Friday, January 30, 2009

BAHASA MELAYU TINGKATAN 2

Tarikh19 Jan 2009 (Isnin)
Kelas2F
Masa12.50-2.00ptg
TajukUnit 1 : Merentas Desa
Fokus UtamaMenggunakan hujah yang bernas dan menyakinkan untuk mempengaruhi pihak lain dalam pelbagai situasi
Fokus SampinganMemberikan penjelasan secara spontan tentang sesuatu perkara yang berkaitan dengan isu yang dikemukakan
ObjektifMengemukakan soalan dan memberikan jawapan yang sesuai dalam perbincangan
Aktiviti P&P1. Perbincangan diantara guru dan pelajar mengenai topik yang dibahaskan.
- Kepentingan pencapaian kokurikulum disamping pencapaian akademik
Sistem bahasaSebutan Dan Intonasi
- Kata Ganti Nama
Pengisian kurikulumIlmu : PJK
Nilai : Berdikari
KB : Menjana idea, mengitlak, menyusun atur
KBT : Pembelajaran Konstekstaul ( Belajar cara Belajar)
BBMBuku Teks Bahasa Melayu Tingkatan 2
RefleksiPelajar dapat memahami pembelajaran yang diberi dan membahas sesuatu topik dengan menggunakan kata yang sesuai.

SEJARAH TINGKATAN 1

Tarikh19 Jan 2009 (Isnin)
Kelas1C / 1G
Masa2.00-3.10ptg / 4.35-5.10ptg
Tajuk Besar
Bab 1 : SEJARAH DAN KITA

Tajuk Kecil
A) Kemahiran Sejarah
ii) Ciri - ciri Sejarah
iii) Sumber Sejarah
iv) Kaedah Pengajian Sejarah
- Kaedah Arkeologi
- Kaedah Bertulis
- Kaedah Lisan
v) Pentafsiran Sejarah
Hasil Pembelajaran
Memahami kemahiran sejarah
Aras
Aras 1
ii: Mendefinisikan istilah sejarah
iii: Menyenaraikan ciri-ciri sejarah
iv. Mentafsir dan memberi contoh sumber sejarah
Aras 2
iv. Mengelaskan kaedah pengkajian sejarah
Aras 3
ii. Mengelaskan sumber sejarah
iii. Mengelaskan peristiwa sejarah dan bukan sejarah
iv. Mengaplikasikan kemahiran sejarah dalam pengajian sejarah
Unsur Patriotisme
Menghargai tinggalan sejarah
Konsep/Istilah
Sejarahwan, Istilah, Arkeologi, purba dan tafsiran
Nilai Pembelajaran
Bangga

Unsur Tingkah-laku
Melahirkan rasa bangga dan cinta akan negara
KBKK
Inferens / Perbincangan
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
1. Set Induksi - Soal Jawab secara lisan antara guru dengan pelajar
2. Peta Minda : Pengertiaan Sejarah
Rumusan/Penilaian/Refleksi
Pelajar-pelajar dapat menjawab soalan yang diberi. Memahami nota yang diberi. Nota yang yang lain akan diberi pada kelas seterusnya
ABM
i) Buku Teks Sejarah Tingkatan 1
ii) Nota yang dibuat sendiri
iii) Buku rujukan sejarah

BAHASA MELAYU TINGKATAN 2

Tarikh20 Jan 2009 (Selasa)
Kelas2I
Masa3.25 - 4.35ptg
TajukUnit 2 : Merentas Desa
Fokus UtamaMenggunakan hujah yang bernas dan menyakinkan untuk mempengaruhi pihak lain dalam pelbagai situasi
Fokus SampinganMemberikan penjelasan secara spontan tentang sesuatu perkara yang berkaitan dengan isu yang dikemukakan
ObjektifMengemukakan soalan dan memberikan jawapan yang sesuai dalam perbincangan
Aktiviti P&P1. Perbincangan diantara guru dan pelajar mengenai topik yang dibahaskan.
- Kepentingan pencapaian kokurikulum disamping pencapaian akademik
Sistem bahasaSebutan Dan Intonasi
- Kata Ganti Nama
Pengisian kurikulumIlmu : PJK
Nilai : Berdikari
KB : Menjana idea, mengitlak, menyusun atur
KBT : Pembelajaran Konstekstaul ( Belajar cara Belajar)
BBMBuku Teks Bahasa Melayu Tingkatan 2
RefleksiPelajar dapat memahami pembelajaran yang diberi dan membahas sesuatu topik dengan menggunakan kata yang sesuai.

