Rancangan Minggu 29
Tarikh | 13 Julai 2009 (Isnin) |
Kelas | 2C |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Unit 15 Sarawak Bumi Kenyalang |
Fokus Utama | Bersoal jawab secara bertatasusila tentang perkara dengan menggunakan pelbagai soalan |
Fokus Sampingan | Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan |
Objektif | Menjawab soalan dengan menggunakan ayat gramatis |
Aktiviti P&P | i) Pelajar membaca teks ii) Pelajar menjawab soalan pemahaman secara berkumpulan |
Sistem Bahasa | Pembentukan kata Adjektif |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Geografi Nilai : Hemah Tinggi KB : Menjana idea, mencerakin fakta KBT : Pembelajaran Konstekstual |
BBM | i) Buku Teks (m/s 159) |
Refleksi | Memahami maksud teks dan telah menjawab soalan dengan betul |
Tarikh | 13 Julai 2009 (Isnin) |
Kelas | 1J / 1C |
Masa | 3.25-4.00ptg / 5.45-6.20ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Pekara | Perbincangan mengenai kerja kursus sejarah T1 - Objektif Kajian - Kaedah Kajian |
Tarikh | 14 Julai 2009 (Selasa) |
Kelas | 2I |
Masa | 12.50 - 2.00ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Unit 15 Sarawak Bumi Kenyalang |
Fokus Utama | Bersoal jawab secara bertatasusila tentang perkara dengan menggunakan pelbagai soalan |
Fokus Sampingan | Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan |
Objektif | Menjawab soalan dengan menggunakan ayat gramatis |
Aktiviti P&P | i) Pelajar membaca teks ii) Pelajar menjawab soalan pemahaman secara berkumpulan |
Sistem Bahasa | Pembentukan kata Adjektif |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Geografi Nilai : Hemah Tinggi KB : Menjana idea, mencerakin fakta KBT : Pembelajaran Konstekstual |
BBM | i) Buku Teks (m/s 159) |
Refleksi | Memahami maksud teks dan menjawab soalan yang diberikan dengan betul. |
Tarikh | 14 Julai 2009 (Selasa) |
Kelas | 1I |
Masa | 3.25-4.35 |
Subjek | Sejarah T1 |
Pekara | Ujian Topikal Bab 6 |
Tarikh | 14 Julai 2009 (Selasa) |
Kelas | 1C |
Masa | 5.45 - 6.20ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Pekara | Perbincangan mengenai kerja kursus sejarah T1 - Objektif Kajian - Kaedah Kajian |
Tarikh | 15 Julai 2009 (Rabu) |
Kelas | 2I / 2C |
Masa | 12.50-2.00 / 2.00-3.10ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Karangan Sambutan Hari Guru disekolah |
Fokus Utama | Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren |
Fokus Sampingan | Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa dan ayatyang tepat serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohensif |
Objektif | Mengembangkan maklumat mengikut susunan |
Aktiviti P&P | i. Pelajar diberi tajuk karangan yang hendak dibuat ii. Perbincangan diadakan antara guru dan pelajar |
Sistem Bahasa | Pembentukan kata Adjektif |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Geografi Nilai : Hemah Tinggi KB : Menjana idea, mencerakin fakta KBT : Pembelajaran Konstekstual |
BBM | i. Buku Target 3M Bahasa Melayu T1 |
Refleksi | Pelajar memahami tajuk karangan yang diberikan. Membuat karangan dengan isi-isi yang telah dibincangkan semasa dalam kelas. |
Tarikh | 15 Julai 2009 (Rabu) |
Kelas | 1G |
Masa | 5.10-6.20ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Pekara | Ujian Topikal Bab 6 |
Tarikh | 16 Julai 2009 (Khamis) |
Kelas | 1J / 1C |
Masa | 12.50-2.00ptg/3.25-4.35ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 7 Johor Menegakkan Semula Kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka |
Tajuk Kecil | a) Pengasasan Kerajaan Johor b) Penerusan waris Kesultanan Melayu Melaka |
Hasil Pembelajaran | Memahami peranan Johor menegakkan semula kewibawaan Kesultanan Melyu Melaka |
Aras | Aras 1 i) Menyatakan kesan kejatuhan Melaka ii) Menceritakan usaha-usaha menegakkan semula kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka iii) Menceritakan mengenai pengasasan empayar Johor iv) Mengetahui lokasi ibukota Johor Aras 2 ii) Membincangkan kedudukan tanah jajahan Melaka selepas kejatuhan Melaka |
Unsur Patriotisme | Bersikap cekal dan tabah |
Konsep/Istilah | Warisan, Pengasas, Tanah Jajahan, kawasan takluk |
Nilai Pembelajaran | Keberanian dan ketabahan dalam perjuangan |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktviti Pembelajaran | 1. Mengenalkan bab baru kepada pelajar 2. Perbincangan bab baru ini kepada para pelajar 3. Meminta para pelajar melukis peta dan gambar rajah |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar diperkenalkan dengan tajuk yang baru. Memahami apa yang diajar. Nota yang lain akan disambung pada kelas seterusnya |
ABM | i) Buku Teks Sejarah ii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 17 Julai 2009 (Jumaat) |
Kelas | 2I |
Masa | 2.00-3.10ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Buku Komsas Seuntai Kata Untuk Dirasa Drama : Penunggu Pusaka iii) Binaan Plot iv) Watak Utama |
Fokus Utama | Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton |
Fokus Sampingan | Mengulas karya sastera dari aspek watak, plot, perwatakan, latar, gaya bahasa dan sudut pandangan |
Objektif | Membuat kesimpulan tentang sesuatu maklumat |
Aktiviti P&P | 1. Perbincangan diadakan antara guru dan pelajar mengenai watak dan perwatakan setiap watak dalam drama ini. |
Sistem Bahasa | Laras Bahasa Sastera |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Kesusasteraan Melayu Nilai : Kekeluargaan KB : Mengitlak KBT : Pembelajaran Konstekstual |
BBM | i) Antologi Seuntai Kata Untuk Dirasa ii) Buku Rujukan BM PMR |
Refleksi | Nota untuk drama ini telah selesai diberi kepada para pelajar. Memahami maksud drama tersebut |
Tarikh | 17 Julai 2009 (Jumaat) |
Kelas | 1I |
Masa | 3.10-3.45ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Pekara | Perbincangan mengenai kerja kursus sejarah T1 i) Objektif Kajian ii) Kaedah Kajian |
Tarikh | 17 Julai 2009 (Jumaat) |
Kelas | 2C |
Masa | 5.10 - 6.20ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Buku Komsas Seuntai Kata Untuk DirasaDrama : Penunggu Pusaka i) Tema ii) Persoalan |
Fokus Utama | Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton |
Fokus Sampingan | Mengulas karya sastera dari aspek watak, plot, perwatakan, latar, gaya bahasa dan sudut pandangan |
Objektif | Membuat kesimpulan tentang sesuatu maklumat |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar melakonkan watak yang ada dalam drama ini 2. Membincangkan tema dan persoalan yang ada dalam drama ini. |
Sistem Bahasa | Laras Bahasa Sastera |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Kesusasteraan Melayu Nilai : Kekeluargaan KB : Mengitlak KBT : Pembelajaran Konstekstual |
BBM | i) Antologi Seuntai Kata Untuk Dirasa ii) Buku Rujukan BM PMR |
Refleksi | Pelajar memahami drama ini dan persoalan yang ditimbulkan. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya |