Tuesday, April 21, 2009

Rancangan Harian Minggu 17

Tarikh 20 April 2009 (Isnin)
Kelas 2C
Masa 2.00 - 3.10ptg
Subjek Bahasa Melayu T2
Tajuk Unit 6 :Kasih Sayang
i) Tatabahasa
- Kata Hubung :Gabungan
Fokus Utama Memahamkan pelajar tentang kata tugas dan kelompok kata yang terdapat dalam kata tugas
Fokus Sampingan Menjelaskan pelajar tentang kata hubung gabungan dan dapat membezakannya dengan kata hubung pancangan
Objektif Menyatakan idea secara spontan
Aktiviti P&P i) Pelajar membaca nota tentang kata hubung gabungan
ii) Pelajar menyatakan jenis-jenis kata hubung
iii) Pelajar membuatkan lapan ayat dengan menggunakan kata hubung gabungan
Sistem Bahasa Kata Tugas
- Kata Hubung : Gabungan
Pengisian Kurikulum Ilmu : Kemahiran Hidup
Nilai : Kasih Sayang
KB : Membuat keputusan, Menjana Idea
KBT : Pembelajaran Konstekstual
BBM i) Buku Teks m/s 59
ii) Tatabahasa Dewan m/s 239
Refleksi Pelajar memahami penggunan kata hubung gabungan yang betul.

Tarikh 20 April 2009 (Isnin)
Kelas 1J / 1G
Masa 3.25-4.00ptg / 5.45-6.20ptg
Subjek Sejarah T1
Tajuk Besar Bab 5 Kegemilangan Melaka
Tajuk Kecil i) Sistem Pentadbiran
- Sistem Pembesar Empat Lipatan
Hasil Pembelajaran Menganalisis sistem Pembesar empat lipatan di Melaka
Aras Aras 1
i) Mendefinisikan konsep pembesar empat lipatan
ii) Memadankan jawatan dan peranan pembesar di Melaka
Aras 2
i) Membuktikan sistem pentadbiran pembesar empat lipatan adalah sistematik
Aras 3
i) Membuat inferens tentang sistem pembesar empat lipatan dengan sistem Jemaah Menteri sekarang
Unsur Patriotisme Tanggungjawab bersama asas kegemilangan
Konsep/Istilah Sistem Pembesar empat lipatan, daulat, derhaka, tulah, kawasan pegangan dan kawasan pemakanan
Nilai Pembelajaran Berbangga dengan sistem pentadbiran negara kita
KBKK Inferens/Perbincangan
Aktiviti Pembelajaran Carta Aliran:
Melakar rajah sistem pentadbiran pembesar empat lipatan
Rumusan/Penilaian/Refleksi Pelajar memahami nota yang diberi. Nota lain akan diberi pada kelas seterusnya
ABM i) Buku Teks Sejarah T1
ii) Buku Rujukan Sejarah PMR

Tarikh21 April 2009 (Selasa)
Kelas2I
Masa12.50 - 2.00ptg
SubjekBahasa Melayu T2
TajukUnit 6 :Kasih Sayang
i) Tatabahasa
- Kata Hubung : Pancangan
a) Kata Hubung Relatif
b) Kata Hubung Komplemen
c) Kata Hubung Keterangan
Fokus UtamaMemahamkan pelajar tentang kata tugas dan kelompok kata yang terdapat dalam kata tugas
Fokus SampinganMenjelaskan pelajar tentang kata hubung gabungan dan dapat membezakannya dengan kata hubung pancangan
ObjektifMenyatakan idea secara spontan
Aktiviti P&Pi) Pelajar membaca nota tentang kata hubung pancangan
ii) Pelajar menyatakan jenis-jenis kata hubung pancangan
iii) Pelajar membuat latihan yang ada dalam buku teks menggunakan kata hubung pancangan
Sistem BahasaKata Tugas
- Kata Hubung : Pancangan
Pengisian KurikulumIlmu : Kemahiran Hidup
Nilai : Kasih Sayang
KB : Membuat keputusan, Menjana Idea
KBT : Pembelajaran Konstekstual
BBMi) Buku Teks m/s 60
ii) Tatabahasa Dewan m/s 240
RefleksiPelajar memahami penggunaan kata hubung pancangan dengan betul.

