Minggu 18
Tarikh | 03 Mei 2010 (Isnin) |
Kelas | 1C / 1J |
Masa | 2.00 - 3.10ptg / 3.25 - 4.35ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Tatabahasa -Pembentukan ayat daripada kata adjektif- |
Fokus Utama | Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton |
Fokus Sampingan | Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut |
Objektif | Mengkelasifikasikan kata adjektif |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar diberi latihan mengisi tempat kosong berdasarkan kata adjektif yang diberikan 2. Pelajar membuat ayat daripada kata adjektif yang diberikan |
Sistem Bahasa | Kata Adjektif - Binaan Ayat- |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Kerjaya Nilai : Rajin KBT : Kemahiran Berfikir KMD : Pembelajaran Masteri |
BBM | i) Bank Soalan Multiuji 1200 BM (Tatabahasa) |
Refleksi | Pelajar dapat menggunakan kata adjektif dengan betul |
Tarikh | 04 Mei 2010 (Selasa) |
Kelas | 1C |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Karangan -Syarahan- |
Fokus Utama | Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton |
Fokus Sampingan | Mengenalpasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton |
Objektif | Menulis karangan dengan ayat gramatis |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar diberikan maklumat tentang bentuk karangan jenis syarahan 2. Menulis contoh karangan yang cemerlang sebagai rujukan di masa depan |
Sistem Bahasa | Kata Adjektif |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Pendidikan Moral Nilai : Kemasyarakatan KBT : Kemahiran Berfikir |
BBM | Buku Penulisan PMR |
Refleksi | Pelajar memahami dengan cara untuk karangan jenis ini. |
Tarikh | 04 Mei 2010 (Selasa) |
Kelas | 1K |
Masa | 3.25 - 4.35ptg |
Subjek | PSK T1 |
Tema | Hidup Bermasyarakat |
Tajuk | Peraturan Sekolah Saya Patuhi |
Pengetahuan | Menerangkan kepentinggan patuhi peraturan sekolah |
Kemahiran | Mematuhi peraturan sekolah |
Nilai | Mendisiplinkan diri dengan mematuhi peraturan sekolah |
Pendekatan | Pendekatan Koperatif |
ABM | i) Buku Teks PSK T1 ii) Praktis n Skor A PSK T1 |
KBKK | Menganalisi data |
Nilai Murni | Tanggungjawab |
Refleksi | Pelajar dapat membuat latihan yang diberikan. |
Tarikh | 04 Mei 2010 (Selasa) |
Kelas | 1I |
Masa | 5.10 - 6.20ptg |
Subjek | PSK T1 |
Tema | Hidup Bermasyarakat |
Tajuk | Penjagaan dan peningkatan imej sekolah |
Pengetahuan | Menjelaskan ciri-ciri sahsiah dan sikap yang positif |
Kemahiran | Menjaga dan meningkatkan imej sekolah |
Nilai | Menunjukkan sahsiah dan sikap yang positif |
Pendekatan | Pendekatan Koperatif |
ABM | Buku Teks PSK T1 |
KBKK | Menganalisi data |
Nilai Murni | Tanggungjawab |
Refleksi | Pelajar memahami dengan penerangan yang diberikan. |
Tarikh | 05 Mei 2010 (Rabu) |
Kelas | 1L |
Masa | 12.50 - 1.25ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Komsas -Jangan- * Maksud rangkap * Tema * Persoalan * Bentuk * Nada |
Fokus Utama | Menghuraikan maksud, gaya bahasa dan unsur bunyi dalam puisi |
Fokus Sampingan | Menyatakan bentuk dan nada puisi |
Objektif | Membaca petikan prosa dan intonasi puisi dengan betul |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar diperkenalkan dengan puisi baru 2. Membaca puisi tersebut dengan intonasi yang betul 3. Guru menerangkan maksud setiap rangkap |
