Minggu 3
Tarikh | 18 Januari 2010 (Isnin) |
Kelas | 1J / 1C |
Masa | 3.25-4.35ptg / 5.10-6.20ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Unit 1 Hari Pertama Di Sekolah Menengah Tatabahasa i) Kata Nama Am ii) Kata Nama Khas |
Fokus Utama | Berinteraksi untuk menjalin dan mempereratkan hubungan mesra |
Fokus Sampingan | Memahami dan menyatakan maksud perkataan sukar berdasarkan konteks |
Objektif | Menyatakan beberapa contoh kata nama Am dan khas |
Aktiviti P&P | Membaca nota daripada bahan yang dibaca |
Sistem Bahasa | Kata Nama Khas dan Kata Nama Am |
Pengisian Kurikulum | KBT : Kemahiran berfikir BCB Kecerdasan Pelbagai |
BBM | Buku Teks BM T1, Buku Tatabahasa T1 |
Refleksi | Pelajar dapat membezakan penggunaan kata nama khas dan am dalam sesuatu ayat. |
Tarikh | 19 Januari 2010 (Selasa) |
Kelas | 1K |
Masa | 12.50 - 2.00ptg |
Subjek | PSK T1 |
Tema | Pencapaian Kendiri |
Tajuk | a) Identiti Diri - Diariku - Cita-citaku |
Pengetahuan | Mengenal pasti potensi dan langkah-langkah utk mengembangkan potensi diri |
Kemahiran | Merancang utk mengembangkan potensi diri |
Nilai | Menunjukkan keyakinan utk mengembangkan potensi diri |
Pendekatan | Pembelajaran Koperatif |
ABM | Buku Teks PSK T1 |
KBKK | Menganalisis Data |
Nilai murni | Yakin pada diri |
Refleksi | Pelajar memahami dengan nota dan aktiviti yg dilakukan |
Tarikh | 19 Januari 2010 (Selasa) |
Kelas | 1C |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Karangan Surat Tidak Rasmi |
Fokus Utama | Berinteraksi untuk menjalin dan mempereratkan hubungan mesra |
Fokus Sampingan | Menyampaikan maksud yang tersurat dan tersirat berdasarkan bahan yang dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang sesuai. |
Objektif | Membuat surat kiriman tak rasmi dengan menggunakan format yang betul |
Aktiviti P&P | 1. Guru membimbing pelajar mengenai format surat tak rasmi. 2. Pelajar diberikan tajuk karangan yang perlu dibuat |
Sistem Bahasa | Kata Nama Am dan Kata Nama Khas |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Kemasyarakatan Nilai :Hormat-menghormati KBT : Kemahiran Berfikir |
BBM | Buku Rujukan Karangan PMR |
Refleksi | Pelajar dapat membuat karangan yang diberikan. |
Tarikh | 19 Januari 2010 (Selasa) |
Kelas | 1I |
Masa | 5.10 - 6.20ptg |
Subjek | PSK T1 |
Tema | Pencapaian Kendiri |
Tajuk | Identiti Diri i) Potensi Diri |
Pengetahuan | Mengenal pasti potensi diri |
Kemahiran | Merancang utk mengembangkan potensi diri |
Nilai | Menunjukkan keyakinan akan kebolehan diri |
Pendekatan | Pembelajaran Koperatif |
ABM | Buku Teks PSK T1 |
KBKK | Menganalisis data |
Nilai Murni | Yakin pada diri |
Refleksi | Pelajar memahami nota yang diberikan. |
Tarikh | 20 Januari 2010 (Rabu) |
Kelas | 1J |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Karangan Surat Tidak Rasmi |
Fokus Utama | Berinteraksi untuk menjalin dan mempereratkan hubungan mesra |
Fokus Sampingan | Menyampaikan maksud yang tersurat dan tersirat berdasarkan bahan yang dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang sesuai. |
Objektif | Membuat surat kiriman tak rasmi dengan menggunakan format yang betul |
Aktiviti P&P | 1. Guru membimbing pelajar mengenai format surat tak rasmi. 2. Pelajar diberikan tajuk karangan yang perlu dibuat |
