Tuesday, October 6, 2009

Rancangan Minggu 40

Tarikh28September 2009 (Isnin)
Kelas2C
Masa2.00 - 3.10ptg
SubjekBahasa Melayu T2
TajukUnit 8
Tanpa Vektor Hidup Sihat
Fokus UtamaMenyediakan karangka
penyampaian dan bahan edaran untuk membuat pembentangan
Fokus SampinganMenghuraikan idea yang
bernas secara kritis dan kreatif
ObjektifMembuat kesimpulan tentang sesuatu maklumat
Aktiviti P&P1. Pelajar membaca teks
dengan senyap
2. Pelajar membaca teks dengan sebutan, intonasi dan gaya yang betul
3. Guru memberi soalan berdasarkan teks berkenaan
4. Pelajar membuat latihan yang diberikan dan menjawabnya dengan penuh
Sistem BahasaKata Prafrasa
Pengisian KurikulumIlmu : Sains
Nilai : Kebersihan
KB : Mengelaskan, menyelesaikan masalah
KBT : Kajian Masa Depan, Penilaian Akses Kendiri
BBMi) Buku Teks BMT2
ii) Latihan berdasarkan dalam buku teks
RefleksiPelajar memahami maksud
yang ingin disampaikan dalam teks berkenaan. Latihan juga telah dibuat
dengan baik


Tarikh28September2009(Isnin)
Kelas1J / 1G
Masa3.25-4.00ptg / 5.45-6.20ptg
SubjekSejarah T1
Tajuk BesarBab 8
Kerajaan-kerajaan
negeri Melayu
Tajuk Kecilii) Kerajaan Melayu yang
baru
a) Terengganu
b) Kelantan
Hasil Pembelajaran
Mengetahui latar belakang
pembentukan kerajaan-kerajaan Melayu
ArasAras 1
i) Menceritakan asal-usul nama kerajaan2 Melayu
ii) Menceritakan pengasas-pengasas kerajaan Melayu baru
iii) Menyatakan lokasi kerajaan Melayu

Aras 2
i) Menghubungkaitkan kerajaan Melayu dari aspek pengasasan

Aras 3
i) Merasionalkan asal-usul nama kerajaan Melayu
Unsur PatriotismeKeunikan kerajaan melayu
Konsep/IstilahUfti, demokrasi dan naungan
Nilai PembelajaranBerbangga dengan
kepelbagaian warisan sejagat Negara
KBKKInferens/Perbincangan
Aktiviti Pembelajaran1. Pelajar diterangkan
dengan tajuk baru dibawah bab 8
2. Guru menerangkan pengajaran iaitu kerajaan baru
3. Pelajar menjawab soalan secara lisan yang diberikan oleh guru
4. Melukis bendera negeri kerajaan baru
Rumusan/Penilaian/RefleksiSemasa sesi pernerangan
diberi, pelajar memahami dengan tajuk yang disampaikan. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya
ABMi) Buku Teks T1
ii) Nota fotostet Bab 8
iii) Buku Rujukan Sejarah PMR


Tarikh29 September 2009 (Selasa)
Kelas2I
Masa12.50 - 2.00ptg
SubjekBahasa Melayu T2
TajukUnit 8
Tanpa Vektor Hidup Sihat
Fokus UtamaMenyediakan karangka
penyampaian dan bahan edaran untuk membuat pembentangan
Fokus SampinganMenghuraikan idea yang
bernas secara kritis dan kreatif
ObjektifMembuat kesimpulan tentang
sesuatu maklumat
Aktiviti P&P1. Pelajar membaca teks
dengan senyap
2. Pelajar membaca teks dengan sebutan, intonasi dan gaya yang betul
3. Guru memberi soalan berdasarkan teks berkenaan
4. Pelajar membuat latihan yang diberikan dan menjawabnya dengan penuh
Sistem BahasaKata Prafrasa
Pengisian KurikulumIlmu : Sains
Nilai : Kebersihan
KB : Mengelaskan, menyelesaikan masalah
KBT : Kajian Masa Depan, Penilaian Akses Kendiri
BBMi) Buku Teks BMT2
ii) Latihan berdasarkan dalam buku teks
RefleksiPelajar memahami teks yang
telah dibaca. Memberikan kerjasama semasa guru memberi penerangan.
Latihan yang diberi turut dibuat


