Wednesday, March 4, 2009

Rancangan Harian Minggu 10

Tarikh 02 Mac 2009 (Isnin)
Kelas 2C
Masa 2.00 - 3.10ptg
Subjek Bahasa Malaysia T2
Tajuk Bab 4 Makanan Dan Kesihatan
Fokus Utama Menghuraikan idea yang bernas secara kritis dan kreatif
Fokus Sampingan Mentafsirkan maklumat yang telah dipilih secara rasional untuk membuat inferens
Objektif Mengemukakan fakta daripada teks
Aktiviti P&P - Pelajar membaca teks
- Pelajar mengesan fakta dan menyalinnya dalam buku nota
Sistem Bahasa Kata kerja Tak Transitif
Pengisian Kurikulum Ilmu : PJK
Nilai : Kesederhanaan
KB: Membuat penilaiani
KBT : Pembelajaran Konstektual, Kajian Masa Depan
BBM Buku Teks (M/S 34)
Refleksi Pelajar memahami petikan yang diberikan dalam buku teks dan mencari fakta yang diminta.

Tarikh 02 Mac 2009 (Isnin)
Kelas 1J
Masa 3.25 - 4.00ptg
Subjek Sejarah T1
Tajuk Besar Bab 3 Kerajaan-kerajaan Awal di Asia Tenggara
Tajuk Kecil B) Kerajaan Maritim
i) Kerajaan Champa
ii) Kerajaan Chih Tu
iii) Kerajaan Srivijaya
Hasil Pembelajaran Memahami kewujudan kerajaan-kerajaan awal di Asia Tenggara
Aras Aras 1
i) Mendefinisikan konsep agraria, maritim dan pelabuhan enterpot
ii) Mencirikan kerajaan agraria dengan kerajaan maritim
iii) Memberikan contoh hasil pengeluaran
iv) Memerihalkan sistem permerintahan dan pentadbiran kerajaan awal

Aras 2
ii) Membincangkan kepentingan pelabuhan-pelabuhan kepada kerajaan-kerajaan awal
Unsur Patriotisme Kemegahan terhadap tamadun awal
Konsep/Istilah Kerajaan maritim, perdagangan antara kawasan, perdagangan serantau, Pusat Pergumpulan, Pusat pergedaran barang
Nilai Pembelajaran Menghargai sumbangan tamadun awal kita
KBKK Inferens/Perbincangan
Aktiviti Pembelajaran Peta Minda
i) Kerajaan Maritim ( Maksud dan kegiatan yg dilakukan)
ii) Kerajaan Champa, Chih Tu dan Srivijaya
Peta Kerajaan Maritim ( Buku teks Sejarah T1)
Rumusan/Penilaian/Refleksi Pelajar faham dengan tajuk yang diberi. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya
ABM i) Buku Teks Sejarah tingkatan 1
ii) Nota yang dibuat sendiri
( Buku Rujukan dan Buku Teks)
iii) Buku rujukan sejarah PMR

Tarikh 02 Mac 2009 ( Isnin)
Kelas IG
Masa 5.45 - 6.20ptg
Subjek Sejarah T1
Tajuk Besar Bab 4 Zaman Kesultanan Melayu Melaka
Tajuk Kecil A) Pengasasan Kesultanan Melayu Melaka
i) Kedatangan Parameswara
Hasil Pembelajaran Mengetahui tentang kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka
Aras Aras 1
i) Memerihalkan peristiwa pengasasan Kesultanan Melayu Melaka
ii) Menceritakan asal-usul nama Melaka
iii) Menceritakan perjalanan Parameswara dari Palembang ke Melaka
Unsur Patriotisme Kepimpinan berwawasan
Konsep/Istilah Pengasasan, Kesultanan dan Asal-usul
Nilai Pembelajaran Berbangga dengan pemimpin yang berwibawa dan berwawasan
KBKK Inferens/Perbincangan
Aktiviti Pembelajaran i) Kajian Peta:
Melakar tunjuk arah perjalanan Parameswara hingga ke Melaka (buku teka m/s 47)
ii) Peta Minda
Kedatangan Parameswara
Rumusan/Penilaian/Refleksi Pelajar dikenalkan dengan bab baru iaitu bab 4. Memahami nota yang diberi dan nota yang lain akan diberi pada kelas yang seterusnya
ABM i) Buku Teks Sejarah T1
ii) Buku Rujukan Sejarah PMR

