Rancangan Minggu 40
Tarikh | 28September 2009 (Isnin) |
Kelas | 2C |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Unit 8 Tanpa Vektor Hidup Sihat |
Fokus Utama | Menyediakan karangka penyampaian dan bahan edaran untuk membuat pembentangan |
Fokus Sampingan | Menghuraikan idea yang bernas secara kritis dan kreatif |
Objektif | Membuat kesimpulan tentang sesuatu maklumat |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar membaca teks dengan senyap 2. Pelajar membaca teks dengan sebutan, intonasi dan gaya yang betul 3. Guru memberi soalan berdasarkan teks berkenaan 4. Pelajar membuat latihan yang diberikan dan menjawabnya dengan penuh |
Sistem Bahasa | Kata Prafrasa |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Sains Nilai : Kebersihan KB : Mengelaskan, menyelesaikan masalah KBT : Kajian Masa Depan, Penilaian Akses Kendiri |
BBM | i) Buku Teks BMT2 ii) Latihan berdasarkan dalam buku teks |
Refleksi | Pelajar memahami maksud yang ingin disampaikan dalam teks berkenaan. Latihan juga telah dibuat dengan baik |
Tarikh | 28September2009(Isnin) |
Kelas | 1J / 1G |
Masa | 3.25-4.00ptg / 5.45-6.20ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 8 Kerajaan-kerajaan negeri Melayu |
Tajuk Kecil | ii) Kerajaan Melayu yang baru a) Terengganu b) Kelantan |
Hasil Pembelajaran | Mengetahui latar belakang pembentukan kerajaan-kerajaan Melayu |
Aras | Aras 1 i) Menceritakan asal-usul nama kerajaan2 Melayu ii) Menceritakan pengasas-pengasas kerajaan Melayu baru iii) Menyatakan lokasi kerajaan Melayu Aras 2 i) Menghubungkaitkan kerajaan Melayu dari aspek pengasasan Aras 3 i) Merasionalkan asal-usul nama kerajaan Melayu |
Unsur Patriotisme | Keunikan kerajaan melayu |
Konsep/Istilah | Ufti, demokrasi dan naungan |
Nilai Pembelajaran | Berbangga dengan kepelbagaian warisan sejagat Negara |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | 1. Pelajar diterangkan dengan tajuk baru dibawah bab 8 2. Guru menerangkan pengajaran iaitu kerajaan baru 3. Pelajar menjawab soalan secara lisan yang diberikan oleh guru 4. Melukis bendera negeri kerajaan baru |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Semasa sesi pernerangan diberi, pelajar memahami dengan tajuk yang disampaikan. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya |
ABM | i) Buku Teks T1 ii) Nota fotostet Bab 8 iii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 29 September 2009 (Selasa) |
Kelas | 2I |
Masa | 12.50 - 2.00ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Unit 8 Tanpa Vektor Hidup Sihat |
Fokus Utama | Menyediakan karangka penyampaian dan bahan edaran untuk membuat pembentangan |
Fokus Sampingan | Menghuraikan idea yang bernas secara kritis dan kreatif |
Objektif | Membuat kesimpulan tentang sesuatu maklumat |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar membaca teks dengan senyap 2. Pelajar membaca teks dengan sebutan, intonasi dan gaya yang betul 3. Guru memberi soalan berdasarkan teks berkenaan 4. Pelajar membuat latihan yang diberikan dan menjawabnya dengan penuh |
Sistem Bahasa | Kata Prafrasa |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Sains Nilai : Kebersihan KB : Mengelaskan, menyelesaikan masalah KBT : Kajian Masa Depan, Penilaian Akses Kendiri |
BBM | i) Buku Teks BMT2 ii) Latihan berdasarkan dalam buku teks |
Refleksi | Pelajar memahami teks yang telah dibaca. Memberikan kerjasama semasa guru memberi penerangan. Latihan yang diberi turut dibuat |
Tarikh | 29 September 2009 (Selasa) |
Kelas | 1I / 1C |
Masa | 3.25-4.35ptg / 5.45 - 5.45ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 8 Kerajaan-kerajaan negeri Melayu |
Tajuk Kecil | ii) Kerajaan Melayu yang baru a) Terengganu b) Kelantan |
Hasil Pembelajaran | Mengetahui latar belakang pembentukan kerajaan-kerajaan Melayu |
Aras | Aras 1 i) Menceritakan asal-usul nama kerajaan2 Melayu ii) Menceritakan pengasas-pengasas kerajaan Melayu baru iii) Menyatakan lokasi kerajaan Melayu Aras 2 i) Menghubungkaitkan kerajaan Melayu dari aspek pengasasan Aras 3 i) Merasionalkan asal-usul nama kerajaan Melayu |
Unsur Patriotisme | Keunikan kerajaan melayu |
Konsep/Istilah | Ufti, demokrasi dan naungan |
Nilai Pembelajaran | Berbangga dengan kepelbagaian warisan sejagat Negara |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | 1. Pelajar diterangkan dengan tajuk baru dibawah bab 8 2. Guru menerangkan pengajaran iaitu kerajaan baru 3. Pelajar menjawab soalan secara lisan yang diberikan oleh guru 4. Melukis bendera negeri kerajaan baru |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar diterangkan dengan tajuk. Semasa sesi pernerangan diberikan, semuanya memberi tumpuan. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya |
ABM | i) Buku Teks T1 ii) Nota fotostet Bab 8 iii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 30 September 2009 (Rabu) |
Kelas | 2I / 2C |
Masa | 12.50-2.00 / 2.00-3.10ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Karangan Peribahasa |
Fokus Utama | Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa dan ayat yang tepat serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohesif |
Fokus Sampingan | Memilih kata, frasa, rangkai kata, peribahasa dan pelbagai jenis ayat yang sesuai untuk menyampaikan maklumat |
Objektif | Menyampaikan maklumat untuk tujuan tertentu |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar diterangkan dengan tajuk karangan yang diberi 2. Memberi peribahasa yang akan digunakan sebagai tema utama dalam penghasilan sesebuan cerita 3. Pelajar membuat karangan tersebut berdasarkan peribahasa yang diberi |
Sistem Bahasa | Kata Prafrasa |
Pengisian Kurikulum | Ilmu :Sains Nilai : Kebersihan KB : Mengelaskan, menyelesaikan masalah KBT : Kajian Masa Depan, Penilaian Akses Kendiri |
BBM | i) Buku Rujukan BM PMR |
Refleksi | Pelajar dapat membuat karangan yang diberi. |
Tarikh | 30 September 2009 (Rabu) |
Kelas | 1G |
Masa | 5.10 - 6.20ptg |
Subjek | Sejarah Tingkatan 1 |
Tajuk Besar | Bab 8 Kerajaan-kerajaan negeri Melayu |
Tajuk Kecil | ii) Kerajaan Melayu yang baru a) Terengganu b) Kelantan |
Hasil Pembelajaran | Mengetahui latar belakang pembentukan kerajaan-kerajaan Melayu |
Aras | Aras 1 i) Menceritakan asal-usul nama kerajaan2 Melayu ii) Menceritakan pengasas-pengasas kerajaan Melayu baru iii) Menyatakan lokasi kerajaan Melayu Aras 2 i) Menghubungkaitkan kerajaan Melayu dari aspek pengasasan Aras 3 i) Merasionalkan asal-usul nama kerajaan Melayu |
Unsur Patriotisme | Keunikan kerajaan melayu |
Konsep/Istilah | Ufti, demokrasi dan naungan |
Nilai Pembelajaran | Berbangga dengan kepelbagaian warisan sejagat Negara |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | 1. Pelajar diterangkan dengan tajuk baru dibawah bab 8 2. Guru menerangkan pengajaran iaitu kerajaan baru 3. Pelajar menjawab soalan secara lisan yang diberikan oleh guru 4. Melukis bendera negeri kerajaan baru |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Nota untuk bab ini telah selesai diberi kepada pelajar. Latihan yang diberi turut dibuat. |
ABM | i) Buku Teks T1 ii) Nota fotostet Bab 8 iii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 01Oktober2009(Khamis) |
Kelas | 1J / 1C |
