Minggu 29
Tarikh | 19 Julai 2010 (Isnin) |
Kelas | 1I |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | PSK T1 |
Tema | Tema 5 Malaysia Negara Berdaulat |
Tajuk | Kerajaan Demokrasi |
Pengetahuan | Menerangkan prinsip kerajaan demokrasi |
Kemahiran | Mengekalkan amalan demokrasi di Malaysia |
Nilai | Menghargai amalan demokrasi di Malaysia |
Pendekatan | Pendekatan Koperatif |
ABM | i) Buku Teks PSK T1 |
KBKK | Menganalisi data |
Nilai Murni | Cinta akan negara |
Refleksi | Pelajar diterangkan dengan tema yang baru. Memahami dengan penerangan yang diberikan. |
Tarikh | 19 Julai 2010 (Isnin) |
Kelas | 1J |
Masa | 5.10 - 6.20ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Unit 9 Indahnya Bumi Kenyalang E) Membaca Teks - Sarawak destinasi Pelancongan- |
Fokus Utama | Memproses maklumat untuk keperluan tertentu |
Fokus Sampingan | Menilai secara keseluruhan sesuatu maklumat dengan memberikan alasan yang kukuh |
Objektif | Menjawab dengan betul soalan pemahaman |
Aktiviti P&P | Pelajar membaca petikan dan menjawab soalan yang diberikan |
Sistem Bahasa | i) Ayat Topik ii) Ayat Huraian |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Geografi Nilai : Berhemah Tinggi |
BBM | Teks dalam Buku Teks BM T1 |
Refleksi | Pelajar dalam kelas ini tidak begitu berminat untuk belajar. Hanya sebahagian kecil saja yang menunjukkan minta untuk belajar |
Tarikh | 20 Julai 2010 (Selasa) |
Kelas | 1G |
Masa | 1.25 - 2.35ptg |
Subjek | PSK T1 |
Tema | Tema 5 Malaysia Negara Berdaulat |
Tajuk | Kerajaan Demokrasi |
Pengetahuan | Menerangkan prinsip kerajaan demokrasi |
Kemahiran | Mengekalkan amalan demokrasi di Malaysia |
Nilai | Menghargai amalan demokrasi di Malaysia |
Pendekatan | Pendekatan Koperatif |
ABM | i) Buku Teks PSK T1 |
KBKK | Menganalisi data |
Nilai Murni | Cinta akan negara |
Refleksi | Pelajar dikenalkan dengan tema yang baru. Mereka memahami dengan penerangan yang diberikan |
Tarikh | 20 Julai 2010 (Selasa) |
Kelas | 1C |
Masa | 3.25 - 4.35ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Tatabahasa -Bidalan- |
Fokus Utama | Menyampaikan maklumat untuk tujuan tertentu |
Fokus Sampingan | Menggunakan kata, isitlah, frasa, rangkai kata, peribahasa dan ayat yang tepat untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohensif |
Objektif | Pelajar diberikan latihan tentang penggunaan bidalan yang betul |
Aktiviti P&P | i) Membina beberapa ayat dengan menggunakan kata-kata tersebut |
Sistem Bahasa | Bidalan |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Sastera |
BBM | Buku Teks BM T1 |
Refleksi | Pelajar memahami dengan penerangan yang diberikan |
Tarikh | 20 Julai 2010 (Selasa) |
Kelas | 2C |
Masa | 4.35 - 5.45ptg |
Subjek | PSK T2 |
Tema | Tema 5 Malaysia Negara Berdaulat |
Tajuk | Sistem Demokrasi Berparlimen Di Malaysia |
Pengetahuan | Menerangkan sistem demokrasi di Malaysia |
Kemahiran | Menghayati pentingnya amalan demokrasi dikekalkan |
Nilai | Menghargai dan menghormati amalan demokrasi di Malaysia |
Pendekatan | Pendekatan Koperatif |
ABM | i) Buku Teks PSK T2 ii) Buku Praktis n Skor A PSK T2 |
KBKK | Menganalisi data |
Nilai Murni | Cinta akan Negara |
Refleksi | Pelajar dikenalkan dengan tema baru. Memahami dengan penerangan yang diberikan. |
Tarikh | 21 Julai 2010 (Rabu) |
Kelas | 1J |
Masa | 12.50 - 2.00ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Karangan - Jenis Gambaran- |
Fokus Utama | Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohensif |
Fokus Sampingan | Menyusun maklumat mengikut keutamaan |
Objektif | Pelajar dapat menulis karanagan jenis ini |
