Sunday, April 19, 2009


Rancangan Harian Minggu 16

Tarikh
13 April 2009 (Isnin)
Easter Monday

Tarikh 14 April 2009 (Selasa)
Kelas 2I
Masa 12.50 - 2.00ptg
Subjek Bahasa Melayu T2
Tajuk Unit 6 :Kasih Sayang
i) Tatabahasa
- Kata Hubung : Gabungan
Fokus Utama Memahamkan pelajar tentang kata tugas dan kelompok kata yang terdapat dalam kata tugas
Fokus Sampingan Menjelaskan pelajar tentang kata hubung gabungan dan dapat membezakannya dengan kata hubung pancangan
Objektif Menyatakan idea secara spontan
Aktiviti P&P i) Pelajar membaca nota tentang kata hubung gabungan
ii) Pelajar menyatakan jenis-jenis kata hubung
iii) Pelajar membuatkan lapan ayat dengan menggunakan kata hubung gabungan
Sistem Bahasa Kata Tugas
- Kata Hubung : Gabungan
Pengisian Kurikulum Ilmu : Kemahiran Hidup
Nilai : Kasih Sayang
KB : Membuat keputusan, Menjana Idea
KBT : Pembelajaran Konstekstual
BBM i) Buku Teks m/s 59
ii) Tatabahasa Dewan m/s 239
Refleksi Pelajar memahami penggunan kata hubung gabungan yang betul.

Tarikh 14 April 2009 (Selasa)
Kelas 1I
Masa 3.25 - 4.35ptg
Subjek Sejarah T1
Pekara Bincang kertas soalan Sejarah

Tarikh 14 April 2009 (Selasa)
Kelas 1C
Masa 5.45 - 6.20ptg
Subjek Sejarah T1
Tajuk Besar Bab 5 Kegemilangan Melaka
Tajuk Kecil ii) Pusat Perdagangan
a) Faktor Geografi
Hasil Pembelajaran Memahami kegemilangan Melaka sebagai pusat perdagangan antarabangsa bertaraf dunia
Aras Aras 1
i) Menyenaraikan faktor-faktor yang menyumbang ke arah kemunculan Melaka sebagai pusat perdagangan
iii) Menyatakan peranan Syahbandar dalam memajukan perdagangan di Melaka
Aras 2
i) Membuktikan kepentingan faktor geografi dalam membantu Melaka menjadi pusat perdagangan
ii) Mengaitkan kemajuan perdagangan di Melaka dengan peranan pembesar empat lipatan
Unsur Patriotisme Sistem perdagangan Melaka bertaraf antarabangsa
Konsep/Istilah Hubungan Diplomatik, Cukai Perdagangan
Nilai Pembelajaran Berkeyakinan
KBKK Inferens/Perbincangan
Aktiviti Pembelajaran Kajian Gambar:
Pelabuhan Melaka
Rumusan/Penilaian/Refleksi Pelajar memahami sub-tajuk yang diberi. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya
ABM i) Buku Teks Sejarah T1

Tarikh 15 April 2009 (Rabu)
Kelas 2I / 2C
Masa 12.50 - 2.00ptg / 2.00 - 3.10ptg
Tajuk
Karangan Berdasarkan Iklan
- Pertanian-

Fokus Utama Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren
Fokus Sampingan Menentukan format penyampaian dan jenis penulisan yang sesuai untuk menyampaikan maklumat.
Objektif Menulis karangan gambaran dengan ayat yang gramatis
Aktiviti P&P 1.Pelajar meneliti karangan yang diberi
2. Perbincangan diadakan bersama-sama antara guru dan pelajar mengenai karangan yang diberi
3. Pelajar menulis karangan yang diberi
Sistem Bahasa Sebutan dan Intonasi
Pengisian Kurikulum Ilmu : Kemahiran Hidup
Nilai : Kasih Sayang
KB : Menjana Idea
KBT : Pembelajaran Konstekstual
BBM Buku Rujukan PMR ceria Penulisan
Refleksi Pelajar memahami kehendak karangan yang diberi.

Tarikh 15 April 2009 (Rabu)
Kelas 1G
Masa 5.10 - 6.20ptg
Subjek Sejarah T1
Tajuk Besar Bab 5 Kegemilangan Melaka
Tajuk Kecil i) Sistem Pentadbiran
a) Sistem pembesar empat lipatan
Hasil Pembelajaran Menganalisis sistem pembesar empat lipatan di Melaka
Aras Aras 1
i) Mendefinisikan konsep pembesar empat lipatan
ii) Memadankan jawatan dan peranan pembesar di Melaka
Aras 2
i) Membuktikan sistem pentadbiran pembesar empat lipatan adalah sistematik
Aras 3
i) Membuat inferens tentang sistem pembesar empat lipatan dengan sistem Jemaah Menteri sekarang

