Monday, April 6, 2009

Rancangan Harian Minggu 15

Tarikh 06 April 2009 (Isnin)
Kelas 2C
Masa 2.00 - 3.10ptg
Subjek Bahasa Melayu T2
Tajuk Bab 6 Kasih Sayang
Cerpen : Antara kasih dengan Pengorbanan
Fokus Utama Memberikan penjelasan secara spontan tentang sesuatu perkara yang berkaitan dengan isu yang dikemukakan
Fokus Sampingan Bersoal-jawab secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan pelbagai soalan
Objektif Membincangkan peristiwa dalam cerpen
Aktiviti P&P i) Pelajar membaca cerpen yang diberikan dan memahaminya
ii) Guru menanyakan pelajar mengenai peristiwa yang berlaku dalam cerpen tersebut
Sistem Bahasa Kata Adjektif
Pengisian Kurikulum Ilmu : Kemahiran Hidup
Nilai : Kasih Sayang
KB : Membuat keputusan
KBT : Pembelajaran Konstekstual
BBM Buku Teks m/s 52
Refleksi Pelajar memahami cerpen yang diberi. Semasa sesi soal-jawab sedang dijalankan, mereka memberi kerjasama dengan menjawab soalan yang diberi.


Tarikh 06 April 2009 (Isnin)
Masa 3.25 - 4.00ptg
Kelas 1J
Subjek Sejarah T1
Tajuk Besar Bab 4 Zaman Kesultanan Melayu Melaka
Tajuk Kecil III) Kegigihan Parameswara membangunkan Kesultanan Melayu Melaka
a) Sistem Pemerintahan
b) Kemudahan Pelabuhan
c) Hubungan Diplomatik
d) Bantuan Orang Laut
Hasil Pembelajaran Mengetahui tentang kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka
Aras Aras 1
iv) Menyatakan kegigihan dan wawasan Parameswara
Aras 2
i) Menerangkan tindakan Parameswara dalam usaha membina Melaka
Aras 3
i) Membuat justifikasi pemilihan Melaka sebagai sebuah kerajaan
Unsur Patriotisme Berbangga dengan pemimpin yang berwibawa dan berwawasan
Konsep/Istilah Strategik, Pengairan Selat Melaka, Pedagang asing
Nilai Pembelajaran Kegigihan untuk mencapai kejayaan
KBKK Inferens/Perbincangan
Aktiviti Pembelajaran Peta Minda dan Latihan
- Kegigihan Parameswara membangunkan Melaka
Rumusan/Penilaian/Refleksi Pelajar memahami nota yang diberi. Latihan yang diberi turut dibuat, a yang nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya
ABM
Buku Sejarah T1

Tarikh 06 April 2009 (Isnin)
Masa 5.45 - 6.20ptg
Kelas 1G
Subjek Sejarah T1
Tajuk Besar Bab 4 Zaman Kesultanan Melayu Melaka
Tajuk Kecil III) Kegigihan Parameswara membangunkan Kesultanan Melayu Melaka
a) Sistem Pemerintahan
b) Kemudahan Pelabuhan
c) Hubungan Diplomatik
d) Bantuan Orang Laut
e) Ikatan Konsep Daulat
Hasil Pembelajaran Mengetahui tentang kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka
Aras Aras 1
iv) Menyatakan kegigihan dan wawasan Parameswara
Aras 2
i) Menerangkan tindakan Parameswara dalam usaha membina Melaka
Aras 3
i) Membuat justifikasi pemilihan Melaka sebagai sebuah kerajaan
Unsur Patriotisme Berbangga dengan pemimpin yang berwibawa dan berwawasan
Konsep/Istilah Strategik, Pengairan Selat Melaka, Pedagang asing
Nilai Pembelajaran Kegigihan untuk mencapai kejayaan
KBKK Inferens/Perbincangan
Aktiviti Pembelajaran Peta Minda dan Latihan
- Kegigihan Parameswara membangunkan Melaka
Latihan Bab 4
Rumusan/Penilaian/Refleksi Nota untuk bab ini telah selesai diberi.
ABM
Buku Sejarah T1

