Rancangan Minggu 42
Tarikh | 12 Oktober 2009 (Isnin) |
Kelas | 2C |
Pekara | Pelajar T2 bercuti |
Tarikh | 12 Oktober 2009 ( Isnin) |
Kelas | 1J / 1G |
Masa | 3.25-4.00ptg /5.45-6.20ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 9 Warisan Kesultanan Melayu |
Tajuk Kecil | a) Sistem Pemerintahan dan pentadbiran i) Negeri-negeri Melayu ii) Negeri Sembilan |
Hasil Pembelajaran | Memahami sistem pentadbiran negeri2 Melayu |
Aras | Aras 1 i) Mendefiniskan konsep daulat dan tulah ii) Menyenaraikan ciri2 yang mengukuhkan daerah iii) Menamakan alat2 kebesaran negeri Melayu2 iv) Mengumpulkan maklumat tentang peranan pembesar di peringkat jajahan dan daerah v) Menceritakan peranan pemimpin agama, magis. ketua penggawa dan ketua kampung Aras 2 i)Membandingkan sistem pentadbiran kerajaan Melayu dan Negeri Sembilan |
Unsur Patriotisme | Berbangga dengan warisan negara |
Konsep/Istilah | Golongan Magis, kuasa mutlak, susun lapis pembesar, unit politik, luak, suku/waris, buapak, perut |
Nilai Pembelajaran | Menghargai sistem perundangan tradisi |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | 1. Memberi penerangan mengenai nota yang diajar 2. Sesi soal jawab antara guru dan pelajar berkenaan dengan tajuk yang dibincangkan |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar dikenalkan dengan bab baru. Semasa sesi penerangan diberikan, semuanya mendengar. Nota yang lain akan diberi pada kelas akan datang. |
ABM | i) Buku Teks Sejarah ii) Nota Fotostet Bab 9 iii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 13 Oktober 2009 (Selasa) |
Kelas | 2I |
Pekara | Pelajar T2 bercuti |
Tarikh | 13 Oktober 2009 (Selasa) |
Kelas | 1I |
Masa | 3.25-4.35ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 9 Warisan Kesultanan Melayu |
Tajuk Kecil | b) Sistem Perundangan i) Undang2 tidak bertulis - Adat Temenggung - Adat Perpatih ii) Undang2 Bertulis |
Hasil Pembelajaran | Memahami sistem perundangan kerajaan Melayu |
Aras | Aras 1 i) Menceritakan latar belakang Adat Perpatih dan Adat Temenggung ii) Menyatakan prinsip2 Adat Temenggung dan Adat Perpatih iii) Menyenaraikan prinsip2 yg terkandung dalam Hukum Kanun Melaka, Undang2 Laut Melaka, Undang2 99 Perak, Undang2 Pahang, Undang2 Kedah dan sistem perundangan Kelantan Aras 2 i) Membandingkan prinsip2 Adat Temenggung dan Adat Perpatih ii) Membandingkan undang2 adat dengan undang2 bertulis |
Unsur Patriotisme | Berbangga dengan warisan negara |
Konsep/Istilah | Undang2 bertulis, undang2 Adat, kanun |
Nilai Pembelajaran | Menghargai sistem perundangan tradisi |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | 1.Guru memberi penerangan mengenai tajuk baru 2. Memberikan soalan berdasarkan penerangan yang diberi berdasarkan nota. 3. Pelajar membuat nota yang ada dalam buku teks berkenaan dengan undang2 bertulis dan adat. |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar diterangkan dengan nota yang baru. Semasa sesi penerangan diberikan ada pelajar yang tidak mendengar. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya. |
ABM | i) Buku Teks Sejarah ii) Nota Fotostet Bab 9 iii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 13 Oktober 2009 (Selasa) |
Kelas | 1C |
Masa | 5.45 - 6.20ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 9 Warisan Kesultanan Melayu |
Tajuk Kecil | a) Sistem Pemerintahan dan pentadbiran i) Negeri-negeri Melayu ii) Negeri Sembilan |