Sistem Bahasa | Kata Nama Am dan Kata Nama Khas |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Kemasyarakatan Nilai :Hormat-menghormati KBT : Kemahiran Berfikir |
BBM | Buku Karangan PMR |
Refleksi | Pelajar dalam kelas ini tidak begitu faham cara untuk membuat karangan. Apabila mendapat bimbingan dari guru, pelajar dapat membuatnya. |
Tarikh | 20 Januari 2010 (Rabu) |
Kelas | 1D / 1M |
Masa | 4.00 - 5.10ptg / 5.10 - 6.20ptg |
Subjek | PSK T1 |
Tema | Pencapaian Kendiri |
Tajuk | a) Identiti Diri - Diariku - Cita-citaku |
Pengetahuan | Mengenal pasti potensi dan langkah-langkah utk mengembangkan potensi diri |
Kemahiran | Merancang utk mengembangkan potensi diri |
Nilai | Menunjukkan keyakinan utk mengembangkan potensi diri |
Pendekatan | Pembelajaran Koperatif |
ABM | Buku Teks PSK T1 |
KBKK | Menganalisis Data |
Nilai Murni | Yakin pada diri |
Refleksi | Pelajar memahami dengan nota dan latihan yang diberikan. |
Tarikh | 21 Januari 2010 (Khamis) |
Kelas | 2C |
Masa | 12.50 - 2.00ptg |
Subjek | PSK T2 |
Tema | Pencapaian Kendiri |
Tajuk | Kecemerlangan Diri iii) Kemahiran berkomunikasi |
Pengetahuan | Mengenal pasti kemahiran2 berkomunikasi |
Kemahiran | Berinteraksi dengan orang lain secara hormat dan sopan |
Nilai | Menghargai cara berkomunikasi yang berkesan |
Pendekatan | Pembelajaran Koperatif |
ABM | Buku Teks PSK T2 |
KBKK | Menganalisi data |
Nilai Murni | Kesyukuran |
Refleksi | Pelajar memahami dengan nota yang diberikan.. Semasa sesi penerangan, semuanya memberi maklum balas yang positif. |
Tarikh | 21 Januari 2010 (Khamis) |
Kelas | 1J |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Komsas Tempang |
Fokus Utama | Menceritakan semula sesebuah karya secara keseluruhan |
Fokus Sampingan | Mengenalpasti perkara yg menarik dalam sesebuah karya |
Objektif | Menyatakan tema, persoalan, gaya bahasa dan nilai cerpen |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar membaca cerpen tersebut 2. Guru menerangkan cerpen tersebut dan bertanyakan soalan kepada pelajar. |
Sistem Bahasa | Kata Hubung |
Pengisian Kurikulum | Kemahiran Berfikir |
BBM | Buku Kasut Kelopak Jantung |
Refleksi | Pelajar memahami dengan penerangan dan keseluruhan cerita yang diterangkan. |
Tarikh | 21 Januari 2010 (Khamis) |
Kelas | 1G |
Masa | 4.00 - 5.10ptg |
Subjek | PSK T1 |
Tema | Pencapaian Kendiri |
Tajuk | a) Identiti Diri - Diariku - Cita-citaku |
Pengetahuan | Mengenal pasti potensi dan langkah-langkah utk mengembangkan potensi diri |
Kemahiran | Merancang utk mengembangkan potensi diri |
Nilai | Menunjukkan keyakinan utk mengembangkan potensi diri |
Pendekatan | Pembelajaran Koperatif |
ABM | Buku Teks PSK T1 |
KBKK | Menganalisis Data |
Nilai Murni | Yakin pada diri |
Refleksi | Pelajar memahami dengan nota dan latihan yg diberikan |
Tarikh | 22 Januari 2010 (Jumaat) |
Kelas | 1C |
Masa | 4.00 - 5.10 ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Komsas Tempang |
Fokus Utama | Menceritakan semula sesebuah karya secara keseluruhan |
Fokus Sampingan | Mengenalpasti perkara yg menarik dalam sesebuah karya |
