Rancangan Harian Minggu 15
Tarikh | 06 April 2009 (Isnin) |
Kelas | 2C |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Bab 6 Kasih Sayang Cerpen : Antara kasih dengan Pengorbanan |
Fokus Utama | Memberikan penjelasan secara spontan tentang sesuatu perkara yang berkaitan dengan isu yang dikemukakan |
Fokus Sampingan | Bersoal-jawab secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan pelbagai soalan |
Objektif | Membincangkan peristiwa dalam cerpen |
Aktiviti P&P | i) Pelajar membaca cerpen yang diberikan dan memahaminya ii) Guru menanyakan pelajar mengenai peristiwa yang berlaku dalam cerpen tersebut |
Sistem Bahasa | Kata Adjektif |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Kemahiran Hidup Nilai : Kasih Sayang KB : Membuat keputusan KBT : Pembelajaran Konstekstual |
BBM | Buku Teks m/s 52 |
Refleksi | Pelajar memahami cerpen yang diberi. Semasa sesi soal-jawab sedang dijalankan, mereka memberi kerjasama dengan menjawab soalan yang diberi. |
Tarikh | 06 April 2009 (Isnin) |
Masa | 3.25 - 4.00ptg |
Kelas | 1J |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 4 Zaman Kesultanan Melayu Melaka |
Tajuk Kecil | III) Kegigihan Parameswara membangunkan Kesultanan Melayu Melaka a) Sistem Pemerintahan b) Kemudahan Pelabuhan c) Hubungan Diplomatik d) Bantuan Orang Laut |
Hasil Pembelajaran | Mengetahui tentang kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka |
Aras | Aras 1 iv) Menyatakan kegigihan dan wawasan Parameswara Aras 2 i) Menerangkan tindakan Parameswara dalam usaha membina Melaka Aras 3 i) Membuat justifikasi pemilihan Melaka sebagai sebuah kerajaan |
Unsur Patriotisme | Berbangga dengan pemimpin yang berwibawa dan berwawasan |
Konsep/Istilah | Strategik, Pengairan Selat Melaka, Pedagang asing |
Nilai Pembelajaran | Kegigihan untuk mencapai kejayaan |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | Peta Minda dan Latihan - Kegigihan Parameswara membangunkan Melaka |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar memahami nota yang diberi. Latihan yang diberi turut dibuat, a yang nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya |
ABM | Buku Sejarah T1 |
Tarikh | 06 April 2009 (Isnin) |
Masa | 5.45 - 6.20ptg |
Kelas | 1G |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 4 Zaman Kesultanan Melayu Melaka |
Tajuk Kecil | III) Kegigihan Parameswara membangunkan Kesultanan Melayu Melaka a) Sistem Pemerintahan b) Kemudahan Pelabuhan c) Hubungan Diplomatik d) Bantuan Orang Laut e) Ikatan Konsep Daulat |
Hasil Pembelajaran | Mengetahui tentang kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka |
Aras | Aras 1 iv) Menyatakan kegigihan dan wawasan Parameswara Aras 2 i) Menerangkan tindakan Parameswara dalam usaha membina Melaka Aras 3 i) Membuat justifikasi pemilihan Melaka sebagai sebuah kerajaan |
Unsur Patriotisme | Berbangga dengan pemimpin yang berwibawa dan berwawasan |
Konsep/Istilah | Strategik, Pengairan Selat Melaka, Pedagang asing |
Nilai Pembelajaran | Kegigihan untuk mencapai kejayaan |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | Peta Minda dan Latihan - Kegigihan Parameswara membangunkan Melaka Latihan Bab 4 |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Nota untuk bab ini telah selesai diberi. |
ABM | Buku Sejarah T1 |
Tarikh | 07 April 2009 (Selasa) |
Kelas | 2I |
Masa | 12.50 - 2.00ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Bab 6 Kasih Sayang Cerpen : Antara kasih dengan Pengorbanan |
Fokus Utama | Memberikan penjelasan secara spontan tentang sesuatu perkara yang berkaitan dengan isu yang dikemukakan |
Fokus Sampingan | Bersoal-jawab secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan pelbagai soalan |
Objektif | Membincangkan peristiwa dalam cerpen |
Aktiviti P&P | i) Pelajar membaca cerpen yang diberikan dan memahaminya ii) Guru menanyakan pelajar mengenai peristiwa yang berlaku dalam cerpen tersebut |
Sistem Bahasa | Kata Adjektif |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Kemahiran Hidup Nilai : Kasih Sayang KB : Membuat keputusan KBT : Pembelajaran Konstekstual |
BBM | Buku Teks m/s 52 |
Refleksi | Pelajar memahami cerpen yang dibaca. Latihan yang diberi telah selesai dibuat. |
Tarikh | 07 April 2009 (Selasa) |
Kelas | 1I / 1C |
Masa | 3.25-4.35ptg / 5.45-6.20ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Pekara | Bincang kertas soalan sejarah |
Tarikh | 08 April 2009 (Rabu) |
Kelas | 2I / 2C |
Masa | 12.50-2.00ptg / 2.00-3.10ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Penulisan Karangan Cereka/Keperihalan |
Fokus Utama | Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren |
Fokus Sampingan | Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa dan ayat yang tepat serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohensif |
Objektif | Mengembangkan maklumat mengikut susunan |
Aktiviti P&P | i) Pelajar dan guru berbincang tentang cerpen dan ciri-ciri cerpen ii) Membincangkan cerpen tema yang berkaitan dengan kasih sayang iii) Perbincangan diantara guru dan pelajar bagi mencari isi untuk karangan yang diberi |
Sistem Bahasa | Kata Adjektif |
Pnegisian Kurikulum | Ilmu : Kemahiran Hidup Nilai : Kasih sayang KB : Membuat keputusan KBT : Pembelajaran Konstekstual |
BBM | Buku Rujukan Karangan PMR |
Refleksi |
Tarikh | 08 April 2009 (Rabu) |
Kelas | 1G |
Masa | 5.10 - 6.20ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Pekara | Bincang kertas soalan Sejarah |
Tarikh | 09 April 2009 (Khamis) |
Kelas | 1J |
Masa | 2.00-3.10 / 3.25-4.35ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Pekara | Bincang kertas soalan sejarah |
Tarikh | 10 April 2009 (Jumaat) |
Pekara | GOOD FRIDAY |
1 comments:
Nice blog.
Your RPH is up to date.
Keep up the good work.
From
GK Tek. & Vok.
SMK Serian
Post a Comment