Tarikh29 September 2009 (Selasa)
Kelas1I / 1C
Masa3.25-4.35ptg / 5.45 -
5.45ptg
SubjekSejarah T1
Tajuk Besar
Bab 8
Kerajaan-kerajaan
negeri Melayu
Tajuk Kecilii)
Kerajaan Melayu yang baru
a) Terengganu
b) Kelantan
Hasil Pembelajaran
Mengetahui latar belakang
pembentukan kerajaan-kerajaan Melayu
ArasAras 1
i) Menceritakan asal-usul nama kerajaan2 Melayu
ii) Menceritakan pengasas-pengasas kerajaan Melayu baru
iii) Menyatakan lokasi kerajaan Melayu

Aras 2
i) Menghubungkaitkan kerajaan Melayu dari aspek pengasasan

Aras 3
i) Merasionalkan asal-usul nama kerajaan Melayu
Unsur PatriotismeKeunikan
kerajaan melayu
Konsep/IstilahUfti,
demokrasi dan naungan
Nilai PembelajaranBerbangga
dengan kepelbagaian warisan sejagat Negara
KBKKInferens/Perbincangan
Aktiviti Pembelajaran1.
Pelajar diterangkan dengan tajuk baru dibawah bab 8
2. Guru menerangkan pengajaran iaitu kerajaan baru
3. Pelajar menjawab soalan secara lisan yang diberikan oleh guru
4. Melukis bendera negeri kerajaan baru
Rumusan/Penilaian/RefleksiPelajar
diterangkan dengan tajuk. Semasa sesi pernerangan diberikan, semuanya
memberi tumpuan. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya
ABMi) Buku
Teks T1
ii) Nota fotostet Bab 8
iii) Buku Rujukan Sejarah PMR


Tarikh30 September 2009 (Rabu)
Kelas2I / 2C
Masa12.50-2.00 / 2.00-3.10ptg
SubjekBahasa Melayu T2
Tajuk
Karangan
Peribahasa
Fokus UtamaMenggunakan
kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa dan ayat yang tepat
serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohesif
Fokus SampinganMemilih
kata, frasa, rangkai kata, peribahasa dan pelbagai jenis ayat yang
sesuai untuk menyampaikan maklumat
ObjektifMenyampaikan
maklumat untuk tujuan tertentu
Aktiviti P&P1. Pelajar diterangkan dengan tajuk karangan yang diberi
2. Memberi peribahasa yang akan digunakan sebagai tema utama dalam
penghasilan sesebuan cerita
3. Pelajar membuat karangan tersebut berdasarkan peribahasa yang diberi
Sistem BahasaKata Prafrasa
Pengisian KurikulumIlmu :Sains
Nilai : Kebersihan
KB : Mengelaskan, menyelesaikan masalah
KBT : Kajian Masa Depan, Penilaian Akses Kendiri
BBMi) Buku Rujukan BM PMR
RefleksiPelajar
dapat membuat karangan yang diberi.


