Tuesday, July 28, 2009

Rancangan Minggu 30

Tarikh 20 Julai 2009 (Isnin)
Kelas 2C
Masa 2.00 - 3.10ptg
Subjek Bahasa Melayu T2
Tajuk Tatabahasa
Kata Ganda
Fokus Utama Bersoal jawab secara bertatasusila tentang pekara dengan menggunakan pelbagai soalan
Fokus Sampingan Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut
Objektif Memastikan pelajar menggunakan kata ganda dengan betul
Aktiviti P&P 1. Pelajar dikenalkan dengan penggunaan kara ganda yang betul
2. Membuat latihan berdasarkan kata ganda yang dibincangkan
Sistem Bahasa Kata Ganda
Pengisian Kurikulum Ilmu : Geografi
Nilai : Hemah Tinggi
KB : Menjana idea, mencerakin fakta
KBT : Pembelajaran Konstekstual
BBM Buku Penilaian Topikal Masteri KBSM BM T2
Refleksi Pelajar memahami penggunaan kata ganda dengan betul.

Tarikh 20 Julai 2009 (Isnin)
Kelas 1J / 1G
Masa 3.25-4.00ptg / 5.45-6.20ptg
Subjek Sejarah T1
Pekara Perbincangan mengenai kerja kursus sejarah T1

Tarikh 21 Julai 2009 (Selasa)
Kelas 2I
Masa 12.50 - 2.00ptg
Subjek Bahasa Melayu T2
Tajuk Tatabahasa
Kata Ganda
Fokus Utama Bersoal jawab secara bertatasusila tentang pekara dengan menggunakan pelbagai soalan
Fokus Sampingan Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut
Objektif Memastikan pelajar menggunakan kata ganda dengan betul
Aktiviti P&P 1. Pelajar dikenalkan dengan penggunaan kara ganda yang betul
2. Membuat latihan berdasarkan kata ganda yang dibincangkan
Sistem Bahasa Kata Ganda
Pengisian Kurikulum Ilmu : Geografi
Nilai : Hemah Tinggi
KB : Menjana idea, mencerakin fakta
KBT : Pembelajaran Konstekstual
BBM Buku Penilaian Topikal Masteri KBSM BM T2
Refleksi Memahami penggunaan kata ganda dengan betul

Tarikh 21 Julai 2009 (Selasa)
Kelas 1I
Masa 3.25-4.35
Subjek Sejarah T1
Tajuk Besar
Bab 7
Johor Menegakkan Semula Kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka
Tajuk Kecil a) Pengasasan Kerajaan Johor
b) Penerusan waris Kesultanan Melayu Melaka
Hasil Pembelajaran Memahami peranan Johor menegakkan semula kewibawaan Kesultanan Melyu Melaka
Aras Aras 1
i) Menyatakan kesan kejatuhan Melaka
ii) Menceritakan usaha-usaha menegakkan semula kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka
iii) Menceritakan mengenai pengasasan empayar Johor
iv) Mengetahui lokasi ibukota Johor
Aras 2
ii) Membincangkan kedudukan tanah jajahan Melaka selepas kejatuhan Melaka
Unsur Patriotisme Bersikap cekal dan tabah
Konsep/Istilah Warisan, Pengasas, Tanah Jajahan, kawasan takluk
Nilai Pembelajaran Keberanian dan ketabahan dalam perjuangan
KBKK Inferens/Perbincangan
Aktiviti Pembelajaran 1. Mengenalkan bab baru kepada pelajar
2. Perbincangan bab baru ini kepada para pelajar
3. Meminta para pelajar melukis peta dan gambar rajah
Rumusan/Penilaian/Refleksi Pelajar dikenalkan dengan bab baru. Semasa sesi penerangan sedang dijalankan, pelajar memahami nota tersebut. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya
ABM i) Buku Teks Sejarah
ii) Buku Rujukan Sejarah PMR