Hasil Pembelajaran | Memahami sistem pentadbiran negeri2 Melayu |
Aras | Aras 1 i) Mendefiniskan konsep daulat dan tulah ii) Menyenaraikan ciri2 yang mengukuhkan daerah iii) Menamakan alat2 kebesaran negeri Melayu2 iv) Mengumpulkan maklumat tentang peranan pembesar di peringkat jajahan dan daerah v) Menceritakan peranan pemimpin agama, magis. ketua penggawa dan ketua kampung Aras 2 i)Membandingkan sistem pentadbiran kerajaan Melayu dan Negeri Sembilan |
Unsur Patriotisme | Berbangga dengan warisan negara |
Konsep/Istilah | Golongan Magis, kuasa mutlak, susun lapis pembesar, unit politik, luak, suku/waris, buapak, perut |
Nilai Pembelajaran | Menghargai sistem perundangan tradisi |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | 1. Memperkenalkan tajuk bab baru kepada pelajar 2. Meminta pelajar membuat jadual yang ada dalam buku teks 2. Sesi soal jawab antara guru dan pelajar berkenaan dengan tajuk yang dibincangkan |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar dikenalkan dengan tajuk baru iaitu bab 9. Semasa sesi penerangan diberikan, semuanya memberi tumpuan. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya |
ABM | i) Buku Teks Sejarah ii) Nota Fotostet Bab 9 iii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 14 Oktober 2009 (Rabu) |
Kelas | 2I / 2C |
Masa | 12.50-2.00 / 2.00-3.10ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Karangan Bentuk Gambaran |
Fokus Utama | Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren |
Fokus Sampingan | Menentukan format penyampaian dan jenis penulisan yang sesuai untuk menyampaikan maklumat |
Objektif | Menulis karangan bentuk gambaran dengan format yang betul |
Aktiviti P&P | 1. Guru memberi penerangan mengenai tajuk karangan yang akan dibuat 2. Perbincangan dibuat antara guru dan pelajar berkenaan dengan isi yang sesuai dituliskan dalam karangan ini 3. Pelajar membuat karanagan tersebut |
Sistem Bahasa | Kata Tugas |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Geografi Nilai : Tanggungjawab KB : Menjana idea, mencerkin fakta KBT : Pembelajaran Konstekstual |
BBM | i) Buku Kertas Peperiksaan Sebenar BM PMR |
Refleksi | Pelajar memahami format yang betul untuk membuat karangan berdasarkan gambaran yang diberikan. |
Tarikh | 14 Oktober 2009 (Rabu) |
Kelas | 1G |
Masa | 5.10 - 6.20ptg |
Subjek | Sejarah Tingkatan 1 |
Tajuk Besar | Bab 9 Warisan Kesultanan Melayu |
Tajuk Kecil | b) Sistem Perundangan i) Undang2 tidak bertulis - Adat Temenggung - Adat Perpatih ii) Undang2 Bertulis |
Hasil Pembelajaran | Memahami sistem perundangan kerajaan Melayu |
Aras | Aras 1 i) Menceritakan latar belakang Adat Perpatih dan Adat Temenggung ii) Menyatakan prinsip2 Adat Temenggung dan Adat Perpatih iii) Menyenaraikan prinsip2 yg terkandung dalam Hukum Kanun Melaka, Undang2 Laut Melaka, Undang2 99 Perak, Undang2 Pahang, Undang2 Kedah dan sistem perundangan Kelantan Aras 2 i) Membandingkan prinsip2 Adat Temenggung dan Adat Perpatih ii) Membandingkan undang2 adat dengan undang2 bertulis |
Unsur Patriotisme | Berbangga dengan warisan negara |
Konsep/Istilah | Undang2 bertulis, undang2 Adat, kanun |
Nilai Pembelajaran | Menghargai sistem perundangan tradisi |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | 1.Guru memberi penerangan mengenai tajuk baru 2. Memberikan soalan berdasarkan penerangan yang diberi berdasarkan nota. 3. Pelajar membuat nota yang ada dalam buku teks berkenaan dengan undang2 bertulis dan adat. |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar memahami penerangan yang diberi. Begitu juga dengan soalan yang diberikan telah dijawab. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya |
ABM | i) Buku Teks Sejarah ii) Nota Fotostet Bab 9 iii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 15 Oktober 2009 (Khamis) |
Kelas | 1J / 1C |
Masa | 12.50-2.00ptg/3.25-4.35ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 9 Warisan Kesultanan Melayu |
Tajuk Kecil | b) Sistem Perundangan i) Undang2 tidak bertulis - Adat Temenggung - Adat Perpatih ii) Undang2 Bertulis |
Hasil Pembelajaran | Memahami sistem perundangan kerajaan Melayu |
Aras | Aras 1 i) Menceritakan latar belakang Adat Perpatih dan Adat Temenggung ii) Menyatakan prinsip2 Adat Temenggung dan Adat Perpatih iii) Menyenaraikan prinsip2 yg terkandung dalam Hukum Kanun Melaka, Undang2 Laut Melaka, Undang2 99 Perak, Undang2 Pahang, Undang2 Kedah dan sistem perundangan Kelantan Aras 2 i) Membandingkan prinsip2 Adat Temenggung dan Adat Perpatih ii) Membandingkan undang2 adat dengan undang2 bertulis |
Unsur Patriotisme | Berbangga dengan warisan negara |
Konsep/Istilah | Undang2 bertulis, undang2 Adat, kanun |
Nilai Pembelajaran | Menghargai sistem perundangan tradisi |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktviti Pembelajaran | 1.Guru memberi penerangan mengenai tajuk baru 2. Memberikan soalan berdasarkan penerangan yang diberi berdasarkan nota. 3. Pelajar membuat nota yang ada dalam buku teks berkenaan dengan undang2 bertulis dan adat. |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar memahami penerangan yang diberikan.. Semasa sesi soal jawab diadakan, semua pelajar memberi kerjasama |
ABM | i) Buku Teks Sejarah ii) Nota Fotostet Bab 9 iii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 16 Oktober 2009 (Jumaat) |
Kelas | 2I / 2C |
Masa | 2.00-3.10ptg / 5.10-6.20ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Prosa Tradisional Cerita Kera dengan Buaya |
Fokus Utama | Menceritakan semula sesebuah karya secara keseluruhan |
Fokus Sampingan | Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah dan menarik |
Objektif | Memahami maksud prosa tradisional yang ingin disampaikan |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar membaca prosa tradisional tersebut 2. Guru menerangkan ringkasan cerita tersebut 3. Menyatakan persoalan dan juga tema yang ada dalam cerita tersebut 4. Memberikan latihan berdasarkan nota yang diberi kepada pelajar |
Sistem Bahasa | Ayat Pasif |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Kesusasteraan Melayu Nilai : Kesetiaan KB : Mencari penyelesaian KBT : Kecerdasan Pelbagai |
BBM | i) Buku Antologi Seuntai Kata Untuk Dirasa ii) Buku Rujukan BM T2 |
Refleksi | Pelajar memahami maksud tersirat dan tersurat cerita berkenaan. Semasa sesi penerangan diberikan, semuanya memberi kerjasama.Nota untuk prosa ini telah selesai diberi |
Tarikh | 16Oktober2009(Jumaat) |
Kelas | 1I |
Masa | 3.10-3.45ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 9 Warisan Kesultanan Melayu |
Tajuk Kecil | c) Kegiatan Ekonomi i) Sara Diri - bercucuk tanam - menangkap ikan - mengumpul hasil hutan ii) Perlombongan iii) Kraftangan iv) Percukaian v) Perdagangan - mata wang |
Hasil Pembelajaran | Mengetahui tentang kegiatan ekonomi di negeri2 Melayu |
