Rancangan Harian Minggu 13
Tarikh | 23 Mac 2009 (Isnin) |
Kelas | 2C |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Bab 5 Nikmat Kemerdekaan |
Fokus Utama | Berbincang untuk menerima dan menolak pandangan orang lain secara terbuka untuk mencapai kata sepakat |
Fokus Sampingan | Berbual dan berbicara tentang pekara yang berkaitan dengan kehidupan harian yang menyentuh diri, keluarga, rakan dan masyarakat dengan menggunakan kata, sebutan dan intonasi serta nada yang sesuai |
Objektif | Menjawab soalan pemahaman dengan betul |
Aktiviti P&P | i) Pelajar membaca petikan forum secara senyap dan memahaminya ii) Beberapa orang pelajar membaca petikan tersebut dengan sebutan dan intonasi yang betul |
Sistem Bahasa | Kata Adjektif |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Sejarah Nilai : Patriotik KB : Mengenal pasti sebab dan akibat KBT : Pembelajaran secara konstekstual |
BBM | Buku Teks m/s 43 |
Refleksi | Pelajar memahami teks tersebut dan telah membuat nota yang diberi |
Tarikh | 23 Mac 2009 (Isnin) |
Kelas | 1J / 1G |
Masa | 3.25 - 4.00 ptg / 5.45 - 6.00 ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Pekara | Latihan Ulangkaji |
Tarikh | 24 Mac 2009 ( Selasa) |
Kelas | 2I |
Masa | 12.50 - 2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Bab 5 Nikmat Kemerdekaan - Kata Adjektif |
Fokus Utama | Berbincang untuk menerima dan menolak pandangan orang lain secara terbuka untuk mencapai kata sepakat |
Fokus Sampingan | Berbual dan berbicara tentang pekara yang berkaitan dengan kehidupan harian yang menyentuh diri, keluarga, rakan dan masyarakat dengan menggunakan kata, sebutan dan intonasi serta nada yang sesuai |
Objektif | Menggunakan perkataan adjektif dengan betul dan tepat |
Aktiviti P& P | i) Guru berbincang dengan pelajar mengenai kata adjektif ii) Menyenaraikan penggunaanya dengan betul |
Sistem Bahasa | Kata Adjektif |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Sejarah Nilai : Patriotik KB : Mengenal pasti sebab dan akibat KBT : Pembelajaran secara konstekstual |
BBM | i) Buku Teks Bahasa Melayu T2 - Latihan dlm buku teks m/s 52 |
Refleksi | Pelajar memahami kata Adjektif.Latihan yang diberikan juga telah dibuat |
Tarikh | 24 Mac 2009 ( Selasa) |
Kelas | 1I / 1C |
Masa | 3.25 - 4.35ptg / 5.45 - 6.00ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 4 Zaman Kesultanan Melayu Melaka |
Tajuk Kecil | III) Kegigihan Parameswara membangunkan Kesultanan Melayu Melaka a) Sistem Pemerintahan b) Kemudahan Pelabuhan c) Hubungan Diplomatik d) Bantuan Orang Laut |
Hasil Pembelajaran | Mengetahui tentang kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka |
Aras | Aras 1 iv) Menyatakan kegigihan dan wawasan Parameswara Aras 2 i) Menerangkan tindakan Parameswara dalam usaha membina Melaka Aras 3 i) Membuat justifikasi pemilihan Melaka sebagai sebuah kerajaan |
Unsur Patriotisme | Berbangga dengan pemimpin yang berwibawa dan berwawasan |
Konsep/Istilah | Strategik, Pengairan Selat Melaka, Pedagang asing |
Nilai Pembelajaran | Kegigihan untuk mencapai kejayaan |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | i) Pelajar membuat nota yang berbentuk carta minda. |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar membuat nota yang diberi dan nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya |
Tarikh | 25 Mac 2009 ( Rabu) |
Kelas | 2I / 2C |
Masa | 12.50 - 2.00ptg / 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Karangan Jenis Perbahasaan/Perbincangan Tajuk : Pengaruh Rakan dalam pergaulan remaja |
Fokus Utama | Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren |
Fokus Sampingan | Mengolah maklumat secara koheren untuk tujuan tertentu |
Objektif | Pelajar dapat memperkembangkan idea yang ada |
Aktiviti P&P | i) Guru memberi maksud karangan jenis perbincangan/perbahasan ii) Guru memberikan tajuk dan berbincang dengan pelajar untuk mencari isi bagi karangan yang diberi |
