Minggu 16
Tarikh | 19 April 2010 (Isnin) |
Kelas | 1C / 1J |
Masa | 2.00 - 3.10ptg / 3.25-4.35ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Tatabahasa Kata Adjektif |
Fokus Utama | Memproses maklumat untuk keperluan tertentu |
Fokus Sampingan | Menyaring maklumat mengikut klasifikasi |
Objektif | Melengkapkan ayat menggunakan kata adjektif |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar diperkenalkan dengan kata adjektif 2. Guru memberi latihan kepada pelajar berkenaan dengan kata adjektif |
Sistem Bahasa | Kata Adjektif |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Sains dan teknologi Nilai : Rajin KBT : Kemahiran Berfikir KMD : Pembelajaran Masteri |
BBM | Buku Teks BM T1 |
Refleksi | Pelajar memahami dengan penggunaan kata adjektif |
Tarikh | 20 April 2010 (Selasa) |
Kelas | 1C |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Karangan - Fakta- |
Fokus Utama | Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan |
Fokus Sampingan | Mencetuskan idea yang bernas semasa memberikan pendapat dalam perbincangan |
Objektif | Pelajar dapat membuat karangan jenis fakta ini |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar diberikan tajuk karangan yang akan dibuat 2. Perbincangan dibuar antara guru dan pelajar mengenai isi yang sesuai |
Sistem Bahasa | Kata Adjektif |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Pendidikan Moral Nilai : Keyakinan KBT : Kemahiran Berfikir KMD : Pembelajaran Masteri |
BBM | Buku Focus ACE PMR Penulisan |
Refleksi | Pelajar dapat membuat karangan yang diberikan |
Tarikh | 20 April 2010 (Selasa) |
Kelas | 1K / 1I |
Masa | 3.25 - 4.35ptg / 5.10 - 6.20ptg |
Subjek | PSK T1 |
Tema | Hidup Bermasyarakat |
Tajuk | Bangga Terhadap Sekolah * Sejarah * Identiti |
Pengetahuan | Menerangkan sejarah dan hala tuju sekolah |
Kemahiran | Melaksanakan tanggungjawab sebagai murid |
Nilai | Menunjukkan sikap setia sekolah |
Pendekatan | Pembelajaran Koperatif |
ABM | I) Buku Teks PSK T1 II) Majalah Sekolah Smk Serian |
KBKK | Menganalisi data |
Nilai Murni | Tanggungjawab |
Refleksi | Pelajar memahami dengan penerangan yang diberikan. |
Tarikh | 21 April 2010 (Rabu) |
Kelas | 1L |
Masa | 1.25 - 2.00ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Komsas - Lebah dan Madu- * Maksud rangkap * Tema |
Fokus Utama | Menghuraikan maksud, gaya bahasa dan unsur bunyi dalam puisi |
Fokus Sampingan | Menyatakan bentuk dan nada puisi |
Objektif | Membaca petikan prosa dan intonasi puisi dengan betul |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar diperkenalkan dengan puisi baru 2. Membaca puisi tersebut dengan intonasi yang betul 3. Guru menerangkan maksud setiap rangkap |
Sistem Bahasa | Bentuk Kata Kerja |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Perdagangan Nilai : Tolong-menolong |
BBM | i ) Buku Teks Komsas Kasut Kelopak Jantung TI ii) Ulasan Komsas Kasut Kelopak Jantung |
Refleksi | Pelajar memahami dengan maksud sajak yang ingin disampaikan. Nota yang lain akan diberi pada kelas akan datang |
Tarikh | 21 April 2010 (Rabu) |
Kelas | 1J |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Karangan -Fakta- |
Fokus Utama | Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan |
Fokus Sampingan | Mencetuskan idea yang bernas semasa memberikan pendapat dalam perbincangan |