Tarikh 21 Julai 2009 (Selasa)
Kelas 1C
Masa 5.45 - 6.20ptg
Subjek Sejarah T1
Tajuk Besar
Bab 7
Johor Menegakkan Semula Kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka
Tajuk Kecil a) Pengasasan Kerajaan Johor
b) Penerusan waris Kesultanan Melayu Melaka
Hasil Pembelajaran Memahami peranan Johor menegakkan semula kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka
Aras Aras 1
i) Menyatakan kesan kejatuhan Melaka
ii) Menceritakan usaha-usaha menegakkan semula kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka
iii) Menceritakan mengenai pengasasan empayar Johor
iv) Mengetahui lokasi ibukota Johor
Aras 2
ii) Membincangkan kedudukan tanah jajahan Melaka selepas kejatuhan Melaka
Unsur Patriotisme Bersikap cekal dan tabah
Konsep/Istilah Warisan, Pengasas, Tanah Jajahan, kawasan takluk
Nilai Pembelajaran Keberanian dan ketabahan dalam perjuangan
KBKK Inferens/Perbincangan
Aktiviti Pembelajaran 1. Mengenalkan bab baru kepada pelajar
2. Perbincangan bab baru ini kepada para pelajar
3. Meminta para pelajar melukis peta dan gambar rajah
Rumusan/Penilaian/Refleksi Pelajar dikenalkan dengan tajuk bab baru yang berkaitan dengan Johor. Semasa sesi penerangan diadakan, semua pelajar menunjukkan maklum balas yang positif. Begitu juga dengan soalan yang telah diberikan. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya

Tarikh 22 Julai 2009 (Rabu)
Kelas 2I / 2C
Masa 12.50-2.00 / 2.00-3.10ptg
Subjek Bahasa Melayu T2
Tajuk
Karangan Pendapat
Tajuk : Kesan-kesan Negatif akibat banjir
Fokus Utama Menyaring maklumat mengikut klasifikasi
Fokus Sampingan Mengedit dan memurnikan karya yang dihasilkan
Objektif Pelajar memahami kehendak soalan
Aktiviti P&P 1) Perbincangan antara guru dan pelajar berkenaan tajuk yang diberi.
2) Pelajar membuat karangan berdasarkan isi yang telah dibincangkan tadi
Sistem Bahasa Pembentukan kata Adjektif
Pengisian Kurikulum Ilmu : Geografi
Nilai : Hemah Tinggi
KB : Menjana idea, mencerakin fakta
KBT : Pembelajaran Konstekstual
BBM Buku karanagan BM T2
Refleksi Pelajar memahami kehendak soalan yang diminta dan telah membuat karangan tersebut.

Tarikh 22 Julai 2009 (Rabu)
Kelas 1G
Masa 5.10-6.20ptg
Subjek Sejarah T1
Tajuk Besar
Bab 7
Johor Menegakkan Semula Kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka
Tajuk Kecil a) Pengasasan Kerajaan Johor
b) Penerusan waris Kesultanan Melayu Melaka
Hasil Pembelajaran Memahami peranan Johor menegakkan semula kewibawaan Kesultanan Melyu Melaka
Aras Aras 1
i) Menyatakan kesan kejatuhan Melaka
ii) Menceritakan usaha-usaha menegakkan semula kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka
iii) Menceritakan mengenai pengasasan empayar Johor
iv) Mengetahui lokasi ibukota Johor
Aras 2
ii) Membincangkan kedudukan tanah jajahan Melaka selepas kejatuhan Melaka
Unsur Patriotisme Bersikap cekal dan tabah
Konsep/Istilah Warisan, Pengasas, Tanah Jajahan, kawasan takluk
Nilai Pembelajaran Keberanian dan ketabahan dalam perjuangan
KBKK Inferens/Perbincangan
Aktiviti Pembelajaran 1. Mengenalkan bab baru kepada pelajar
2. Perbincangan bab baru ini kepada para pelajar
3. Meminta para pelajar melukis peta dan gambar rajah
Rumusan/Penilaian/Refleksi Pelajar dikenalkan dengan tajuk bab baru iaitu berkenaan dengan kerajaan Johor. Semasa sesi penerangan diadakan, pelajar menunjukan maklum balas positif. Nota juga telah diberi. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya
ABM i) Buku Teks Sejarah
ii) Buku Rujukan Sejarah PMR