Tarikh 03 Mac 2009 (Selasa)
Kelas 2I
Masa 12.50 - 2.00ptg
Subjek Bahasa Melayu T2
Tajuk Bab 4 Makanan Dan Kesihatan
Fokus Utama Menghuraikan idea yang bernas secara kritis dan kreatif
Fokus Sampingan Mentafsirkan maklumat yang telah dipilih secara rasional untuk membuat inferens
Objektif Mengemukakan fakta daripada teks
Aktiviti P&P - Pelajar membaca teks dengan menggunakan intonasi yang betul
- Mencari fakta yang diminta
Sistem Bahasa Kata Kerja T ak Transitif
Pengisian Kurikulum Ilmu : PJK
Nilai : Kesederhanaan
KB : Membuat penilaian
KBT : Pembelajaran Konstektual, Kajian Masa Depan
BBM Buku Teks (M/S 34)
Refleksi Pelajar tidak begitu memahami maksud fakta yang sebenar. Tiada minat untuk mencari sendiri fakta tersebut

Tarikh 03 Mac 2009 (Selasa)
Kelas 1I / 1C
Masa 3.25 - 4.35ptg / 5.45 - 6.20ptg
Subjek Sejarah T1
Tajuk Besar Bab 4 Zaman Kesultanan Melayu Melaka
Tajuk Kecil A) Pengasasan Kesultanan Melayu Melaka
i) Kedatangan Parameswara
Hasil Pembelajaran Mengetahui tentang kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka
Aras Aras 1
i) Memerihalkan peristiwa pengasasan Kesultanan Melayu Melaka
ii) Menceritakan asal-usul nama Melaka
iii) Menceritakan penjalanan Parameswara dari Palembang ke Melaka
iv) Menyatakan kegigihan dan wawasan Parameswara
Unsur Patriotisme Kepimpinan berwawasan
Konsep/Istilah Pengasasan, Kesultanan, Asal-usul
Nilai Pembelajaran Berbangga dengan pemimpin yang berwibawa dan berwawasan
KBKK Inferens/Perbincangan
Aktiviti Pembelajaran i) Kajian Peta:
Melakar tunjuk arah perjalanan Parameswara hingga ke Melaka (buku teka m/s 47)
ii) Peta Minda
Kedatangan Parameswara
Rumusan/Penilaian/Refleksi Pelajar dikenalkan dengan bab baru. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya
ABM i) Buku Teks Sejarah Tingkatan 1
ii) Buku rujukan Sejarah PMR

Tarikh 04 Mac 2009 ( Rabu)
Kelas 2I / 2C
Masa 12.50 - 2.00ptg / 2.00 - 3.10ptg
Subjek Bahasa Malaysia T2
Tajuk Penulisan
- Karangan Berdasarkan Gambar Rajah
Fokus Utama Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohensif
Fokus Sampingan Mengolah maklumat secara koheren untuk tujuan tertentu
Objektif Menulis karangan gambaran dengan ayat yang gramatis
Aktiviti P&P 1.Pelajar meneliti karangan yang diberi
2. Perbincangan diadakan bersama-sama antara guru dan pelajar mengenai karangan yang diberi
3. Pelajar menulis karangan yang diberi
Sistem Bahasa Sebutan dan Intonasi
Pengisian Kurikulum Ilmu : PJK
Nilai : Berdikari
KB : Menjana Idea, Mengitlak, Menyusun atur
KBT : Pembelajaran Konstekstual, Belajar Cara belajar
BBM Buku Rujukan PMR ceria Penulisan
Refleksi Pelajar memahami kehendak karangan yang diberi.

