Rancangan Minggu 30
Tarikh | 20 Julai 2009 (Isnin) |
Kelas | 2C |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Tatabahasa Kata Ganda |
Fokus Utama | Bersoal jawab secara bertatasusila tentang pekara dengan menggunakan pelbagai soalan |
Fokus Sampingan | Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut |
Objektif | Memastikan pelajar menggunakan kata ganda dengan betul |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar dikenalkan dengan penggunaan kara ganda yang betul 2. Membuat latihan berdasarkan kata ganda yang dibincangkan |
Sistem Bahasa | Kata Ganda |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Geografi Nilai : Hemah Tinggi KB : Menjana idea, mencerakin fakta KBT : Pembelajaran Konstekstual |
BBM | Buku Penilaian Topikal Masteri KBSM BM T2 |
Refleksi | Pelajar memahami penggunaan kata ganda dengan betul. |
Tarikh | 20 Julai 2009 (Isnin) |
Kelas | 1J / 1G |
Masa | 3.25-4.00ptg / 5.45-6.20ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Pekara | Perbincangan mengenai kerja kursus sejarah T1 |
Tarikh | 21 Julai 2009 (Selasa) |
Kelas | 2I |
Masa | 12.50 - 2.00ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Tatabahasa Kata Ganda |
Fokus Utama | Bersoal jawab secara bertatasusila tentang pekara dengan menggunakan pelbagai soalan |
Fokus Sampingan | Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut |
Objektif | Memastikan pelajar menggunakan kata ganda dengan betul |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar dikenalkan dengan penggunaan kara ganda yang betul 2. Membuat latihan berdasarkan kata ganda yang dibincangkan |
Sistem Bahasa | Kata Ganda |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Geografi Nilai : Hemah Tinggi KB : Menjana idea, mencerakin fakta KBT : Pembelajaran Konstekstual |
BBM | Buku Penilaian Topikal Masteri KBSM BM T2 |
Refleksi | Memahami penggunaan kata ganda dengan betul |
Tarikh | 21 Julai 2009 (Selasa) |
Kelas | 1I |
Masa | 3.25-4.35 |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 7 Johor Menegakkan Semula Kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka |
Tajuk Kecil | a) Pengasasan Kerajaan Johor b) Penerusan waris Kesultanan Melayu Melaka |
Hasil Pembelajaran | Memahami peranan Johor menegakkan semula kewibawaan Kesultanan Melyu Melaka |
Aras | Aras 1 i) Menyatakan kesan kejatuhan Melaka ii) Menceritakan usaha-usaha menegakkan semula kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka iii) Menceritakan mengenai pengasasan empayar Johor iv) Mengetahui lokasi ibukota Johor Aras 2 ii) Membincangkan kedudukan tanah jajahan Melaka selepas kejatuhan Melaka |
Unsur Patriotisme | Bersikap cekal dan tabah |
Konsep/Istilah | Warisan, Pengasas, Tanah Jajahan, kawasan takluk |
Nilai Pembelajaran | Keberanian dan ketabahan dalam perjuangan |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | 1. Mengenalkan bab baru kepada pelajar 2. Perbincangan bab baru ini kepada para pelajar 3. Meminta para pelajar melukis peta dan gambar rajah |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar dikenalkan dengan bab baru. Semasa sesi penerangan sedang dijalankan, pelajar memahami nota tersebut. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya |
ABM | i) Buku Teks Sejarah ii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 21 Julai 2009 (Selasa) |
Kelas | 1C |
Masa | 5.45 - 6.20ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 7 Johor Menegakkan Semula Kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka |
Tajuk Kecil | a) Pengasasan Kerajaan Johor b) Penerusan waris Kesultanan Melayu Melaka |
Hasil Pembelajaran | Memahami peranan Johor menegakkan semula kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka |
Aras | Aras 1 i) Menyatakan kesan kejatuhan Melaka ii) Menceritakan usaha-usaha menegakkan semula kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka iii) Menceritakan mengenai pengasasan empayar Johor iv) Mengetahui lokasi ibukota Johor Aras 2 ii) Membincangkan kedudukan tanah jajahan Melaka selepas kejatuhan Melaka |