Tarikh21 April 2009 (Selasa)
Kelas1I
Masa 3.25 - 4.35ptg
SubjekSejarah T1
Tajuk BesarBab 5 Kegemilangan Melaka
Tajuk Kecilii) Pusat Perdagangan
a) Faktor Geografi
b) Peranan Syahbandar
Hasil PembelajaranMemahami kegemilangan Melaka sebagai Pusat Perdagangan bertaraf dunia
ArasAras 1
i) Menyenaraikan faktor-faktor yang menyumbang ke arah kemunculan Melaka sebagai pusat perdagangan
iii) Menyatakan peranan Syahbandar dalam memajukan perdagangan di Melaka
Aras 2
i) Membuktikan kepentingan faktor geografi dalam membantu Melaka menjadi pusat perdagangan
Unsur PatriotismeSistem perdagangan Melaka bertaraf antarabangsa
Konsep/IstilahSyahbandar, Hubungan Diplomatik, Pertukaran angin monsun
Nilai PembelajaranBerkeyakinan
KBKKInferens/Perbincangan
Aktiviti Pembelajarani) Kajian Gambar:
Pelabuhan Melaka
ii) Senarai tugas Syahbandar
Rumusan/Penilaian/Refleksi Pelajar memahami tajuk dan nota yang diberi. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya
ABMi) Buku Teks Sejarah T1
ii) Buku Rujukan PMR Sejarah

Tarikh21 April 2009 (Selasa)
Kelas1C
Masa5.45 - 6.20ptg
SubjekSejarah T1
Tajuk BesarBab 5 Kegemilangan Melaka
Tajuk Kecilii) Pusat Perdagangan
e) Cukai Perdagangan dan Surat Kebenaran
Hasil PembelajaranMemahami kegemilangan Melaka sebagai Pusat Perdagangan bertaraf dunia
ArasAras 1
i) Menyenaraikan faktor-faktor yang menyumbang ke arah kemunculan Melaka sebagai pusat perdagangan
ii) Menyebut nama negara dan jenis barangan yang diperdagangkan di Melaka
Unsur PatriotismeSistem perdagangan Melaka bertaraf dunia
Konsep/IstilahHubungan diplomatik, Sistem cukai Berkeutamaan, panduan/cukai rasmi, surat kebenaran
Nilai PembelajaranBerkeyakinan
KBKKInferens/Perbincangan
Aktiviti Pembelajarani) Perbincangan diantara guru dengan pelajar mengenai tajuk yang dibincangkan
ii) Memberikan pendapat yang dikemukakan
iii) Sesi soal -jawab dengan pelajar mengenai tajuk yang diberi
Rumusan/Penulisan/RefleksiPelajar memahami tajuk nota yang diberi. Memberi kerjasama semasa sesi soal-jawab dilakukan.
ABMi) Buku Teks Sejarah T1
ii) Buku Rujukan Sejarah PMR T1
iii) Nota fotostet mengenai tajuk yang dibincangkan

Tarikh22 April 2009 (Rabu)
Kelas2I / 2C
Masa12.50-2.00ptg / 2.00-3.10ptg
SubjekKarangan Berdasarkan Peribahasa
- Belakang Parang diasah lagi tajam-
Fokus UtamaMenyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren
Fokus SampinganMenentukan format penyampaian dan jenis penulisan yang sesuai untuk menyampaikan maklumat.
ObjektifMenulis karangan gambaran dengan ayat yang gramatis
Aktiviti P&P1.Pelajar meneliti karangan yang diberi
2. Perbincangan diadakan bersama-sama antara guru dan pelajar mengenai karangan yang diberi
3. Pelajar menulis karangan yang diberi
Sistem BahasaKata Nama dan Kata Tugas
Pengisian KurikulumIlmu : Kemahiran Hidup
Nilai : Kasih Sayang
KB : Menjana Idea
KBT : Pembelajaran Konstekstual
BBMBuku Rujukan PMR ceria Penulisan
RefleksiPelajar memahami tajuk karangan yang diberi. Boleh menulis cerita yang berkaitan dengan peribahasa yang diberi

Tarikh22 April 2009 (Rabu)
Kelas1G
Masa5.10 - 6.20ptg
SubjekSejarah T1
Tajuk BesarBab 5 Kegemilangan Melaka
Tajuk Kecilii) Pusat Perdagangan
a) Faktor Geografi
b) Peranan Syahbandar
Hasil PembelajaranMemahami kegemilangan Melaka sebagai Pusat Perdagangan bertaraf dunia
ArasAras 1
i) Menyenaraikan faktor-faktor yang menyumbang ke arah kemunculan Melaka sebagai pusat perdagangan
iii) Menyatakan peranan Syahbandar dalam memajukan perdagangan di Melaka
Aras 2
i) Membuktikan kepentingan faktor geografi dalam membantu Melaka menjadi pusat perdagangan
Unsur PatriotismeSistem perdagangan Melaka bertaraf antarabangsa
Konsep/IstilahSyahbandar, Hubungan Diplomatik, Pertukaran angin monsun
Nilai PembelajaranBerkeyakinan
KBKKInferens/Perbincangan
Aktiviti Pembelajarani) Kajian Gambar:
Pelabuhan Melaka
ii) Senarai tugas Syahbandar
Rumusan/Penilaian/RefleksiTerdapat sebahagian pelajar saja yang memahami nota dan penerangan yang diberi. Sebahagian lagi tidak menunjukkan minta untuk belajar. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya
ABMi) Buku Teks Sejarah T1
ii) Buku Rujukan PMR Sejarah

Tarikh23 April 2009 (Khamis)
Kelas1J
Masa2.00 - 3.10ptg
SubjekSejarah T1
Tajuk Besar Bab 5 Kegemilangan Melaka
Tajuk Kecilii) Pusat Perdagangan
a) Faktor Geografi
b) Peranan Syahbandar
Hasil PembelajaranMemahami kegemilangan Melaka sebagai Pusat Perdagangan bertaraf dunia
ArasAras 1
i) Menyenaraikan faktor-faktor yang menyumbang ke arah kemunculan Melaka sebagai pusat perdagangan
iii) Menyatakan peranan Syahbandar dalam memajukan perdagangan di Melaka
Aras 2
i) Membuktikan kepentingan faktor geografi dalam membantu Melaka menjadi pusat perdagangan
Unsur PatriotismeSistem perdagangan Melaka bertaraf antarabangsa
Konsep/IstilahSyahbandar, Hubungan Diplomatik, Pertukaran angin monsun
Nilai PembelajaranBerkeyakinan
KBKKInferens/Perbincangan
Aktiviti Pembelajarani) Kajian Gambar:
Pelabuhan Melaka
ii) Senarai tugas Syahbandar
Rumusan/Penilaian/Refleksi
ABMi) Buku Teks Sejarah T1
ii) Buku Rujukan PMR Sejarah

Tarikh24 April 2009 (Khamis)
Kelas1C
Masa3.25 - 4.35ptg
SubjekSejarah T1
Tajuk BesarBab 5 Kegemilangan Melaka
Tajuk Kecilii) Pusat Perdagangan
f) Mata Wang
g) Bahasa
Hasil PembelajaranMemahami kegemilangan Melaka sebagai Pusat Perdagangan antarabangsa
ArasAras 1
i) Menyebut nama negara dan jenis barangan yang diperdagangkan di Melaka
Aras 3
i) Membandingkan sistem perdagangan di Melaka dengan sistem perdagangan sekarang
Unsur PatriotismeSistem perdagangan Melaka bertaraf dunia
Konsep/IstilahLingua franca
Nilai PembelajaranBerkeyakinan
KBKKInferens/Perbincangan
Aktiviti Pembelajarani) Perbincangan diantara guru dan pelajar mengenai tajuk yang dibincangkan
ii) Sesi soal-jawab antara guru dengan para pelajar
Rumusan/Penilaian/Refleksi
ABMi) Buku Teks Sejarah T1
ii) Buku Rujukan Sejarah PMR T1

Tarikh25 April 2009 (Jumaat)
Kelas2I / 2C
Masa2.00-3.10ptg / 5.10-6.20ptg
SubjekBahasa Melayu T2
Tajuk
Cerpen
- Batu
v) Plot
vii) Gaya Bahasa
viii) Nilai dan Pengajaran
Fokus UtamaMengenal pasti gaya bahasa dan unsur bunyi dalam karya sastera serta menggunakannya dalam penulisan kreatif
Fokus SampinganMemahami dan menyatakan maksud perkataan sukar berdasarkan konteks
ObjektifMenghuraikan watak dan perwatakan
Aktiviti P&P
Sistem BahasaKosa Kata Laras Sastera
Pengisian KurikulumIlmu : Kesusasteraan Melayu
Nilai : Kebijaksanaan
KB : Mengsistesis
KBT : Kecerdasan Pelbagai
BBMi) Antologi Seuntai kata untuk dirasa
ii) Latihan berdasarkan nota yang diberi
Refleksi

Tarikh25 April 2009 (Jumaat)
Kelas1I
Masa3.10 - 3.45ptg
SubjekSejarah T1
Pekara
Ujian Topikal Bab 4