Aras | Aras 1 i) Mendefinisikan konsep sara diri ii) Menyatakan jenis peralatan yang digunakan dalam menjalankan kegiatan ekonomi iii) Memberi contoh mata wang yang digunakan |
Unsur Patriotisme | Kegigihan berusaha meningkatkan kemakmuran negara kita |
Konsep/Istilah | Sara diri |
Nilai Pembelajaran | Berbangga dengan bumi kita yang bertuah |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | 1. Pelajar diterangkan dengan tajuk baru dibawah bab 9 2. Sesi soal jawab antara guru dan pelajar berkenaan nota yang diterangkan 3. Pelajar membuat nota ringkas yang diberikan |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar memahami penerangan yang diberikan. Nota yang lain akan disambung pada kelas seterusnya |
ABM | i) Buku Teks Sejarah ii) Nota Fotostet Bab 9 iii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
Rancangan Minggu 43
Tarikh | 19 Oktober 2009 (Isnin) |
Kelas | 2C |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Pemahaman Teks Catatan |
Fokus Utama | Memberi penjelasan secara spontan tentang sesuatu perkara yang berkaitan dengan isu yang dikemukakan |
Fokus Sampingan | Berbual dan berbicara tentang pekara yang berkaitan dengan kehidupan yang menyentuh diri, keluarga, rakan dan masyarakat dengan menggunakan kata, sebutan dan intonasi serta nada yang sesuai |
Objektif | Mengenal pasti diksi dalam pelbagai laras. |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar diberikan setiap seorang buku latihan 2. Membaca teks berkenaan di hadapan pelajar 3. Menerangkan isi tersurat dan tersirat yang ingin disampaikan dalam surat bekenaan 4. Pelajar membuat latihan yang disediakan dalam buku latihan tersebut |
Sistem Bahasa | Ayat Tunggal |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Geografi Nilai : Kebersihan fizikal dan mental KB :Membuat analogi KBT : Pembelajaran Konstektual |
BBM | Buku Latihan Masteri BM T2 |
Refleksi | Pelajar memahami teks yang disampaikan. Latihan yang diberi turut dibuat. |
Tarikh | 19 Oktober 2009 (Isnin) |
Kelas | 1J / 1G |
Masa | 3.25-4.00ptg / 5.45-6.20ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 9 Warisan Kesultanan Melayu |
Tajuk Kecil | c) Kegiatan Ekonomi i) Sara Diri - bercucuk tanam - menangkap ikan - mengumpul hasil hutan ii) Perlombongan iii) Kraftangan iv) Percukaian v) Perdagangan - mata wang - timbangan dan sukatan |
Hasil Pembelajaran | Mengetahui tentang kegiatan ekonomi di negeri-negeri Melayu |
Aras | Aras 1 i) Mendefinisikan konsep sara diri ii) Menyatakan jenis peralatan yang digunakan dalam menjalankan kegiatan ekonomi iii) Memberi contoh mata wang yang digunakan iv) Menyatakan sistem timbangan dan sukatan v) Menyatakan sistem cukai yang diperkenalkan Aras 2 i) Menerangkan peranan sungai sebagai nadi perkembangan ekonomi ii) Mengelaskan tentang jenis mata wang yang digunakan di Tanah Melayu iii) Menerangkan kegunaan hasil perlombongan |
Unsur Patriotisme | Kegigihan berusaha meningkatkan kemakmuran negara kita |
Konsep/Istilah | Sara diri, Bebas cukai kuala, cukai labuh batu, sistem serah dan sistem kerah |
Nilai Pembelajaran | Berbangga dengan bumi kita yang bertuah |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | 1. Guru menerangkan tajuk yang akan diberi kepada pelajar 2. Memperkenalkan mata wang yang digunakan zaman dulu dalam buku teks 3. Menerangkan kaedah ukuran yang digunakan pada zaman dulu kepada pelajar 4. Pelajar membuat nota Pencerna Minda yang ada dalam buku teks |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Semasa sesi penerangan diberikan, pelajar memberi tumpuan. Apabila menjawab soalan, pelajar memberi kerjasama. Nota yang lain akan disambung pada kelas seterusnya |