Tarikh 23 Julai 2009 (Khamis)
Kelas 1J / 1C
Masa 12.50-2.00ptg/3.25-4.35ptg
Subjek Sejarah T1
Tajuk Besar Bab 7
Johor Menegakkan Semula Kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka
Tajuk Kecil c) Usaha Johor menguasai Melaka
d) Kebangkitan Acheh
Hasil Pembelajaran Memahami peranan Johor menegakkan semula kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka
Aras Aras 1
iv) Mengetahui lokasi ibukota Johor
v) Menyatakan sebab-sebab kebangkitan Acheh
Aras 2
iii) Menjelaskan kegigihan dan keberanian pemimpin untuk mendapatkan semula Melaka
Aras 3
i) Mentafsir kekuatan Kota A Famosa dalam Pertahanan Portugis
Unsur Patriotisme Bersikap cekal dan tabah
Konsep/Istilah Warisan, Pengasas, Tanah Jajahan, kawasan takluk
Nilai Pembelajaran Mengamalkan sikap tidak berputus asa
KBKK Inferens/Perbincangan
Aktviti Pembelajaran 1. Menerangkan nota yang diberi kepada pelajar.
2. Guru menanyakan soalan kepada pelajar dan mereka menjawabnya berdasarkan jawapan yang ada dalam buku teks
3. Melukis peta
Rumusan/Penilaian/Refleksi Pelajar dikenalkan dengan tajuk baru dibawah bab Johor .Pelajar menyalin nota yang diberi. Nota yang lain akan diberi pada kelas yang seterusnya
ABM i) Buku Teks Sejarah
ii) Buku Rujukan Sejarah PMR

Tarikh 24 Julai 2009 (Jumaat)
Kelas 2I
Masa 2.00-3.10ptg
Subjek Bahasa Melayu T2
Tajuk
Buku Komsas
Seuntai Kata Untuk Dirasa
Sajak : Bicara Buat Guru
i) Tema
ii) Maksud setiap rangkap
Fokus Utama Menghuraikan maksud, gaya bahasa dan unsur bunyi dalam puisi
Fokus Sampingan Menganalisis gaya bahasa dan unsur bunyi dalam karya sastera serta menggunakannya dalam penulisan kreatif
Objektif Pelajar memahami maksud sajak
Aktiviti P&P 1) Pelajar membaca sajak dalam keadaan senyap dan kemudihan mendeklamasikannya
2) Sesi perbincangan antara guru dengan pelajar berkenaan tema dan persoalan yang timbul dalam sajak ini
3) Nota yang berkenaan dengan sajak.
Sistem Bahasa Kosa Kata Laras sastera
Pengisian Kurikulum
Ilmu : Kesusasteraan Melayu
Nilai : Kasih Sayang dan Kejujuran
KB : Mengitlak
KBT : Pembelajaran Konstekstual
BBM i) Antologi Seuntai Kata Untuk Dirasa
ii) Buku Rujukan BM PMR
Refleksi Pelajar dikenalkan dengan sajak. Semasa sesi penerangan diberi, mereka menunjukkan maklum balas yang positif. Nota yang lain akan disambung pada kelas seterusnya

Tarikh 24 Julai 2009 (Jumaat)
Kelas 1I
Masa 3.10-3.45ptg
Subjek Sejarah T1
Tajuk Besar
Bab 7
Johor Menegakkan Semula Kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka
Tajuk Kecil c) Usaha Johor menguasai Melaka
Hasil Pembelajaran Memahami peranan Johor menegakkan semula kewibawaan Kesultanan Melyu Melaka
Aras v) Menyatakan sebab-sebab kebangkitan Acheh
Unsur Patriotisme Bersikap cekal dan tabah
Konsep/Istilah Warisan, Pengasas, Tanah Jajahan, kawasan takluk
Nilai Pembelajaran Mengamalkan sikap tidak berputus asa
KBKK Inferens/Perbincangan
Aktiviti Pembelajaran 1. Menerangkan nota yang diberi kepada pelajar.
2. Guru menanyakan soalan kepada pelajar dan mereka menjawabnya berdasarkan jawapan yang ada dalam buku teks
3. Melukis peta
Rumusan/Penilaian/Refleksi Nota yang berbentuk latihan telah dibuat oleh pelajar.Semasa sesi penerangan diadakan, semuanya menunjukkan maklum balas positif.. Nota yang lain akan disambung pada kelas seterusnya.
ABM i) Buku Teks Sejarah
ii) Buku Rujukan Sejarah PMR

