Rancangan Harian Minggu 7
Tarikh | 09 Feb 2009 (Isnin) |
Kelas | 2C |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T2 |
Tajuk | Bab 3 Sahabat Remaja |
Fokus Utama | Berbual dan berbicara tentang pekara yang berkaitan dengan kehidupan masyarakat yang menyentuh diri, keluarga, rakan dan masyarakat dengan menggunakan kata, sebutan dan intonasi serta nada yang sesuai |
Fokus Sampingan | Mencetuskan idea yang bernas semasa memberikan pendapat dalam perbincangan |
Objektif | Menjawab soalan pemahaman dengan ayat yang gramatis |
Aktiviti P&P | - Pelajar membaca teks dengan sebutan, nada dan intonasi yang betul - Pelajar membuat soalan yang ada dalam buku teks dan memberikan jawapan dalam ayat yang penuh |
Sistem Bahasa | Kata Kerja |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Pendidikan Moral Nilai : Kasih Sayang KB: Menjana idea, Berdikari KBT : Pembelajaran Konstektual, Kercerdasan Pelbagai |
BBM | Buku Teks (M/S 28) |
Refleksi | Pelajar memahami petikan yang diberikan dalam buku teks dan mereka menjawab soalan pemahaman yang diberi dengan baik. |
Tarikh | 09 Feb 2009 (Isnin) |
Kelas | 1J |
Masa | 3.25 - 4.00ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 1 Sejarah Dan Kita |
Tajuk Kecil | A) Kemahiran Sejarah iv) Kaedah Pengkajian Sejarah |
Hasil Pembelajaran | Memahami Kepentingan Sejarah |
Aras | Aras 1 i) Menyatakan kaedah pengkajian sejarah Aras 2 iii) Mengelaskan kaedah pengkajian sejarah Aras 3 iv)Mengaplikasikan kemahiran sejarah dalam pengkajian sejarah |
Unsur Patriotisme | Berbangga dengan sejarah negara |
Konsep/Istilah | Tafsiran, Iktibar |
Nilai Pembelajaran | Melahirkan rasa bangga dan cinta akan tanah air |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | Peta Minda - Kaedah Pengkajian Sejarah a) Kaedah Lisan b) Kaedah Bertulis c) Kaedah Arkeologi Membuat latihan - Latihan Bab 1 yang ada dalam buku teks sejarah tingkatan 1 |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Nota untuk bab ini telah selesai diberi. Pelajar memahami nota yang diberi dan begitu juga dengan latihan dalam buku teks sejarah |
ABM | i) Buku Teks Sejarah tingkatan 1 ii) Nota yang dibuat sendiri ( Buku Rujukan dan Buku Teks) iii) Buku rujukan sejarah PMR |
Tarikh | 09 Feb 2009 ( Isnin) |
Kelas | IG |
Masa | 5.45 - 6.20ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 3 Kerajaan-kerajaan awal di Asia Tenggara |
Tajuk Kecil | A) Kerajaan Agraria i) Kerajaan Angkor ii) Kerajaan Funan |
Hasil Pembelajaran | Memahami kewujudan kerajaan-kerajaan awal di Asia Tengggara |
Aras | Aras 1 i) Mendefinisikan konsep agraria, maritim dan pelabuhan enterpot ii) Mencirikan kerajaan agraria dengan kerajaan maritim iii) Memberikan contoh hasil pengeluaran iv) Memerihalkan sistem permerintahan dan pentadbiran kerajaan awal Aras 2 ii) Membincangkan kepentingan pelabuhan-pelabuhan kepada kerajaan-kerajaan awal |
Unsur Patriotisme | Kemegahan terhadap tamadun awal |
Konsep/Istilah | Kerajaan Agraria, perdagangan antara kawasan, perdagangan serantau |
Nilai Pembelajaran | Menghargai sumbangan tamadun awal kita |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | Peta Minda i) Kerajaan Agraria ( Maksud dan kegiatan yg dilakukan) ii) Kerajaan Funan dan Angkor Peta Kerajaan Agraria ( Buku teks Sejarah T1) |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar memahami nota yang diberi. Melukis peta kerajaan Agraria yang terdapat dalam buku teks. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya. |