Objektif | Menyatakan tema, persoalan, gaya bahasa dan nilai cerpen |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar membaca cerpen tersebut 2. Guru menerangkan cerpen tersebut dan bertanyakan soalan kepada pelajar. |
Sistem Bahasa | Kata Hubung |
Pengisian Kurikulum | Kemahiran Berfikir |
BBM | Buku Kasut Kelopak Jantung |
Refleksi | Pelajar memahami dengan jalan cerita yang ada dalam cerpen ini. |
Tarikh | 23 Januari 2010 (Sabtu) |
Kelas | 2C |
Masa | 12.10 - 1.20ptg |
Subjek | PSK T2 |
Tema | Pencapaian Kendiri |
Tajuk | Kecemerlangan Diri iv) Perwatakan Terpuji |
Pengetahuan | Menerangkan ciri-ciri perwatakan yang terpuji |
Kemahiran | Mengamalkan perwatakan yang terpuji |
Nilai | Menghargai kepentingan mempunyai ciri-ciri perwatakan yang terpuji |
Pendekatan | Pembelajaran Koperatif |
ABM | Buku Teks PSK T2 |
KBKK | Menganalisi data |
Nilai murni | Yakin pada diri-sendiri |
Refleksi | Pelajar memahami dengan penerangan dan nota yang diberikan. |
Tarikh | 23 Januari 2010 (Sabtu) |
Kelas | 1J |
Masa | 1.20 - 2.25ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Komsas Pantun Dua Kerat (Nasihat) |
Fokus Utama | Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera |
Fokus Sampingan | Menyatakan bentuk dan nada puisi |
Objektif | Membaca kuat petikan prosa dan puisi dengan sebutan dan intonasi yang betul |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar membaca puisi dalam keadaan senyap dan cuba memahaminya 2. Guru membimbing pelajar cara untuk membaca pantun ini dengan intonasi yang betul 3. Perbincangan bersama mengenai maksud yang ingin disampaikan. |
Sistem Bahasa | Kata Nama Sintaksis |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Kemasyarakatan Nilai : Rajin |
BBM | Buku Kasut Kelopak Jantung |
Refleksi | Pelajar memahami maksud setiap rangkap yang ada. |
Tarikh | 23 Januari 2010 (Sabtu) |
Kelas | 1G |
Masa | 3.10 - 4.10ptg |
Subjek | PSK T1 |
Tema | Pencapaian Kendiri |
Tajuk | a) Identiti Diri - Keistimewaan Saya |
Pengetahuan | Mengenal pasti kelebihan dan batasan diri |
Kemahiran | Menggunakan kelebihan diri dalam kehidupan |
Nilai | Bersyukur dengan anugerah Tuhan |
Pendekatan | Pembelajaran Koperatif |
ABM | Buku Teks PSK T1 dan Praktis n Skor A PSK T1 |
KBKK | Menganalisis Data |
Nilai murni | Bersyukur |
Refleksi | Pelajar memahami dan telah membuat latihan yang diberikan |
Minggu 4
Tarikh | 25 Januari 2010 (Isnin) |
Kelas | 1C |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Unit 2 Berhemat Semasa Berbelanja a) Bersoal-jawab dengan rakan b) Memberikan pandangan |
Fokus Utama | Berinteraksi untuk menjalin dan mempereratkan hubungan mesra |
Fokus Sampingan | Mendengar dan memberikan respon secara lisan tentang sesuatu yang diperihalkan oleh orang lain |
Objektif | Menjelaskan maksud tersirat dalam perbualan |
Aktiviti P&P | 1.Melakonkan situasi seperti di dalam petikan perbualan 2. Perbincangan antara guru dan pelajar mengenai tajuk yang dibincangkan |
Sistem Bahasa | Kata Ganti Nama Diri |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Perdagangan & Pendidikan Moral Nilai : Baik hati, Kesederhanaan KBT : Kemahiran Berfikir |
BBM | Buku Teks T1 |
Refleksi | Pelajar dapat menyenaraikan kelebihan dan kekurangan membeli barangan di koperasi. Memberi maklum balas positif semasa sesi perbincangan diadakan. |