AMB | i) Buku Teks Sejarah ii) Nota Fotostet Bab 9 iii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 20 Oktober 2009 (Selasa) |
Kelas | 2I |
Masa | 12.50 - 2.00ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Pemahaman Teks Catatan |
Fokus Utama | Memberi penjelasan secara spontan tentang sesuatu perkara yang berkaitan dengan isu yang dikemukakan |
Fokus Sampingan | Berbual dan berbicara tentang pekara yang berkaitan dengan kehidupan yang menyentuh diri, keluarga, rakan dan masyarakat dengan menggunakan kata, sebutan dan intonasi serta nada yang sesuai |
Objektif | Mengenal pasti diksi dalam pelbagai laras. |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar diberikan setiap seorang buku latihan 2. Membaca teks berkenaan di hadapan pelajar 3. Menerangkan isi tersurat dan tersirat yang ingin disampaikan dalam surat bekenaan 4. Pelajar membuat latihan yang disediakan dalam buku latihan tersebut |
Sistem Bahasa | Ayat Tunggal |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Geografi Nilai : Kebersihan fizikal dan mental KB :Membuat analogi KBT : Pembelajaran Konstektual |
BBM | Buku Latihan Masteri BM T2 |
Refleksi | Pelajar memahami teks yang disampaikan. Latihan yang diberi turut dibuat. |
Tarikh | 20 Oktober 2009 (Selasa) |
Kelas | 1I |
Masa | 3.25 - 4.35ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 9 Warisan Kesultanan Melayu |
Tajuk Kecil | d) SosioBudaya i) Struktur masyarakat Melayu Tradisional - Susun lapis masyarakat dan fungsinya |
Hasil Pembelajaran | Memahami tentang sosiobudaya masyarakat Melayu tradisional |
Aras | Aras 1 i) menyatakan susun lapis masyarakat Melayu tradisional ii) menceritakan gaya hidup golongan bangsawan dan rakyat jelata Aras 2 i) menjelaskan struktur susun lapis masyarakat melayu |
Unsur Patriotisme | Bersatu dan berharmoni menjamin kesejahteraan bersama |
Konsep/Istilah | Golongan Pemerintah dan golongan diperintah, golongan merdeheka, golongan hamba, golongan bangsawan dan golongan rakyat |
Nilai Pembelajaran | Sentiasa bersatu-padu |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | 1. Melukis struktur golongan pemerintah dan diperintah 2. Pelajar menyenaraikan tugas2 yang dilakukan oleh pemerintah dan diperintah 3. Pelajar membuat nota yang ada dalam buku teks. (Pencerna Minda) |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Semasa sesi penerangan diberikan, sebahagian kecil pelajar tidak memberi tumpuan. Pabila sesi soal-jawab diadakan, masing2 menjawab soalan dengan betul. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya |
ABM | i) Buku Teks Sejarah ii) Nota Fotostet Bab 9 iii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 20 Oktober 2009 (Selasa) |
Kelas | 1C |
Masa | 5.45 - 6.20ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 9 Warisan Kesultanan Melayu |
Tajuk Kecil | c) Kegiatan Ekonomi i) Sara Diri - bercucuk tanam - menangkap ikan - mengumpul hasil hutan ii) Perlombongan iii) Kraftangan iv) Percukaian v) Perdagangan - mata wang - timbangan dan sukatan |
Hasil Pembelajaran | Mengetahui tentang kegiatan ekonomi di negeri-negeri Melayu |