Tarikh 24 Julai 2009 (Jumaat)
Kelas 2C
Masa 5.10 - 6.20ptg
Subjek Bahasa Melayu T2
Tajuk
Buku Komsas
Seuntai Kata Untuk Dirasa
Drama : Penunggu Pusaka
iii) Watak dan Perwatakan
iv) Latar, Plot, Gaya Bahasa
v) Nilai dan Pengajaran
Fokus Utama Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton
Fokus Sampingan Mengulas karya sastera dari aspek watak, plot, perwatakan, latar, gaya bahasa dan sudut pandangan
Objektif Membuat kesimpulan tentang sesuatu maklumat
Aktiviti P&P 1) Perbincangan mengenai watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa, nilai dan pengajaran dalam drama ini antara guru dan pelajar
2) Latihan diberi kepada pelajar
Sistem Bahasa Laras Bahasa Sastera
Pengisian Kurikulum
Ilmu : Kesusasteraan Melayu
Nilai : Kekeluargaan
KB : Mengitlak
KBT : Pembelajaran Konstekstual
BBM i) Antologi Seuntai Kata Untuk Dirasa
ii) Buku Rujukan BM PMR
Refleksi Pelajar memahami maksud drama yang disampaikan. Latihan telah diberi kepada para pelajar. Nota ini untuk bab ini telah selesai diberi.

Rancangan Minggu 31

Tarikh 27 Julai 2009 (Isnin)
Kelas 2C
Masa 2.00 - 3.10ptg
Subjek Bahasa Melayu T2
Tajuk
Unit 18
Herba Malaysia
Fokus Utama Menghuraikan idea dengan bernas secara kritis dan kreatif
Fokus Sampingan Menyatakan pendirian yang jelas dengan mengemukakan maklumar yang releven
Objektif Membaca sesuatu petikan
Aktiviti P&P 1. Pelajar membaca teks karangan yang diberikan selama 3 minit
2. Guru merumuskan pengajaran yang telah disampaikan
Sistem Bahasa Ayat Dasar
Pengisian Kurikulum Ilmu : Sains
Nilai : Kerajinan
KB : Menjana Idea
KBT : Pembelajaran Konstruktivisme
BBM Buku Teks Bahasa Melayu T2
(M/S 178)
Refleksi Pelajar memahami maksud teks yang telah dibaca.

Tarikh 27 Julai 2009 (Isnin)
Kelas 1J / 1G
Masa 3.25-4.00ptg / 5.45-6.20ptg
Subjek Sejarah T1
Tajuk Besar
Bab 7
Johor Menegakkan Semula Kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka
Tajuk Kecil c) Usaha Johor menguasai Melaka
d) Kebangkitan Acheh
e) Perang 3 Segi
Hasil Pembelajaran Memahami peranan Johor menegakkan semula kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka
Aras Aras 1
v) Menyatakan sebab-sebab kebangkitan Acheh
vii) Menyenaraikan kuasa-kuasa yang terlibat dalam Perang 3 Segi
Aras 2
i) Menghubungkaitkan kerajaan Johor, Acheh dan Melaka dalam Perang 3 Segi
ii) Membincangkan kedudukan tanah jajahan Melaka selepas kejatuhan Melaka
iii) Menjelaskan kegigihan dan keberanian pemimpin untuk mendapatkan semula Melaka
Aras 3
i) Mengupas sebab-sebab pihak Johor dan Melaka tidak pernah bekerjasama untuk menentang Portugis
Unsur Patriotisme Bersikap cekal dan tabah
Konsep/Istilah Warisan, Pengasas, Tanah Jajahan, kawasan takluk
Nilai Pembelajaran Mengamalkan sikap tidak berputus asa
KBKK Inferens/Perbincangan
Aktiviti Pembelajaran 1. Kajian peta : Perang 3 Segi
2. Penerangan mengenai tajuk yang diberi kepada pelajar.
3. Sesi soal jawab berkenaan dengan nota yang diberi
Rumusan/Penilaian/Refleksi Pelajar memberi kerjasama semasa sesi penerangan diberikan. Begitu juga dengan nota yang diberi. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya
ABM i) Buku Teks Sejarah
ii) Buku Rujukan Sejarah PMR