Tarikh30 September 2009 (Rabu)
Kelas1G
Masa5.10 - 6.20ptg
SubjekSejarah Tingkatan 1
Tajuk Besar
Bab 8
Kerajaan-kerajaan
negeri Melayu
Tajuk Kecil
ii) Kerajaan Melayu yang baru
a) Terengganu
b) Kelantan
Hasil Pembelajaran
Mengetahui latar belakang
pembentukan kerajaan-kerajaan Melayu
ArasAras 1
i) Menceritakan asal-usul nama kerajaan2 Melayu
ii) Menceritakan pengasas-pengasas kerajaan Melayu baru
iii) Menyatakan lokasi kerajaan Melayu

Aras 2
i) Menghubungkaitkan kerajaan Melayu dari aspek pengasasan

Aras 3
i) Merasionalkan asal-usul nama kerajaan Melayu
Unsur PatriotismeKeunikan kerajaan melayu
Konsep/IstilahUfti, demokrasi dan naungan
Nilai PembelajaranBerbangga dengan
kepelbagaian warisan sejagat Negara
KBKKInferens/Perbincangan
Aktiviti Pembelajaran1. Pelajar diterangkan
dengan tajuk baru dibawah bab 8
2. Guru menerangkan pengajaran iaitu kerajaan baru
3. Pelajar menjawab soalan secara lisan yang diberikan oleh guru
4. Melukis bendera negeri kerajaan baru
Rumusan/Penilaian/RefleksiNota untuk bab ini telah selesai diberi kepada pelajar. Latihan yang diberi turut dibuat.
ABMi) Buku Teks T1
ii) Nota fotostet Bab 8
iii) Buku Rujukan Sejarah PMR


Tarikh01Oktober2009(Khamis)
Kelas1J / 1C
Masa12.50-2.00ptg/3.25-4.35ptg
SubjekSejarah T1
Tajuk Besar
Bab 8
Kerajaan-kerajaan
negeri Melayu
Tajuk Kecilii) Kerajaan Melayu yang
baru
a) Terengganu
b) Kelantan
c) Selangor
d) Negeri Sembilan
Hasil Pembelajaran
Mengetahui latar belakang
pembentukan kerajaan-kerajaan Melayu
ArasAras 1
i) Menceritakan asal-usul nama kerajaan2 Melayu
ii) Menceritakan pengasas-pengasas kerajaan Melayu baru
iii) Menyatakan lokasi kerajaan Melayu

Aras 2
i) Menghubungkaitkan kerajaan Melayu dari aspek pengasasan

Aras 3
i) Merasionalkan asal-usul nama kerajaan Melayu
Unsur PatriotismeKeunikan kerajaan melayu
Konsep/IstilahUfti, demokrasi dan naungan
Nilai PembelajaranBerbangga dengan
kepelbagaian warisan sejagat Negara
KBKKInferens/Perbincangan
Aktviti Pembelajaran1. Pelajar diterangkan
dengan tajuk terakhir untuk bab ini iaitu kerajaan melayu baru
2. Sesi soal-jawab antara guru dan pelajar mengenai tajuk yang baru diterangkan tadi
3. Membuat bendera kerajaan baru dan latihan yang ada dalam buku teks
Rumusan/Penilaian/RefleksiNota untuk bab ini telah
selesai diberi kepada pelajar. Memahami setiap penerangan yang diberi. Latihan yang diberi turut dibuat
ABMi) Buku Teks T1
ii) Nota fotostet Bab 8
iii) Buku Rujukan Sejarah PMR


Tarikh02 Oktober 2009 (Jumaat)
Kelas2I / 2C
Masa2.00-3.10ptg / 5.10-6.20ptg
SubjekBahasa Melayu T2
Tajuk
Buku
Komsas
Cerpen : Tangan Kanan, Kiri atau kedua-duanya
i) Tema
ii) Persoalan
iii) Watak dan Perwatakan
Fokus UtamaMengenalpasti
dan menyatakan gambaran keseluruhan idea utama, isi penting dan isi
relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton.
Fokus SampinganMengulas
karya sastera dari aspek watak, plot, perwatakan, latar, gaya bahasa
dan sudut pandangan
ObjektifPelajar memahami maksud cerpen yang disampaikan.
Aktiviti P&P1.Pelajar membaca cerpen tersebut
2. Menanyakan soalan berkaitan dengan cerpen tersebut
Sistem Bahasa
Laras Bahasa Sastera
Pengisian KurikulumIlmu :Kesusasteraan Melayu
Nilai : Kasih sayang, tanggungjawab
KB : Mengitlak
KBT : Pembelajaran Konstekstual
BBMi) Buku
Antologi Seuntai Kata Untuk Dirasa
ii) Buku Rujukan BM T2
RefleksiDikenalkan dengan cerpen baru. Nota yang lain akan disambung pada kelas seterusnya