Tarikh 07 April 2009 (Selasa)
Kelas 2I
Masa 12.50 - 2.00ptg
Subjek Bahasa Melayu T2
Tajuk Bab 6 Kasih Sayang
Cerpen : Antara kasih dengan Pengorbanan
Fokus Utama Memberikan penjelasan secara spontan tentang sesuatu perkara yang berkaitan dengan isu yang dikemukakan
Fokus Sampingan Bersoal-jawab secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan pelbagai soalan
Objektif Membincangkan peristiwa dalam cerpen
Aktiviti P&P i) Pelajar membaca cerpen yang diberikan dan memahaminya
ii) Guru menanyakan pelajar mengenai peristiwa yang berlaku dalam cerpen tersebut
Sistem Bahasa Kata Adjektif
Pengisian Kurikulum Ilmu : Kemahiran Hidup
Nilai : Kasih Sayang
KB : Membuat keputusan
KBT : Pembelajaran Konstekstual
BBM Buku Teks m/s 52
Refleksi Pelajar memahami cerpen yang dibaca. Latihan yang diberi telah selesai dibuat.

Tarikh 07 April 2009 (Selasa)
Kelas 1I / 1C
Masa 3.25-4.35ptg / 5.45-6.20ptg
Subjek Sejarah T1
Pekara Bincang kertas soalan sejarah

Tarikh 08 April 2009 (Rabu)
Kelas 2I / 2C
Masa 12.50-2.00ptg / 2.00-3.10ptg
Subjek Bahasa Melayu T2
Tajuk Penulisan Karangan Cereka/Keperihalan
Fokus Utama Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren
Fokus Sampingan Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa dan ayat yang tepat serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohensif
Objektif Mengembangkan maklumat mengikut susunan
Aktiviti P&P i) Pelajar dan guru berbincang tentang cerpen dan ciri-ciri cerpen
ii) Membincangkan cerpen tema yang berkaitan dengan kasih sayang
iii) Perbincangan diantara guru dan pelajar bagi mencari isi untuk karangan yang diberi
Sistem Bahasa Kata Adjektif
Pnegisian Kurikulum Ilmu : Kemahiran Hidup
Nilai : Kasih sayang
KB : Membuat keputusan
KBT : Pembelajaran Konstekstual
BBM Buku Rujukan Karangan PMR
Refleksi

Tarikh 08 April 2009 (Rabu)
Kelas 1G
Masa 5.10 - 6.20ptg
Subjek Sejarah T1
Pekara Bincang kertas soalan Sejarah

Tarikh 09 April 2009 (Khamis)
Kelas 1J
Masa 2.00-3.10 / 3.25-4.35ptg
Subjek Sejarah T1
Pekara Bincang kertas soalan sejarah

Tarikh 10 April 2009 (Jumaat)
Pekara GOOD FRIDAY

Rancangan Harian Minggu 14

Tarikh 30 Mac 2009 (Isnin)
Kelas 2C
Masa 2.00 - 3.10ptg
Subjek Bahasa Melayu T2
Tajuk Unit 5 Nikmat Kemerdekaan
- Kata Adjektif Terbitan
Fokus Utama Berbincang untuk menerima dan menolak pandangan orang lain secara terbuka untuk mencapai kata sepakat
Fokus Sampingan Berbual dan berbicara tentang perkara yang berkaitan dengan kehidupan harian yang menyentuh diri, keluarga, rakan dan masyarakat dengan menggunakan kata, sebutan dan intonasi serta nada sesuai
Objektif Menggunakan kata adjektif dalam penggunaan ayat yang betul
Aktiviti P&P i) Guru menyenaraikan kata-kata adjektif yang ada
ii) Minta para pelajar menyenaraikan kata adjektif terbitan yang ada dalam buku teks (m/s 52)
Sistem Bahasa Kata Adjektif
Pengisian Kurikulum Ilmu : Sejarah
Nilai : Patriotik
KB : Mengenal pasti sebab dan akibat
KBT : Pembelajaran Konstekstual
BBM Buku Teks Bahasa Melayu T2 (m/s 52)
Refleksi Pelajar memahami maksud kata Adjektif Terbitan. Soalan yang diberi telah selesai dibuat.