Tarikh | 26 Januari 2010 (Selasa) |
Kelas | 1C |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Karangan Surat Kiriman Rasmi |
Fokus Utama | Menyampaikan maklumat untuk tujuan tertentu |
Fokus Sampingan | Menentukan format penyampaian dan jenis penulisan yang sesuai untuk menyampaikan maklumat |
Objektif | Menggunakan format yang betul untuk membuat surat kiriman rasmi |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar diingatkan kembali format yang betul untuk membuat surat kiriman rasmi 2. Guru membimbing pelajar untuk membuat karangan ini |
Sistem Bahasa | Kata Ganti Nama Diri |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Kemasyarakatan Nilai : Kesederhanaan KBT : Kemahiran Berfikir |
BBM | Buku Karangan PMR |
Refleksi | Pelajar dapat membuat karangan jenis berformat setelah diberi bimbingan. |
Tarikh | 26 Januari 2010 (Selasa) |
Kelas | 1K |
Masa | 3.25 - 4.35ptg |
Subjek | PSK T1 |
Tema | Pencapaian Kendiri |
Tajuk | a) Identiti Diri - Keistimewaan Saya |
Pengetahuan | Mengenal pasti kelebihan dan batasan diri |
Kemahiran | Menggunakan kelebihan diri dalam kehidupan |
Nilai | Bersyukur dengan anugerah Tuhan |
Pendekatan | Pembelajaran Koperatif |
ABM | Buku Teks PSK T1 dan Praktis n Skor A PSK T1 |
KBKK | Menganalisis Data |
Nilai Murni | Bersyukur |
Refleksi | Pelajar memahami nota dan penerangan yang diberikan. |
Tarikh | 26 Januari 2010 (Selasa) |
Kelas | 1I |
Masa | 5.10 - 6.20ptg |
Subjek | PSK T1 |
Tema | Pencapaian Kendiri |
Tajuk | a) Identiti Diri - Diariku - Cita-citaku |
Pengetahuan | Mengenal pasti potensi dan langkah-langkah utk mengembangkan potensi diri |
Kemahiran | Merancang utk mengembangkan potensi diri |
Nilai | Menunjukkan keyakinan utk mengembangkan potensi diri |
Pendekatan | Pembelajaran Koperatif |
ABM | Buku Teks PSK T1 |
KBKK | Menganalisis Data |
Nilai Murni | Yakin Pada Diri |
Refleksi | Pelajar memahami dengan penerangan yang diberikan. Boleh membuat latihan yang diberikan. |
Tarikh | 27 Januari 2010 (Rabu) |
Kelas | 1J |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Karangan Surat Kiriman Rasmi |
Fokus Utama | Menyampaikan maklumat untuk tujuan tertentu |
Fokus Sampingan | Menentukan format penyampaian dan jenis penulisan yang sesuai untuk menyampaikan maklumat |
Objektif | Menggunakan format yang betul untuk membuat surat kiriman rasmi |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar diingatkan kembali format yang betul untuk membuat surat kiriman rasmi 2. Guru membimbing pelajar untuk membuat karangan ini |
Sistem Bahasa | Kata Ganti Nama Diri |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Kemasyarakatan Nilai : Kesederhanaan KBT : Kemahiran Berfikir |
BBM | Buku Karangan PMR |
Refleksi | Pelajar perlukan bimbingan guru untuk membuat surat kiriman rasmi ini. |
Tarikh | 27 Januari 2010 (Rabu) |
Kelas | 1D / 1M |
Masa | 4.00 - 5.10ptg / 5.10 - 6.20ptg |
Subjek | PSK T1 |
Tema | Pencapaian Kendiri |
Tajuk | a) Identiti Diri - Keistimewaan Saya |
Pengetahuan | Mengenal pasti kelebihan dan batasan diri |
Kemahiran | Menggunakan kelebihan diri dalam kehidupan |
Nilai | Bersyukur dengan anugerah Tuhan |
Pendekatan | Pembelajaran Koperatif |