Masa | 12.50-2.00ptg/3.25-4.35ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 8 Kerajaan-kerajaan negeri Melayu |
Tajuk Kecil | ii) Kerajaan Melayu yang baru a) Terengganu b) Kelantan c) Selangor d) Negeri Sembilan |
Hasil Pembelajaran | Mengetahui latar belakang pembentukan kerajaan-kerajaan Melayu |
Aras | Aras 1 i) Menceritakan asal-usul nama kerajaan2 Melayu ii) Menceritakan pengasas-pengasas kerajaan Melayu baru iii) Menyatakan lokasi kerajaan Melayu Aras 2 i) Menghubungkaitkan kerajaan Melayu dari aspek pengasasan Aras 3 i) Merasionalkan asal-usul nama kerajaan Melayu |
Unsur Patriotisme | Keunikan kerajaan melayu |
Konsep/Istilah | Ufti, demokrasi dan naungan |
Nilai Pembelajaran | Berbangga dengan kepelbagaian warisan sejagat Negara |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktviti Pembelajaran | 1. Pelajar diterangkan dengan tajuk terakhir untuk bab ini iaitu kerajaan melayu baru 2. Sesi soal-jawab antara guru dan pelajar mengenai tajuk yang baru diterangkan tadi 3. Membuat bendera kerajaan baru dan latihan yang ada dalam buku teks |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Nota untuk bab ini telah selesai diberi kepada pelajar. Memahami setiap penerangan yang diberi. Latihan yang diberi turut dibuat |
ABM | i) Buku Teks T1 ii) Nota fotostet Bab 8 iii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 02 Oktober 2009 (Jumaat) |
Kelas | 2I / 2C |
Masa | 2.00-3.10ptg / 5.10-6.20ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Buku Komsas Cerpen : Tangan Kanan, Kiri atau kedua-duanya i) Tema ii) Persoalan iii) Watak dan Perwatakan |
Fokus Utama | Mengenalpasti dan menyatakan gambaran keseluruhan idea utama, isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton. |
Fokus Sampingan | Mengulas karya sastera dari aspek watak, plot, perwatakan, latar, gaya bahasa dan sudut pandangan |
Objektif | Pelajar memahami maksud cerpen yang disampaikan. |
Aktiviti P&P | 1.Pelajar membaca cerpen tersebut 2. Menanyakan soalan berkaitan dengan cerpen tersebut |
Sistem Bahasa | Laras Bahasa Sastera |
Pengisian Kurikulum | Ilmu :Kesusasteraan Melayu Nilai : Kasih sayang, tanggungjawab KB : Mengitlak KBT : Pembelajaran Konstekstual |
BBM | i) Buku Antologi Seuntai Kata Untuk Dirasa ii) Buku Rujukan BM T2 |
Refleksi | Dikenalkan dengan cerpen baru. Nota yang lain akan disambung pada kelas seterusnya |
Tarikh | 02Oktober2009(Jumaat) |
Kelas | 1I |
Masa | 3.10-3.45ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 8 Kerajaan-kerajaan negeri Melayu |
Tajuk Kecil | ii) Kerajaan Melayu yang baru a) Terengganu b) Kelantan c) Selangor d) Negeri Sembilan |
Hasil Pembelajaran | Mengetahui latar belakang pembentukan kerajaan-kerajaan Melayu |
Aras | Aras 1 i) Menceritakan asal-usul nama kerajaan2 Melayu ii) Menceritakan pengasas-pengasas kerajaan Melayu baru iii) Menyatakan lokasi kerajaan Melayu Aras 2 i) Menghubungkaitkan kerajaan Melayu dari aspek pengasasan Aras 3 i) Merasionalkan asal-usul nama kerajaan Melayu |
Unsur Patriotisme | Keunikan kerajaan melayu |
Konsep/Istilah | Ufti, demokrasi dan naungan |
Nilai Pembelajaran | Berbangga dengan kepelbagaian warisan sejagat Negara |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | 1. Pelajar diterangkan dengan tajuk terakhir untuk bab ini iaitu kerajaan melayu baru 2. Sesi soal-jawab antara guru dan pelajar mengenai tajuk yang baru diterangkan tadi 3. Membuat bendera kerajaan baru dan latihan yang ada dalam buku teks |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Nota untuk bab ini telah selesai diberi kepada pelajar.Latihan yang ada dalam buku teks juga telah dibuat. |