Tarikh 30 Mac 2009 (Isnin)
Kelas 1J
Masa 3.25 - 4.00ptg
Subjek Sejarah T1
Tajuk Besar Bab 4 Zaman Kesultanan Melayu Melaka
Tajuk Kecil A) Pengasasan Kesultanan Melayu Melaka
i) Kedatangan Parameswara
Hasil Pembelajaran Mengetahui tentang kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka
Aras Aras 1
i) Memerihalkan peristiwa pengasasan Kesultanan Melayu Melaka
ii) Menceritakan asal-usul nama Melaka
iii) Menceritakan perjalanan Parameswara dari Palembang ke Melaka
Unsur Patriotisme Kepimpinan berwawasan
Konsep/Istilah Pengasasan, Kesultanan dan Asal-usul
Nilai Pembelajaran Berbangga dengan pemimpin yang berwibawa dan berwawasan
KBKK Inferens/Perbincangan
Aktiviti Pembelajaran i) Kajian Peta:
Melakar tunjuk arah perjalanan Parameswara hingga ke Melaka (buku teka m/s 47)
ii) Peta Minda
Kedatangan Parameswara
Rumusan/Penilaian/Refleksi Pelajar dikenalkan dengan bab baru iaitu bab 4. Memahami nota yang diberi dan nota yang lain akan diberi pada kelas yang seterusnya
ABM
i) Buku Teks Sejarah T1
ii) Buku Rujukan Sejarah PMR


Tarikh 30 Mac 2009 (Isnin)
Kelas 1G
Masa 5.45 - 6.20ptg
Subjek Sejarah T1
Tajuk Besar Bab 4 Zaman Kesultanan Melayu Melaka
Tajuk Kecil III) Kegigihan Parameswara membangunkan Kesultanan Melayu Melaka
a) Sistem Pemerintahan
b) Kemudahan Pelabuhan
c) Hubungan Diplomatik
d) Bantuan Orang Laut
Hasil Pembelajaran Mengetahui tentang kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka
Aras Aras 1
iv) Menyatakan kegigihan dan wawasan Parameswara
Aras 2
i) Menerangkan tindakan Parameswara dalam usaha membina Melaka
Aras 3
i) Membuat justifikasi pemilihan Melaka sebagai sebuah kerajaan
Unsur Patriotisme Berbangga dengan pemimpin yang berwibawa dan berwawasan
Konsep/Istilah Strategik, Pengairan Selat Melaka, Pedagang asing
Nilai Pembelajaran Kegigihan untuk mencapai kejayaan
KBKK Inferens/Perbincangan
Aktiviti Pembelajaran i) Carta minda
- Kegigihan Parameswara membangunkan kerajaan Melaka
ii) Latihan dalam nota yang berkaitan
Rumusan/Penilaian/Refleksi Pelajar memahami nota yang diberi.Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya
ABM
i) Buku Teks Sejarah T1
ii) Buku Rujukan Sejarah PMR

Tarikh 31 Mac 2009 (Selasa)
Kelas 2I
Masa 12.50 - 2.00ptg
Subjek Bahasa Melayu T2
Tajuk Unit 5 Nikmat Kemerdekaan
- Kata Adjektif Terbitan
Fokus Utama Berbincang untuk menerima dan menolak pandangan orang lain secara terbuka untuk mencapai kata sepakat
Fokus Sampingan Berbual dan berbicara tentang perkara yang berkaitan dengan kehidupan harian yang menyentuh diri, keluarga, rakan dan masyarakat dengan menggunakan kata, sebutan dan intonasi serta nada sesuai
Objektif Menggunakan kata adjektif dalam penggunaan ayat yang betul
Aktiviti P&P i) Guru menyenaraikan kata-kata adjektif yang ada
ii) Minta para pelajar menyenaraikan kata adjektif terbitan yang ada dalam buku teks (m/s 52)
Sistem Bahasa Kata Adjektif
Pengisian Kurikulum Ilmu : Sejarah
Nilai : Patriotik
KB : Mengenal pasti sebab dan akibat
KBT :Pembelajaran Konstektual
BBM Buku Teks Bahasa MelayU T2
Refleksi Pelajar memahami maksud kata Adjektif Terbitan dan latihan yang diberi telah dibuat.