Sistem Bahasa | Kata Kerja |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Pendidikan Kesihatan Nilai : Kebersihan Fizikal KBT : Kemahiran Berfikir KMD : Pembelajaran Kontekstual |
BBM | i ) Buku Teks Komsas Kasut Kelopak Jantung TI ii) Ulasan Komsas Kasut Kelopak Jantung |
Refleksi | Pelajar memahami dengan penerangan berkaitan tajuk sajak yang diberikan. Nota yang lain akan diberi pada kelas akan datang |
Tarikh | 05 Mei 2010 (Rabu) |
Kelas | 1J |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Karangan - Syarahan- |
Fokus Utama | Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton |
Fokus Sampingan | Mengenalpasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton |
Objektif | Menulis karangan dengan ayat gramatis |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar diberikan maklumat tentang bentuk karangan jenis syarahan 2. Menulis contoh karangan yang cemerlang sebagai rujukan di masa depan |
Sistem Bahasa | Kata Adjektif |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Pendidikan Moral Nilai : Kemasyarakatan KBT : Kemahiran Berfikir |
BBM | Buku Penulisan PMR |
Refleksi | Pelajar memahami cara untuk membuat karangan jenis ini. |
Tarikh | 05 Mei 2010 (Rabu) |
Kelas | 1D |
Masa | 4.00 - 5.10ptg |
Subjek | PSK T1 |
Tema | Hidup Bermasyarakat |
Tajuk | Penjagaan dan peningkatan imej sekolah |
Pengetahuan | Penjagaan dan peningkatan imej sekolah |
Kemahiran | Menjaga dan meningkatkan imej sekolah |
Nilai | Menunjukkan sahsiah dan sikap yang positif |
Pendekatan | Pendekatan Koperatif |
ABM | Buku Teks PSK T1 |
KBKK | Menganalisi data |
Nilai Murni | Tanggungjawab |
Refleksi | Pelajar memahami dengan penerangan yang diberikan |
Tarikh | 06 Mei 2010 ( Khamis) |
Kelas | 1M / 1G |
Masa | 12.50 - 2.00ptg / 4.00 - 5.10ptg |
Subjek | PSK T1 |
Tema | Hidup Bermasyarakat |
Tajuk | Penjagaan dan peningkatan imej sekolah |
Pengetahuan | Penjagaan dan peningkatan imej sekolah |
Kemahiran | Menjaga dan meningkatkan imej sekolah |
Nilai | Menunjukkan sahsiah dan sikap yang positif |
Pendekatan | Pendekatan Koperatif |
ABM | Buku Teks PSK T1 |
KBKK | Menganalisi data |
Nilai Murni | Tanggungjawab |
Refleksi | Pelajar memahami dengan penerangan yang diberikan |
Tarikh | 06 Mei 2010 (Khamis) |
Kelas | 1J |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Novel -Istana Menanti- * Sinopsis * Tema * Persoalan * Watak dan Perwatakan |
Fokus Utama | Berinteraksi untuk menjalin dan mempereratkan hubungan mesra |
Fokus Sampingan | Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran |
Objektif | Menyusun atur imbasan plot novel |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar diberikan sinopsis dan tema dan persoalan. 2. Perbincangan mengenai tema dan pensoalan tersebut |
Sistem Bahasa | Kata Adjektif |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Pendidikan Moral Nilai : Kemasyarakatan KBT : Kemahiran Berfikir |
BBM | 1. Novel Istana Menanti T1 2. Praktis Spotlight Komsas T1 |
Refleksi | Pelajar memahami dengan jalan cerita novel ini. Nota yang lain akan diberi pada kelas akan datang |
Tarikh | 07 Mei 2010 (Jumaat) |
Kelas | 2C |
Masa | 2.35 - 3.45ptg |
Subjek | PSK T2 |
Tema | Tema 4 Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia |
Tajuk | Warisan Kesenian Pelbagai Budaya |
Pengetahuan | Menerangkan jenis-jenis warisan kesenian pelbagai kaum |
Kemahiran | Berbangga dengan kekayaan warisan budaya Malaysia |
Nilai | Mengapresiasi sumbangan pelbagai kesenian dalam pembentukan budaya Malaysia |