ABM | Buku Teks PSK T1 dan Praktis n Skor A PSK T1 |
KBKK | Menganalisis Data |
Nilai Murni | Bersyukur |
Refleksi | Pelajar memahami nota yang diberikan. Begitu juga dengan penerangan berkaitannya. Latihan yang diberi telah dibuat.. |
Tarikh | 28 Januari 2010 (Khamis) |
Kelas | 1J |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 Novel :Istana Menanti |
Fokus Utama | Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera |
Fokus Sampingan | Mengenalpasti perkara yang menarik dalam sesebuah karya |
Objektif | Menyatakan dan menyenaraikan setiap bab novel |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar dikenalkan dengan novel. 2. Membaca novel tersebut dari Bab 1-3 3. Memberikan soalan berdasarkan 3 bab tersebut |
Sistem Bahasa | Kata Ganti Nama Diri |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Kemasyarakatan Nilai : Kerajinan |
BBM | Novel Istana Menanti T1 |
Refleksi | Pelajar dikenalkan dengan novel Istana Menanti. Hanya sebahagian pelajar memahami cerita ini. Nota dan penerangan akan diterangkan lagi pada kelas yang akan datang. |
Tarikh | 28 Januari 2010 (Khamis) |
Kelas | 1G |
Masa | 4.00 - 5.10ptg |
Subjek | PSK T1 |
Tema | Pencapaian Kendiri |
Tajuk | Penyelesaian konflik |
Pengetahuan | Menerangkan kepentingan memilih rakan dengan bijak |
Kemahiran | Membuat keputusan yang bijak dalam memilih rakan sebaya |
Nilai | Menjaga maruah diri |
Pendekatan | Pembelajaran Koperatif |
ABM | i) Buku teks PSK T1 ii) Buku Praktis n Skor A PSK T1 |
KBKK | Menganalisi data |
Nilai Murni | Harga Diri |
Refleksi | Pelajar dikenalkan dengan tajuk yang baru dibawah tema yang sama. Memahami penerangan yang diberikan. |
Tarikh | 29 Januari 2010 (Jumaat) |
Kelas | 2C |
Masa | 2.35 - 3.45ptg |
Subjek | PSK T2 |
Tema | Hubungan Kekeluargaan |
Tajuk | Perpaduan dalam keluarga |
Pengetahuan | Menjelaskan cara-cara untuk mencapai perpaduan dalam keluarga |
Kemahiran | Menghuraikan kepentingan perpaduan dalam keluarga |
Nilai | Menghargai perpaduan dalam keluarga |
Pendekatan | Pembelajaran Koperatif |
ABM | i) Buku Teks PSK T2 ii) Praktis n Skor A PSK T2 |
KBKK | Menganalisi data |
Nilai Murni | Kasih sayang terhadap keluarga |
Refleksi | Pelajar dikenalkan dengan tajuk yang baru. Memahami dengan penerangan yang diberikan, nota yang lain akan diberi pada kelas yang akan datang. |
Tarikh | 29 Januari 2010 (Jumaat) |
Kelas | 1C |
Masa | 4.00 - 5.10ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 Novel :Istana Menanti |
Fokus Utama | Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera |
Fokus Sampingan | Mengenalpasti perkara yang menarik dalam sesebuah karya |
Objektif | Menyatakan dan menyenaraikan setiap bab novel |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar dikenalkan dengan novel. 2. Membaca novel tersebut dari Bab 1-3 3. Memberikan soalan berdasarkan 3 bab tersebut |
Sistem Bahasa | Kata Ganti Nama Diri |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Kemasyarakatan Nilai : Kerajinan |
BBM | Novel Istana Menanti T1 |
Refleksi | Pelajar dikenalkan dengan novel Istana Menanti. Memahami sinopsis dan jalan cerita yang diberikan. Penerangan yang lain akan diberi pada kelas yang akan datang. |