Tarikh02Oktober2009(Jumaat)
Kelas1I
Masa3.10-3.45ptg
SubjekSejarah T1
Tajuk Besar
Bab 8
Kerajaan-kerajaan
negeri Melayu
Tajuk Kecilii) Kerajaan Melayu yang
baru
a) Terengganu
b) Kelantan
c) Selangor
d) Negeri Sembilan
Hasil Pembelajaran
Mengetahui latar belakang
pembentukan kerajaan-kerajaan Melayu
ArasAras 1
i) Menceritakan asal-usul nama kerajaan2 Melayu
ii) Menceritakan pengasas-pengasas kerajaan Melayu baru
iii) Menyatakan lokasi kerajaan Melayu

Aras 2
i) Menghubungkaitkan kerajaan Melayu dari aspek pengasasan

Aras 3
i) Merasionalkan asal-usul nama kerajaan Melayu
Unsur PatriotismeKeunikan kerajaan melayu
Konsep/IstilahUfti, demokrasi dan naungan
Nilai PembelajaranBerbangga dengan
kepelbagaian warisan sejagat Negara
KBKKInferens/Perbincangan
Aktiviti Pembelajaran1. Pelajar diterangkan
dengan tajuk terakhir untuk bab ini iaitu kerajaan melayu baru
2. Sesi soal-jawab antara guru dan pelajar mengenai tajuk yang baru
diterangkan tadi
3. Membuat bendera kerajaan baru dan latihan yang ada dalam buku teks
Rumusan/Penilaian/RefleksiNota untuk bab ini telah
selesai diberi kepada pelajar.Latihan yang ada dalam buku teks juga
telah dibuat.
ABMi) Buku Teks T1
ii) Nota fotostet Bab 8
iii) Buku Rujukan Sejarah PMR

Rancangan Minggu 41

Tarikh05 Oktober 2009 (Isnin)
Kelas2C
Masa2.00 - 3.10ptg
SubjekBahasa Melayu T2
Tajuk
Pemahaman Teks
Surat Kiriman Tidak
Rasmi
Fokus UtamaBerbual dan berbicara
tentang pekara yang berkaitan dengan kehidupan masyarakat
yang menyentuh diri, keluarga, rakan dan masyarakat dengan menggunakan
kata, sebutan dan intonasi serta nada yang sesuai
Fokus SampinganMencetuskan idea yang
bernas semasa memberikan pendapat dalam perbincangan
ObjektifMengenal pasti diksi dalam pelbagai laras.
Aktiviti P&P1. Pelajar diberikan setiap
seorang buku latihan
2. Membaca teks berkenaan di hadapan pelajar
3. Menerangkan isi tersurat dan tersirat yang ingin disampaikan dalam
surat bekenaan
4. Pelajar membuat latihan yang disediakan dalam buku latihan tersebut
Sistem BahasaKata Kerja
Pengisian KurikulumIlmu :Pendidikan Moral
Nilai : Kasih Sayang
KB : Menjana idea, berdikari
KBT : Pembelajaran Konstektual, kecerdasan pelbagai
BBMBuku Latihan Masteri BM T2
RefleksiPelajar memahami teks
berkenaan. Begitu juga dengan latihan yang diberi