Tarikh 28 Julai 2009 (Selasa)
Kelas 2I
Masa 12.50 - 2.00ptg
Subjek Bahasa Melayu T2
Tajuk
Unit 18
Herba Malaysia
Fokus Utama Menghuraikan idea dengan bernas secara kritis dan kreatif
Fokus Sampingan Menyatakan pendirian yang jelas dengan mengemukakan maklumar yang releven
Objektif Membaca sesuatu petikan
Aktiviti P&P 1. Pelajar membaca teks karangan yang diberikan selama 3 minit
2. Guru merumuskan pengajaran yang telah disampaikan
Sistem Bahasa Ayat Dasar
Pengisian Kurikulum Ilmu : Sains
Nilai : Kerajinan
KB : Menjana Idea
KBT : Pembelajaran Konstruktivisme
BBM Buku Teks Bahasa Melayu T2
(M/S 178)
Refleksi Pelajar memahami teks yang dibaca dan mencari jawapan yang sesuai untuk soalan yang diberi.

Tarikh 28 Julai 2009 (Selasa)
Kelas 1I
Masa 3.25-4.35
Subjek Sejarah T1
Tajuk Besar
Bab 7
Johor Menegakkan Semula Kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka
Tajuk Kecil c) Kebangkitan Acheh
d) Perang 3 Segi
e) Kegemilangan kerajaan Johor mengukuhkan ketuanan Melaka :
i) Pusat Perdagangan
Hasil Pembelajaran Memahami peranan Johor menegakkan semula kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka
Aras Aras 1
v) Menyatakan sebab-sebab kebangkitan Acheh
vii) Menyenaraikan kuasa-kuasa yang terlibat dalam Perang 3 Segi
Aras 2
i) Menghubungkaitkan kerajaan Johor, Acheh dan Melaka dalam Perang 3 Segi
ii) Membincangkan kedudukan tanah jajahan Melaka selepas kejatuhan Melaka
iii) Menjelaskan kegigihan dan keberanian pemimpin untuk mendapatkan semula Melaka
Aras 3
i) Mengupas sebab-sebab pihak Johor dan Melaka tidak pernah bekerjasama untuk menentang Portugis
Unsur Patriotisme Bersikap cekal dan tabah
Konsep/Istilah Warisan, Pengasas, Tanah Jajahan, kawasan takluk
Nilai Pembelajaran Keberanian dan ketabahan dalam perjuangan
KBKK Inferens/Perbincangan
Aktiviti Pembelajaran 1. Kajian peta : Perang 3 Segi
2. Penerangan mengenai tajuk yang diberi kepada pelajar.
3. Sesi soal jawab berkenaan dengan nota yang diberi
Rumusan/Penilaian/Refleksi Pelajar memahami nota dan penerangan yang dibagi. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya
ABM i) Buku Teks Sejarah
ii) Buku Rujukan Sejarah PMR

Tarikh 28 Julai 2009 (Selasa)
Kelas 1C
Masa 5.45 - 6.20ptg
Subjek Sejarah T1
Tajuk Besar
Bab 7
Johor Menegakkan Semula Kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka
Tajuk Kecil d) Perang 3 Segi
Hasil Pembelajaran Memahami peranan Johor menegakkan semula kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka
Aras Aras 1
i) Menyenaraikan kuasa-kuasa yang terlibat dalam perang 3 segi
Aras 2
i) Menghubungkaitkan kerajaan Johor, Acheh dan Melaka dalam Perang 3 Segi
Unsur Patriotisme Bersikap cekal dan tabah
Konsep/Istilah Warisan, Pengasas, Tanah Jajahan, kawasan takluk
Nilai Pembelajaran Keberanian dan ketabahan dalam perjuangan
KBKK Inferens/Perbincangan
Aktiviti Pembelajaran 1. Pelajar dikenalkan dengan tajuk baru dan mendengar penerangan daripada guru.
2. Nota dalam latihan
Rumusan/Penilaian/Refleksi Pelajar memahami penerangan yang dibagi. Begitu juga dengan nota.