ABM | i) Buku Teks Sejarah T1 ii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 10 Feb 2009 (Selasa) |
Kelas | 2I |
Masa | 12.50 - 2.00ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Bab 3 Sahabat Remaja |
Fokus Utama | Berbual dan berbicara tentang perkara yang berkaitan dengan kehidupan masyarakat yang menyentuh diri, keluarga, rakan dan masyarakat dengan menggunakan kata, sebutan dan intonasi serta nada yang betul |
Fokus Sampingan | Mencetuskan idea yang bernas semasa memberikan pendapat dalam perbincangan |
Objektif | Menjawab solan pemahaman dengan ayat gramatis |
Aktiviti P&P | -Pelajar membaca teks dengan sebutan, nada dan intonasi yang betul. - Menulis soalan pemahaman yang ada dalam buku teks dan memberikan jawapan dalam ayat yang penuh. |
Sistem Bahasa | Kata Kerja |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Pendidikan Moral Nilai : Kasih Sayang KB : Menjana idea, Berdikari KBT : Pembelajaran Konstektual, Kercerdasan Pelbagai |
BBM | Buku Teks (M/S 28) |
Refleksi | Pelajar memahami petikan yang diberi dan menjawab soalan dalam buku teks dengan menggunakan ayat yang betul |
Tarikh | 10 Feb 2009 (Selasa) |
Kelas | 1I / 1C |
Masa | 3.25 - 4.35ptg / 5.45 - 6.20ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 2 Zaman Prasejarah |
Tajuk Kecil | Zaman Prasejarah a) Paleolitik b) Mesolitik c) Neolitik d) Logam |
Hasil Pembelajaran | Mengetahui tahap perkembangan sejarah |
Aras | Aras 1 i) Menyatakan tahap perkembangan zaman prasejarah ii) Menyebut nama peralatan pada zaman prasejarah iii) Menyatakan lokasi penempatan zaman prasejarah Aras 2 i) Membandingkan tahap-tahap zaman prasejarah dari segi penempatan, aktiviti dan peralatan ii) Memberi sebab pemilihan gua sebagai tempat tinggal |
Unsur Patriotisme | Semangat gigih dan berdikari |
Konsep/Istilah | Prasejarah, Paleolitik, Mesolitik, Neolitik, Ahli arkeologi, Petempatan awal, Peralatan, Kajian Geologi dan Beliung |
Nilai Pembelajaran | Bekerja keras dan yakin diri |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | Jadual ( Buku teks m/s 21, 24 dan 26) - Zaman Prasejarah Di Malaysia i) Paleolitik ii) Neolitik iii) Logam Kajian Gambar/Ilustrasi : Melakar peralatan dan senjata zaman pra sejarah. Latihan dalam buku teks mengenai bab 2(m/s 29 dan 30) |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Nota mengenai bab ini telah selesai diberi. Pelajar memahami dengan nota ini. Latihan yangdiberi juga telah siap dibuat |
ABM | i) Buku Teks Sejarah Tingkatan 1 ii) Buku rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 11 Feb 2009 ( Rabu) |
Kelas | 2I / 2C |
Masa | 12.50 - 2.00ptg / 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T2 |
Tajuk | Penulisan - Surat Kiriman Rasmi |
Fokus Utama | Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang koheren |
Fokus Sampingan | Menggunakan perkataan, ungkapan, ayat dan laras bahasa yang sesuai untuk menyatakan sebab tidak kehadiran ke sekolah |
Objektif | Menulis surat rasmi dengan format yang betul dan ayat yang gramatis |
Aktiviti P&P | - Perbincangan diadakan antara guru dan pelajar mengenai surat kiriman rasmi - Memberi tajuk karangan surat rasmi |