Pendekatan | Pendekatan Koperatif |
ABM | I) Buku Teks PSK T2 II) Buku Praktis n Skor A PSK T2 |
KBKK | Menganalisis data |
Nilai Murni | Menghargai |
Refleksi | Pelajar diterangkan dengan tema baru. Nota yang lain akan diberi pada kelas akan datang |
Tarikh | 07 Mei 2010 (Jumaat) |
Kelas | 1C |
Masa | 4.00 - 5.10ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Komsas Drama : Surat Untuk Ina |
Fokus Utama | Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera |
Fokus Sampingan | Menyatakan latar, gaya bahasa, nilai & pengajaran |
Objektif | Menyatakan jenis-jenis drama |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar diterangkan dengan jalan cerita drama tersebut |
Sistem Bahasa | Kata Adjektif |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Pendidikan Moral Nilai : Keyakinan |
BBM | i) Buku teks Kasut Kelopak Jantung T1 ii) Ulasan Komsas Antologi T1 |
Refleksi | Pelajar memahami dengan penerangan yang diberikan. |
Minggu 19
Tarikh | 10 Mei 2010 (Isnin) |
Kelas | 1C / 1J |
Masa | 2.00-3.10ptg / 3.25-4.35ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Tatabahasa - Kata Hubung- |
Fokus Utama | Memproses maklumat untuk keperluan tertentu |
Fokus Sampingan | Menyusun maklumat mengikut keutamaan |
Objektif | Membina ayat dengan kata hubung |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar diberi latihan berkaitan dengan kata hubung. |
Sistem Bahasa | Kata Hubung |
Pengisian Kurikulum | KBT : Kemahiran Berfikir |
BBM | i) Buku Bank Soalan Multiuji 1200 Tatabahasa |
Refleksi | Pelajar memahami dengan penggunaan kata hubung dalam sesuatu ayat |
Tarikh | 11 Mei 2010 (Selasa) |
Kelas | 1C |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Karanagan -Laporan- |
Fokus Utama | Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan |
Fokus Sampingan | Memperkuat hujah dengan menggunakan contoh dan bukti |
Objektif | Menulis laporan lawatan dengan baik |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar diterangkan dengan format betul dalam menulis karangan jenis laporan 2. Pelajar menulis karanagan laporan |
Sistem Bahasa | Ayat Tunggal |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Pendidikan Moral Nilai : Menghargai KBT : Kemahiran Berfikir |
BBM | Buku Penulisan PMR |
Refleksi | Pelajar dapat membuat karangan jenis laporan dengan format yang betul |
Tarikh | 11 Mei 2010 (Selasa) |
Kelas | 1K |
Masa | 3.25 - 4.35ptg |
Subjek | PSK T1 |
Tema | Hidup Bermasyarakat |
Tajuk | Penjagaan dan Peningkatan Imej Sekolah |
Pengetahuan | Menjelaskan ciri-ciri sahsiah dan sikap yang positif |
Kemahiran | Menjaga dan meningkatkan imej sekolah |
Nilai | Menunjukkan sahsiah dan sikap yang positif |
Pendekatan | Pendekatan Koperatif |
ABM | Buku Teks PSK T1 |
KBKK | Menganalisis data |
Nilai Murni | Tanggungjawab |
Refleksi | Pelajar memahami dengan penerangan dan nota yang diberikan |
Tarikh | 11 Mei 2010 (Selasa) |
Kelas | 1I |
Masa | 5.10 - 6.20ptg |
Subjek | PSK T1 |
Pekara | Ulangkaji Tema 1-4 bg ujian Penggal 1 |
Tarikh | 12 Mei 2010 (Rabu) |
Kelas | 1L |
Masa | 12.50 - 1.25ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Komsas -Jangan- * Nilai * Pengajaran |
Fokus Utama | Menghuraikan maksud, gaya bahasa dan unsur bunyi dalam puisi |
Fokus Sampingan | Menyatakan bentuk dan nada puisi |
