Minggu 12
Tarikh | 22 Mac 2010 (Isnin) |
Kelas | 1C / 1J |
Masa | 2.00 - 3.10ptg / 3.25 - 4.35ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Tatabahasa Peribahasa |
Fokus Utama | Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton |
Fokus Sampingan | Mengenal pasti dan menyatakan isi-isi penting tentang bahan yang dibaca |
Objektif | Pelajar memahami maksud jenis peribahasa yang ada |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar dikenalkan dengan jenis peribahasa. 2. Guru menerangkan setiap 6 jenis peribahasa tersebut 3. Memberi latihan kepada pelajar supaya dapat memahami |
Sistem Bahasa | Peribahasa |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Pendidikan Kesihatan Nilai : Kebersihan Fizikal KBT : Kemahiran Berfikir KMD : Pembelajaran Kontekstual |
BBM | Buku Focus ACE PMR Tatabahasa |
Refleksi | Pelajar memahami dengan peribahasa yang diberikan. |
Tarikh | 23 Mac 2010 (Selasa) |
Kelas | 1C |
Masa | 2.00 - 3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Karangan -Ringkasan- |
Fokus Utama | Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton |
Fokus Sampingan | Mengenalpasti dan menyatakan isi-isi penting tentang bahan yang dibaca |
Objektif | Pelajar membaca petikan yang diberi dan menyenaraikan isi-isi penting yang ada |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar membaca petikan 2. Menyenaraikan isi-isi penting 3. Menyusun maklumat mengikut urutan |
Sistem Bahasa | Kata Kerja |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Pendidikan Kesihatan Nilai : Kebersihan Fizikal KBT : Kemahiran Berfikir KMD : Pembelajaran Kontekstual |
BBM | Buku Focus ACE PMR Penulisan |
Refleksi | Pelajar dapat membuat ringkasan karangan yang diberikan |
Tarikh | 23 Mac 2010 (Selasa) |
Kelas | 1K |
Masa | 3.25 - 4.35ptg |
Subjek | PSK T1 |
Tema | Hubungan Kekeluargaan |
Tajuk | Ibu, Ayah Jantung Hatiku |
Pengetahuan | Menerangkan pentingnya kasih sayang terhadap ibi bapa atau penjaga |
Kemahiran | Meluahkan perasaan kasih sayang kepada ibu bapa atau penjaga |
Nilai | Menghargai kasih sayang ibu bapa atau penjaga |
Pendekatan | Pendekatan Konservatif |
ABM | Buku Teks PSK T1 |
KBKK | Menganalisis data |
Nilai Murni | Kasih sayang terhadap keluarga |
Refleksi | Memahami dengan aktiviti yang perlu dilakukan |
Tarikh | 23 Mac 2010 (Selasa) |
Kelas | 1I |
Masa | 5.10 - 6.20ptg |
Subjek | PSK T1 |
Tema | Hubungan Kekeluargaan |
Tajuk | Keluarga Bahagia - Saling Membantu- |
Pengetahuan | Menjelaskan cara membantu anggota keluarga |
Kemahiran | Memberi bantuan kepada anggota keluarga |
Nilai | Menghargai bantuan anggota keluarga |
Pendekatan | Pembelajaran Koperatif |
ABM | Buku teks PSK T1 & Praktis n Skor A PSK T1 |
KBKK | Menganalisis data |
Nilai Murni | Kasih sayang terhadap keluarga |
Refleksi | Dapat menjawab soalan yang diberikan |
Tarikh | 24 Mac 2010 (Rabu) |
Kelas | 1L |
Masa | 1.25 - 2.00ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Pekara | Sesi Pengenalan - Pelajar baru saja mengenai jadual baru- |
Tarikh | 24 Mac 2010 (Rabu) |
Kelas | 1J |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Karangan Menulis Wawancara |
Fokus Utama | Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan |
Fokus Sampingan | Memberikan penjelasan secara spontan tentang sesuatu perkara yang berkaitan dengan isu yang dikemukakan |
Objektif | Menulis wawancara dengan betul tentang perkara yang disenaraikan |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar dikenalkan dengan format karangan yang dibuat. 2. Mencari isi dengan bimbingan guru |
Sistem Bahasa | Kata Kerja |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Pendidikan Kesihatan Nilai : Kebersihan fizikal KBT : Kemahiran Berfikir KMD : Pembelajaran Kontekstual |
BBM | Buku Focus ACE PMR Penulisan |
Refleksi | Pelajar dapat membuat karangan yang diberikan |
Tarikh | 24 Mac 2010 (Rabu) |
Kelas | 1D |
Masa | 4.00 - 5.10ptg |
Subjek | PSK T1 |
Tema | Hubungan Kekeluargaan |
Tajuk | Keluarga Bahagia - Saling Membantu- |