Unsur Patriotisme | Bersikap cekal dan tabah |
Konsep/Istilah | Warisan, Pengasas, Tanah Jajahan, kawasan takluk |
Nilai Pembelajaran | Keberanian dan ketabahan dalam perjuangan |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | 1. Mengenalkan bab baru kepada pelajar 2. Perbincangan bab baru ini kepada para pelajar 3. Meminta para pelajar melukis peta dan gambar rajah |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar dikenalkan dengan tajuk bab baru yang berkaitan dengan Johor. Semasa sesi penerangan diadakan, semua pelajar menunjukkan maklum balas yang positif. Begitu juga dengan soalan yang telah diberikan. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya |
Tarikh | 22 Julai 2009 (Rabu) |
Kelas | 2I / 2C |
Masa | 12.50-2.00 / 2.00-3.10ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Karangan Pendapat Tajuk : Kesan-kesan Negatif akibat banjir |
Fokus Utama | Menyaring maklumat mengikut klasifikasi |
Fokus Sampingan | Mengedit dan memurnikan karya yang dihasilkan |
Objektif | Pelajar memahami kehendak soalan |
Aktiviti P&P | 1) Perbincangan antara guru dan pelajar berkenaan tajuk yang diberi. 2) Pelajar membuat karangan berdasarkan isi yang telah dibincangkan tadi |
Sistem Bahasa | Pembentukan kata Adjektif |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Geografi Nilai : Hemah Tinggi KB : Menjana idea, mencerakin fakta KBT : Pembelajaran Konstekstual |
BBM | Buku karanagan BM T2 |
Refleksi | Pelajar memahami kehendak soalan yang diminta dan telah membuat karangan tersebut. |
Tarikh | 22 Julai 2009 (Rabu) |
Kelas | 1G |
Masa | 5.10-6.20ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 7 Johor Menegakkan Semula Kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka |
Tajuk Kecil | a) Pengasasan Kerajaan Johor b) Penerusan waris Kesultanan Melayu Melaka |
Hasil Pembelajaran | Memahami peranan Johor menegakkan semula kewibawaan Kesultanan Melyu Melaka |
Aras | Aras 1 i) Menyatakan kesan kejatuhan Melaka ii) Menceritakan usaha-usaha menegakkan semula kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka iii) Menceritakan mengenai pengasasan empayar Johor iv) Mengetahui lokasi ibukota Johor Aras 2 ii) Membincangkan kedudukan tanah jajahan Melaka selepas kejatuhan Melaka |
Unsur Patriotisme | Bersikap cekal dan tabah |
Konsep/Istilah | Warisan, Pengasas, Tanah Jajahan, kawasan takluk |
Nilai Pembelajaran | Keberanian dan ketabahan dalam perjuangan |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | 1. Mengenalkan bab baru kepada pelajar 2. Perbincangan bab baru ini kepada para pelajar 3. Meminta para pelajar melukis peta dan gambar rajah |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar dikenalkan dengan tajuk bab baru iaitu berkenaan dengan kerajaan Johor. Semasa sesi penerangan diadakan, pelajar menunjukan maklum balas positif. Nota juga telah diberi. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya |
ABM | i) Buku Teks Sejarah ii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 23 Julai 2009 (Khamis) |
Kelas | 1J / 1C |
Masa | 12.50-2.00ptg/3.25-4.35ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 7 Johor Menegakkan Semula Kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka |
Tajuk Kecil | c) Usaha Johor menguasai Melaka d) Kebangkitan Acheh |
Hasil Pembelajaran | Memahami peranan Johor menegakkan semula kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka |
Aras | Aras 1 iv) Mengetahui lokasi ibukota Johor v) Menyatakan sebab-sebab kebangkitan Acheh Aras 2 iii) Menjelaskan kegigihan dan keberanian pemimpin untuk mendapatkan semula Melaka Aras 3 i) Mentafsir kekuatan Kota A Famosa dalam Pertahanan Portugis |
Unsur Patriotisme | Bersikap cekal dan tabah |
Konsep/Istilah | Warisan, Pengasas, Tanah Jajahan, kawasan takluk |
