Rancangan Harian Minggu 14
Tarikh | 30 Mac 2009 (Isnin) |
Kelas | 2C |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Unit 5 Nikmat Kemerdekaan - Kata Adjektif Terbitan |
Fokus Utama | Berbincang untuk menerima dan menolak pandangan orang lain secara terbuka untuk mencapai kata sepakat |
Fokus Sampingan | Berbual dan berbicara tentang perkara yang berkaitan dengan kehidupan harian yang menyentuh diri, keluarga, rakan dan masyarakat dengan menggunakan kata, sebutan dan intonasi serta nada sesuai |
Objektif | Menggunakan kata adjektif dalam penggunaan ayat yang betul |
Aktiviti P&P | i) Guru menyenaraikan kata-kata adjektif yang ada ii) Minta para pelajar menyenaraikan kata adjektif terbitan yang ada dalam buku teks (m/s 52) |
Sistem Bahasa | Kata Adjektif |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Sejarah Nilai : Patriotik KB : Mengenal pasti sebab dan akibat KBT : Pembelajaran Konstekstual |
BBM | Buku Teks Bahasa Melayu T2 (m/s 52) |
Refleksi | Pelajar memahami maksud kata Adjektif Terbitan. Soalan yang diberi telah selesai dibuat. |
Tarikh | 30 Mac 2009 (Isnin) |
Kelas | 1J |
Masa | 3.25 - 4.00ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 4 Zaman Kesultanan Melayu Melaka |
Tajuk Kecil | A) Pengasasan Kesultanan Melayu Melaka i) Kedatangan Parameswara |
Hasil Pembelajaran | Mengetahui tentang kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka |
Aras | Aras 1 i) Memerihalkan peristiwa pengasasan Kesultanan Melayu Melaka ii) Menceritakan asal-usul nama Melaka iii) Menceritakan perjalanan Parameswara dari Palembang ke Melaka |
Unsur Patriotisme | Kepimpinan berwawasan |
Konsep/Istilah | Pengasasan, Kesultanan dan Asal-usul |
Nilai Pembelajaran | Berbangga dengan pemimpin yang berwibawa dan berwawasan |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | i) Kajian Peta: Melakar tunjuk arah perjalanan Parameswara hingga ke Melaka (buku teka m/s 47) ii) Peta Minda Kedatangan Parameswara |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar dikenalkan dengan bab baru iaitu bab 4. Memahami nota yang diberi dan nota yang lain akan diberi pada kelas yang seterusnya |
ABM | i) Buku Teks Sejarah T1 ii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 30 Mac 2009 (Isnin) |
Kelas | 1G |
Masa | 5.45 - 6.20ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 4 Zaman Kesultanan Melayu Melaka |
Tajuk Kecil | III) Kegigihan Parameswara membangunkan Kesultanan Melayu Melaka a) Sistem Pemerintahan b) Kemudahan Pelabuhan c) Hubungan Diplomatik d) Bantuan Orang Laut |
Hasil Pembelajaran | Mengetahui tentang kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka |
Aras | Aras 1 iv) Menyatakan kegigihan dan wawasan Parameswara Aras 2 i) Menerangkan tindakan Parameswara dalam usaha membina Melaka Aras 3 i) Membuat justifikasi pemilihan Melaka sebagai sebuah kerajaan |
Unsur Patriotisme | Berbangga dengan pemimpin yang berwibawa dan berwawasan |
Konsep/Istilah | Strategik, Pengairan Selat Melaka, Pedagang asing |
Nilai Pembelajaran | Kegigihan untuk mencapai kejayaan |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | i) Carta minda - Kegigihan Parameswara membangunkan kerajaan Melaka ii) Latihan dalam nota yang berkaitan |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar memahami nota yang diberi.Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya |
ABM | i) Buku Teks Sejarah T1 ii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 31 Mac 2009 (Selasa) |
Kelas | 2I |
Masa | 12.50 - 2.00ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Unit 5 Nikmat Kemerdekaan - Kata Adjektif Terbitan |
Fokus Utama | Berbincang untuk menerima dan menolak pandangan orang lain secara terbuka untuk mencapai kata sepakat |
Fokus Sampingan | Berbual dan berbicara tentang perkara yang berkaitan dengan kehidupan harian yang menyentuh diri, keluarga, rakan dan masyarakat dengan menggunakan kata, sebutan dan intonasi serta nada sesuai |
Objektif | Menggunakan kata adjektif dalam penggunaan ayat yang betul |
Aktiviti P&P | i) Guru menyenaraikan kata-kata adjektif yang ada ii) Minta para pelajar menyenaraikan kata adjektif terbitan yang ada dalam buku teks (m/s 52) |
Sistem Bahasa | Kata Adjektif |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Sejarah Nilai : Patriotik KB : Mengenal pasti sebab dan akibat KBT :Pembelajaran Konstektual |
BBM | Buku Teks Bahasa MelayU T2 |
Refleksi | Pelajar memahami maksud kata Adjektif Terbitan dan latihan yang diberi telah dibuat. |
Tarikh | 31 Mac 2009 (Selasa) |
Kelas | 1I / 1C |
Masa | 3.25 - 4.35ptg / 5.45 - 6.20ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 4 Zaman Kesultanan Melayu Melaka |
Pekara | Semak Latihan Bab 4 yang ada dalam Buku Teks Sejarah T1 |
Tarikh | 01 April 2009 (Rabu) |
Kelas | 2I / 2C |
