praklausa dalam ayat dengan betul. |
Tarikh | 11 Mei 2009 (Isnin) |
Kelas | 1J / 1G |
Masa | 3.25-4.00ptg / 5.45-6.20ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 5 Kegemilangan Melaka |
Tajuk Kecil | ii) Pusat Perdagangan e) Cukai Perdagangan dan Surat Kebenaran |
Hasil Pembelajaran | Memahami kegemilangan Melaka sebagai pusat perdagangan bertaraf dunia |
Aras | Aras 1 i) Menyenaraikan faktor-faktor yang menyumbang ke arah kemunculan Melaka sebagai pusat perdagangan ii) Menyebut nama negara dan jenis barangan yang diperdagangkan di Melaka |
Unsur Patriotisme | Sistem perdagangan Melaka bertaraf dunia |
Konsep/Istilah | Hubungan diplomatik, Sistem cukai Berkeutamaan, panduan/cukai rasmi, surat kebenaran |
Nilai Pembelajaran | Berkeyakinan |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | i) Perbincangan diantara guru dengan pelajar mengenai tajuk yang dibincangkan ii) Memberikan pendapat yang dikemukakan iii) Sesi soal -jawab dengan pelajar mengenai tajuk yang diberi |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar memahami nota yang diberi. Nota mengenai tajuk ini telah selesai diberi kepada pelajar. |
ABM | i) Buku Teks Sejarah T1 ii) Buku Rujukan PMR Sejarah |
Tarikh | 12 Mei 2009 (Selasa) |
Kelas | 2I |
Masa | 12.50 - 2.00ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Unit 7 : Industri Sukan Di Malaysia i) Kata Praklausa - Kata Seru - Kata Tanya - Kata Perintah - Kata Pembenar - Kata Pangkal Ayat |
Fokus Utama | Menyediakan karangka penyampaian dan bahan edaran untuk membuat pembentangan |
Fokus Sampingan | Membaca pantas secara imbasan dan luncuran untuk membuat rujukan pelbagai bahan bercetak dan bahan elektronik |
Objektif | Untuk mengajar pelajar kata praklausa. Diharap dapat menggunakan kata ini dalam pembinaan ayat |
Aktiviti P&P | i) Pelajar membaca keterangan tentang kata praklausa ii) Membuat latihan yang disediakan |
Sistem Bahasa | i) Kata Praklausa |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : PJK Nilai : Patriotisme KB : Menyusun urutan, merumus KBT : Belajar cara belajar |
BBM | i) Buku Teks BM T2 (m/s 72) |
Refleksi | Pelajar memahami penggunaan kata praklausa dengan betul |
Tarikh | 12 Mei 2009 (Selasa) |
Kelas | 1I |
Masa | 3.25 - 4.35ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 5 Kegemilangan Melaka |
Tajuk Kecil | ii) Pusat Perdagangan e) Mata wang f) Entrepot g) Bahasa Melayu sebagai Lingua Franca |
Hasil Pembelajaran | Memahami kegemilangan Melaka sebagai Pusat Perdagangan bertaraf dunia |
Aras | Aras 1 i) Menyenaraikan faktor-faktor yang menyumbang ke arah kemunculan Melaka sebagai pusat perdagangan ii) Menyebut nama negara dan jenis barangan yang diperdagangkan di Melaka |
Unsur Patriotisme | Sistem perdagangan Melaka bertaraf dunia |
Konsep/Istilah | Hubungan diplomatik, Sistem cukai Berkeutamaan, panduan/cukai rasmi, surat kebenaran |
Nilai Pembelajaran | Berkeyakinan |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | i) Perbincangan diantara guru dengan pelajar mengenai tajuk yang dibincangkan ii) Memberikan pendapat yang dikemukakan iii) Sesi soal -jawab dengan pelajar mengenai tajuk yang diberi |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar memahami tajuk yang diberi. Semasa sesi penerangan diberi, mereka mendengar. |
ABM | i) Buku Teks Sejarah T1 ii) Buku Rujukan Sejarah PMR T1 |
Tarikh | 12 Mei 2009 (Selasa) |
Kelas | 1C |
Masa | 5.45 - 6.20ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 5 Kegemilangan Melaka |
Tajuk Kecil | b) Hubungan Melaka dengan negara luar (China,Gujerat,Siam,Tanah Arab dan Ryukyu) |
Hasil Pembelajaran | Mengetahui kepentingan menjalinkan hubungan diplomatik |
Aras | Aras 1 i) Menjelaskan konsep hubungan diplomatik ii) Menyenaraikan kerajaan-kerajaan Melayu lain dan negara luar menjalinkan hubungan dengan Melaka iii) Memerihalkan bentuk hubungan Melaka dengan kerajaan2 Melayu lain dan negara2 luar Aras 2 i) Menerangkan kepentingan Melaka menjalinkan hubungan luar ii) Membandingkan bentuk hubungan Melaka dengan kerajaan Melayu dan negara luar Aras 3 i) Menilai kriteria yang diutamakan oleh Melaka dalam menjalinkan hubungan dengan negara luar |