Tarikh 31 Mac 2009 (Selasa)
Kelas 1I / 1C
Masa 3.25 - 4.35ptg / 5.45 - 6.20ptg
Subjek Sejarah T1
Tajuk Besar Bab 4 Zaman Kesultanan Melayu Melaka
Pekara
Semak Latihan Bab 4 yang ada dalam Buku Teks Sejarah T1

Tarikh 01 April 2009 (Rabu)
Kelas 2I / 2C
Masa 12.50 - 2.00 / 2.00 - 3.10ptg
Subjek Bahasa Melayu T2
Pekara Pembetulan Kertas Soalan Bahasa Melayu T2 Ujian Bulanan 1

Tarikh 01 April 2009 (Rabu)
Kelas 1G
Masa 5.10 - 6.20ptg
Pekara Perhimpunan untuk semua tingkatan

Tarikh 02 April 2009 (Khamis)
Kelas 1J
Masa 2.00 - 3.10ptg
Subjek Sejarah T1
Tajuk Besar Bab 4 Zaman Kesultanan Melayu Melaka
Tajuk Kecil a) Pengasasan Kesultanan Melayu Melaka
ii) Asal-usul Melaka
iii) Kegigihan Parameswara membangunkan Kesultanan Melayu Melaka
a) Sistem Pemerintahan
Hasil Pembelajaran Mengetahui tentang kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka
Aras Aras 1
iv) Menyatakan kegigihan dan wawasan Parameswara
Aras 2
i) Menerangkan tindakan Parameswara dalam usaha membina Melaka
Unsur Patriotisme Berbangga dengan pemimpin yang berwibawa dan berwawasan
Konsep/Istilah Strategik, Pengairan Selat Melaka, Pedagang Asing
Nilai pembelajaran Kegigihan untuk mencapai cita-cita
KBKK Inferens/Perbincangan
Aktiviti Pembelajaran Peta Minda dan Latihan
- Kegigihan Parameswara membangunkan Melaka
Rumusan/Penilaian/Refleksi Pelajar memahami nota dan pandai menjawab soalan yang diberi, Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya
ABM
i) Buku Teks Sejarah T1
ii) Buku Rujukan Sejarah PMR

Tarikh 02 April 2009 (Khamis)
Kelas 1C
Masa 3.25 - 4.35ptg
Subjek Sejarah T1
Tajuk Besar Bab 5 Kegemilangan Melaka
Tajuk Kecil i) Sistem Pentadbiran
- Sistem Pembesar Empat Lipatan
Hasil Pembelajaran Menganalisi sistem pembesar empat lipatan di Melaka
Aras Aras 1
i) Mendefinisikan konsep pembesar empat lipatan
ii) Memadankan jawatan dan peranan pembesar di Melaka
Aras 2
i) Membuktikan sistem pentadbiran pembesar empat lipatan adalah sistematik
Unsur Patriotisme Tanggungjawab bersama asas kegemilangan
Konsep/Istilah Sistem Pembesar Empat Lipatan
Nilai Pembelajaran Berbangga dengan sistem pentadbiran negara kita
KBKK Inferens/Perbincangan
Aktiviti Pembelajaran a) Melakar rajah sistem pentadbiran pembesar empat lipatan
b) Menghuraikan peranan setiap pembesar dalam rajah Pentadbiran pembesar empat lipatan kepada para pelajar
Rumusan/Penilaian/Refleksi Pelajar memahami nota yang diberi. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya
ABM
i) Buku Teks Sejarah T1
ii) Buku Rujukan Sejarah PMR