Objektif | Membaca petikan prosa dan intonasi puisi dengan betul |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar diberi nota tentang nilai dan pengajaran 2. Memberi latihan berdasarkan nota yang diberikan |
Sistem Bahasa | Kata Kerja |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Pendidikan Kesihatan Nilai : Kebersihan Fizikal KBT : Kemahiran Berfikir KMD : Pembelajaran Kontekstual |
BBM | i ) Buku Teks Komsas Kasut Kelopak Jantung TI ii) Ulasan Komsas Kasut Kelopak Jantung |
Refleksi | Nota untuk tajuk ini telah selesai diberi kepada pelajar |
Tarikh | 12 Mei 2010 (Rabu) |
Kelas | 1J |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Karangan -Laporan- |
Fokus Utama | Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan |
Fokus Sampingan | Memperkuat hujah dengan menggunakan contoh dan bukti |
Objektif | Menulis laporan lawatan dengan baik |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar diterangkan dengan format betul dalam menulis karangan jenis laporan 2. Pelajar menulis karanagan laporan |
Sistem Bahasa | Ayat Tunggal |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Pendidikan Moral Nilai : Menghargai KBT : Kemahiran Berfikir |
BBM | Buku Focus Ace PMR Penulisan |
Refleksi | Pelajar memahami dengan format yang betul untuk menulis karanagan jenis laporan ini |
Tarikh | 12 Mei 2010 (Rabu) |
Kelas | 1D |
Masa | 4.00 - 5.10ptg |
Subjek | PSK T1 |
Pekara | Ulangkaji Tema 1-4 bg ujian Penggal 1 |
Tarikh | 13 Mei 2010 (Khamis) |
Kelas | 1M / 1G |
Masa | 12.50 - 2.00ptg / 4.00 - 5.10ptg |
Subjek | PSK T1 |
Pekara | Ulangkaji Tema 1-4 bg ujian Penggal 1 |
Tarikh | 13 Mei 2010 (Khamis) |
Kelas | 1J |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Novel - Istana Menanti- * Latar * Gaya Bahasa * Nilai * Pengajaran |
Fokus Utama | Berinteraksi untuk menjalin dan mempereratkan hubungan mesra |
Fokus Sampingan | Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran |
Objektif | Menyusun atur plot imbasan |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar diterangkan dengan nota yang diberikan pada hari ini 2. Memberi latihan berdasarkan nota yang diberi. |
Sistem Bahasa | Kata Adjektif |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Pendidikan Moral Nilai : Kemasyarakatan KBT : Kemahiran Berfikir |
BBM | 1. Novel Istana Menanti T1 2. Praktis Spotlight Komsas T1 |
Refleksi | Pelajar memahami dengan penerangan yang diberikan berkaitan dengan novel t1 |
Tarikh | 14 Mei 2010 (Jumaat) |
Kelas | 2C |
Masa | 2.35 - 4.35ptg |
Subjek | PSK T2 |
Pekara | Ulangkaji Tema 1-4 bg ujian Penggal 1 |
Tarikh | 14 Mei 2010 (Jumaat) |
Kelas | 1C |
Masa | 4.00 - 5.10ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Novel -Istana Menanti- |
Fokus Utama | Berinteraksi untuk menjalin dan mempereratkan hubungan mesra |
Fokus Sampingan | Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran |
Objektif | Menyusun atur plot imbasan |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar diterangkan dengan sinopsis novel yang dibaca 2. Menerangkan tema, persoalan, watak&perwatakan dll 3. Membuat latihan yang ada dalam buku kerja |
Sistem Bahasa | Kata Adjektif |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Pendidikan Moral Nilai : Kemasyarakatan KBT : Kemahiran Berfikir |
BBM | 1. Novel Istana Menanti T1 2. Praktis Spotlight Komsas T1 |
Refleksi | Pelajar memahami dengan jalan novel berkenaan. Latihan yang diberi telah dibuat |