Unsur Patriotisme | Kematangan dalam hubungan diplomatik |
Konsep/Istilah | Hubungan diplomatik, negeri taklukan, negeri naungan, negeri setaraf dan ufti |
Nilai Pembelajaran | Bertindak dengan bestari |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | i) Pelajar dikenalkan dengan tajuk baru dibawah kegemilangan kerajaan Melaka ii) Guru bertanyakan soalan berkenaan tajuk yang diberi iii) Sesi soal-jawab |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Nota untuk tajuk ini telah selesai diberi. Semasa sesi penerangan diberi, pelajar memahaminya. |
ABM | i) Buku Teks Sejarah T1 ii) Buku Rujukan Sejarah PMR T1 |
Tarikh | 13 Mei 2009 (Rabu) |
Kelas | 2I / 2C |
Masa | 12.50-2.00ptg / 2.00-3.10ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 Penulisan Karangan Pendapat/Perbincangan |
Fokus Utama | Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren |
Fokus Sampingan | Mengolah maklumat secara koheren untuk tujuan tertentu |
Objektif | Menulis karangan jenis fakta |
Aktiviti P&P | i) Guru memberi tajuk mengenai karangan yang dibuat ii) Perbincangan bersama dalam mencari isi iii) Pelajar menulis karangan dengan lengkap |
Sistem Bahasa | Kata Tugas dan Kata Praklausa |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : PJK Nilai : Patriotisme KB : Menyusun urutan, merumus KBT : Belajar cara belajar |
BBM | i) Buku Rujukan EKSEL dalam PMR Bahasa Melayu |
Refleksi | Memahami kehendak soalan yang diminta. |
Tarikh | 13 Mei 2009 (Rabu) |
Kelas | 1G |
Masa | 5.10 - 6.20ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 5 Kegemilangan Melaka |
Tajuk Kecil | ii) Pusat Perdagangan - Mata wang - Bahasa Melayu sebagai Lingua Franca iv) Penyebaran Islam - Perkembangan Islam - Melaka sebagai pusat penyebaran Islam - Cara Melaka menyebarkan Islam ke negara lain di Asia Tenggara |
Hasil Pembelajaran | Mengetahui keunggulan Melaka sebagai pusat penyebaran Islam |
Aras | Aras 1 i) Menceritakan kedatangan agama islam ke Melaka ii) Menyenaraikan faktor2 kedatangan agama Islam ke Melaka iii) Menceritakan peranan Melaka dalam proses Islamisasi di Asia Tenggara Aras 2 ii) Menghubungkaitkan kegiatan perdagangan dengan penyebaran Islam Aras 3 i) Menilai usaha2 kerajaan menerapkan nilai2 islam di Malaysia |
Unsur Patriotisme | Keunggulan Melaka sebagai Pusat Penyebaran Islam |
Konsep/Istilah | Wahyu, Ulama, Mufti, Mubaligh dan Pendakwah |
Nilai Pembelajaran | Berkeyakinan |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | i) Perbincangan diantara guru dengan pelajar mengenai tajuk yang dibincangkan ii) Memberikan pendapat yang dikemukakan iii) Sesi soal -jawab dengan pelajar mengenai tajuk yang diberi |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Memahami nota dan penerangan yang diberi. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya |
ABM | i) Buku Teks Sejaran T1 ii) Buku Rujukan PMR Sejarah |
Tarikh | 14 Mei 2009 (Khamis) |
Kelas | 1J |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 5 Kegemilangan Melaka |
Tajuk Kecil | ii) Pusat Perdagangan - Mata wang - Bahasa Melayu sebagai Lingua Franca iv) Penyebaran Islam - Perkembangan Islam - Melaka sebagai pusat penyebaran Islam - Cara Melaka menyebarkan Islam ke negara lain di Asia Tenggara |
Hasil Pembelajaran | Mengetahui keunggulan Melaka sebagai pusat penyebaran Islam |
Aras | Aras 1 i) Menceritakan kedatangan agama islam ke Melaka ii) Menyenaraikan faktor2 kedatangan agama Islam ke Melaka iii) Menceritakan peranan Melaka dalam proses Islamisasi di Asia Tenggara Aras 2 ii) Menghubungkaitkan kegiatan perdagangan dengan penyebaran Islam Aras 3 i) Menilai usaha2 kerajaan menerapkan nilai2 islam di Malaysia |
Unsur Patriotisme | Keunggulan Melaka sebagai Pusat Penyebaran Islam |
Konsep/Istilah | Wahyu, Ulama, Mufti, Mubaligh dan Pendakwah |