Sistem Bahasa | Kata Kerja |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Pendidikan Moral Nilai : Kasih Sayang KB : Menjana Idea KBT : Pembelajaran Konstektual |
BBM | Buku Rujukan PMR- Karangan |
Refleksi | Perbincangan diantara guru dengan pelajar mengenai karangan jenis surat rasmi ini telah membantu mereka untuk membuat karangan ini. Memahami semasa sesi penerangan diberikan. Latihan yang diberi telah siap dibuat |
Tarikh | 11 Feb 2009 ( Rabu) |
Kelas | 1G |
Masa | 5.10 - 6.20ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 3 Kerajaan-kerajaan awal di Asia Tenggara |
Tajuk Kecil | B) Kerajaan Maritim i) Kerajaan Champa ii) Kerajaan Chih-Tu |
Hasil Pembelajaran | Memahami kewujudan kerajaan-kerajaan awal di Asia Tenggara |
Aras | Aras 1 i) Mendefinisikan konsep agraria, maritim dan pelabuhan entrepot ii) Mencirikan kerajaan agraria dan maritim iii) Memberikan contoh-contoh hasil pengeluaran iv) Memerihalkan sistem pemerintahan dan pentadbiran kerajaan awal Aras 2 ii) Membincangkan kepentingan pelabuhan-pelabuhan kepada kerajaan-kerajaan awal Aras 3 ii) Memberi rasional kewujudan kerajaan awal di tepi-tepi sungai dan persisiran pantai iii) Menjana idea tentang kewujudan sistem pentadbiran yang sistematik |
Unsur Patriotisme | Kemegahan terhadap tamadun awal |
Konsep/Istilah | Kerajaan Maritim, Pelabuhan entrepot, Perdagangan antara kawasan, serantau dan pusat pengumpulan |
Nilai Pembelajaran | Menghargai sumbangan tamadun awal kita |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | Peta Minda - Kerajaan Champa dan Chih Tu Nota mengenai 2 kerajaan tersebut |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar memahami nota yang diberi. Nota lain akan diberi pada kelas seterusnya |
ABM | i) Buku Teks Bab 3 ii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 12 Feb 2009 (Khamis) |
Kelas | 1J / 1C |
Masa | 2.00 - 3.10ptg / 3.25 - 4.35ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 2 Zaman Prasejarah |
Tajuk Kecil | Zaman Prasejarah a) Paleolitik b) Mesolitik c) Neolitik d) Logam |
Hasil Pembelajaran | Mengetahui tahap perkembangan sejarah |
Aras | Aras 1 i) Menyatakan tahap perkembangan zaman prasejarah ii) Menyebut nama peralatan pada zaman prasejarah iii) Menyatakan lokasi penempatan zaman prasejarah Aras 2 i) Membandingkan tahap-tahap zaman prasejarah dari segi penempatan, aktiviti dan peralatan ii) Memberi sebab pemilihan gua sebagai tempat tinggal |
Unsur Patriotisme | Semangat gigih dan berdikari |
Konsep/Istilah | Prasejarah, Paleolitik, Mesolitik, Neolitik, Ahli arkeologi, Petempatan awal, Peralatan, Kajian Geologi dan Beliung |
Nilai Pembelajaran | Bekerja keras dan yakin diri |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | Jadual ( Buku teks m/s 21, 24 dan 26) - Zaman Prasejarah Di Malaysia i) Paleolitik ii) Neolitik iii) Logam Kajian Gambar/Ilustrasi : Melakar peralatan dan senjata zaman pra sejarah. Latihan dalam buku teks mengenai bab 2(m/s 29 dan 30) |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar memahami nota yang diberi. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya |
ABM | i) Buku Teks Sejarah Tingkatan 1 ii) Buku rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 13 Feb 2009 ( Jumaat) |
Kelas | 21 |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T2 |