Aras | Aras 1 i) Mendefinisikan konsep sara diri ii) Menyatakan jenis peralatan yang digunakan dalam menjalankan kegiatan ekonomi iii) Memberi contoh mata wang yang digunakan iv) Menyatakan sistem timbangan dan sukatan v) Menyatakan sistem cukai yang diperkenalkan Aras 2 i) Menerangkan peranan sungai sebagai nadi perkembangan ekonomi ii) Mengelaskan tentang jenis mata wang yang digunakan di Tanah Melayu iii) Menerangkan kegunaan hasil perlombongan |
Unsur Patriotisme | Kegigihan berusaha meningkatkan kemakmuran negara kita |
Konsep/Istilah | Sara diri, Bebas cukai kuala, cukai labuh batu, sistem serah dan sistem kerah |
Nilai Pembelajaran | Berbangga dengan bumi kita yang bertuah |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | 1. Guru menerangkan tajuk yang akan diberi kepada pelajar 2. Memperkenalkan mata wang yang digunakan zaman dulu dalam buku teks 3. Menerangkan kaedah ukuran yang digunakan pada zaman dulu kepada pelajar 4. Pelajar membuat nota Pencerna Minda yang ada dalam buku teks |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar memahami penerangan yang diberikan. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya |
ABM | i) Buku Teks Sejarah ii) Nota Fotostet Bab 9 iii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 21 Oktober 2009 (Rabu) |
Kelas | 2I / 2C |
Masa | 12.50-2.00ptg/2.00-3.10ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Karangan Jenis Pengalaman |
Fokus Utama | Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana yang tepat yang dapat memperlihatkan perkaitan antara isi |
Fokus Sampingan | Menggunakan hujag yang bernas dan menyakinkan untuk mempengaruhi pihak lain dalam pelbagai situasi |
Objektif | Menyatakan maksud tersirat daripada bahan yang dibaca |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar diberikan tajuk karangan yang akan dibuat 2. Mencari isi yang sesuai untuk karanagan tersebut 3. Pelajar membuat karangan tersebut |
Sistem Bahasa | Kata Nama |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Geografi Nilai : Hemah Tinggi KB : Menyusun atur KBT : Pembelajaran Konstekstual, Belajar cara belajar |
BBM | 1 Koleksi Kertas Peperiksaan Sebenar PMR BM |
Refleksi | Pelajar memahami format dan isi yang sesuai untuk membuat karangan ini |
Tarikh | 21 Oktober 2009 (Rabu) |
Kelas | 1G |
Masa | 5.10 - 6.20ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 9 Warisan Kesultanan Melayu |
Tajuk Kecil | d) SosioBudaya i) Struktur masyarakat Melayu Tradisional - Susun lapis masyarakat dan fungsinya |
Hasil Pembelajaran | Memahami tentang sosiobudaya masyarakat Melayu tradisional |
Aras | Aras 1 i) menyatakan susun lapis masyarakat Melayu tradisional ii) menceritakan gaya hidup golongan bangsawan dan rakyat jelata Aras 2 i) menjelaskan struktur susun lapis masyarakat melayu |
Unsur Patriotisme | Bersatu dan berharmoni menjamin kesejahteraan bersama |
Konsep/Istilah | Sara diri, Bebas cukai kuala, cukai labuh batu, sistem serah dan sistem kerah |
Nilai Pembelajaran | Berbangga dengan bumi kita yang bertuah |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | 1. Melukis struktur golongan pemerintah dan diperintah 2. Pelajar menyenaraikan tugas2 yang dilakukan oleh pemerintah dan diperintah 3. Pelajar membuat nota yang ada dalam buku teks. (Pencerna Minda) |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar memahami penerangan diberikan. Semasa sesi-soal jawab diadakan berkaitan dengan nota tersebut, masing2 telah menjawab dengan betul. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya |
ABM | i) Buku Teks Sejarah ii) Nota Fotostet Bab 9 iii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 2oOktober2009(Khamis) |
Kelas | 1J / 1C |
Masa | 12.50-2.00ptg/3.25-4.35ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 9 Warisan Kesultanan Melayu |
Tajuk Kecil | d) SosioBudaya i) Struktur masyarakat Melayu Tradisional - Susun lapis masyarakat dan fungsinya |
Hasil Pembelajaran | Memahami tentang sosiobudaya masyarakat Melayu tradisional |
Aras | Aras 1 i) menyatakan susun lapis masyarakat Melayu tradisional ii) menceritakan gaya hidup golongan bangsawan dan rakyat jelata Aras 2 i) menjelaskan struktur susun lapis masyarakat melayu |
Unsur Patriotisme | Bersatu dan berharmoni menjamin kesejahteraan bersama |
Konsep/Istilah | Sara diri, Bebas cukai kuala, cukai labuh batu, sistem serah dan sistem kerah |
Nilai Pembelajaran | Berbangga dengan bumi kita yang bertuah |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | 1. Melukis struktur golongan pemerintah dan diperintah 2. Pelajar menyenaraikan tugas2 yang dilakukan oleh pemerintah dan diperintah 3. Pelajar membuat nota yang ada dalam buku teks. (Pencerna Minda) |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | |
ABM | i) Buku Teks Sejarah ii) Nota Fotostet Bab 9 iii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 23 Oktober 2009 (Jumaat) |
Kelas | 2I / 2C |
Masa | 2.00-3.10ptg/5.10-6.20ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Antologi Seuntai Kata Untuk Dirasa Tajuk : Drama Angin |
Fokus Utama | Mengenalpasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton |
Fokus Sampingan | Mengulas karya sastera dari aspek watak, plot, perwatakan, latar, gaya bahasa dan sudut pandangan |
Objektif | Memberikan penjelasan mengenai maksud drama yang disampaikan |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar dikenalkan dengan drama Angin 2. Guru memberi sinopsis cerita berkenaan. 3. Membuat nota |
Sistem Bahasa | Laras Bahasa Sastera |
Pengisian Kurikulum | Ilmu: Kesusasteraan Melayu Nilai : Kekeluargaan KB : Mengitlak KBT : Pembelajaran Konstekstual |
BBM | Buku Seuntai Kata Untuk Dirasa |
Refleksi |
Tarikh | 23 Oktober 2009 (Jumaat) |
Kelas | 1I |
Masa | 3.10 - 3.45ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 9 Warisan Kesultanan Melayu |
Tajuk Kecil | ii) Gaya hidup golongan bangsawan dan golongan rakyat - Kegiatan masa lapang - Karya Persuratan - Kesenian rakyat - Adat resam - Pendidikan |
Hasil Pembelajaran | Memahami tentang sosiobudaya masyarakat Melayu tradisional |
Aras | Aras 1 i) Menceritakan gaya hidup golongan bangsawan dan rakyat jelata ii) Menyenaraikan contoh karya persuratan iii) Mengumpul maklumat tentang kesenian rakyat dan adat resam Aras 2 i) Membandingkan kegiatan masa lapang golongan bangsawan dengan rakyat jelata |
Unsur Patriotisme | Semangat bermasyarakat |
Konsep/Istilah | Golongan pemerintah, golongan diperintah, golongan merdeheka, golongan hamba, golongan bangsawan dan golongan rakyat |
Nilai Pembelajaran | Memanfaatkan masa lapang |
KBKK | Inferens/Perbincagan |
Aktiviti Pembelajaran | 1. Pelajar membaca teks yang dibaca 2. Guru menerangkan nota berkenaan 3. Membandingkan gaya hidup golongan bangsawan dan rakyat 4. Sesi soal jawab berkenaan dengan tajuk |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | |
ABM | i) Buku Teks Sejarah ii) Nota Fotostet Bab 9 iii) Buku Rujukan Sejarah PMR |