Minggu 5
Tarikh | 01 Februari 2010 (Isnin) |
Kelas | 1J / 1C |
Masa | 2.00-3.10ptg/3.25-4.35ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Tatabahasa Kata Ganti Nama Diri |
Fokus Utama | Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton |
Fokus Sampingan | Memahami dan menyatakan maksud perkataan sukar berdasarkan konteks |
Objektif | Menggunakan kata ganti nama diri dalam sesuatu ayat dengan betul |
Aktiviti P&P | 1. Perkenalkan kata ganti nama diri kepada pelajar 2. Memberi nota dalam bentulk carta minda 3. Menjawab latihan bg memahami kata ganti nama diri |
Sistem Bahasa | Kata Ganti Nama Diri |
Pengisian Kurikulum | KBT : Kemahiran berfikir Verbal Linguistik Interpersonal |
BBM | Buku Teks |
Refleksi | Pelajar memahami penerangan yang diberikan. Latihan yang diberi telah dijawab dengan betul berdasarkan kata ganti nama diri yang betul |
Tarikh | 02 Februari 2010 (Selasa) |
Kelas | 1C |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Karangan -Pengalaman- |
Fokus Utama | Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana yang tepat dapat memperlihatkan perkaitan antara isi |
Fokus Sampingan | Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan |
Objektif | Mencari isi yang betul dalam membuat karangan berbentuk pengalaman |
Aktiviti P&P | 1. Guru memberi tajuk kepada pelajar 2. Guru membimbing pelajar dalam membuat karangan ini |
Sistem Bahasa | Kata Ganti Nama Diri |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Kemasyarakatan KBT : Kemahiran berfikir Verbal Linguistik Interpersonal |
BBM | Buku Karangan PMR |
Refleksi | Pelajar memahami dengan bentuk karangan ini. |
Tarikh | 02 Februari 2010 (Selasa) |
Kelas | 1K |
Masa | 3.25 - 4.35ptg |
Subjek | PSK T1 |
Tema | Pencapaian Kendiri |
Tajuk | Penyelesaian Konflik |
Pengetahuan | Menerangkan kepentingan memilih rakan dengan bijak |
Kemahiran | Membuat keputusan yang bijak dalam memilih rakan sebaya |
Nilai | Menjaga maruah diri |
Pendekatan | Pembelajaran Koperatif |
ABM | i) Buku Teks PSK T1 ii) Buku Praktis n Skor A PSK T1 |
KBKK | Menganalisi Data |
Nilai Murni | Harga Diri |
Refleksi | Pelajar memahami dengan tajuk baru ini. Semasa penerangan diberikan, pelajar memberi maklum balas yang positif |
Tarikh | 02 Februari 2010 (Selasa) |
Kelas | 1I |
Masa | 5.10 - 6.20ptg |
Subjek | PSK T1 |
Tema | Pencapaian Kendiri |
Tajuk | a) Identiti Diri - Keistimewaan Saya |
Pengetahuan | Mengenal pasti kelebihan dan batasan diri |
Kemahiran | Menggunakan kelebihan diri dalam kehidupan |
Nilai | Bersyukur dengan anugerah Tuhan |
Pendekatan | Pembelajaran Koperatif |
ABM | Buku Teks PSK T1 dan Praktis n Skor A PSK T1 |
KBKK | Menganalisis Data |
Nilai Murni | Bersyukur |
Refleksi | Tajuk untuk unit 1 pertama ini telah selasai diberi.Pelajar memahami dengan nota dan penerangan yang diberikan. |
Tarikh | 03 Februari 2010 (Rabu) |
Kelas | 1J |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Karangan -Pengalaman- |
Fokus Utama | Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana yang tepat dapat memperlihatkan perkaitan antara isi |
Fokus Sampingan | Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan |
Objektif | Mencari isi yang betul dalam membuat karangan berbentuk pengalaman |
Aktiviti P&P | 1. Guru memberi tajuk kepada pelajar 2. Guru membimbing pelajar dalam membuat karangan ini |
Sistem Bahasa | Kata Ganti Nama Diri |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Kemasyarakatan KBT : Kemahiran berfikir Verbal Linguistik Interpersonal |
BBM | Buku Karangan BM PMR |
Refleksi | Pelajar dalam kelas ini perlukan bimbingan daripada guru untuk menulis karangan ini. |
Tarikh | 03 Februari 2010 (Rabu) |
Kelas | 1D |
Masa | 4.00 - 5.10ptg |
Subjek | PSK T1 |
Tema | Pencapaian Kendiri |
Tajuk | Penyelesaian Konflik |
Pengetahuan | Menerangkan kepentingan memilih rakan dengan bijak |
Kemahiran | Membuat keputusan yang bijak dalam memilih rakan sebaya |
Nilai | Menjaga maruah diri |
Pendekatan | Pembelajaran Koperatif |
ABM | i) Buku Teks PSK T1 ii) Buku Praktis n Skor A PSK T1 |
KBKK | Menganalisis Data |
Nilai Murni | Harga Diri |
Refleksi | Pelajar dikenalkan dengan unit baru dalam tajuk ini. Memahami penerangan yang diberikan. Latihan yang diberi telah siap dan dihantar. |
Tarikh | 04 Februari 2010 (Khamis) |
Kelas | 1M |
Masa | 12.50 - 2.00ptg |
Subjek | PSK T1 |
Tema | Pencapaian Kendiri |
Tajuk | Penyelesaian Konflik |
Pengetahuan | Menerangkan kepentingan memilih rakan dengan bijak |
Kemahiran | Membuat keputusan yang bijak dalam memilih rakan sebaya |