ABM | i) Buku Teks T1 ii) Nota fotostet Bab 8 iii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
Rancangan Minggu 41
Tarikh | 05 Oktober 2009 (Isnin) |
Kelas | 2C |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Pemahaman Teks Surat Kiriman Tidak Rasmi |
Fokus Utama | Berbual dan berbicara tentang pekara yang berkaitan dengan kehidupan masyarakat yang menyentuh diri, keluarga, rakan dan masyarakat dengan menggunakan kata, sebutan dan intonasi serta nada yang sesuai |
Fokus Sampingan | Mencetuskan idea yang bernas semasa memberikan pendapat dalam perbincangan |
Objektif | Mengenal pasti diksi dalam pelbagai laras. |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar diberikan setiap seorang buku latihan 2. Membaca teks berkenaan di hadapan pelajar 3. Menerangkan isi tersurat dan tersirat yang ingin disampaikan dalam surat bekenaan 4. Pelajar membuat latihan yang disediakan dalam buku latihan tersebut |
Sistem Bahasa | Kata Kerja |
Pengisian Kurikulum | Ilmu :Pendidikan Moral Nilai : Kasih Sayang KB : Menjana idea, berdikari KBT : Pembelajaran Konstektual, kecerdasan pelbagai |
BBM | Buku Latihan Masteri BM T2 |
Refleksi | Pelajar memahami teks berkenaan. Begitu juga dengan latihan yang diberi |
Tarikh | 05 Oktober 2009 (Isnin) |
Kelas | 1J / 1G |
Masa | 3.25-4.00ptg / 5.45-6.20ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 9 Warisan Kesultanan Melayu |
Tajuk Kecil | a) Sistem Pemerintahan dan Pentadbiran |
Hasil Pembelajaran | Memahami sistem pentadbiran negeri-negeri Melayu |
Aras | Aras1 i) mendefinisikan konsep daulat dan tulah ii) menyenaraikan ciri-ciri yang mengukuhkan daerah iii) menamakan alat-alat kebesaran negeri-negeri Melayu |
Unsur Patriotisme | Kepatuhan kepada undang-undang dan pentadbiran |
Konsep/Istilah | Daulat dan Jajahan |
Nilai Pembelajaran | Mematuhi peraturan dan undang-undang |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | 1. Pelajar dikenalkan dengan bab baru iaitu bab 9 ( Warisan Kesultanan Melayu) 2. Guru menerangkan pekara yang akan dipelajari dalam bab 9 3. Memberi nota fotostet kepada pelajar 4.. Melukis rajah yang ada dalam buku teks sejarah |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar memahami dengan penerangan yang dibagi. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya |
AMB | i) Buku Teks Sejarah T1 ii) Nota Fotostet iii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 06 Oktober 2009 (Selasa) |
Kelas | 2I |
Masa | 12.50 - 2.00ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Pemahaman Teks Surat Kiriman Tidak Rasmi |
Fokus Utama | Berbual dan berbicara tentang pekara yang berkaitan dengan kehidupan masyarakat yang menyentuh diri, keluarga, rakan dan masyarakat dengan menggunakan kata, sebutan dan intonasi serta nada yang sesuai |
Fokus Sampingan | Mencetuskan idea yang bernas semasa memberikan pendapat dalam perbincangan |
Objektif | Mengenal pasti diksi dalam pelbagai laras. |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar diberikan setiap seorang buku latihan 2. Membaca teks berkenaan di hadapan pelajar 3. Menerangkan isi tersurat dan tersirat yang ingin disampaikan dalam surat bekenaan 4. Pelajar membuat latihan yang disediakan dalam buku latihan tersebut |
Sistem Bahasa | Kata Kerja |
Pengisian Kurikulum | Ilmu :Pendidikan Moral Nilai : Kasih Sayang KB : Menjana idea, berdikari KBT : Pembelajaran Konstektual, kecerdasan pelbagai |
BBM | Buku Latihan Masteri BM T2 |
Refleksi | Pelajar memahami teks yang diberikan |
Tarikh | 06 Oktober 2009 (Selasa) |
Kelas | 1I |
Masa | 3.25 - 4.35ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 9 Warisan Kesultanan Melayu |