Tarikh 03 April 2009 (Jumaat)
Kelas 2I / 2C
Masa 2.00-3.10ptg / 5.10-6.20ptg
Subjek Bahasa Melayu T2
Tajuk Cerpen
- Tina
iv) Latar - masa, masyarakat, tempat
v) Gaya Bahasa
vi) Sudut Pandangan
vii) Nilai dan Pengajaran
Fokus Utama Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan idea utama, isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar,dibaca dan ditonton
Fokus Sampingan Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan,latar,plot,gaya bahasa dan sudut pandangan
Objektif Menghuraikan latar masyarakat
Aktiviti P&P i) Pelajar membaca cerpen Tina dengan keadaan senyap dan memahami cerita yang ada.
ii) Perbincangan diantara guru dengan pelajar mengenai latar, gaya bahasa, sudut pandangan dan juga nilai dan pengajaran yang ada dalam cerita ini
Sistem Bahasa Kosa Kata laras sastera
Pengisian Kurikulum Ilmu : Kesusasteraan Melayu
Nilai : Kasih Sayang
KB : Mengitlak
KBT : Pembelajaran Konstektual
BBM Antologi Seuntai Kata Untuk Dirasa
Refleksi Pelajar memahami maksud yang tersirat dalam cerpen ini. Nota bagi cerpen ini telah selesai diberi

Tarikh 03 April 2009 (Jumaat)
Kelas 1I
Masa 3.10 - 3.45ptg
Subjek Sejarah T1
Tajuk Besar Bab 5 Kegemilangan Melaka
Tajuk Kecil i) Sistem Pemerintahan
- Sistem Pembesar Empat Lipatan
Hasil Pembelajaran Menganalisi sistem pembesar empat lipatan di Melaka
Aras Aras 1
i) Mendefinisikan konsep pembesar empat lipatan
ii) Memadankan jawatan dan peranan pembesar di Melaka
Aras 2
i) Membuktikan sistem pentadbiran pembesar empat lipatan adalah sistematik
Unsur Patriotisme Tanggungjawab bersama asas kegemilangan
Konsep/Istilah Sistem pembesar empat lipatan
Nilai Pemnbelajaran Berbangga dengan sistem pentadbiran negara kita
KBKK Inferens/Perbincangan
Aktiviti Pembelajaran a) Melakar rajah sistem pentadbiran pembesar empat lipatan
b) Menghuraikan peranan setiap pembesar dalam rajah Pentadbiran pembesar empat lipatan kepada pelajar
Rumusan/Penilaian/Refleksi Pelajar belum memahami sepenuhnya nota yang diberi. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya
ABM
i) Buku Teks Sejarah T1
ii) Buku Rujukan Sejarah PMR

Rancangan Harian Minggu 13

Tarikh 23 Mac 2009 (Isnin)
Kelas 2C
Masa 2.00 - 3.10ptg
Subjek Bahasa Melayu T2
Tajuk Bab 5 Nikmat Kemerdekaan
Fokus Utama Berbincang untuk menerima dan menolak pandangan orang lain secara terbuka untuk mencapai kata sepakat
Fokus Sampingan Berbual dan berbicara tentang pekara yang berkaitan dengan kehidupan harian yang menyentuh diri, keluarga, rakan dan masyarakat dengan menggunakan kata, sebutan dan intonasi serta nada yang sesuai
Objektif Menjawab soalan pemahaman dengan betul
Aktiviti P&P i) Pelajar membaca petikan forum secara senyap dan memahaminya
ii) Beberapa orang pelajar membaca petikan tersebut dengan sebutan dan intonasi yang betul
Sistem Bahasa Kata Adjektif
Pengisian Kurikulum Ilmu : Sejarah
Nilai : Patriotik
KB : Mengenal pasti sebab dan akibat
KBT : Pembelajaran secara konstekstual
BBM Buku Teks m/s 43
Refleksi Pelajar memahami teks tersebut dan telah membuat nota yang diberi

Tarikh 23 Mac 2009 (Isnin)
Kelas 1J / 1G
Masa 3.25 - 4.00 ptg / 5.45 - 6.00 ptg
Subjek Sejarah T1
Pekara Latihan Ulangkaji