Aktiviti P&P | Pelajar diberikan gambaran tajuk karangan yang diminta |
Sistem Bahasa | Ayat Tunggal |
Pengisian Kurikulum | KBT : Kecerdasan Pelbagai |
BBM | i) Buku Rujukan Karangan PMR |
Refleksi | Hanya sebahagian pelajar yang memahami dengan pengajaran yang diberikan |
Tarikh | 21 Julai 2010 (Rabu) |
Kelas | 1M & 1D |
Masa | 2.00 - 3.10ptg & 5.10 - 6.20ptg |
Subjek | PSK T1 |
Tema | Tema 5 Malaysia Negara Berdaulat |
Tajuk | Kerajaan Demokrasi |
Pengetahuan | Menerangkan prinsip kerajaan demokrasi |
Kemahiran | Mengekalkan amalan demokrasi di Malaysia |
Nilai | Menghargai amalan demokrasi di Malaysia |
Pendekatan | Pendekatan Koperatif |
ABM | i) Buku Teks PSK T1 |
KBKK | Menganalisi data |
Nilai Murni | Cinta akan Negara |
Refleksi | Pelajar dikenalkan dengan tema yang baru. Nota yang lain akan diberikan pada kelas seterusnya. |
Tarikh | 22 Julai 2010 (Khamis) |
Kelas | 1J |
Masa | 12.50 - 2.00ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Komsas - Cerpen : Yuran- |
Fokus Utama | Memahami dan memberikan respon secara peribadi tentang karya sastera |
Fokus Sampingan | Menyatakan jenis, tema, persoalan, pemikiran dan nilai dan pengajaran |
Objektif | Menyatakan tema, persoalan, gaya bahasa dan nilai cerpen |
Aktiviti P&P | Menerangkan jalan cerita, tema dan persoalan yang ada |
Sistem Bahasa | Sebutan BM |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Pendidikan Moral Nilai : Berhemah tinggi |
BBM | i) Buku teks Kasut Kelopak Jantung T1 ii) Ulasan Komsas Antologi T1 |
Refleksi | Pelajar memahami dengan jalan cerita cerpen ini. |
Tarikh | 22 Julai 2010 (Khamis) |
Kelas | 1C |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Karangan -Jenis Gambaran- |
Fokus Utama | Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohensif |
Fokus Sampingan | Menyusun maklumat mengikut keutamaan |
Objektif | Pelajar dapat menulis karanagan jenis ini |
Aktiviti P&P | Pelajar diberikan gambaran tajuk karangan yang diminta |
Sistem Bahasa | Ayat Tumggal |
Pengisian Kurikulum | KBT : Kecerdasan Pelbagai |
BBM | i) Buku Karangan Rujukan PMR |
Refleksi | Memahami dengan penerangan yang diberikan. |
Tarikh | 22 Julai 2010 (Khamis) |
Kelas | 1K |
Masa | 4.35 - 5.45ptg |
Subjek | PSK T1 |
Tema | Tema 5 Malaysia Negara Berdaulat |
Tajuk | Kerajaan Demokrasi |
Pengetahuan | Menerangkan prinsip kerajaan demokrasi |
Kemahiran | Mengekalkan amalan demokrasi di Malaysia |
Nilai | Menghargai amalan demokrasi di Malaysia |
Pendekatan | Pendekatan Koperatif |
ABM | i) Buku Teks PSK T1 |
KBKK | Menganalisi data |
Nilai Murni | Cinta akan Negara |
Refleksi | Pelajar dikenalkan dengan tema yang baru. Nota yang lain akan diberi pada kelas akan datang. |
Tarikh | 23 Julai 2010 (Jumaat) |
Kelas | 1C |
Masa | 4.00 - 5.10ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Komsas Drama : Arah Ke Mana |
Fokus Utama | Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera |
Fokus Sampingan | Menyatakan latar, gaya bahasa, nilai & pengajaran |
Objektif | Menyatakan jenis-jenis drama |
Aktiviti P&P | Pelajar diterangkan dengan jalan cerita tersebut |
Sistem Bahasa | Kata Penguat |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Pendidikan Moral Nilai : Berdikari |
BBM | i) Buku teks Kasut Kelopak Jantung T1 ii) Ulasan Komsas Antologi T1 |
Refleksi | Pelajar memahami dengan jalan cerita tersebut. |
Minggu 30
Tarikh | 26 Julai 2010 (Isnin) |
Kelas | 1I |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | PSK T1 |
Tema | Tema 5 Malaysia Negara Berdaulat |
Tajuk | Lagu Demokrasi |