Masa | 12.50 - 2.00 / 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Pekara | Pembetulan Kertas Soalan Bahasa Melayu T2 Ujian Bulanan 1 |
Tarikh | 01 April 2009 (Rabu) |
Kelas | 1G |
Masa | 5.10 - 6.20ptg |
Pekara | Perhimpunan untuk semua tingkatan |
Tarikh | 02 April 2009 (Khamis) |
Kelas | 1J |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 4 Zaman Kesultanan Melayu Melaka |
Tajuk Kecil | a) Pengasasan Kesultanan Melayu Melaka ii) Asal-usul Melaka iii) Kegigihan Parameswara membangunkan Kesultanan Melayu Melaka a) Sistem Pemerintahan |
Hasil Pembelajaran | Mengetahui tentang kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka |
Aras | Aras 1 iv) Menyatakan kegigihan dan wawasan Parameswara Aras 2 i) Menerangkan tindakan Parameswara dalam usaha membina Melaka |
Unsur Patriotisme | Berbangga dengan pemimpin yang berwibawa dan berwawasan |
Konsep/Istilah | Strategik, Pengairan Selat Melaka, Pedagang Asing |
Nilai pembelajaran | Kegigihan untuk mencapai cita-cita |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | Peta Minda dan Latihan - Kegigihan Parameswara membangunkan Melaka |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar memahami nota dan pandai menjawab soalan yang diberi, Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya |
ABM | i) Buku Teks Sejarah T1 ii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 02 April 2009 (Khamis) |
Kelas | 1C |
Masa | 3.25 - 4.35ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 5 Kegemilangan Melaka |
Tajuk Kecil | i) Sistem Pentadbiran - Sistem Pembesar Empat Lipatan |
Hasil Pembelajaran | Menganalisi sistem pembesar empat lipatan di Melaka |
Aras | Aras 1 i) Mendefinisikan konsep pembesar empat lipatan ii) Memadankan jawatan dan peranan pembesar di Melaka Aras 2 i) Membuktikan sistem pentadbiran pembesar empat lipatan adalah sistematik |
Unsur Patriotisme | Tanggungjawab bersama asas kegemilangan |
Konsep/Istilah | Sistem Pembesar Empat Lipatan |
Nilai Pembelajaran | Berbangga dengan sistem pentadbiran negara kita |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | a) Melakar rajah sistem pentadbiran pembesar empat lipatan b) Menghuraikan peranan setiap pembesar dalam rajah Pentadbiran pembesar empat lipatan kepada para pelajar |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar memahami nota yang diberi. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya |
ABM | i) Buku Teks Sejarah T1 ii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 03 April 2009 (Jumaat) |
Kelas | 2I / 2C |
Masa | 2.00-3.10ptg / 5.10-6.20ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Cerpen - Tina iv) Latar - masa, masyarakat, tempat v) Gaya Bahasa vi) Sudut Pandangan vii) Nilai dan Pengajaran |
Fokus Utama | Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan idea utama, isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar,dibaca dan ditonton |
Fokus Sampingan | Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan,latar,plot,gaya bahasa dan sudut pandangan |
Objektif | Menghuraikan latar masyarakat |
Aktiviti P&P | i) Pelajar membaca cerpen Tina dengan keadaan senyap dan memahami cerita yang ada. ii) Perbincangan diantara guru dengan pelajar mengenai latar, gaya bahasa, sudut pandangan dan juga nilai dan pengajaran yang ada dalam cerita ini |
Sistem Bahasa | Kosa Kata laras sastera |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Kesusasteraan Melayu Nilai : Kasih Sayang KB : Mengitlak KBT : Pembelajaran Konstektual |
BBM | Antologi Seuntai Kata Untuk Dirasa |
Refleksi | Pelajar memahami maksud yang tersirat dalam cerpen ini. Nota bagi cerpen ini telah selesai diberi |
Tarikh | 03 April 2009 (Jumaat) |
Kelas | 1I |
Masa | 3.10 - 3.45ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 5 Kegemilangan Melaka |
Tajuk Kecil | i) Sistem Pemerintahan - Sistem Pembesar Empat Lipatan |
Hasil Pembelajaran | Menganalisi sistem pembesar empat lipatan di Melaka |
Aras | Aras 1 i) Mendefinisikan konsep pembesar empat lipatan ii) Memadankan jawatan dan peranan pembesar di Melaka Aras 2 i) Membuktikan sistem pentadbiran pembesar empat lipatan adalah sistematik |
Unsur Patriotisme | Tanggungjawab bersama asas kegemilangan |
Konsep/Istilah | Sistem pembesar empat lipatan |
Nilai Pemnbelajaran | Berbangga dengan sistem pentadbiran negara kita |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | a) Melakar rajah sistem pentadbiran pembesar empat lipatan b) Menghuraikan peranan setiap pembesar dalam rajah Pentadbiran pembesar empat lipatan kepada pelajar |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar belum memahami sepenuhnya nota yang diberi. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya |
ABM | i) Buku Teks Sejarah T1 ii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
0 comments:
Post a Comment