Nilai Pembelajaran | Mengamalkan sikap tidak berputus asa |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktviti Pembelajaran | 1. Menerangkan nota yang diberi kepada pelajar. 2. Guru menanyakan soalan kepada pelajar dan mereka menjawabnya berdasarkan jawapan yang ada dalam buku teks 3. Melukis peta |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar dikenalkan dengan tajuk baru dibawah bab Johor .Pelajar menyalin nota yang diberi. Nota yang lain akan diberi pada kelas yang seterusnya |
ABM | i) Buku Teks Sejarah ii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 24 Julai 2009 (Jumaat) |
Kelas | 2I |
Masa | 2.00-3.10ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Buku Komsas Seuntai Kata Untuk Dirasa Sajak : Bicara Buat Guru i) Tema ii) Maksud setiap rangkap |
Fokus Utama | Menghuraikan maksud, gaya bahasa dan unsur bunyi dalam puisi |
Fokus Sampingan | Menganalisis gaya bahasa dan unsur bunyi dalam karya sastera serta menggunakannya dalam penulisan kreatif |
Objektif | Pelajar memahami maksud sajak |
Aktiviti P&P | 1) Pelajar membaca sajak dalam keadaan senyap dan kemudihan mendeklamasikannya 2) Sesi perbincangan antara guru dengan pelajar berkenaan tema dan persoalan yang timbul dalam sajak ini 3) Nota yang berkenaan dengan sajak. |
Sistem Bahasa | Kosa Kata Laras sastera |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Kesusasteraan Melayu Nilai : Kasih Sayang dan Kejujuran KB : Mengitlak KBT : Pembelajaran Konstekstual |
BBM | i) Antologi Seuntai Kata Untuk Dirasa ii) Buku Rujukan BM PMR |
Refleksi | Pelajar dikenalkan dengan sajak. Semasa sesi penerangan diberi, mereka menunjukkan maklum balas yang positif. Nota yang lain akan disambung pada kelas seterusnya |
Tarikh | 24 Julai 2009 (Jumaat) |
Kelas | 1I |
Masa | 3.10-3.45ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 7 Johor Menegakkan Semula Kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka |
Tajuk Kecil | c) Usaha Johor menguasai Melaka |
Hasil Pembelajaran | Memahami peranan Johor menegakkan semula kewibawaan Kesultanan Melyu Melaka |
Aras | v) Menyatakan sebab-sebab kebangkitan Acheh |
Unsur Patriotisme | Bersikap cekal dan tabah |
Konsep/Istilah | Warisan, Pengasas, Tanah Jajahan, kawasan takluk |
Nilai Pembelajaran | Mengamalkan sikap tidak berputus asa |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | 1. Menerangkan nota yang diberi kepada pelajar. 2. Guru menanyakan soalan kepada pelajar dan mereka menjawabnya berdasarkan jawapan yang ada dalam buku teks 3. Melukis peta |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Nota yang berbentuk latihan telah dibuat oleh pelajar.Semasa sesi penerangan diadakan, semuanya menunjukkan maklum balas positif.. Nota yang lain akan disambung pada kelas seterusnya. |
ABM | i) Buku Teks Sejarah ii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 24 Julai 2009 (Jumaat) |
Kelas | 2C |
Masa | 5.10 - 6.20ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Buku Komsas Seuntai Kata Untuk DirasaDrama : Penunggu Pusaka iii) Watak dan Perwatakan iv) Latar, Plot, Gaya Bahasa v) Nilai dan Pengajaran |
Fokus Utama | Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton |
Fokus Sampingan | Mengulas karya sastera dari aspek watak, plot, perwatakan, latar, gaya bahasa dan sudut pandangan |
Objektif | Membuat kesimpulan tentang sesuatu maklumat |
Aktiviti P&P | 1) Perbincangan mengenai watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa, nilai dan pengajaran dalam drama ini antara guru dan pelajar 2) Latihan diberi kepada pelajar |
Sistem Bahasa | Laras Bahasa Sastera |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Kesusasteraan Melayu Nilai : Kekeluargaan KB : Mengitlak KBT : Pembelajaran Konstekstual |
BBM | i) Antologi Seuntai Kata Untuk Dirasa ii) Buku Rujukan BM PMR |
Refleksi | Pelajar memahami maksud drama yang disampaikan. Latihan telah diberi kepada para pelajar. Nota ini untuk bab ini telah selesai diberi. |
0 comments:
Post a Comment