Pengetahuan | Menerangkan faedah amalan demokrasi |
Kemahiran | Mencipta dan menyanyikan lagu yang bertemakan demokrasi |
Nilai | Menunjukkan rasa bangga sebagai rakyat Malaysia |
Pendekatan | Pendekatan Koperatif |
ABM | i) Buku Teks PSK T1 ii) Buku Rujukan PSK |
KBKK | Menganalisis data |
Nilai Murni | Cinta akan Negara |
Refleksi | Pelajar memahami dengan penerangan yang diberikan. Latihan yang diberi turut dibuat |
Tarikh | 26 Julai 2010 (Isnin) |
Kelas | 1J |
Masa | 5.10 - 6.20ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Tatabahasa - Bidalan- |
Fokus Utama | Menyampaikan maklumat untuk tujuan tertentu |
Fokus Sampingan | Menggunakan kata, isitlah, frasa, rangkai kata, peribahasa dan ayat yang tepat untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohensif |
Objektif | Pelajar diberikan latihan tentang penggunaan bidalan yang betul |
Aktiviti P&P | i) Membina beberapa ayat dengan menggunakan kata-kata tersebut |
Sistem Bahasa | Bidalan |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Sastera |
BBM | i) Buku Komsas BM T1 ii) Buku Ulasan Komsas T1 |
Refleksi | Pelajar dapat menggunakan bidalan dengan ayat yang betul |
Tarikh | 27 Julai 2010 (Selasa) |
Kelas | 1G |
Masa | 1.25 - 2.35ptg |
Subjek | PSK T1 |
Tema | Tema 5 Malaysia Negara Berdaulat |
Tajuk | Lagu Demokrasi |
Pengetahuan | Menerangkan faedah amalan demokrasi |
Kemahiran | Mencipta dan menyanyikan lagu yang bertemakan demokrasi |
Nilai | Menunjukkan rasa bangga sebagai rakyat Malaysia |
Pendekatan | Pendekatan Koperatif |
ABM | i) Buku Teks PSK T1 ii) Buku Rujukan PSK |
KBKK | Menganalisis data |
Nilai Murni | Cinta akan Negara |
Refleksi | Memahami dengan penerangan yang diberikan |
Tarikh | 27 Julai 2010 (Selasa) |
Kelas | 1C |
Masa | 3.25 - 4.35ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Unit 11 Sukan Memanah |
Fokus Utama | Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar,dibaca dan ditonton |
Fokus Sampingan | Mengenalpasti dan menyatakan isi-isi penting tentang bahan yang dibaca |
Objektif | Membaca petikan dan menyenaraikan isi-isi penting dalam petikan |
Aktiviti P&P | i) Pelajar membaca petikan dan menyenaraikan isi-isi penting |
Sistem Bahasa | Kata Sendi Nama |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Pendidikan Jasmani Nilai : Keyakinan KBT : Kecerdasan Pelbagai |
BBM | Buku Teks BM T1 |
Refleksi | Pelajar dapat menjawab soalan pemahaman yang diberikan. |
Tarikh | 27 Julai 2010 (Selasa) |
Kelas | 2C |
Masa | 4.35 - 5.45ptg |
Subjek | PSK T1 |
Tema | Tema 5 Malaysia Negara Berdaulat |
Tajuk | Pilihan Raya dan Pembentukan Kerajaan |
Pengetahuan | Menjelaskan pentingnya pilihan raya dalam proses demokrasi berparlimen di Malaysia |
Kemahiran | Mengekalkan amalan demokrasi di Malaysia |
Nilai | Menghormati proses demokrasi di Malaysia |
Pendekatan | Pendekatan Koperatif |
ABM | i) Buku Teks PSK T2 ii) Buku Rujukan PSK T2 |
KBKK | Menganalisi data |
Nilai Murni | Cinta akan Negara |
Refleksi | Pelajar memahami dengan penerangan yang diberikan. |
Tarikh | 28 Julai 2010 (Rabu) |
Kelas | 1J |
Masa | 12.50 - 2.00ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Karangan -Perbahasan- |
Fokus Utama | Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan |
Fokus Sampingan | Memberikan penjelasan secara spontan tentang sesuatu pekara yang berkaitan dengan isu yang dikemukakan |
Objektif | Menghasilkan karangan perbahasan yang terbaik dengan menggunakan hujah-hujah yang sesuai |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar diberikan contoh karangan yang cemerlang 2. Perbincangan diadakan mengenai contoh karangan yang diberikan |