Pengetahuan | Menjelaskan cara membantu anggota keluarga |
Kemahiran | Memberi bantuan kepada anggota keluarga |
Nilai | Menghargai bantuan anggota keluarga |
Pendekatan | Pembelajaran Koperatif |
ABM | Buku teks PSK T1 & Praktis n Skor A PSK T1 |
KBKK | Menganalisis data |
Nilai Murni | Kasih sayang terhadap keluarga |
Refleksi | Pelajar memahami dengan aktiviti yang diberikan |
Tarikh | 25 Mac 2010 (Khamis) |
Kelas | 1M / 1G |
Masa | 12.50 - 2.00ptg / 4.00 - 5.10ptg |
Subjek | PSK T1 |
Tema | Hubungan Kekeluargaan |
Tajuk | Keluarga Bahagia - Saling Membantu- |
Pengetahuan | Menjelaskan cara membantu anggota keluarga |
Kemahiran | Memberi bantuan kepada anggota keluarga |
Nilai | Menghargai bantuan anggota keluarga |
Pendekatan | Pembelajaran Koperatif |
ABM | Buku teks PSK T1 & Praktis n Skor A PSK T1 |
KBKK | Menganalisis data |
Nilai Murni | Kasih sayang terhadap keluarga |
Refleksi | Pelajar memahami dengan penerangan dan nota yang diberi |
Tarikh | 25 Mac 2010 (Khamis) |
Kelas | 1J |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Komsas -Jangan- |
Fokus Utama | Menghuraikan maksud, gaya bahasa dan unsur bunyi dalam puisi |
Fokus Sampingan | Menyatakan bentuk dan nada puisi |
Objektif | Membaca petikan prosa dan intonasi puisi dengan betul |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar diperkenalkan dengan puisi baru 2. Membaca puisi tersebut dengan intonasi yang betul 3. Guru menerangkan maksud setiap rangkap |
Sistem Bahasa | Kata Kerja |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Pendidikan Kesihatan Nilai : Kebersihan Fizikal KBT : Kemahiran Berfikir KMD : Pembelajaran Kontekstual |
BBM | i ) Buku Teks Komsas Kasut Kelopak Jantung TI ii) Ulasan Komsas Kasut Kelopak Jantung |
Refleksi | Pelajar memahami dengan penerangan yang diberikan |
Tarikh | 26 Mac 2010 (Jumaat) |
Kelas | 2C |
Masa | 2.35 - 3.45ptg |
Subjek | PSK T2 |
Tema | Menghormati hak orang lain |
Tajuk | Menghargai bakat dan kebolehan |
Pengtahuan | Mengenalpasti bakat yang tersembunyi |
Kemahiran | Mengasah bakat yang terpendam kepada kelas |
Nilai | Menghargai bakat yang ada dalam diri masing-masing |
Pendekatan | Pendekatan Koperatif |
ABM | Buku Teks PSK T2 & Praktis n Skor A PSK T2 |
KBKK | Menganalisis data |
Nilai Murni | Menghargai bakat dan kebolehan yang dimiliki |
Refleksi | Pelajar memahami dengan penerangan yang diberikan. |
Tarikh | 26 Mac 2010 (Jumaat) |
Kelas | 1C |
Masa | 5.10 - 6.20ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Komsas - Pantun 4 Kerat- ( Berjimat-Cermat) |
Fokus Utama | Menghuraikan maksud, gaya bahasa dan unsur bunyi dalam puisi |
Fokus Sampingan | Menyatakan bentuk dan nada puisi |
Objektif | Membaca petikan prosa dan intonasi puisi dengan betul |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar diperkenalkan dengan puisi baru 2. Membaca puisi tersebut dengan intonasi yang betul 3. Guru menerangkan maksud setiap rangkap |
Sistem Bahasa | Bentuk Kata Kerja |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Perdagangan Nilai : Tolong-menolong |
BBM | i ) Buku Teks Komsas Kasut Kelopak Jantung TI ii) Ulasan Komsas Kasut Kelopak Jantung |
Refleksi | Memahami dengan penerangan dan maksud sebenar pantun yang diberikan |
Tarikh | 27 Mac 2010 (Sabtu) |
Kelas | 1M / 1G |
Masa | 12.10 - 1.10ptg / 3.00 - 4.00ptg |
Subjek | PSK T1 |
Pekara | Ujian Bulanan 1 |
Tarikh | 27 Mac 2010 (Sabtu) |
Kelas | 1J |
Masa | 1.10 - 2.10ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Komsas Prosa Tradisional : Taju'l Muluk |
Fokus Utama | Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera |
Fokus Sampingan | Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera |
Objektif | Mengenal pasti ciri-ciri prosa tradisional |
Aktiviti P&P | 1. Menerangkan prosa tradisional kepada pelajar 2. Menceritakan sinopsis prosa tersebut |
Sistem Bahasa | Kata Kerja |
Pengisian Kurikulum | KBT : Kemahiran Berfikir KMD : Pembelajaran Kontekstual |