Tajuk | Prosa Tradisional - Pak Kaduk i) Tema ii) Persoalan iii) Watak dan Perwatakan |
Fokus Utama | Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa dan sudut pandangan |
Fokus Sampingan | Mengenal pasti perkara yang menarik dalam sesebuah karya |
Objektif | Menghuraikan watak dan perwatakan dan latar masyarakat |
Aktiviti P&P | - Menghuraikan tema, persoalan dan watak dan perwatakan dengan menggunakan peta minda. |
Sistem Bahasa | Sebutan dan Intonasi |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Kesusasteraan Melayu Nilai : Patriotisme KB : Mengklasifikasi KBT : Belajar cara belajar |
BBM | Antologi Seuntai Kata Untuk Dirasa |
Refleksi | Pelajar memahami maksud prosa tradisional yang disampaikan. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya |
Tarikh | 13 Feb 2009 (Jumaat) |
Kelas | 1I |
Masa | 3.10 - 3.45ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 3 Kerajan-kerajaan Awal Di Asia Tenggara |
Tajuk Kecil | B) Kerajaan Maritim i) Kerajaan Champa ii) Kerajaan Chih Tu iii) Kerajaan Srivijaya iv) Kerajaan Majapahit v) Kerajaan Majapahit |
Hasil Pembelajaran | Memahami kewujudan kerajaan-kerajaan awal di Asia Tenggara |
Aras | Aras 1 i) Mendefinisikan konsep agraria, maritim dan pelabuhan entrepot ii) Mencirikan kerajaan agraria dan maritim iii) Memberikan contoh-contoh hasil pengeluaran iv) Memerihalkan sistem pemerintahan dan pentadbiran kerajaan awal Aras 2 ii) Membincangkan kepentingan pelabuhan-pelabuhan kepada kerajaan-kerajaan awal Aras 3 ii) Memberi rasional kewujudan kerajaan awal di tepi-tepi sungai dan persisiran pantai iii) Menjana idea tentang kewujudan sistem pentadbiran yang sistematik |
Unsur Patriotisme | Kemegahan terhadap tamadun awal |
Konsep/Istilah | Kerajaan Maritim, Pelabuhan entrepot, Perdagangan antara kawasan, serantau dan pusat pengumpulan |
Nilai Pembelajaran | Menghargai sumbangan tamadun awal kita |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | Peta Minda - Kerajaan Maritim i) Maksud Kerajaan ii) Kerajaan bawah kerajaan Maritim |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar dikenalkan dengan kerajaan maritim dan kerajaan dibawahnya. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya |
Tarikh | 13 Feb 2009 (Jumaat) |
Kelas | 2C |
Masa | 5.10 - 6.20ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T2 |
Tajuk | Pantun Joget Pahang |
Fokus Utama | Menghuraikan maksud, gaya bahasa dan unsur bunyi dalam puisi |
Fokus Sampingan | Menyatakan bentuk dan nada puisi |
Objektif | a) Menggunakan kata, intonasi dan nada yang betul/sesuai semasa melafazkan puisi tersebut b) Menjelaskan maksud yang tersurat dan tersirat dalam puisi tersebut |
Aktiviti P&P | a) Pelajar disuruh membaca puisi tersebut dan mencari maksud mengikut pandangan masing-masing b) Guru memberi contoh mengikut maksud puisi tersebut c) Latihan mengenai pantun Joget Perpisahan |
Sistem Bahasa | Sebutan dan Intonasi |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Kesusasteraan Melayu Nilai : Semangat Patriotisme KB : Mengitlak KBT : Belajar cara belajar |
BBM | Antologi Seuntai Kata Untuk Dirasa |
Refleksi | Pelajar memahami maksud pantun yang diberi. Latihan juga telah berjaya diselesaikan |
Tarikh | 14 Feb 2009 (Sabtu) |
Kelas | 2I |