Tarikh 29 Julai 2009 (Rabu)
Kelas 2I / 2C
Masa 12.50-2.00 / 2.00-3.10ptg
Subjek Bahasa Melayu T2
Tajuk
Karanagan Pendapat
Tajuk : Berikan pendapat anda tentang cara-cara mengatasi masalah rokok
Fokus Utama Menyaring maklumat mengikut klasifikasi
Fokus Sampingan Mengedit dan memurnikan karya yang dihasilkan
Objektif Pelajar memahami kehendak soalan
Aktiviti P&P 1) Perbincangan antara guru dan pelajar berkenaan tajuk yang diberi.
2) Pelajar membuat karangan berdasarkan isi yang telah dibincangkan tadi
Sistem Bahasa Ayat Dasar
Pengisian Kurikulum Ilmu : Sains
Nilai : Berdikari
KB : Membuat penilaian
KBT : Kajian Masa Depan
BBM 1. Buku Eksel dalam PMR BM
Refleksi

Tarikh 29 Julai 2009 (Rabu)
Kelas 1G
Masa 5.10-6.20ptg
Subjek Sejarah T1
Tajuk Besar
Bab 7
Johor Menegakkan Semula Kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka
Tajuk Kecil c) Kebangkitan Acheh
d) Perang 3 Segi
e) Kegemilangan Kerajaan Johor :
i) Pusat Perdagangan
Hasil Pembelajaran Memahami peranan Johor menegakkan semula kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka
Aras Aras 1
v) Menyatakan sebab-sebab kebangkitan Acheh
vii) Menyenaraikan kuasa-kuasa yang terlibat dalam Perang 3 Segi
Aras 2
i) Menghubungkaitkan kerajaan Johor, Acheh dan Melaka dalam Perang 3 Segi
ii) Membincangkan kedudukan tanah jajahan Melaka selepas kejatuhan Melaka
iii) Menjelaskan kegigihan dan keberanian pemimpin untuk mendapatkan semula Melaka
Aras 3
i) Mengupas sebab-sebab pihak Johor dan Melaka tidak pernah bekerjasama untuk menentang Portugis
Unsur Patriotisme Bersikap cekal dan tabah
Konsep/Istilah Warisan, Pengasas, Tanah Jajahan, kawasan takluk
Nilai Pembelajaran Keberanian dan ketabahan dalam perjuangan
KBKK Inferens/Perbincangan
Aktiviti Pembelajaran 1. Penerangan diberi kepada pelajar mengenai tajuk yang diberi pada hari ini.
2. Pelajar meneliti peta jajahan takluk kerajaan Acheh dan juga peta jajahan takluk Johor dalam buku teks
3. Nota dalam latihan
Rumusan/Penilaian/Refleksi
ABM i) Buku Teks Sejarah
ii) Buku Rujukan Sejarah PMR

Tarikh 30 Julai 2009 (Khamis)
Kelas 1J / 1C
Masa 12.50-2.00ptg/3.25-4.35ptg
Subjek Sejarah T1
Tajuk Besar Bab 7
Johor Menegakkan Semula Kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka
Tajuk Kecil d) Perang 3 Segi
e) Kegemilangan Kerajaan Johor :
i) Pusat Perdaganagan
ii) Perkembangan Persuratan Melayu
Hasil Pembelajaran Mengetahui tentang kegemilangan kerajaan Johor
Aras Aras 1
i) Menyenaraikan faktor-faktor yang menyumbang kebangkitan Johor sebagai pusat perdagangan
ii) Memerihalkan keadaan pelabuhan Johor
Aras 2
i) Menghuraikan peranan Johor sebagai pusat kegiatan ekonomi serantau
ii) Membincangkan peranan Johor sebagai pusat keilmuan
Unsur Patriotisme Kegemilangan warisan Kesultanan Melayu
Konsep/Istilah Salasilah, pelabuhan entrepot, persuratan, pusat keilmuan
Nilai Pembelajaran Menyanjungi dan memelihara warisan kesultanan Melayu
KBKK Inferens/Perbincangan
Aktviti Pembelajaran 1. Pelajar menerangkan tajuk baru kepada pelajar
2. Meneliti peta yang ada
3. Menulis nota yang diberi kepada pelajar
Rumusan/Penilaian/Refleksi
ABM i) Buku Teks Sejarah
ii) Buku Rujukan Sejarah PMR

