Rancangan Harian Minggu 10
Tarikh | 02 Mac 2009 (Isnin) |
Kelas | 2C |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T2 |
Tajuk | Bab 4 Makanan Dan Kesihatan |
Fokus Utama | Menghuraikan idea yang bernas secara kritis dan kreatif |
Fokus Sampingan | Mentafsirkan maklumat yang telah dipilih secara rasional untuk membuat inferens |
Objektif | Mengemukakan fakta daripada teks |
Aktiviti P&P | - Pelajar membaca teks - Pelajar mengesan fakta dan menyalinnya dalam buku nota |
Sistem Bahasa | Kata kerja Tak Transitif |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : PJK Nilai : Kesederhanaan KB: Membuat penilaiani KBT : Pembelajaran Konstektual, Kajian Masa Depan |
BBM | Buku Teks (M/S 34) |
Refleksi | Pelajar memahami petikan yang diberikan dalam buku teks dan mencari fakta yang diminta. |
Tarikh | 02 Mac 2009 (Isnin) |
Kelas | 1J |
Masa | 3.25 - 4.00ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 3 Kerajaan-kerajaan Awal di Asia Tenggara |
Tajuk Kecil | B) Kerajaan Maritim i) Kerajaan Champa ii) Kerajaan Chih Tu iii) Kerajaan Srivijaya |
Hasil Pembelajaran | Memahami kewujudan kerajaan-kerajaan awal di Asia Tenggara |
Aras | Aras 1 i) Mendefinisikan konsep agraria, maritim dan pelabuhan enterpot ii) Mencirikan kerajaan agraria dengan kerajaan maritim iii) Memberikan contoh hasil pengeluaran iv) Memerihalkan sistem permerintahan dan pentadbiran kerajaan awal Aras 2 ii) Membincangkan kepentingan pelabuhan-pelabuhan kepada kerajaan-kerajaan awal |
Unsur Patriotisme | Kemegahan terhadap tamadun awal |
Konsep/Istilah | Kerajaan maritim, perdagangan antara kawasan, perdagangan serantau, Pusat Pergumpulan, Pusat pergedaran barang |
Nilai Pembelajaran | Menghargai sumbangan tamadun awal kita |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | Peta Minda i) Kerajaan Maritim ( Maksud dan kegiatan yg dilakukan) ii) Kerajaan Champa, Chih Tu dan Srivijaya Peta Kerajaan Maritim ( Buku teks Sejarah T1) |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar faham dengan tajuk yang diberi. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya |
ABM | i) Buku Teks Sejarah tingkatan 1 ii) Nota yang dibuat sendiri ( Buku Rujukan dan Buku Teks) iii) Buku rujukan sejarah PMR |
Tarikh | 02 Mac 2009 ( Isnin) |
Kelas | IG |
Masa | 5.45 - 6.20ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 4 Zaman Kesultanan Melayu Melaka |
Tajuk Kecil | A) Pengasasan Kesultanan Melayu Melaka i) Kedatangan Parameswara |
Hasil Pembelajaran | Mengetahui tentang kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka |
Aras | Aras 1 i) Memerihalkan peristiwa pengasasan Kesultanan Melayu Melaka ii) Menceritakan asal-usul nama Melaka iii) Menceritakan perjalanan Parameswara dari Palembang ke Melaka |
Unsur Patriotisme | Kepimpinan berwawasan |
Konsep/Istilah | Pengasasan, Kesultanan dan Asal-usul |
Nilai Pembelajaran | Berbangga dengan pemimpin yang berwibawa dan berwawasan |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | i) Kajian Peta: Melakar tunjuk arah perjalanan Parameswara hingga ke Melaka (buku teka m/s 47) ii) Peta Minda Kedatangan Parameswara |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar dikenalkan dengan bab baru iaitu bab 4. Memahami nota yang diberi dan nota yang lain akan diberi pada kelas yang seterusnya |
ABM | i) Buku Teks Sejarah T1 ii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 03 Mac 2009 (Selasa) |