Masa | 12.10 - 1.20ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Prosa Tradisional - Pak Kaduk iv) Latar v) Gaya Bahasa vii) Nilai Kemanusiaan dan Pengajaran |
Fokus Utama | Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa dan sudut pandangan |
Fokus Sampingan | Mengenal pasti perkara yang menarik dalam sesebuah karya |
Objektif | Menghuraikan watak dan perwatakan dan latar masyarakat |
Aktiviti P&P | Peta Minda - menghuraikan latar, gaya bahasa, nilai kemanusiaan dan pengajaran Latihan - Berasaskan cerita Pak Kaduk |
Sistem Bahasa | Sebutan dan Intonasi |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Kesusasteraan Melayu Nilai : Patriotisme KB : Mengklasifikasi KBT : Belajar cara belajar |
BBM | Antologi Seuntai Kata Untuk Dirasa |
Refleksi | Pelajar memahami nota bagi prosa tradisional ini iaitu Pak Kaduk. Latihan yang diberi telah berjaya dibuat. Nota untuk seluruh Prosa ini telah selesai diberi |
Tarikh | 14 Feb 2009 (Sabtu) |
Kelas | 1I |
Masa | 1.20 - 1.55ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 3 Kerajan-kerajaan Awal Di Asia Tenggara |
Tajuk Kecil | B) Kerajaan Maritim i) Kerajaan Champa ii) Kerajaan Chih Tu iii) Kerajaan Srivijaya iv) Kerajaan Majapahit v) Kerajaan Majapahit |
Hasil Pembelajaran | Memahami kewujudan kerajaan-kerajaan awal di Asia Tenggara |
Aras | Aras 1 i) Mendefinisikan konsep agraria, maritim dan pelabuhan entrepot ii) Mencirikan kerajaan agraria dan maritim iii) Memberikan contoh-contoh hasil pengeluaran iv) Memerihalkan sistem pemerintahan dan pentadbiran kerajaan awal Aras 2 ii) Membincangkan kepentingan pelabuhan-pelabuhan kepada kerajaan-kerajaan awal Aras 3 ii) Memberi rasional kewujudan kerajaan awal di tepi-tepi sungai dan persisiran pantai iii) Menjana idea tentang kewujudan sistem pentadbiran yang sistematik |
Unsur Patriotisme | Kemegahan terhadap tamadun awal |
Konsep/Istilah | Kerajaan Maritim, Pelabuhan entrepot, Perdagangan antara kawasan, serantau dan pusat pengumpulan |
Nilai Pembelajaran | Menghargai sumbangan tamadun awal kita |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | Peta Minda - Kerajaan Maritim |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar memahami maksud kerajaan maritim. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya |
Tarikh | 14 Feb 2009 (Sabtu) |
Kelas | 2C |
Masa | 3.20 - 4.30ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T2 |
Tajuk | Pantun Teka-Teki |
Fokus Utama | Menghuraikan maksud, gaya bahasa dan unsur bunyi dalam puisi |
Fokus Sampingan | Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran |
Objektif | a) Menggunakan kata, intonasi dan nada yang betul/sesuai semasa melafazkan puisi tersebut b) Menjelaskan maksud yang tersurat dan tersirat dalam puisi tersebut |
Aktiviti P&P | a) Pelajar diminta membaca puisi tersebut dan mencari maksud mengikut pandangan masing-masing b) Guru memberi contoh mengikut maksud puisi tersebut c) Latihan mengenai pantun Teka-teki |
Sistem Bahasa | Sebutan dan Intonasi |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Kesusasteraan Melayu Nilai : Patriotisme KB : Mengitlak KBT : Pembelajaran Konstruktivisme |
BBM | Antologi Seuntai Kata Untuk Dirasa |
Refleksi | Pelajar memahami maksud pantun yang diberi. Latihan yang diberi juga telah selesai dibuat. Nota untuk pantun ini telah selesai diberi. |
0 comments:
Post a Comment