Objektif | Pelajar dapat membuat karangan jenis fakta ini |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar diberikan tajuk karangan yang akan dibuat 2. Perbincangan dibuat antara guru dan pelajar mengenai isi yang sesuai |
Sistem Bahasa | Kata Adjektif |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Pendidikan Moral Nilai : Keyakinan KBT : Kemahiran Berfikir KMD : Pembelajaran Masteri |
BBM | Buku Focus ACE PMR Penulisan |
Refleksi | Pelajar kurang memahami dengan kehendak karangan yang diberikan biarpun telah diterang beberapa kali. |
Tarikh | 21 April 2010 (Rabu) |
Kelas | 1D |
Masa | 4.00 - 5.10 |
Subjek | PSK T1 |
Tema | Hidup Masyarakat |
Tajuk | Bangga Terhadap Sekolah * Sejarah * Identiti |
Pengetahuan | Menerangkan sejarah dan hala tuju sekolah |
Kemahiran | Melaksanakan tanggungjawab sebagai murid |
Nilai | Menunjukkan sikap setia sekolah |
Pendekatan | Pembelajaran Koperatif |
ABM | I) Buku Teks PSK T1 II) Majalah Sekolah Smk Serian |
KBKK | Menganalisi data |
Nilai Murni | Tanggunjawab |
Refleksi | Pelajar memahami dengan penerangan yang diberikan |
Tarikh | 22 April 2010 (Khamis) |
Kelas | 1M/1G |
Masa | 12.50 - 2.00ptg / 4.00-5.10ptg |
Subjek | PSK T1 |
Tema | Hidup Masyarakat |
Tajuk | Bangga Terhadap Sekolah * Sejarah * Identiti |
Pengetahuan | Menerangkan sejarah dan hala tuju sekolah |
Nilai | Menunjukkan sikap setia sekolah |
Pendekatan | Pembelajaran Koperatif |
ABM | I) Buku Teks PSK T1 II) Majalah Sekolah Smk Serian |
KBKK | Menganalisi data |
Nilai Murni | Tanggungjawab |
Refleksi | Pelajar memahami dengan penerangan yang diberikan. |
Tarikh | 22 April 2010 (Khamis) |
Kelas | 1J |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Komsas Drama : Surat Untuk Ina - Watak dan Perwatakan - Latar - Gaya Bahasa - Nilai & Pengajaran |
Fokus Utama | Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera |
Fokus Sampingan | Menyatakan latar, gaya bahasa, nilai & pengajaran |
Objektif | Menyatakan jenis-jenis drama |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar diterangkan dengan latar, gaya bahasa dan nilai |
Sistem Bahasa | Kata Adjektif |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Pendidikan Moral Nilai : Keyakinan |
BBM | i) Buku teks Kasut Kelopak Jantung T1 ii) Ulasan Komsas Antologi T1 |
Refleksi | Pelajar memahami dengan penerangan yang diberikan. |
Tarikh | 23 April 2010 (Jumaat) |
Kelas | 2C |
Masa | 2.35 - 3.45ptg |
Subjek | PSK T2 |
Tema | Pemupukan Semangat Kekitaan |
Tajuk | * Perpaduan * Permuafakatan |
Pengetahuan | Menerangkan unsur-unsur pemupukan semangat kekitaan |
Kemahiran | Mengamalkan semangat kekitaan dalam masyarakat |
Nilai | Menunjukkan kepekaan terhadap isu dan masalah yang berkaitan dengan kesejahteraan masyarakat |
Pendekatan | Pendekatan Koperatif |
ABM | I) Buku Teks PSK T2 II) Buku Praktis n Skor A PSK T2 |
KBKK | Menganalisi data |
Nilai Murni | Saling membantu dan kerjasama |
Refleksi | Pelajar memahami dengan penerangan yang diberikan. |
Tarikh | 23 April 2010 (Jumaat) |
Kelas | 1C |
Masa | 4.00 - 5.10ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Komsas Prosa Tradisional : Taju'l Muluk |
Fokus Utama | Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera |
Fokus Sampingan | Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera |
Objektif | Mengenal pasti ciri-ciri prosa tradisional |
Aktiviti P&P | 1. Menerangkan prosa tradisional kepada pelajar 2. Menceritakan sinopsis prosa tersebut |
Sistem Bahasa | Kata Kerja |
Pengisian Kurikulum | KBT : Kemahiran Berfikir KMD : Pembelajaran Kontekstual |
BBM | i) Buku Teks Komsas T1 ii) Ulasan Komsas Antologi T1 |
Refleksi | Pelajar memahami dengan jalan cerita yang disampaikan. Kerja yang diberi turut dibuat |
Minggu 17
Tarikh | 26 April 2010 (Isnin) |
Kelas | 1C / 1J |
Masa | 2.00 - 3.10ptg / 3.45 - 4.35ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Unit 6 Remaja Berwawasan a) Menyatakan Pendirian c) Menyaring maklumat |
Fokus Utama | Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan |
Fokus Sampingan | Memberikan penjelasan secara spontan tentang sesuatu perkara yang berkaitan dengan isu yang dikemukakan |
Objektif | Pelajar dapat menyatakan cita-citanya dan sebab memilih cita-cita tersebut |
Aktiviti P&P | 1) Perbincangan antara guru dan pelajar berkenaan dengan nota yang latihan yang diberikan 2) Membuat nota daripada bahan yang dibaca |
Sistem Bahasa | Kata Adjektif |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Kerjaya Nilai : Rajin KBT : Kemahiran Berfikir |
BBM | Buku Teks BM T1 |
Refleksi | Pelajar memahami dengan penerangan yang diberikan |
Tarikh | 27 April 2010 (Selasa) |
Kelas | 1C |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Karangan Berita |
Fokus Utama | Mendapatkan maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton |
Fokus Sampingan | Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut |
Objektif | Menghasilkan berita dengan isu-isu yang tersusun dalam ayat yang betul |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar diberikan tajuk karangan berita yang perlu dibuat 2. Perbincangan antara guru dan pelajar berkaitan isi-isi yang sesuai dimasukkan dalam karangan tersebut |
Sistem Bahasa | Kata Adjektif |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Geografi Nilai : Kemasyarakatan KBT : Kemahiran Berfikir |
BBM | Buku Fokus Ungu PMR BM |
Refleksi | Pelajar memahami dengan karangan ini. |
Tarikh | 27 April 2010 (Selasa) |
Kelas | 1K / 1I |
Masa | 3.25 - 4.35ptg / 5.10 - 6.20ptg |
Subjek | PSK T1 |
Tema | Hidup Bermasyarakat |
Tajuk | Peraturan Sekolah Saya Patuhi |
Pengetahuan | Menerangkan kepentingan peraturan sekolah |
Kemahiran | Mematuhi peraturan sekolah |
Nilai | Mendisiplinkan diri dengan mematuhi peraturan sekolah |
Pendekatan | Pendekatan Koperatif |
ABM | i) Buku Teks PSK T1 ii) Praktis n Skor A PSK T1 |
KBKK | Menganalisi data |
Nilai Murni | Tanggungjawab |
Refleksi | Pelajar memahami dengan penerangan yang diberikan. |
Tarikh | 28 April 2010 (Rabu) |
Kelas | 1L |
Masa | 12.50 - 1.25ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Tajuk | Komsas - Lebah Dan Madu- * Persoalan * Gaya Bahasa * Bentuk * Nilai & Pengajaran |
Fokus Utama | Menghuraikan maksud, gaya bahasa dan unsur bunyi dalam puisi |
Fokus Sampingan | Menyatakan bentuk dan nada puisi |
Objektif | Membaca petikan prosa dan intonasi puisi dengan betul |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar diperkenalkan dengan puisi baru 2. Membaca puisi tersebut dengan intonasi yang betul 3. Guru menerangkan maksud setiap rangkap |