Tarikh 04 Mac 2009 ( Rabu)
Kelas 1G
Masa 5.10 - 6.20ptg
Subjek Sejarah T1
Tajuk Besar Bab 4 Zaman Kesultanan Melayu Melaka
Tajuk Kecil A) Pengasasan Kesultanan Melayu Melaka
i) Kedatangan Parameswara
ii) Asal-usul nama Melaka
Hasil Pembelajaran Mengetahui tentang kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka
Aras Aras 1
i) Memerihalkan peristiwa pengasasan Kesultanan Melayu Melaka
ii) Menceritakan asal-usul nama Melaka
iii) Menceritakan penjalanan Parameswara dari Palembang ke Melaka
iv) Menyatakan kegigihan dan wawasan Parameswara
Unsur Patriotisme Kepimpinan berwawasan
Konsep/Istilah Pengasasan, Kesultanan, Asal-usul, Terlindiung daripada tiupan angin monsun, strategik
Nilai Pembelajaran Kegigihan untuk mencapai cita-cita
KBKK Inferens/Perbincangan
Aktiviti Pembelajaran i) Kajian Peta:
Melakar tunjuk arah perjalanan Parameswara hingga ke Melaka (buku teka m/s 47)
ii) Peta Minda
Kedatangan Parameswara
iii) Peta Minda- Asal usul nama Melaka :
- Sejarah Melayu
- Istilah Arab
Rumusan/Penilaian/Refleksi Pelajar memahami nota yang diberi. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya
ABM i) Buku Teks Bab 4
ii) Buku Rujukan Sejarah PMR

Tarikh 05 Mac 2009 (Khamis)
Kelas 1J
Masa 2.00 - 3.10ptg
Subjek Sejarah T1
Tajuk Besar Bab 3 Kerajaan-kerajaan Awal di Asia Tenggara
Tajuk Kecil B) Kerajaan Maritim
i) Kerajaan Champa
ii) Kerajaan Chih Tu
iii) Kerajaan Srivijaya
iv) Kerajaan Majapahit
v) Kerajaan Kedah Tua
Hasil Pembelajaran Memahami kewujudan kerajaan-kerajaan awal di Asia Tenggara
Aras Aras 1
i) Mendefinisikan konsep agraria, maritim dan pelabuhan entrepot
ii) Mencirikan kerajaan agraria dan maritim
iii) Memberikan contoh-contoh hasil pengeluaran
iv) Memerihalkan sistem pemerintahan dan pentadbiran kerajaan awal

Aras 2
ii) Membincangkan kepentingan pelabuhan-pelabuhan kepada kerajaan-kerajaan awal

Aras 3
ii) Memberi rasional kewujudan kerajaan awal di tepi-tepi sungai dan persisiran pantai
iii) Menjana idea tentang kewujudan sistem pentadbiran yang sistematik
Unsur Patriotisme Kemegahan terhadap tamadun awal
Konsep/Istilah Kerajaan maritim, perdagangan antara kawasan,Pelabuhan Entrepot, perdagangan serantau, Pusat Pergumpulan, Pusat pergedaran barang
Nilai Pembelajaran Menghargai sumbangan tamadun awal kita
KBKK Inferens/Perbincangan
Aktiviti Pembelajaran Peta Minda
i) Kerajaan Maritim ( Maksud dan kegiatan yg dilakukan)
ii) Kerajaan Champa, Chih Tu Srivijaya,Kedah Tua dan Majapahit
Peta Kerajaan Maritim ( Buku teks Sejarah T1)
iii) Latihan bab 3 dalam buku teks Sejarah Tingkatan 1
Rumusan/Penilaian/Refleksi Nota untuk bab 3 telah selesai diberi kepada pelajar.
ABM i) Buku Teks Sejarah Tingkatan 1
ii) Buku rujukan Sejarah PMR

Tarikh 05 Mac 2009 (Khamis)
Kelas 1C
Masa 3.25 - 4.35ptg
Subjek Sejarah T1
Tajuk Besar Bab 4 Zaman Kesultanann Melayu Melaka
Tajuk Kecil A) Pengasasan Kesultanan Melayu Melaka
i) Kedatangan Parameswara
ii) Asal-usul Melaka
Hasil Pembelajaran Mengetahui tentang kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka
Aras Aras 1
i) Memerihalkan peristiwa pengasasan Kesultanan Melayu Melaka
ii) Menceritakan asal-usul nama Melaka
iii) Menceritakan perjalanan Parameswara dari Palembang ke Melaka
iv) Menyatakan kegigihan dan wawasan Parameswara
Unsur Patriotisme Kepimpinan berwawasan
Konsep/Istilah Pengasasan, Kesultanan, Asal-usul, Terlindung daripada tiupan angin monsun, Strategik, Pengairan Selat Melaka dan Pedagang asing
Nilai Pembelajaran Kegigihan untuk mencapai cita-cita
KBKK Inferens/Perbincangan
Aktiviti Pembelajaran i) Kajian Peta:
Melakar tunjuk arah perjalanan Parameswara hingga ke Melaka (buku teka m/s 47)
ii) Peta Minda
Kedatangan Parameswara
iii) Peta Minda- Asal usul nama Melaka :
- Sejarah Melayu
- Istilah Arab
Rumusan/Penilaian/Refleksi Pelajar memahami nota yang diberi. Latihan yang diberi berjaya dibuat. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya
ABM i) Buku Teks Sejarah Tingkatan 1
ii) Buku rujukan Sejarah PMR

