Saturday, July 18, 2009

Rancangan Minggu 29

Tarikh 13 Julai 2009 (Isnin)
Kelas 2C
Masa 2.00 - 3.10ptg
Subjek Bahasa Melayu T2
Tajuk Unit 15 Sarawak Bumi Kenyalang
Fokus Utama Bersoal jawab secara bertatasusila tentang perkara dengan menggunakan pelbagai soalan
Fokus Sampingan Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan
Objektif Menjawab soalan dengan menggunakan ayat gramatis
Aktiviti P&P i) Pelajar membaca teks
ii) Pelajar menjawab soalan pemahaman secara berkumpulan
Sistem Bahasa Pembentukan kata Adjektif
Pengisian Kurikulum Ilmu : Geografi
Nilai : Hemah Tinggi
KB : Menjana idea, mencerakin fakta
KBT : Pembelajaran Konstekstual
BBM i) Buku Teks (m/s 159)
Refleksi Memahami maksud teks dan telah menjawab soalan dengan betul

Tarikh 13 Julai 2009 (Isnin)
Kelas 1J / 1C
Masa 3.25-4.00ptg / 5.45-6.20ptg
Subjek Sejarah T1
Pekara Perbincangan mengenai kerja kursus sejarah T1
- Objektif Kajian
- Kaedah Kajian

Tarikh 14 Julai 2009 (Selasa)
Kelas 2I
Masa 12.50 - 2.00ptg
Subjek Bahasa Melayu T2
Tajuk Unit 15 Sarawak Bumi Kenyalang
Fokus Utama Bersoal jawab secara bertatasusila tentang perkara dengan menggunakan pelbagai soalan
Fokus Sampingan Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan
Objektif Menjawab soalan dengan menggunakan ayat gramatis
Aktiviti P&P i) Pelajar membaca teks
ii) Pelajar menjawab soalan pemahaman secara berkumpulan
Sistem Bahasa Pembentukan kata Adjektif
Pengisian Kurikulum Ilmu : Geografi
Nilai : Hemah Tinggi
KB : Menjana idea, mencerakin fakta
KBT : Pembelajaran Konstekstual
BBM i) Buku Teks (m/s 159)
Refleksi Memahami maksud teks dan menjawab soalan yang diberikan dengan betul.

Tarikh 14 Julai 2009 (Selasa)
Kelas 1I
Masa 3.25-4.35
Subjek Sejarah T1
Pekara Ujian Topikal Bab 6

Tarikh 14 Julai 2009 (Selasa)
Kelas 1C
Masa 5.45 - 6.20ptg
Subjek Sejarah T1
Pekara Perbincangan mengenai kerja kursus sejarah T1
- Objektif Kajian
- Kaedah Kajian

Tarikh 15 Julai 2009 (Rabu)
Kelas 2I / 2C
Masa 12.50-2.00 / 2.00-3.10ptg
Subjek Bahasa Melayu T2
Tajuk
Karangan
Sambutan Hari Guru disekolah
Fokus Utama Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren
Fokus Sampingan Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa dan ayatyang tepat serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohensif
Objektif Mengembangkan maklumat mengikut susunan
Aktiviti P&P i. Pelajar diberi tajuk karangan yang hendak dibuat
ii. Perbincangan diadakan antara guru dan pelajar
Sistem Bahasa Pembentukan kata Adjektif
Pengisian Kurikulum Ilmu : Geografi
Nilai : Hemah Tinggi
KB : Menjana idea, mencerakin fakta
KBT : Pembelajaran Konstekstual
BBM i. Buku Target 3M Bahasa Melayu T1
Refleksi Pelajar memahami tajuk karangan yang diberikan. Membuat karangan dengan isi-isi yang telah dibincangkan semasa dalam kelas.

Tarikh 15 Julai 2009 (Rabu)
Kelas 1G
Masa 5.10-6.20ptg
Subjek Sejarah T1
Pekara Ujian Topikal Bab 6

Tarikh 16 Julai 2009 (Khamis)
Kelas 1J / 1C
Masa 12.50-2.00ptg/3.25-4.35ptg
Subjek Sejarah T1
Tajuk Besar Bab 7
Johor Menegakkan Semula Kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka
Tajuk Kecil a) Pengasasan Kerajaan Johor
b) Penerusan waris Kesultanan Melayu Melaka
Hasil Pembelajaran Memahami peranan Johor menegakkan semula kewibawaan Kesultanan Melyu Melaka
Aras Aras 1
i) Menyatakan kesan kejatuhan Melaka
ii) Menceritakan usaha-usaha menegakkan semula kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka
iii) Menceritakan mengenai pengasasan empayar Johor
iv) Mengetahui lokasi ibukota Johor
Aras 2
ii) Membincangkan kedudukan tanah jajahan Melaka selepas kejatuhan Melaka
Unsur Patriotisme Bersikap cekal dan tabah
Konsep/Istilah Warisan, Pengasas, Tanah Jajahan, kawasan takluk
Nilai Pembelajaran Keberanian dan ketabahan dalam perjuangan
KBKK Inferens/Perbincangan
Aktviti Pembelajaran 1. Mengenalkan bab baru kepada pelajar
2. Perbincangan bab baru ini kepada para pelajar
3. Meminta para pelajar melukis peta dan gambar rajah
Rumusan/Penilaian/Refleksi Pelajar diperkenalkan dengan tajuk yang baru. Memahami apa yang diajar. Nota yang lain akan disambung pada kelas seterusnya
ABM i) Buku Teks Sejarah
ii) Buku Rujukan Sejarah PMR