Unsur Patriotisme Tanggungjawab bersama asas kegemilangan
Konsep/Istilah Sistem Pembesar empat lipatan, daulat ,derhaka, kawasan pegangan
Nilai Pembelajaran Berbangga dengan sistem pentadbiran negara kita
KBKK Inferens/Perbincangan
Aktiviti Pembelajaran Carta aliran
Melakar rajah sistem pentadbiran pembesar empat lipatan
Rumusan/Penilaian/Refleksi Pelajar diperkenalkan dengan tajuk yang diberi. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya
ABM i) Buku Teks Sejarah T1

Tarikh 16 April 2009 (Khamis)
Kelas 1J
Masa 2.00 - 3.10ptg
Subjek Sejarah T1
Tajuk Besar Bab 4 Zaman Kesultanan Melayu Melaka
Tajuk Kecil III) Kegigihan Parameswara membangunkan Kesultanan Melayu Melaka
a) Sistem Pemerintahan
b) Kemudahan Pelabuhan
c) Hubungan Diplomatik
d) Bantuan Orang Laut
e) Ikatan Konsep Daulat
Hasil Pembelajaran Mengetahui tentang kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka
Aras Aras 1
iv) Menyatakan kegigihan dan wawasan Parameswara
Aras 2
i) Menerangkan tindakan Parameswara dalam usaha membina Melaka
Aras 3
i) Membuat justifikasi pemilihan Melaka sebagai sebuah kerajaan
Unsur Patriotisme Berbangga dengan pemimpin yang berwibawa dan berwawasan
Konsep/Istilah Strategik, Pengairan Selat Melaka, Pedagang asing
Nilai Pembelajaran Kegigihan untuk mencapai kejayaan
KBKK Inferens/Perbincangan
Aktiviti Pembelajaran i) Membuat latihan berdasarkan bab 4 dalam buku teks
Rumusan/Penilaian/Refleksi Nota untuk bab ini telah selesai diberi. Pelajar memahami bab ini
ABM i) Buku Teks Sejarah T1

Tarikh 16 April 2009 (Khamis)
Kelas 1C
Masa 3.25 - 4.35ptg
Subjek Sejarah T1
Tajuk Besar Bab 5 Kegemilangan Melaka
Tajuk Kecil ii) Pusat Perdagangan
b) Faktor di Melaka
c) Pentadbiran
d) Kemudahan Pelabuhan
Hasil Pembelajaran Memahami kegemilangan Melaka sebagai pusat Perdagangan bertaraf dunia
Aras Aras 1
i) Menyenaraikan faktor-faktor yang menyumbang ke arah kemunculan Melaka sebagai pusat perdagangan
ii) Menyebut nama negara dan jenis barangan yang diperdagangkan di Melaka
iii) Menyatakan peranan Syahbandar dalam memajukan perdagangan di Melaka
Aras 2
i) Membuktikan kepentingan faktor geografi dalam membantu Melaka menjadi pusat perdagangan
ii) Mengaitkan kemajuan perdagangan di Melaka dengan peranan pembesar empat lipatan
Aras 3
i) Membandingkan sistem perdagangan di Melaka dengan sistem perdagangan sekarang
ii) Menilai keberkesanan undang-undang laut dalam memajukan perdagangan di Melaka
Unsur Patriotisme Sistem Perdagangan Melaka bertaraf dunia
Konsep/Istilah Hubungan Diplomatik, Pusat pertemuan pedagang, pertukaran angin monsun
Nilai Pembelajaran Berkeyakinan- Malaysia Boleh
KBKK Inferens/Perbincangan
Aktiviti Pembelajaran Kajian Gambar:
Pelabuhan Melaka
Rumusan/Penilaian/Refleksi Pelajar dikenalkan dengan sub-tajuk ini. Faham dengan penerangan yang diberi. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya
ABM i) Buku Teks Sejarah T1

Tarikh 17 April 2009 (Jumaat)
Kelas 2I / 2C
Masa 2.00-3.10ptg / 5.10-6.20ptg
Tajuk Cerpen
- Batu
i) Tema
ii) Persoalan
iii) Latar
iv) Watak dan Perwatakan
Fokus Utama Mengenal pasti gaya bahasa dan unsur bunyi dalam karya sastera serta menggunakannya dalam penulisan kreatif
Fokus Sampingan Memahami dan menyatakan maksud perkataan sukar berdasarkan konteks
Objektif Menghuraikan watak dan perwatakan
Aktiviti P&P i) Pelajar membaca cerpen tersebut dalam keadaan senyap dan memahaminya.
ii) Guru menyoal pelajar berkenaan dengan cerpen 'Batu'
Sistem Bahasa Kosa Kata Laras Sastera
Pengisian Kurikulum Ilmu : Kesusasteraan Melayu
Nilai : Kebijaksanaan
KB : Mengsistesis
KBT : Kecerdasan Pelbagai
BBM Antologi Seuntai kata untuk dirasa
Refleksi Pelajar memahami maksud cerita Batu. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya

Tarikh 17 April 2009 (Jumaat)
Kelas 1I
Masa 3.10 - 3.45ptg
Subjek Sejarah T1
Tajuk Besar Bab 5 Kegemilangan Melaka
Tajuk Kecil i) Sistem Pentadbiran
- Sistem Pembesar Empat Lipatan
Hasil Pembelajaran Menganalisis sistem pembesar empat lipatan di Melaka
Aras Aras 1
i) Mendefinisikan konsep pembesar empat lipatan
ii) Memadankan jawatan dan peranan pembesar di Melaka
Aras 2
i) Membuktikan sistem pentadbiran pembesar empat lipatan adalah sistematik
Aras 3
i) Membuat inferens tentang sistem pembesar empat lipatan dengan sistem Jemaah Menteri sekarang
Unsur Patriotisme Tanggungjawab bersama asas kegemilangan
Konsep/Istilah Sistem Pembesar empat lipatan, daulat ,derhaka, kawasan pegangan
Nilai Pembelajaran Berbangga dengan sistem pentadbiran negara kita
KBKK Inferens/Perbincangan
Aktiviti Pembelajaran Carta aliran
Melakar rajah sistem pentadbiran pembesar empat lipatan
Rumusan/Penilaian/Refleksi Pelajar diperkenalkan dengan tajuk yang diberi. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya
ABM i) Buku Teks Sejarah T1

Tarikh 18 April 2009 (Sabtu)
Kelas 1J
Masa 1.10 - 2.10ptg
Subjek Sejarah T1
Tajuk Besar Bab 5 Kegemilangan Melaka
Tajuk Kecil i) Sistem Pentadbiran
a) Sistem pembesar empat lipatan
Hasil Pembelajaran Menganalisis sistem pembesar empat lipatan di Melaka
Aras Aras 1
i) Mendefinisikan konsep pembesar empat lipatan
ii) Memadankan jawatan dan peranan pembesar di Melaka
Aras 2
i) Membuktikan sistem pentadbiran pembesar empat lipatan adalah sistematik
Aras 3
i) Membuat inferens tentang sistem pembesar empat lipatan dengan sistem Jemaah Menteri sekarang
Unsur Patriotisme Tanggungjawab bersama asas kegemilangan
Konsep/Istilah Sistem Pembesar empat lipatan, daulat ,derhaka, kawasan pegangan
Nilai Pembelajaran Berbangga dengan sistem pentadbiran negara kita
KBKK Inferens/Perbincangan
Aktiviti Pembelajaran Carta aliran
Melakar rajah sistem pentadbiran pembesar empat lipatan
Rumusan/Penilaian/Refleksi Pelajar diperkenalkan dengan tajuk yang diberi. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya
ABM i) Buku Teks Sejarah T1

Tarikh 18 April 2009 (Sabtu)
Kelas 2.25 - 3.25ptg
Masa 1C
Subjek Sejarah T1
Tajuk Besar Bab 5 Kegemilangan Melaka
Tajuk Kecil ii) Pusat Perdagangan
b) Faktor di Melaka
c) Pentadbiran
d) Kemudahan Pelabuhan
Hasil Pembelajaran Memahami kegemilangan Melaka sebagai pusat Perdagangan bertaraf dunia
Aras Aras 1
i) Menyenaraikan faktor-faktor yang menyumbang ke arah kemunculan Melaka sebagai pusat perdagangan
ii) Menyebut nama negara dan jenis barangan yang diperdagangkan di Melaka
iii) Menyatakan peranan Syahbandar dalam memajukan perdagangan di Melaka
Aras 2
i) Membuktikan kepentingan faktor geografi dalam membantu Melaka menjadi pusat perdagangan
ii) Mengaitkan kemajuan perdagangan di Melaka dengan peranan pembesar empat lipatan
Aras 3
i) Membandingkan sistem perdagangan di Melaka dengan sistem perdagangan sekarang
ii) Menilai keberkesanan undang-undang laut dalam memajukan perdagangan di Melaka
Unsur Patriotisme Sistem Perdagangan Melaka bertaraf dunia
Konsep/Istilah Hubungan Diplomatik, Pusat pertemuan pedagang, pertukaran angin monsun
Nilai Pembelajaran Berkeyakinan- Malaysia Boleh
KBKK Inferens/Perbincangan
Aktiviti Pembelajaran Kajian Gambar:
Pelabuhan Melaka
Rumusan/Penilaian/Refleksi Pelajar memahami tajuk yang diberi.Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya
ABM i) Buku Teks Sejarah T1