Kelas | 2I |
Masa | 12.50 - 2.00ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Bab 4 Makanan Dan Kesihatan |
Fokus Utama | Menghuraikan idea yang bernas secara kritis dan kreatif |
Fokus Sampingan | Mentafsirkan maklumat yang telah dipilih secara rasional untuk membuat inferens |
Objektif | Mengemukakan fakta daripada teks |
Aktiviti P&P | - Pelajar membaca teks dengan menggunakan intonasi yang betul - Mencari fakta yang diminta |
Sistem Bahasa | Kata Kerja T ak Transitif |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : PJK Nilai : Kesederhanaan KB : Membuat penilaian KBT : Pembelajaran Konstektual, Kajian Masa Depan |
BBM | Buku Teks (M/S 34) |
Refleksi | Pelajar tidak begitu memahami maksud fakta yang sebenar. Tiada minat untuk mencari sendiri fakta tersebut |
Tarikh | 03 Mac 2009 (Selasa) |
Kelas | 1I / 1C |
Masa | 3.25 - 4.35ptg / 5.45 - 6.20ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 4 Zaman Kesultanan Melayu Melaka |
Tajuk Kecil | A) Pengasasan Kesultanan Melayu Melaka i) Kedatangan Parameswara |
Hasil Pembelajaran | Mengetahui tentang kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka |
Aras | Aras 1 i) Memerihalkan peristiwa pengasasan Kesultanan Melayu Melaka ii) Menceritakan asal-usul nama Melaka iii) Menceritakan penjalanan Parameswara dari Palembang ke Melaka iv) Menyatakan kegigihan dan wawasan Parameswara |
Unsur Patriotisme | Kepimpinan berwawasan |
Konsep/Istilah | Pengasasan, Kesultanan, Asal-usul |
Nilai Pembelajaran | Berbangga dengan pemimpin yang berwibawa dan berwawasan |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | i) Kajian Peta: Melakar tunjuk arah perjalanan Parameswara hingga ke Melaka (buku teka m/s 47) ii) Peta Minda Kedatangan Parameswara |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar dikenalkan dengan bab baru. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya |
ABM | i) Buku Teks Sejarah Tingkatan 1 ii) Buku rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 04 Mac 2009 ( Rabu) |
Kelas | 2I / 2C |
Masa | 12.50 - 2.00ptg / 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T2 |
Tajuk | Penulisan - Karangan Berdasarkan Gambar Rajah |
Fokus Utama | Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohensif |
Fokus Sampingan | Mengolah maklumat secara koheren untuk tujuan tertentu |
Objektif | Menulis karangan gambaran dengan ayat yang gramatis |
Aktiviti P&P | 1.Pelajar meneliti karangan yang diberi 2. Perbincangan diadakan bersama-sama antara guru dan pelajar mengenai karangan yang diberi 3. Pelajar menulis karangan yang diberi |
Sistem Bahasa | Sebutan dan Intonasi |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : PJK Nilai : Berdikari KB : Menjana Idea, Mengitlak, Menyusun atur KBT : Pembelajaran Konstekstual, Belajar Cara belajar |
BBM | Buku Rujukan PMR ceria Penulisan |
Refleksi | Pelajar memahami kehendak karangan yang diberi. |
Tarikh | 04 Mac 2009 ( Rabu) |
Kelas | 1G |
Masa | 5.10 - 6.20ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 4 Zaman Kesultanan Melayu Melaka |
Tajuk Kecil | A) Pengasasan Kesultanan Melayu Melaka i) Kedatangan Parameswara ii) Asal-usul nama Melaka |
Hasil Pembelajaran | Mengetahui tentang kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka |
Aras | Aras 1 i) Memerihalkan peristiwa pengasasan Kesultanan Melayu Melaka ii) Menceritakan asal-usul nama Melaka iii) Menceritakan penjalanan Parameswara dari Palembang ke Melaka iv) Menyatakan kegigihan dan wawasan Parameswara |