Tarikh05 Oktober 2009 (Isnin)
Kelas1J / 1G
Masa3.25-4.00ptg / 5.45-6.20ptg
SubjekSejarah T1
Tajuk Besar
Bab 9
Warisan Kesultanan Melayu
Tajuk Kecila) Sistem Pemerintahan dan
Pentadbiran
Hasil Pembelajaran
Memahami sistem pentadbiran
negeri-negeri Melayu
ArasAras1
i) mendefinisikan konsep daulat dan tulah
ii) menyenaraikan ciri-ciri yang mengukuhkan daerah
iii) menamakan alat-alat kebesaran negeri-negeri Melayu
Unsur PatriotismeKepatuhan kepada
undang-undang dan pentadbiran
Konsep/IstilahDaulat dan Jajahan
Nilai PembelajaranMematuhi peraturan dan undang-undang
KBKKInferens/Perbincangan
Aktiviti Pembelajaran1. Pelajar dikenalkan
dengan bab baru iaitu bab 9
( Warisan Kesultanan Melayu)
2. Guru menerangkan pekara yang akan dipelajari dalam bab 9
3. Memberi nota fotostet kepada pelajar
4.. Melukis rajah yang ada dalam buku teks sejarah
Rumusan/Penilaian/RefleksiPelajar memahami dengan penerangan yang dibagi. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya
AMBi) Buku Teks Sejarah T1
ii) Nota Fotostet
iii) Buku Rujukan Sejarah PMR


Tarikh06 Oktober 2009 (Selasa)
Kelas2I
Masa12.50 - 2.00ptg
SubjekBahasa Melayu T2
Tajuk
Pemahaman Teks
Surat Kiriman Tidak
Rasmi
Fokus UtamaBerbual dan berbicara
tentang pekara yang berkaitan dengan kehidupan
masyarakat yang menyentuh diri, keluarga, rakan dan masyarakat dengan
menggunakan kata, sebutan dan intonasi serta nada yang sesuai
Fokus SampinganMencetuskan idea yang
bernas semasa memberikan pendapat dalam perbincangan
ObjektifMengenal pasti diksi dalam pelbagai laras.
Aktiviti P&P1. Pelajar diberikan setiap
seorang buku latihan
2. Membaca teks berkenaan di hadapan pelajar
3. Menerangkan isi tersurat dan tersirat yang ingin disampaikan dalam
surat bekenaan
4. Pelajar membuat latihan yang disediakan dalam buku latihan tersebut
Sistem BahasaKata Kerja
Pengisian KurikulumIlmu :Pendidikan Moral
Nilai : Kasih Sayang
KB : Menjana idea, berdikari
KBT : Pembelajaran Konstektual, kecerdasan pelbagai
BBMBuku Latihan Masteri BM T2
RefleksiPelajar memahami teks yang
diberikan


Tarikh06 Oktober 2009 (Selasa)
Kelas1I
Masa3.25 - 4.35ptg
SubjekSejarah T1
Tajuk Besar
Bab 9
Warisan Kesultanan Melayu
Tajuk Kecila) Sistem Pemerintahan dan
Pentadbiran
Hasil Pembelajaran
Memahami sistem pentadbiran
negeri-negeri Melayu
ArasAras1
i) mendefinisikan konsep daulat dan tulah
ii) menyenaraikan ciri-ciri yang mengukuhkan daerah
iii) menamakan alat-alat kebesaran negeri-negeri Melayu
iv) mengumpulkan maklumat tentang peranan pembesar di peringkat jajahan
dan daerah
v) menceritakan peranan pemimpin agama dan magis
vii) menerangkan peranan ketua penggawa dan ketua kampung
Unsur PatriotismeKepatuhan kepada
undang-undang dan pentadbiran
Konsep/IstilahDaulat dan Jajahan
Nilai PembelajaranMematuhi peraturan dan
undang-undang
KBKKInferens/Perbincangan
Aktiviti Pembelajaran1. Pelajar dikenalkan
dengan bab baru iaitu bab 9
( Warisan Kesultanan Melayu)
2. Guru menerangkan pekara yang akan dipelajari dalam bab 9
3. Memberi nota fotostet kepada pelajar
4.. Melukis rajah yang ada dalam buku teks sejarah
Rumusan/Penilaian/RefleksiPelajar diterangkan dengan
bab baru iaitu bab 9 iaitu Warisan Kesultanan Melayu. Sebahagian
pelajar memahami penerangan yang diberikan. Nota yang lain akan diberi
pada kelas seterusnya
ABMi) Buku Teks Sejarah T1
ii) Nota Fotostet
iii) Buku Rujukan Sejarah PMR