Tarikh 17 Julai 2009 (Jumaat)
Kelas 2I
Masa 2.00-3.10ptg
Subjek Bahasa Melayu T2
Tajuk
Buku Komsas
Seuntai Kata Untuk Dirasa
Drama : Penunggu Pusaka
iii) Binaan Plot
iv) Watak Utama
Fokus Utama Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton
Fokus Sampingan Mengulas karya sastera dari aspek watak, plot, perwatakan, latar, gaya bahasa dan sudut pandangan
Objektif Membuat kesimpulan tentang sesuatu maklumat
Aktiviti P&P 1. Perbincangan diadakan antara guru dan pelajar mengenai watak dan perwatakan setiap watak dalam drama ini.
Sistem Bahasa Laras Bahasa Sastera
Pengisian Kurikulum
Ilmu : Kesusasteraan Melayu
Nilai : Kekeluargaan
KB : Mengitlak
KBT : Pembelajaran Konstekstual
BBM i) Antologi Seuntai Kata Untuk Dirasa
ii) Buku Rujukan BM PMR
Refleksi Nota untuk drama ini telah selesai diberi kepada para pelajar. Memahami maksud drama tersebut

Tarikh 17 Julai 2009 (Jumaat)
Kelas 1I
Masa 3.10-3.45ptg
Subjek Sejarah T1
Pekara Perbincangan mengenai kerja kursus sejarah T1
i) Objektif Kajian
ii) Kaedah Kajian

Tarikh 17 Julai 2009 (Jumaat)
Kelas 2C
Masa 5.10 - 6.20ptg
Subjek Bahasa Melayu T2
Tajuk
Buku Komsas
Seuntai Kata Untuk Dirasa
Drama : Penunggu Pusaka
i) Tema
ii) Persoalan
Fokus Utama Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton
Fokus Sampingan Mengulas karya sastera dari aspek watak, plot, perwatakan, latar, gaya bahasa dan sudut pandangan
Objektif Membuat kesimpulan tentang sesuatu maklumat
Aktiviti P&P 1. Pelajar melakonkan watak yang ada dalam drama ini
2. Membincangkan tema dan persoalan yang ada dalam drama ini.
Sistem Bahasa Laras Bahasa Sastera
Pengisian Kurikulum
Ilmu : Kesusasteraan Melayu
Nilai : Kekeluargaan
KB : Mengitlak
KBT : Pembelajaran Konstekstual
BBM i) Antologi Seuntai Kata Untuk Dirasa
ii) Buku Rujukan BM PMR
Refleksi Pelajar memahami drama ini dan persoalan yang ditimbulkan. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya

Rancangan Minggu 28

Tarikh 13 Julai 2009 (Isnin)
Kelas 2C
Masa 2.00 - 3.10ptg
Subjek Bahasa Melayu T2
Pekara Lisan BM

Tarikh 13 Julai 2009 (Isnin)
Kelas 1J
Masa 3.25-4.00ptg
Subjek Sejarah T1
Pekara Perbincangan mengenai kerja kursus sejarah T1
- Muka Depan
- Isi Kandungan

Tarikh 06 Julai 2009(Isnin)
Masa 5.10 - 6.20ptg
Pekara Perhimpunan Sesi Petang

Tarikh 07 Julai 2009 (Selasa)
Kelas 2I
Masa 12.50 - 2.00ptg
Subjek Bahasa Melayu T2
Pekara Lisan BM

Tarikh 07 Julai 2009 (Selasa)
Kelas 1I
Masa 3.25-4.35
Subjek Sejarah T1
Tajuk Besar Bab 6 Kemerosotan Melaka
Tajuk Kecil iv) Kedatangan Portugis
- Sebab Kedatangan
- Serangan ke atas Melaka
Hasil Pembelajaran Memahami sebab-sebab kemerosotan Melaka
Aras Aras 1
ii) Menyatakan sebab kedatangan Portugis ke Melaka
iii) Menyenaraikan sebab kekalahan Melaka di tangan Portugis
iv) Mengambarkan serangan Portugis
Unsur Patriotisme Bersedia berkorban untuk bangsa dan negara
Konsep/Istilah Askar Upahan, Berkubu, Pertahanan
Nilai Pembelajaran Amanah dalam mempertahankan negara
KBKK Inferens/Perbincangan
Aktiviti Pembelajaran 1.Menceritakan kedatangan pihak Portugis ke Melaka
2. Nota dalam latihan
3. Latihan dalam buku teks
Rumusan/Penilaian/Refleksi Nota untuk bab ini telah selesai diberi kepada pelajar. Pelajar telah menjawab soalan yang diberikan dalam buku teks
ABM i) Buku Teks Sejarah T1
ii) Buku Rujukan Sejarah PMR