BBM | i)Buku Teks Komsas ii) Ulasan Komsas T1 iii) Praktis Spotlight Komsas T1 |
Refleksi | Pelajar memahami dengan penerangan dan cerita yang disampaikan dalam prosa ini. Nota ini akan diberi pada kelas seterusnya. |
Minggu 13
Tarikh | 29 Mac 2010 (Isnin) |
Kelas | 1C / 1J |
Masa | 2.00 - 3.10ptg / 3.25 - 4.35ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Manisnya Senyumanmu - Menyenaraikan hubungkait sesuatu perkara yang lain- |
Fokus Utama | Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan |
Fokus Sampingan | Memberikan penjelasan secara spontan tentang sesuatu perkara yang berkaitan dengan isu yang dikemukakan |
Objektif | Menyatakan bentuk gigi dan fungsi gigi |
Aktiviti P&P | 1. Berbincang dalam kumpulan tentang tajuk bentuk gigi 2. Menghasilkan peta minda untuk menghubungkaitkan idea |
Sistem Bahasa | Kata kerja |
Pengisian Kurikulum | KBT : Kemahiran Berfikir KMD : Pembelajaran Kontekstual |
BBM | Buku Teks T1 |
Refleksi | Pelajar memahami dengan penerangan dan soalan yang diberikan. |
Tarikh | 30 Mac 2010 (Selasa) |
Kelas | 1C |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Pekara | Ujian Bulanan 1 |
Tarikh | 30 Mac 2010 (Selasa) |
Kelas | 1K & 1I |
Masa | 3.25 - 4.35ptg / 5.10 - 6.20ptg |
Subjek | PSK T1 |
Pekara | Ujian Bulanan 1 |
Tarikh | 31 Mac 2010 (Rabu) |
Kelas | 1L |
Masa | 1.25 - 2.00ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Sajak Kian Kita Lupa |
Fokus Utama | Memahami dan memberikan respon secara peribadi tentang karya sastera |
Fokus Sampingan | Menyatakan bentuk dan nada puisi |
Objektif | Membaca kuat petikan prosa dan puisi dengan sebutan dan intonasi yang betul |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar membaca puisi dalam keadaan senyap dan cuba memahaminya 2. Guru membimbing pelajar cara untuk membaca sajak ini dengan intonasi yang betul 3. Perbincangan bersama mengenai maksud yang ingin disampaikan. |
Sistem Bahasa | Kata Ganti Nama Diri |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Kemasyarakatn Nilai : Kesederhanaan KBT : Kemahiran berfikir |
BBM | i)Buku Teks Komsas ii) Ulasan Komsas T1 iii) Praktis Spotlight Komsas T1 |
Refleksi | Pelajar memahami dengan penerangan yang diberikan. Nota yang lain akan diberi pada kelas akan datang |
Tarikh | 31 Mac 2010 (Rabu) |
Kelas | 1J |
Masa | 2.00 - 3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Pekara | Ujian Bulanan 1 |
Tarikh | 31 Mac 2010 (Rabu) |
Kelas | 1D |
Masa | 4.00 - 5.10ptg |
Subjek | PSK T1 |
Pekara | Ujian Bulanan 1 |
Tarikh | 01 April 2010 (Khamis) |
Kelas | 1M / 1G |
Masa | 12.50 - 2.00ptg / 4.00 - 5.10ptg |
Subjek | PSK T1 |
Tema | Hubungan Kekeluargaan |
Tajuk | Keluarga Saya Sihat |
Pengetahuan | Menjelaskan kepentingan anggota keluarga mengamalkan pemakanan yang seimbang dan berkhasiat |
Kemahiran | Menyediakan menu makanan yang seimbang dan berkhasiat untuk keluarga |
Nilai | Menghargai anggota keluarga dengan mementingkan kesihatan keluarga |
Pendekatan | Pembelajaran Koperatif |
ABM | Buku Teks PSK T1 |
KBKK | Menganalisi Data |
Nilai Murni | Tanggungjawab terhadap keluarga |
Refleksi | Pelajar memahami dengan penerangan yang diberikan. |
Tarikh | 01 April 2010 (Khamis) |
Kelas | 1J |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Komsas Prosa Tradisional :Taju'l Muluk |
Fokus Utama | Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera |
Fokus Sampingan | Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan pemikiran, nilai dan pengajaran |
Objektif | Mengenal pasti ciri-ciri prosa tradisional |
Aktiviti P&P | 1. Menyenaraikan watak2 dalam tajuk prosa yang diberikan 2. Membincangkan tema, pengajaran dan persoalan yang ada bersama pelajar |
Sistem Bahasa | Kata Kerja |
Pengisian Kurikulum | KBT : Kemahiran Berfikir KMD : Pembelajaran Kontekstual |
BBM | i)Buku Teks Komsas ii) Ulasan Komsas T1 iii) Praktis Spotlight Komsas T1 |
Refleksi | Nota untuk prosa ini telah selesai diberi kepada pelajar. |
Tarikh | 02 April 2010 (Jumaat) |
Pekara | Good Friday |