Tarikh06 Oktober 2009 (Selasa)
Kelas1C
PekaraTiada Kelas
Pelajar semua balik awal


Tarikh07 Oktober 2009 (Rabu)
Kelas2I / 2C
Masa12.50-2.00ptg/2.00-3.10ptg
SubjekBahasa Melayu T2
Tajuk
Karangan
Meringkaskan
Karangan
Fokus UtamaMembuat rumusan dengan
alasan yang munasabah
Fokus SampinganMemahami dan meneliti
maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan
ObjektifMengemaskinikan maklumat
Aktiviti P&P1. Pelajar diberi setiap
seorang teks yang akan dibuat ringkasan karangan
2. Perbincangan dibuat mengenai isi yang diminta oleh karangan berkenaan
3. Pelajar membuat ringkasan berkenaan dengan bantuan guru
Sistem BahasaPembentukan Kata Adjektif
Pengisian KurikulumIlmu :Geografi
Nilai : Tanggungjawab
KB : Menjana idea, mencerakin fakta
KBT : Pembelajaran Konstekstual
BBMi) Buku Koleksi Kertas
Peperiksaan Sebenar PMR Bahasa Malaysia
RefleksiPelajar memahami maksud tersirat dan tersurat teks tersebut. Karangan yang diberi telah dibuat.


Tarikh07 Oktober 2009 (Rabu)
Kelas1G
PekaraPelajar
T1 cuti


Tarikh08 Oktober 2009 (Khamis)
Kelas1J / 1C
PekaraPelajar
T1 cuti


Tarikh09 Oktober 2009 (Jumaat)
Kelas2I / 2J
Masa2.00-3.10ptg/5.10-6.20ptg
SubjekBahasa Melayu T2
Tajuk
Buku Komsas
Cerpen : Tangan Kanan, Kiri atau kedua-duanya
i) Latar
ii) Gaya Bahasa
iii) Nilai dan Pengajaran
Fokus UtamaMengenalpasti
dan menyatakan gambaran keseluruhan idea utama, isi penting dan isi
relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton.
Fokus SampinganMengulas karya sastera
dari aspek watak, plot, perwatakan, latar, gaya bahasa dan sudut
pandangan
ObjektifPelajar memahami maksud
cerpen yang disampaikan.
Aktiviti P&P1. Pelajar diterangkan
dengan nota yang bakal diberi.
2. Sesi soal jawab berdasarkan nota berkenaan
3. Latihan berdasarkan nota yang baru diberi kepada pelajar
Sistem BahasaLaras Bahasa Sastera
Pengisian KurikulumIlmu : Kesusasteraan Melayu
Nilai : Kasih Sayang, tanggungjawab
KB : Mengitlak
KBT : Pembelajaran Konstekstual
BBMAntologi Seuntai Kata
Untuk Dirasa
Refleksi

Tarikh09 Oktober 2009 (Jumaat)
Kelas1I
PekaraPelajar
T1 cuti

1 comments:

youngatheart said...

RPH kemas kini tetapi cikgu perlu lengkapkan Refleksi untuk RPH 1G hari Rabu, 30/9/09.

Sila semak juga RPH 1I hari Selasa, 6/10/09 bahagian Hasil Pembelajaran.

Terima kasih kerana menghantar RPH. Teruskan usaha cikgu.

htchong