Tarikh 24 Mac 2009 ( Selasa)
Kelas 2I
Masa 12.50 - 2.00 ptg
Subjek Bahasa Melayu T2
Tajuk Bab 5 Nikmat Kemerdekaan
- Kata Adjektif
Fokus Utama Berbincang untuk menerima dan menolak pandangan orang lain secara terbuka untuk mencapai kata sepakat
Fokus Sampingan Berbual dan berbicara tentang pekara yang berkaitan dengan kehidupan harian yang menyentuh diri, keluarga, rakan dan masyarakat dengan menggunakan kata, sebutan dan intonasi serta nada yang sesuai
Objektif Menggunakan perkataan adjektif dengan betul dan tepat
Aktiviti P& P i) Guru berbincang dengan pelajar mengenai kata adjektif
ii) Menyenaraikan penggunaanya dengan betul
Sistem Bahasa Kata Adjektif
Pengisian Kurikulum Ilmu : Sejarah
Nilai : Patriotik
KB : Mengenal pasti sebab dan akibat
KBT : Pembelajaran secara konstekstual
BBM i) Buku Teks Bahasa Melayu T2
- Latihan dlm buku teks m/s 52
Refleksi Pelajar memahami kata Adjektif.Latihan yang diberikan juga telah dibuat

Tarikh 24 Mac 2009 ( Selasa)
Kelas 1I / 1C
Masa 3.25 - 4.35ptg / 5.45 - 6.00ptg
Subjek Sejarah T1
Tajuk Besar Bab 4 Zaman Kesultanan Melayu Melaka
Tajuk Kecil III) Kegigihan Parameswara membangunkan Kesultanan Melayu Melaka
a) Sistem Pemerintahan
b) Kemudahan Pelabuhan
c) Hubungan Diplomatik
d) Bantuan Orang Laut
Hasil Pembelajaran Mengetahui tentang kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka
Aras Aras 1
iv) Menyatakan kegigihan dan wawasan Parameswara
Aras 2
i) Menerangkan tindakan Parameswara dalam usaha membina Melaka
Aras 3
i) Membuat justifikasi pemilihan Melaka sebagai sebuah kerajaan
Unsur Patriotisme Berbangga dengan pemimpin yang berwibawa dan berwawasan
Konsep/Istilah Strategik, Pengairan Selat Melaka, Pedagang asing
Nilai Pembelajaran Kegigihan untuk mencapai kejayaan
KBKK Inferens/Perbincangan
Aktiviti Pembelajaran i) Pelajar membuat nota yang berbentuk carta minda.
Rumusan/Penilaian/Refleksi Pelajar membuat nota yang diberi dan nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya

Tarikh 25 Mac 2009 ( Rabu)
Kelas 2I / 2C
Masa 12.50 - 2.00ptg / 2.00 - 3.10ptg
Subjek Bahasa Melayu T2
Tajuk
Karangan Jenis Perbahasaan/Perbincangan
Tajuk : Pengaruh Rakan dalam pergaulan remaja
Fokus Utama Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren
Fokus Sampingan Mengolah maklumat secara koheren untuk tujuan tertentu
Objektif Pelajar dapat memperkembangkan idea yang ada
Aktiviti P&P i) Guru memberi maksud karangan jenis perbincangan/perbahasan
ii) Guru memberikan tajuk dan berbincang dengan pelajar untuk mencari isi bagi karangan yang diberi
Sistem Bahasa Kata Adjektif
Pengisian Kurikulum Ilmu : Sejarah
Nilai : Patriotik
KB : Mengenal pasti sebab dan akibat
KBT : Pembelajaran secara konstekstual
BBM Buku Sasbadi Karangan PMR
Refleksi Pelajar dapat memahami karangan yang diberi dan mereka telah membuat tugasan yang telah diamanahkan

Tarikh 25 Mac 2009 (Rabu)
Kelas 1G
Masa 5.10 - 6.20ptg
Pekara Ujian Bulanan Sejarah

Tarikh 26 Mac 2009 (Khamis)
Kelas 1J
Masa 2.00 - 3.10ptg
Pekara Ujian Bulanan Sejarah