Unsur Patriotisme | Kepimpinan berwawasan |
Konsep/Istilah | Pengasasan, Kesultanan, Asal-usul, Terlindiung daripada tiupan angin monsun, strategik |
Nilai Pembelajaran | Kegigihan untuk mencapai cita-cita |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | i) Kajian Peta: Melakar tunjuk arah perjalanan Parameswara hingga ke Melaka (buku teka m/s 47) ii) Peta Minda Kedatangan Parameswara iii) Peta Minda- Asal usul nama Melaka : - Sejarah Melayu - Istilah Arab |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar memahami nota yang diberi. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya |
ABM | i) Buku Teks Bab 4 ii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 05 Mac 2009 (Khamis) |
Kelas | 1J |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 3 Kerajaan-kerajaan Awal di Asia Tenggara |
Tajuk Kecil | B) Kerajaan Maritim i) Kerajaan Champa ii) Kerajaan Chih Tu iii) Kerajaan Srivijaya iv) Kerajaan Majapahit v) Kerajaan Kedah Tua |
Hasil Pembelajaran | Memahami kewujudan kerajaan-kerajaan awal di Asia Tenggara |
Aras | Aras 1 i) Mendefinisikan konsep agraria, maritim dan pelabuhan entrepot ii) Mencirikan kerajaan agraria dan maritim iii) Memberikan contoh-contoh hasil pengeluaran iv) Memerihalkan sistem pemerintahan dan pentadbiran kerajaan awal Aras 2 ii) Membincangkan kepentingan pelabuhan-pelabuhan kepada kerajaan-kerajaan awal Aras 3 ii) Memberi rasional kewujudan kerajaan awal di tepi-tepi sungai dan persisiran pantai iii) Menjana idea tentang kewujudan sistem pentadbiran yang sistematik |
Unsur Patriotisme | Kemegahan terhadap tamadun awal |
Konsep/Istilah | Kerajaan maritim, perdagangan antara kawasan,Pelabuhan Entrepot, perdagangan serantau, Pusat Pergumpulan, Pusat pergedaran barang |
Nilai Pembelajaran | Menghargai sumbangan tamadun awal kita |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | Peta Minda i) Kerajaan Maritim ( Maksud dan kegiatan yg dilakukan) ii) Kerajaan Champa, Chih Tu Srivijaya,Kedah Tua dan Majapahit Peta Kerajaan Maritim ( Buku teks Sejarah T1) iii) Latihan bab 3 dalam buku teks Sejarah Tingkatan 1 |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Nota untuk bab 3 telah selesai diberi kepada pelajar. |
ABM | i) Buku Teks Sejarah Tingkatan 1 ii) Buku rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 05 Mac 2009 (Khamis) |
Kelas | 1C |
Masa | 3.25 - 4.35ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 4 Zaman Kesultanann Melayu Melaka |
Tajuk Kecil | A) Pengasasan Kesultanan Melayu Melaka i) Kedatangan Parameswara ii) Asal-usul Melaka |
Hasil Pembelajaran | Mengetahui tentang kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka |
Aras | Aras 1 i) Memerihalkan peristiwa pengasasan Kesultanan Melayu Melaka ii) Menceritakan asal-usul nama Melaka iii) Menceritakan perjalanan Parameswara dari Palembang ke Melaka iv) Menyatakan kegigihan dan wawasan Parameswara |
Unsur Patriotisme | Kepimpinan berwawasan |
Konsep/Istilah | Pengasasan, Kesultanan, Asal-usul, Terlindung daripada tiupan angin monsun, Strategik, Pengairan Selat Melaka dan Pedagang asing |