Tarikh 06 Mac 2009 (Jumaat)
Kelas 2I
Masa 2.00-3.10ptg
Subjek Bahasa Melayu T2
Tajuk Sajak
- Mata Ayah
Fokus Utama Menghuraikan maksud, gaya bahasa dan unsur bunyi dalam sajak
Fokus Sampingan Memahami dan meneliti maksud tersirat dan tersirat daripada sesuatu bahan
Objektif Mengena pasti aspek gaya bahasa dalam sajak
Aktiviti P&P Pelajar meneliti sajak yang diberi dan berbincang bersama-sama maksud yang tersirat dalam sajak tersebut
Sistem Bahasa Kosa Kata laras Sastera
Pengisian Kurikulum Ilmu : PJK
Nilai : Kesederhanaan
KB : Membuat penilaian
KBT : Pembelajaran Konstekstual, Kajian Masa Depan
BBM Antologi Seuntai Kata Untuk Dirasa
Sajak Mata Ayah (m/s19)
Refleksi Pelajar memahami maksud sajak ini dan segala nota telah selesai diberi

Tarikh 06 Mac 2009 (Jumaat)
Kelas 1I
Masa 3.10 - 3.45ptg
Subjek Sejarah T1
Tajuk Besar Bab 4 Zaman Kesultanan Melayu Melaka
Tajuk Kecil A) Pengasasan Kesultanan Melayu Melaka
i) Kedatangan Parameswara
ii) Asal-usul nama Melaka
Hasil Pembelajaran Mengetahui tentang kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka
Aras Aras 1
i) Memerihalkan peristiwa pengasasan Kesultanan Melayu Melaka
ii) Menceritakan asal-usul nama Melaka
iii) Menceritakan perjalanan Parameswara dari Palembang ke Melaka
iv) Menyatakan kegigihan dan wawasan Parameswara
Unsur Patriotisme Kepimpinan berwawasan
Konsep/Istilah Pengasasan, Kesultanan, Asal-usul, Terlindiung daripada tiupan angin monsun, strategik
Nilai Pembelajaran Kegigihan untuk mencapai cita-cita
KBKK Inferens/Perbincangan
Aktiviti Pembelajaran i) Kajian Peta:
Melakar tunjuk arah perjalanan Parameswara hingga ke Melaka (buku teka m/s 47)
ii) Peta Minda
Kedatangan Parameswara
iii) Peta Minda- Asal usul nama Melaka :
- Sejarah Melayu
- Istilah Arab
Rumusan/Penilaian/Refleksi Pelajar memahami pengenalan bab ini. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya

Tarikh 06 Mac 2009 (Jumaat)
Kelas 2C
Masa 5.10 - 6.20ptg
Subjek Bahasa Melayu T2
Tajuk Prosa Tradisional
- Pak Kaduk
iv) Latar- Tempat, Masa dan Masyarakat
v) Gaya Bahasa
vi) Nilai dan Pengajaran
Fokus Utama Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar,plot, gaya bahasa dan sudut pandangan
Fokus Sampingan Mengenal pasti perkara yang menarik dalam sesebuah karya
Objektif Menghuraikan watak dan perwatakan
Aktiviti P&P Pelajar membaca prosa ini dan memahami maksud yang tersirat.
Bincang bersama guru mengenai tema, watak dan perwatakan, nilai dan pengajaran, latar dan sebagainya
Sistem Bahasa Sebutan dan Intonasi
Pengisian Kurikulum Ilmu : Kesusasteraan Melayu
Nilai : Patriotisme
KB : Mengklasifikasi
KBT : Belajar Cara Belajar
BBM Antologi Seuntai Kata Untuk Dirasa (m/s 28)
Refleksi Nota untuk prosa tradisional ini telah selesai diberi. Latihan juga telah diberi.