Sistem Bahasa | Kata Adjektif |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Sejarah Nilai : Patriotik KB : Mengenal pasti sebab dan akibat KBT : Pembelajaran secara konstekstual |
BBM | Buku Sasbadi Karangan PMR |
Refleksi | Pelajar dapat memahami karangan yang diberi dan mereka telah membuat tugasan yang telah diamanahkan |
Tarikh | 25 Mac 2009 (Rabu) |
Kelas | 1G |
Masa | 5.10 - 6.20ptg |
Pekara | Ujian Bulanan Sejarah |
Tarikh | 26 Mac 2009 (Khamis) |
Kelas | 1J |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Pekara | Ujian Bulanan Sejarah |
Tarikh | 26 Mac 2009 (Khamis) |
Kelas | 1C |
Masa | 3.25 - 4.35ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 4 Zaman Kesultanan Melayu Melaka |
Tajuk Kecil | III) Kegigihan Parameswara membangunkan Kesultanan Melayu Melaka a) Sistem Pemerintahan b) Kemudahan Pelabuhan c) Hubungan Diplomatik d) Bantuan Orang Laut e) Ikatan Konsep Daulat |
Hasil Pembelajaran | Mengetahui tentang kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka |
Aras | Aras 1 iv) Menyatakan kegigihan dan wawasan Parameswara Aras 2 i) Menerangkan tindakan Parameswara dalam usaha membina Melaka Aras 3 i) Membuat justifikasi pemilihan Melaka sebagai sebuah kerajaan |
Unsur Patriotisme | Berbangga dengan pemimpin yang berwibawa dan berwawasan |
Konsep/Istilah | Strategik, Pengairan Selat Melaka, Pedagang asing |
Nilai Pembelajaran | Kegigihan untuk mencapai kejayaan |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | i) Pelajar membuat nota yang berbentuk carta minda. ii) Buat latihan yang diberi dalam buku teks sejarah T1 |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Nota untuk bab ini telah selesai diberi kepada para pelajar |
Tarikh | 27 Mac 2009 (Jumaat) |
Kelas | 2I / 2C |
Masa | 2.00 - 3.10 / 5.10 - 6.20ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Cerpen - Tina i) Tema ii) Persoalan iii) Watak dan Perwatakan |
Fokus Utama | Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan idea utama, isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar,dibaca dan ditonton |
Fokus Sampingan | Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan,latar,plot,gaya bahasa dan sudut pandangan |
Objektif | Menghuraikan latar masyarakat |
Aktiviti P&P | i) Pelajar membaca cerpen tersebut dalam keadaan senyap dan memahaminya. ii) Guru menyoal pelajar berkenaan dengan cerpen 'Tina' |
Sistem Bahasa | Kosa Kata laras sastera |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Kesusasteraan Melayu Nilai : Kasih Sayang KB : Mengitlak KBT : Pembelajaran Konstektual |
BBM | Antologi Seuntai Kata Untuk Dirasa |
Refleksi | Pelajar memahami nota dan jalan cerita tersebut. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya |
Tarikh | 27 Mac 2009 (Jumaat) |
Kelas | 1I |
Masa | 3.10 - 3.45ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 4 Zaman Kesultanan Melayu Melaka |
Tajuk Kecil | III) Kegigihan Parameswara membangunkan Kesultanan Melayu Melaka a) Sistem Pemerintahan b) Kemudahan Pelabuhan c) Hubungan Diplomatik d) Bantuan Orang Laut e) Ikatan Konsep Daulat |
Hasil Pembelajaran | Mengetahui tentang kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka |
Aras | Aras 1 iv) Menyatakan kegigihan dan wawasan Parameswara Aras 2 i) Menerangkan tindakan Parameswara dalam usaha membina Melaka Aras 3 i) Membuat justifikasi pemilihan Melaka sebagai sebuah kerajaan |
Unsur Patriotisme | Berbangga dengan pemimpin yang berwibawa dan berwawasan |
Konsep/ Istilah | Strategik, Pengairan Selat Melaka, Pedagang asing |
Nilai Pembelajaran | Kegigihan untuk mencapai kejayaan |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | i) Pelajar membuat nota yang berbentuk carta minda. ii) Buat latihan yang diberi dalam buku teks sejarah T1 |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar memahami nota untuk bab ini. Semua nota telah selesai diberi |
0 comments:
Post a Comment