Sistem Bahasa | Kata Penegas |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : ICT Nilai : Rajin |
BBM | i) Buku Rujukan Karangan PMR |
Refleksi | Pelajar memahami dengan penerangan yang diberikan. |
Tarikh | 28 Julai 2010 (Rabu) |
Kelas | 1M & 1D |
Masa | 2.00 - 3.10ptg / 5.10-6.20ptg |
Subjek | PSK T1 |
Tema | Tema 5 Malaysia Negara Berdaulat |
Tajuk | Lagu Demokrasi |
Pengetahuan | Menerangkan faedah amalan demokrasi |
Kemahiran | Mencipta dan menyanyikan lagu yang bertemakan demokrasi |
Nilai | Menunjukkan rasa bangga sebagai rakyat Malaysia |
Pendekatan | Pendekatan Koperatif |
ABM | i) Buku Teks PSK T1 ii) Buku Rujukan PSK |
KBKK | Menganalisi data |
Nilai Murni | Cinta akan Negara |
Refleksi | Pelajar memahami dengan penerangan yang diberikan. |
Tarikh | 29 Julai 2010 (Khamis) |
Kelas | 1J |
Masa | 12.50 - 2.00ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Komsas Puisi Tradisional : Syair Wasiat Ayahanda Siti Zawiyah |
Fokus Utama | Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera |
Fokus Sampingan | Menyatakan bentuk dan nada puisi |
Objektif | Pelajar memahami dengan cerita dan maksud puisi tersebut |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar diperkenalkan dengan maksud puisi yang disampaikan |
Sistem Bahasa | Kata Nama |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Pendidikan Moral Nilai : Berdikari |
BBM | i) Buku Teks Komsas T1 ii) Buku Ulasan Komsas T1 |
Refleksi | Pelajar memahami dengan penerangan yang diberikan. |
Tarikh | 29 Julai 2010 (Khamis) |
Kelas | 1C |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Karangan -Perbahasan- |
Fokus Utama | Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan |
Fokus Sampingan | Memberikan penjelasan secara spontan tentang sesuatu pekara yang berkaitan dengan isu yang dikemukakan |
Objektif | Menghasilkan karangan perbahasan yang terbaik dengan menggunakan hujah-hujah yang sesuai |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar diberikan contoh karangan yang cemerlang 2. Perbincangan diadakan mengenai contoh karangan yang diberikan |
Sistem Bahasa | Kata Penegas |
Pengisian Kurikulum | lmu : ICT Nilai : Rajin |
BBM | i) Buku Rujukan Karangan PMR |
Refleksi | Pelajar memahami dengan penerangan yang diberikan. |
Tarikh | 29 Julai 2010 (Khamis) |
Kelas | 1K |
Masa | 4.35 - 5.45ptg |
Subjek | PSK T1 |
Tema | Tema 5 Malaysia Negara Berdaulat |
Tajuk | Lagu Demokrasi |
Pengetahuan | Menerangkan faedah amalan demokrasi |
Kemahiran | Mencipta dan menyanyikan lagu yang bertemakan demokrasi |
Nilai | Menunjukkan rasa bangga sebagai rakyat Malaysia |
Pendekatan | Pendekatan Koperatif |
ABM | i) Buku Teks PSK T1 ii) Buku Rujukan PSK |
KBKK | Menganalisi data |
Nilai Murni | Cinta akan Negara |
Refleksi | Pelajar memahami dengan penerangan yang diberikan. |
Tarikh | 30 Julai 2010 (Jumaat) |
Kelas | 1C |
Masa | 4.00 - 5.10ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Komsas - Cerpen : Yuran- |
Fokus Utama | Memahami dan memberikan respon secara peribadi tentang karya sastera |
Fokus Sampingan | Menyatakan jenis, tema, persoalan, pemikiran dan nilai dan pengajaran |
Objektif | Menyatakan tema, persoalan, gaya bahasa dan nilai cerpen |
Aktiviti P&P | Menerangkan jalan cerita, tema dan persoalan yang ada |
Sistem Bahasa | Sebutan Am |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Pendidikan Moral Nilai : Berhemah tinggi |
BBM | i) Buku Teks Komsas T1 ii) Buku Ulasan Komsas T1 |
Refleksi | Pelajar memahami dengan penerangan yang diberikan. |