Tarikh 07 Julai 2009 (Selasa)
Kelas 1C
Masa 5.45 - 6.20ptg
Subjek Sejarah T1
Pekara Perbincangan mengenai kerja kursus sejarah T1
- Muka Depan
- Senarai Kandungan

Tarikh 08 Julai 2009 (Rabu)
Kelas 2I / 2C
Masa 12.50-2.00 / 2.00-3.10ptg
Subjek Bahasa Melayu T2
Pekara
Ujian Topikal

Tarikh 08 Julai 2009 (Rabu)
Kelas 1G
Masa 5.10-6.20ptg
Subjek Sejarah T1
Tajuk Besar
Bab 6 Kemerosotan Melaka
Tajuk Kecil iv) Kedatangan Portugis
- Sebab Kedatangan
- Serangan ke atas Melaka
Hasil Pembelajaran Memahami sebab-sebab kemerosotan Melaka
Aras Aras 1
ii) Menyatakan sebab kedatangan Portugis ke Melaka
iii) Menyenaraikan sebab kekalahan Melaka di tangan Portugis
iv) Mengambarkan serangan Portugis ke atas Melaka
Unsur Patriotisme Bersedia berkorban untuk bangsa dan negara
Konsep/Istilah Askar Upahan, berkubu dan pertahanan
Nilai Pembelajaran Amanah dalam mempertahankan negara
KBKK Inferens/Perbincangan
Aktiviti Pembelajaran 1.Menceritakan kedatangan pihak Portugis ke Melaka
2. Nota dalam latihan
3. Latihan dalam buku teks
Rumusan/Penilaian/Refleksi Nota untuk bab ini telah selesai diberi kepada pelajar. Semasa sesi penerangan diberikan, para pelajar telah dengar dengan teliti.
ABM i) Buku Teks Sejarah T1
ii) Buku Rujukan Sejarah PMR

Tarikh 09 Julai 2009 (Khamis)
Kelas 1J / 1C
Masa 12.50-2.00ptg/3.25-4.35ptg
Subjek Sejarah T1
Pekara Ujian Topikal Bab 6

Tarikh 10 Julai 2009 (Jumaat)
Kelas 2I
Masa 2.00-3.10ptg
Subjek Bahasa Melayu T2
Tajuk
Buku Komsas
Seuntai Kata Untuk Dirasa
Drama : Penunggu Pusaka
i) Tema
ii) Persoalan
Fokus Utama Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton
Fokus Sampingan Mengulas karya sastera dari aspek watak, plot, perwatakan, latar, gaya bahasa dan sudut pandangan
Objektif Membuat kesimpulan tentang sesuatu maklumat
Aktiviti P&P 1. Pelajar melakonkan watak yang ada dalam drama ini.
2. Perbincangan diadakan antara guru dan pelajar mengenai tema dan persoalan.
Sistem Bahasa Laras Bahasa Sastera
Pengisian Kurikulum
Ilmu : Kesusasteraan Melayu
Nilai : Kekeluargaan
KB : Mengitlak
KBT : Pembelajaran Konstekstual
BBM i) Antologi Seuntai Kata Untuk Dirasa
ii) Buku Rujukan BM PMR
Refleksi Pelajar memahami maksud drama yang ada dalam buku antologi ini. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya

Tarikh 10 Julai 2009 (Jumaat)
Kelas 1I
Masa 3.10-3.45ptg
Subjek Sejarah T1
Pekara Perbincangan mengenai kerja kursus sejarah T1
i) Muka Depan
ii) Senarai Kandungan

Tarikh 10 Julai 2009 (Jumaat)
Kelas 2C
Masa 5.10 - 6.20ptg
Subjek Bahasa Melayu T2
Tajuk
Novel
Timulak Kapal Perang
v) Latar
- Masyarakat
- Masa
- Tempat
Fokus Utama Menceritakan semula sesebuah karya secara keseluruhan
Fokus Sampingan Mengenalpasti dan menyatakan gambaran secara keseluruhan idea utama, isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton
Objektif Membuat kesimpulan tentang sesuatu maklumat
Aktiviti P&P i) Guru memberikan sinopsis cerita tersebut kepada para pelajar
ii) Menyatakan maksud tersirat novel tersebut kepada para pelajar
Sistem Bahasa Laras Bahasa Sastera
Pengisian Kurikulum
Ilmu : Kesusasteraan Melayu
Nilai : Patriotisme
KB : Mengitlak
KBT : Belajar cara belajar
BBM i) Novel Timulak Kapal Perang T2
ii) Buku Rujukan BM PMR
Refleksi Terdapat sesetengah pelajar memahami maksud novel.