SEJARAH TINGKATAN 1

Tarikh20 Jan 2009 (Selasa)
Kelas1I
Masa4.35-5.10ptg
Tajuk Besar
Bab 1 : SEJARAH DAN KITA

Tajuk Kecil
A) Kemahiran Sejarah
ii) Ciri - ciri Sejarah
iii) Sumber Sejarah
Hasil Pembelajaran
Memahami kemahiran sejarah
Aras
Aras 1
ii: Mendefinisikan istilah sejarah
iii: Menyenaraikan ciri-ciri sejarah
iv. Mentafsir dan memberi contoh sumber sejarah
Aras 3
ii. Mengelaskan sumber sejarah
Unsur Patriotisme
Menghargai tinggalan sejarah
Konsep/Istilah
Sejarahwan, Istilah, Arkeologi, purba dan tafsiran
Nilai Pembelajaran
Bangga

Unsur Tingkah-laku
Melahirkan rasa bangga dan cinta akan negara
KBKK
Inferens / Perbincangan
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
1. Set Induksi - Soal Jawab secara lisan antara guru dengan pelajar
2. Peta Minda : Pengertiaan Sejarah
Rumusan/Penilaian/Refleksi
Pelajar-pelajar dapat menjawab soalan yang diberi. Memahami nota yang diberi. Nota yang yang lain akan diberi pada kelas seterusnya
ABM
i) Buku Teks Sejarah Tingkatan 1
ii) Nota yang dibuat sendiri
iii) Buku rujukan sejarah

BAHASA MELAYU TINGKATAN 2

Tarikh21Jan 2009 (Rabu)
Kelas2I /2F
Masa12.50-2.00ptg /3.25-4.35ptg
TajukUnit 2 : Merentas Desa
- Penulisan Karangan Rangsangan
Fokus UtamaMembina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohensif
Fokus SampinganMenyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren
ObjektifMenulis karangan gambaran dengan ayat yang gramatis
Aktiviti P&P1. Perbincangan antara guru dan para pelajar
- cari isi bagi karangan yang dibagi
- format yang betul dalam buat karangan jenis gambaran/pengalaman
Sistem bahasaSebutan dan Intonasi
- Kata Nama
Pengisian kurikulumIlmu : Geografi
Nilai : Hemah Tinggi
KB : Menyusun atur
KBT: Pembelajaran konstekstual

BBMBuku Teks m/s 17
- Gambarkan suasana acara kejohanan olahraga tahunan
RefleksiPelajar dapat membuat karangan yang diberi

SEJARAH TINGKATAN 1

Tarikh21 Jan 2009 (Rabu)
Masa
5.10 - 6.20ptg

Semua pelajar terlibat dengan perhimpunan 1 sesi 2009

SEJARAH TINGKATAN 1

Tarikh22 Jan 2009 (Khamis)
Kelas1G
Masa12.50 - 2.00
Tajuk Besar
Bab 2 : ZAMAN PRASEJARAH DI MALAYSIA

Tajuk Kecil
Zaman Prasejarah:
a) Zaman Paleolitik
b) Zaman Mesolitik
c) Zaman Neolitik
Hasil Pembelajaran
Mengetahui tahap perkembangan sejarah
Aras
Aras 1
i) Menyatakan tahap perkembangan zaman prasejarah
ii) Menyebut nama peralatan pada zaman prasejarah
iii) Menyatakan lokasi penempatan zaman prasejarah
Unsur Patriotisme
Semangat gigih dan berdikari
Konsep/Istilah
Prasejarah, Neolitik, Mesolitik, Paleolitik, Ahli arkeologi
Nilai Pembelajaran
Kegigihan
Unsur Tingkah-laku
Bekerja keras dan yakin diri
KBKK
Inferens / Perbincangan
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
1. Set Induksi - Soal Jawab secara lisan antara guru dengan pelajar

a) Zaman Prasejarah terbahagi kepada berapa bahagian?
b) Nyatakan 3 zaman prasejarah yang dialami oleh Malaysia