Sistem Bahasa | Kata Adjektif |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Perdagangan Nilai : Tolong-menolong |
BBM | i ) Buku Teks Komsas Kasut Kelopak Jantung TI ii) Ulasan Komsas Kasut Kelopak Jantung |
Refleksi | Nota untuk sajak ini telah selesai diberikan kepada pelajar |
Tarikh | 28 April 2010 (Rabu) |
Kelas | 1J |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Karangan Berita |
Fokus Utama | Mendapatkan maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton |
Fokus Sampingan | Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut |
Objektif | Menghasilkan berita dengan isu-isu yang tersusun dalam ayat yang betul |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar diberikan tajuk karangan berita yang perlu dibuat 2. Perbincangan antara guru dan pelajar berkaitan isi-isi yang sesuai dimasukkan dalam karangan tersebut |
Sistem Bahasa | Kata Adjektif |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Geografi Nilai : Kemasyarakatan KBT : Kemahiran Berfikir |
BBM | Buku Fokus Ungu PMR BM |
Refleksi | Pelajar memahami cara yang betul untuk membuat karangan jenis ini. |
Tarikh | 28 April 2010 (Rabu) |
Kelas | 1D |
Masa | 4.00 - 5.10ptg |
Subjek | PSK T1 |
Tema | Hidup Bermasyarakat |
Tajuk | Peraturan Sekolah Saya Patuhi |
Pengetahuan | Menerangkan kepentingan peraturan sekolah |
Kemahiran | Mematuhi peraturan sekolah |
Nilai | Mendisiplinkan diri dengan mematuhi peraturan sekolah |
Pendekatan | Pendekatan Koperatif |
ABM | i) Buku Teks PSK T1 ii) Praktis n Skor A PSK T1 |
KBKK | Menganalisi data |
Nilai Murni | Tanggungjawab |
Refleksi | Memahami dengan penerangan yang diberikan |
Tarikh | 29 April 2010 (Khamis) |
Kelas | 1M / 1G |
Masa | 12.50 - 2.00ptg / 4.00 - 5.10ptg |
Subjek | PSK T1 |
Tema | Hidup Bermasyarakat |
Tajuk | Peraturan Sekolah Saya Patuhi |
Pengetahuan | Menerangkan kepentinggan patuhi peraturan sekolah |
Kemahiran | Mematuhi peraturan sekolah |
Nilai | Mendisiplinkan diri dengan mematuhi peraturan sekolah |
Pendekatan | Pendekatan Koperatif |
ABM | i) Buku Teks PSK T1 ii) Praktis n Skor A PSK T1 |
KBKK | Menganalisi data |
Nilai Murni | Tanggungjawab |
Refleksi | Pelajar memahami dengan penerangan yang diberikan |
Tarikh | 29 April 2010 (Khamis) |
Kelas | 1J |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Komsas Cerpen : Tukang Lama * Tema * Persoalan * Watak dan Perwatakan |
Fokus Utama | Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera |
Fokus Sampingan | Menyatakan tema, persoalan, nilai dan pengajaran |
Objektif | Menyusun atur maklumat tentang cerpen |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar dikenalkan dengan cerpen. 2. Perbincangan diadakan antara guru dan pelajar tentang tema, persoalan, gaya bahasa dan nilai cerpen tersebut |
Sistem Bahasa | Sinkof dan pengulangan |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Pendidikan Moral Nilai : Rajin |
BBM | i) Buku Teks Komsas Kasut Kelopak Jantung ii) Ulasan Komsas Kasut Kelopak Jantung |
Refleksi | Pelajar memahami dengan penerangan yang diberikan. Nota yang lain akan diberikan pada kelas akan datang. |
Tarikh | 30 April 2010 (Jumaat) |
Pekara | AJK Pengelola dan Guru Pengiring untuk aktiviti Perkhemahan Peringkat Bahagian BSMM |