Tarikh 31 Julai 2009 (Jumaat)
Kelas 2I
Masa 2.00-3.10ptg
Subjek Bahasa Melayu T2
Tajuk
Buku Komsas
Seuntai Kata Untuk Dirasa
Sajak : Bicara Buat Guru
iii) Bentuk
iv) Unsur Bunyi
v) Gaya Bahasa
vii) Nilai dan pengajaran
Fokus Utama Menghuraikan maksud, gaya bahasa dan unsur bunyi dalam puisi
Fokus Sampingan Menganalisis gaya bahasa dan unsur bunyi dalam karya sastera serta menggunakannya dalam penulisan kreatif
Objektif Pelajar memahami maksud sajak
Aktiviti P&P 1) Pelajar diterangkan dengan nota yang dibagi berdasarkan tajuk
2) Perbincangan mengenai bentuk, unsur bunyi dan sebagainya bersama para pelajar.
3) Latihan berkaitan dengan nota yang dibagi
Sistem Bahasa Kosa Kata Laras sastera
Pengisian Kurikulum
Ilmu : Kesusasteraan Melayu
Nilai : Kasih Sayang dan Kejujuran
KB : Mengitlak
KBT : Pembelajaran Konstekstual
BBM i) Antologi Seuntai Kata Untuk Dirasa
ii) Buku Rujukan BM PMR
Refleksi

Tarikh 31 Julai 2009 (Jumaat)
Kelas 1I
Masa 3.10-3.45ptg
Subjek Sejarah T1
Tajuk Besar
Bab 7
Johor Menegakkan Semula Kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka
Tajuk Kecil Kegemilangan kerajaan Johor mengukuhkan ketuanan Melaka
i) Pusat Perdagangan
Hasil Pembelajaran Mengetahui tentang kegemilangan kerajaan Johor
Aras Aras 1
i) Menyenaraikan faktor-faktor yang menyumbang kebangkitan Johor sebagai pusat perdagangan
ii) Memerihalkan keadaan pelabuhan Johor
Aras 2
i) Menghuraikan peranan Johor sebagai pusat kegiatan ekonomi serantau
Unsur Patriotisme Kegemilangan warisan Kesultanan Melayu
Konsep/Istilah Salasilah, pelabuhan entrepot
Nilai Pembelajaran Menyanjungi dan memelihara warisan kesultanan Melayu
KBKK Inferens/Perbincangan
Aktiviti Pembelajaran 1. Guru menerangkan tajuk yang baru kepada pelajar
2. Meneliti peta jajahan takluk Johor yang ada dalam buku teks
3. Menulis nota berkenaan tajuk hari ini
Rumusan/Penilaian/Refleksi
ABM i) Buku Teks Sejarah
ii) Buku Rujukan Sejarah PMR

Tarikh 31 Julai 2009 (Jumaat)
Kelas 2C
Masa 5.10 - 6.20ptg
Subjek Bahasa Melayu T2
Tajuk
Buku Komsas
Seuntai Kata Untuk Dirasa
Sajak : Bicara Buat Guru
i) Tema
ii) Maksud setiap rangkap
Fokus Utama Menghuraikan maksud, gaya bahasa dan unsur bunyi dalam puisi
Fokus Sampingan Menganalisis gaya bahasa dan unsur bunyi dalam karya sastera serta menggunakannya dalam penulisan kreatif
Objektif Pelajar memahami maksud sajak
Aktiviti P&P 1) Pelajar membaca sajak dalam keadaan senyap dan kemudihan mendeklamasikannya
2) Sesi perbincangan antara guru dengan pelajar berkenaan tema dan persoalan yang timbul dalam sajak ini
3) Nota yang berkenaan dengan sajak.
Sistem Bahasa Kosa Kata Laras sastera
Pengisian Kurikulum
Ilmu : Kesusasteraan Melayu
Nilai : Kasih Sayang dan Kejujuran
KB : Mengitlak
KBT : Pembelajaran Konstekstual
BBM i) Antologi Seuntai Kata Untuk Dirasa
ii) Buku Rujukan BM PMR
Refleksi