Tajuk Kecil | a) Sistem Pemerintahan dan Pentadbiran |
Hasil Pembelajaran | Memahami sistem pentadbiran negeri-negeri Melayu |
Aras | Aras1 i) mendefinisikan konsep daulat dan tulah ii) menyenaraikan ciri-ciri yang mengukuhkan daerah iii) menamakan alat-alat kebesaran negeri-negeri Melayu iv) mengumpulkan maklumat tentang peranan pembesar di peringkat jajahan dan daerah v) menceritakan peranan pemimpin agama dan magis vii) menerangkan peranan ketua penggawa dan ketua kampung |
Unsur Patriotisme | Kepatuhan kepada undang-undang dan pentadbiran |
Konsep/Istilah | Daulat dan Jajahan |
Nilai Pembelajaran | Mematuhi peraturan dan undang-undang |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | 1. Pelajar dikenalkan dengan bab baru iaitu bab 9 ( Warisan Kesultanan Melayu) 2. Guru menerangkan pekara yang akan dipelajari dalam bab 9 3. Memberi nota fotostet kepada pelajar 4.. Melukis rajah yang ada dalam buku teks sejarah |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar diterangkan dengan bab baru iaitu bab 9 iaitu Warisan Kesultanan Melayu. Sebahagian pelajar memahami penerangan yang diberikan. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya |
ABM | i) Buku Teks Sejarah T1 ii) Nota Fotostet iii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 06 Oktober 2009 (Selasa) |
Kelas | 1C |
Pekara | Tiada Kelas Pelajar semua balik awal |
Tarikh | 07 Oktober 2009 (Rabu) |
Kelas | 2I / 2C |
Masa | 12.50-2.00ptg/2.00-3.10ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Karangan Meringkaskan Karangan |
Fokus Utama | Membuat rumusan dengan alasan yang munasabah |
Fokus Sampingan | Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan |
Objektif | Mengemaskinikan maklumat |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar diberi setiap seorang teks yang akan dibuat ringkasan karangan 2. Perbincangan dibuat mengenai isi yang diminta oleh karangan berkenaan 3. Pelajar membuat ringkasan berkenaan dengan bantuan guru |
Sistem Bahasa | Pembentukan Kata Adjektif |
Pengisian Kurikulum | Ilmu :Geografi Nilai : Tanggungjawab KB : Menjana idea, mencerakin fakta KBT : Pembelajaran Konstekstual |
BBM | i) Buku Koleksi Kertas Peperiksaan Sebenar PMR Bahasa Malaysia |
Refleksi | Pelajar memahami maksud tersirat dan tersurat teks tersebut. Karangan yang diberi telah dibuat. |
Tarikh | 07 Oktober 2009 (Rabu) |
Kelas | 1G |
Pekara | Pelajar T1 cuti |
Tarikh | 08 Oktober 2009 (Khamis) |
Kelas | 1J / 1C |
Pekara | Pelajar T1 cuti |
Tarikh | 09 Oktober 2009 (Jumaat) |
Kelas | 2I / 2J |
Masa | 2.00-3.10ptg/5.10-6.20ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Buku Komsas Cerpen : Tangan Kanan, Kiri atau kedua-duanya i) Latar ii) Gaya Bahasa iii) Nilai dan Pengajaran |
Fokus Utama | Mengenalpasti dan menyatakan gambaran keseluruhan idea utama, isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton. |
Fokus Sampingan | Mengulas karya sastera dari aspek watak, plot, perwatakan, latar, gaya bahasa dan sudut pandangan |
Objektif | Pelajar memahami maksud cerpen yang disampaikan. |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar diterangkan dengan nota yang bakal diberi. 2. Sesi soal jawab berdasarkan nota berkenaan 3. Latihan berdasarkan nota yang baru diberi kepada pelajar |
Sistem Bahasa | Laras Bahasa Sastera |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Kesusasteraan Melayu Nilai : Kasih Sayang, tanggungjawab KB : Mengitlak KBT : Pembelajaran Konstekstual |
BBM | Antologi Seuntai Kata Untuk Dirasa |
Refleksi |
Tarikh | 09 Oktober 2009 (Jumaat) |
Kelas | 1I |
Pekara | Pelajar T1 cuti |