2. Peta Minda : Zaman Paleolitik, Neolitik dan Mesolitik
Rumusan/Penilaian/Refleksi
Pelajar-pelajar dapat menjawab soalan yang diberi. Memahami nota yang diberi. Nota yang yang lain akan diberi pada kelas seterusnya
ABM
i) Buku Teks Sejarah Tingkatan 1
ii) Nota yang dibuat sendiri
iii) Buku rujukan sejarah

BAHASA MELAYU TINGKATAN 2

Tarikh22 Jan 2009 (Khamis)
Kelas2F
Masa5.10-6.20ptg
TajukPantun Teka-teki
Fokus UtamaMenghuraikan maksud, gaya bahasa dan unsur bunyi dalam puisi
Fokus SampinganMenyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran
Objektifa) Menggunakan kata, intonasi dan nada yang betul/sesuai semasa melafazkan puisi tersebut
b) Menjelaskan maksud yang tersurat dan tersirat dalam puisi tersebut
Aktiviti P&Pa) Pelajar disuruh membaca puisi tersebut dan mencari maksud mengikut pandangan masing-masing
b) Guru memberi contoh mengikut maksud puisi tersebut
c) Latihan mengenai pantun Teka-teki
Sistem bahasaSebutan dan intonasi
Pengisian kurikulumIlmu : Kesusasteraan Melayu
Nilai : Semangat Patriotisme
KB : Mengitlak
KBT : Pembelajaran Konstruktivisme
BBMAntologi Seuntai Kata Untuk Dirasa
RefleksiPelajar dapat membaca dengan menggunakan gaya bahasa yang sesuai. Latihan yang diberikan juga telah berjaya dibuat

BAHASA MELAYU TINGKATAN 2

Tarikh23 Jan 2009 (Jumaat)
Kelas2I
Masa2.00 - 3.10ptg
TajukPantun Joget Pahang
Fokus UtamaMemahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera
Fokus SampinganMenghuraikan maksud, gaya bahasa dan unsur bunyi dalam puisi
Objektifa) Menggunakan kata, intonasi dan nada yang betul/sesuai semasa melafazkan puisi tersebut
b) Menjelaskan maksud yang tersurat dan tersirat dalam puisi tersebut
Aktiviti P&Pa) Pelajar disuruh membaca puisi tersebut dan mencari maksud mengikut pandangan masing-masing
b) Guru memberi contoh mengikut maksud puisi tersebut
c) Latihan mengenai pantun Joget Perpisahan
Sistem bahasaSebutan dan intonasi
Pengisian kurikulumIlmu : Kesusasteraan Melayu
Nilai : Semangat Patriotisme
KB : Mengitlak
KBT : Belajar cara belajar
BBMAntologi Seuntai Kata Untuk Dirasa
RefleksiPelajar dapat membaca dengan menggunakan gaya bahasa yang sesuai. Latihan yang diberi juga dapat membantu para pelajar lebih memahami maksud pantun sebenar

SEJARAH TINGKATAN 1

Tarikh23 Jan 2009 (Jumaat)
Kelas1I
Masa4.20 - 5.10ptg
Tajuk Besar
Bab 1 : SEJARAH DAN KITA

Tajuk Kecil
A) Kemahiran Sejarah
iv) Kaedah Pengajian Sejarah
- Kaedah Arkeologi
- Kaedah Bertulis
- Kaedah Lisan
vii) Pentafsiran Sejarah
Hasil Pembelajaran
Memahami kemahiran sejarah
Aras
Aras 2
iv. Mengelaskan kaedah pengkajian sejarah
Aras 3
iv. Mengaplikasikan kemahiran sejarah dalam pengajian sejarah
vii. Mengaplikasikan kemahiran sejarah dalam pengkajian sejarah
Unsur Patriotisme
Menghargai tinggalan sejarah
Konsep/Istilah
Sejarahwan, Istilah, Arkeologi, purba dan tafsiran
Nilai Pembelajaran
Bangga

Unsur Tingkah-laku
Melahirkan rasa bangga dan cinta akan negara
KBKK
Inferens / Perbincangan
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
1. Set Induksi - Soal Jawab secara lisan antara guru dengan pelajar
2. Peta Minda : Kaedah Pengkajian Sejarah
3. Latihan Bab 1
- Buku Teks T1
Rumusan/Penilaian/Refleksi
Nota bagi bab ini telah selesai diberi kepada para pelajar
ABM
i) Buku Teks Sejarah Tingkatan 1
ii) Nota dan yang dibuat sendiri
iii) Buku rujukan sejarah