Nilai Pembelajaran | Berkeyakinan |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | i) Pelajar dikenalkan dengan tajuk baru dibawah kegemilangan kerajaan Melaka ii) Guru bertanyakan soalan berkenaan tajuk yang diberi iii) Sesi Soal-jawab |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Perbincangan diadakan antara guru dengan pelajar mengenai tajuk baru yang diperkenalkan. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya |
ABM | i) Buku Teks T1 ii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 14 Mei 2009 (Khamis) |
Kelas | 1C |
Masa | 3.25 - 4.35ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 5 Kegemilangan Melaka |
Tajuk Kecil | iii) Hubungan Luar b) Hubungan Melaka dengan negara luar (China,Gujerat,Siam,Tanah Arab dan Ryukyu) iv) Penyebaran Islam a) Perkembangan Islam b) Melaka sebagai pusat penyebaran islam c) Cara Melaka menyebarkan Islam ke negara lain di Asia Tenggara |
Hasil Pembelajaran | Mengetahui keunggulan Melaka sebagai pusat penyebaran Islam |
Aras | Aras 1 i) Menceritakan kedatangan agama islam ke Melaka ii) Menyenaraikan faktor2 kedatangan agama Islam ke Melaka iii) Menceritakan peranan Melaka dalam proses Islamisasi di Asia Tenggara Aras 2 ii) Menghubungkaitkan kegiatan perdagangan dengan penyebaran Islam Aras 3 i) Menilai usaha2 kerajaan menerapkan nilai2 islam di Malaysia |
Unsur Patriotisme | Keunggulan Melaka sebagai Pusat Penyebaran Islam |
Konsep/Istilah | Wahyu, Ulama, Mufti, Mubaligh dan Pendakwah |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Nilai Pembelajaran | Taat kepada Tuhan |
Aktiviti Pembelajaran | i) Pelajar dikenalkan dengan tajuk baru dibawah kegemilangan kerajaan Melaka ii) Guru bertanyakan soalan berkenaan tajuk yang diberi iii) Sesi Soal-jawab |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar memahami nota yang diberi. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya |
ABM | i) Buku Teks Sejarah T1 ii) Buku Rujukan PMR sejarah |
Tarikh | 15 Mei 2009 (Jumaat) |
Kelas | 2I / 2C |
Masa | 2.00-3.10ptg/5.10-6.20ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 Cerpen : Buku Catatan Farid Badrul |
Fokus Utama | Mengenalpasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar,dibaca dan ditonton |
Fokus Sampingan | Mengulas karya sastera dari aspek watak, plot, perwatakan, latar, gaya bahasa dan sudut pandangan |
Objektif | Mengenalpasti laras bahasa teks yang dibaca |
Aktiviti P&P | i) Pelajar membaca cerpen yang diberi ii) Memahami maksud cerpen tersebut iii) Membincangkan tema, watak-perwatakan, persoalan dan latar |
Sistem Bahasa | Laras bahasa sastera |
Pengisian Kurikulum | Ilmu: Kesusasteraan Melayu Nilai : Tanggungjawab KB : Mengitlak KBT : Pembelajaran Masteri |
BBM | Antologi Seuntai Kata Untuk Dirasa |
Refleksi | Nota untuk cerpen ini telah selesai diberi. |
Tarikh | 15 Mei 2009 (Jumaat) |
Kelas | 1I |
Masa | 3.10 - 3.45ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajukk Besar | Bab 5 Kegemilangan Melaka |
Tajuk Kecil | b) Hubungan Melaka dengan negara luar (China,Gujerat,Siam,Tanah Arab dan Ryukyu) |
Hasil Pembelajaran | Memahami kegemilangan Melaka sebagai pusat perdagangan bertaraf dunia |
Aras | Aras 1 i) Menyenaraikan faktor-faktor yang menyumbang ke arah kemunculan Melaka sebagai pusat perdagangan ii) Menyebut nama negara dan jenis barangan yang diperdagangkan di Melaka |
Unsur Patriotisme | Sistem perdagangan Melaka bertaraf dunia |
Konsep/Istilah | Hubungan diplomatik, Sistem cukai Berkeutamaan, panduan/cukai rasmi, surat kebenaran, mata wang |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Nilai Pembelajaran | Berkeyakinan |
Aktiviti Pembelajaran | i) Perbincangan diantara guru dengan pelajar mengenai tajuk yang dibincangkan ii) Memberikan pendapat yang dikemukakan iii) Sesi soal -jawab dengan pelajar mengenai tajuk yang diberi |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar memahami tajuk yang diberi dan semasa sesi penerangan. |
ABM | i) Buku Teks Sejarah T1 ii) Buku Rujukan Sejarah PMR T1 |