Nilai Pembelajaran | Kegigihan untuk mencapai cita-cita |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | i) Kajian Peta: Melakar tunjuk arah perjalanan Parameswara hingga ke Melaka (buku teka m/s 47) ii) Peta Minda Kedatangan Parameswara iii) Peta Minda- Asal usul nama Melaka : - Sejarah Melayu - Istilah Arab |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar memahami nota yang diberi. Latihan yang diberi berjaya dibuat. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya |
ABM | i) Buku Teks Sejarah Tingkatan 1 ii) Buku rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 06 Mac 2009 (Jumaat) |
Kelas | 2I |
Masa | 2.00-3.10ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Sajak - Mata Ayah |
Fokus Utama | Menghuraikan maksud, gaya bahasa dan unsur bunyi dalam sajak |
Fokus Sampingan | Memahami dan meneliti maksud tersirat dan tersirat daripada sesuatu bahan |
Objektif | Mengena pasti aspek gaya bahasa dalam sajak |
Aktiviti P&P | Pelajar meneliti sajak yang diberi dan berbincang bersama-sama maksud yang tersirat dalam sajak tersebut |
Sistem Bahasa | Kosa Kata laras Sastera |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : PJK Nilai : Kesederhanaan KB : Membuat penilaian KBT : Pembelajaran Konstekstual, Kajian Masa Depan |
BBM | Antologi Seuntai Kata Untuk Dirasa Sajak Mata Ayah (m/s19) |
Refleksi | Pelajar memahami maksud sajak ini dan segala nota telah selesai diberi |
Tarikh | 06 Mac 2009 (Jumaat) |
Kelas | 1I |
Masa | 3.10 - 3.45ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 4 Zaman Kesultanan Melayu Melaka |
Tajuk Kecil | A) Pengasasan Kesultanan Melayu Melaka i) Kedatangan Parameswara ii) Asal-usul nama Melaka |
Hasil Pembelajaran | Mengetahui tentang kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka |
Aras | Aras 1 i) Memerihalkan peristiwa pengasasan Kesultanan Melayu Melaka ii) Menceritakan asal-usul nama Melaka iii) Menceritakan perjalanan Parameswara dari Palembang ke Melaka iv) Menyatakan kegigihan dan wawasan Parameswara |
Unsur Patriotisme | Kepimpinan berwawasan |
Konsep/Istilah | Pengasasan, Kesultanan, Asal-usul, Terlindiung daripada tiupan angin monsun, strategik |
Nilai Pembelajaran | Kegigihan untuk mencapai cita-cita |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | i) Kajian Peta: Melakar tunjuk arah perjalanan Parameswara hingga ke Melaka (buku teka m/s 47) ii) Peta Minda Kedatangan Parameswara iii) Peta Minda- Asal usul nama Melaka : - Sejarah Melayu - Istilah Arab |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar memahami pengenalan bab ini. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya |
Tarikh | 06 Mac 2009 (Jumaat) |
Kelas | 2C |
Masa | 5.10 - 6.20ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Prosa Tradisional - Pak Kaduk iv) Latar- Tempat, Masa dan Masyarakat v) Gaya Bahasa vi) Nilai dan Pengajaran |
Fokus Utama | Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar,plot, gaya bahasa dan sudut pandangan |
Fokus Sampingan | Mengenal pasti perkara yang menarik dalam sesebuah karya |
Objektif | Menghuraikan watak dan perwatakan |
Aktiviti P&P | Pelajar membaca prosa ini dan memahami maksud yang tersirat. Bincang bersama guru mengenai tema, watak dan perwatakan, nilai dan pengajaran, latar dan sebagainya |
Sistem Bahasa | Sebutan dan Intonasi |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Kesusasteraan Melayu Nilai : Patriotisme KB : Mengklasifikasi KBT : Belajar Cara Belajar |
BBM | Antologi Seuntai Kata Untuk Dirasa (m/s 28) |
Refleksi | Nota untuk prosa tradisional ini telah selesai diberi. Latihan juga telah diberi. |