Tarikh 26 Mac 2009 (Khamis)
Kelas 1C
Masa 3.25 - 4.35ptg
Subjek Sejarah T1
Tajuk Besar Bab 4 Zaman Kesultanan Melayu Melaka
Tajuk Kecil III) Kegigihan Parameswara membangunkan Kesultanan Melayu Melaka
a) Sistem Pemerintahan
b) Kemudahan Pelabuhan
c) Hubungan Diplomatik
d) Bantuan Orang Laut
e) Ikatan Konsep Daulat
Hasil Pembelajaran Mengetahui tentang kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka
Aras Aras 1
iv) Menyatakan kegigihan dan wawasan Parameswara
Aras 2
i) Menerangkan tindakan Parameswara dalam usaha membina Melaka
Aras 3
i) Membuat justifikasi pemilihan Melaka sebagai sebuah kerajaan
Unsur Patriotisme Berbangga dengan pemimpin yang berwibawa dan berwawasan
Konsep/Istilah Strategik, Pengairan Selat Melaka, Pedagang asing
Nilai Pembelajaran Kegigihan untuk mencapai kejayaan
KBKK Inferens/Perbincangan
Aktiviti Pembelajaran i) Pelajar membuat nota yang berbentuk carta minda.
ii) Buat latihan yang diberi dalam buku teks sejarah T1
Rumusan/Penilaian/Refleksi Nota untuk bab ini telah selesai diberi kepada para pelajar

Tarikh 27 Mac 2009 (Jumaat)
Kelas 2I / 2C
Masa 2.00 - 3.10 / 5.10 - 6.20ptg
Subjek Bahasa Melayu T2
Tajuk Cerpen
- Tina
i) Tema
ii) Persoalan
iii) Watak dan Perwatakan
Fokus Utama Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan idea utama, isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar,dibaca dan ditonton
Fokus Sampingan Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan,latar,plot,gaya bahasa dan sudut pandangan
Objektif Menghuraikan latar masyarakat
Aktiviti P&P i) Pelajar membaca cerpen tersebut dalam keadaan senyap dan memahaminya.
ii) Guru menyoal pelajar berkenaan dengan cerpen 'Tina'
Sistem Bahasa Kosa Kata laras sastera
Pengisian Kurikulum Ilmu : Kesusasteraan Melayu
Nilai : Kasih Sayang
KB : Mengitlak
KBT : Pembelajaran Konstektual
BBM Antologi Seuntai Kata Untuk Dirasa
Refleksi Pelajar memahami nota dan jalan cerita tersebut. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya

Tarikh 27 Mac 2009 (Jumaat)
Kelas 1I
Masa 3.10 - 3.45ptg
Subjek Sejarah T1
Tajuk Besar Bab 4 Zaman Kesultanan Melayu Melaka
Tajuk Kecil III) Kegigihan Parameswara membangunkan Kesultanan Melayu Melaka
a) Sistem Pemerintahan
b) Kemudahan Pelabuhan
c) Hubungan Diplomatik
d) Bantuan Orang Laut
e) Ikatan Konsep Daulat
Hasil Pembelajaran Mengetahui tentang kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka
Aras Aras 1
iv) Menyatakan kegigihan dan wawasan Parameswara
Aras 2
i) Menerangkan tindakan Parameswara dalam usaha membina Melaka
Aras 3
i) Membuat justifikasi pemilihan Melaka sebagai sebuah kerajaan
Unsur Patriotisme Berbangga dengan pemimpin yang berwibawa dan berwawasan
Konsep/ Istilah Strategik, Pengairan Selat Melaka, Pedagang asing
Nilai Pembelajaran Kegigihan untuk mencapai kejayaan
KBKK Inferens/Perbincangan
Aktiviti Pembelajaran i) Pelajar membuat nota yang berbentuk carta minda.
ii) Buat latihan yang diberi dalam buku teks sejarah T1
Rumusan/Penilaian/Refleksi Pelajar memahami nota untuk bab ini. Semua nota telah selesai diberi