Nilai | Menjaga maruah diri |
Pendekatan | Pembelajaran Koperatif |
ABM | i) Buku Teks PSK T1 ii) Buku Praktis n Skor A PSK T1 |
KBKK | Menganalisis Data |
Nilai Murni | Harga Diri |
Refleksi | Pelajar memahami dengan nota dan penerangan diberikan. Nota yang lain akan diberi pada kelas yang akan datang. |
Tarikh | 04 Februari 2010 (Khamis) |
Kelas | 1J |
Masa | 2.00 - 3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Komsas Pantun Empat Kerat (Agama) |
Fokus Utama | Memahami dan memberikan respon secara peribadi tentang karya sastera |
Fokus Sampingan | Menyatakan bentuk dan nada puisi |
Objektif | Membaca petikan prosa dan puisi dengan sebutan dan intonasi dengan betul |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar membaca puisi dalam keadaan senyap dan memahaminya 2. Guru membimbing pelajar cara untuk membaca pantun ini dengan intonasi yang betul 3. Perbincangan bersama mengenai maksud rangkap yang ingin disampaikan |
Sistem Bahasa | Kata Ganti Nama Diri |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Kemasyarakatn Nilai : Kesederhanaan KBT : Kemahiran berfikir |
BBM | Buku Komsas Kasut Kelopak Jantung T1 |
Refleksi | Pelajar dalam kelas ini tidak memahami maksud pantun ini. Terpaksa diterangkan banyak kali. |
Tarikh | 04 Februari 2010 (Khamis) |
Kelas | 1G |
Masa | 4.00 - 5.10ptg |
Subjek | PSK T1 |
Tema | Pencapaian Kendiri |
Tajuk | Penyelesaian Konflik -Sikap Asertif Saya- |
Pengetahuan | Mengenalpasti individu yang bersikap asertif |
Kemahiran | Bertindak secara asertif untuk menangani pengaruh rakan sebaya |
Nilai | Mempunyai keyakinan untuk mengelakkan diri daripada pengaruh negatif |
Pendekatan | Pembelajaran Koperatif |
ABM | Buku Teks PSK T1 & Buku Praktis n Skor A T1 |
KBKK | Menganalisis Data |
Nilai Murni | Harga Diri |
Refleksi | Pelajar memahami dengan tajuk yang diberikan. |
Tarikh | 05 Februari 2010 (Jumaat) |
Kelas | 2C |
Masa | 2.35 - 3.45 ptg |
Subjek | PSK T2 |
Tema | Hubungan kekeluargaan |
Tajuk | a) Perpaduan Dalam Keluarga - Sambutan Hari Khas Keluarga - Berkongsi Suka Duka |
Pengetahuan | Menerapkan kebaikan menjalin hubungan erat antara anggota keluarga |
Kemahiran | Menjalin hubungan erat antara anggota keluarga |
Nilai | Menghormati dan menghargai anggota keluarga |
Pendekatan | Pembelajaran Koperatif |
ABM | Buku Teks PSK T2 & Praktis n Skor A PSK T2 |
KBKK | Menganalisi Data |
Nilai Murni | Kasih sayang terhadap keluarga |
Refleksi | Pelajar memahami dengan nota yang diterangkan. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya |
Tarikh | 05 Februari 2010 (Jumaat) |
Kelas | 1C |
Masa | 4.00 - 5.10ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Komsas Pantun Empat Kerat (Agama) |
Fokus Utama | Memahami dan memberikan respon secara peribadi tentang karya sastera |
Fokus Sampingan | Menyatakan bentuk dan nada puisi |
Objektif | Membaca petikan prosa dan puisi dengan sebutan dan intonasi dengan betul |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar membaca puisi dalam keadaan senyap dan memahaminya 2. Guru membimbing pelajar cara untuk membaca pantun ini dengan intonasi yang betul 3. Perbincangan bersama mengenai maksud rangkap yang ingin disampaikan |
Sistem Bahasa | Kata Ganti Nama Diri |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Kemasyarakatn Nilai : Kesederhanaan KBT : Kemahiran berfikir |
BBM | Buku Komsas Kasut Kelopak Jantung T1 |
Refleksi | Pelajar memahami dengan penerangan |
Tarikh | 06 Februari 2010(Sabtu) |
Kelas | 2C |
Masa | 12.35 - 1.45ptg |
Subjek | PSK T2 |
Tema | Hubungan kekeluargaan |
Tajuk | Perpaduan dalam keluarga - Sokongan anggota keluarga - Aktiviti keluarga |
Pengetahuan | Mengenal pasti konflik dalam keluarga |
Kemahiran | Menyediakan skrip lakonan bagi mengatasi konflik |
Nilai | Menghargai dan menghormati anggota keluarga |
Pendekatan | Pembelajaran Koperatif |
ABM | Buku Teks PSK T2 & Praktis n Skor A PSK T2 |
KBKK | Menganalisi Data |
Nilai Murni | Kasih sayang terhadap keluarga |
Refleksi | Pelajar memahami dengan nota dan penerangan yang diberikan. Latihan yang diberi telah dibuat. Nota untuk tema ini telah selesai diberikan |
Tarikh | 06 Februari 2010 (Sabtu) |
Kelas | 1C |
Masa | 3.10 - 4.20ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Sajak Kian Kita Lupa |
Fokus Utama | Memahami dan memberikan respon secara peribadi tentang karya sastera |
Fokus Sampingan | Menyatakan bentuk dan nada puisi |
Objektif | Membaca petikan prosa dan puisi dengan sebutan dan intonasi dengan betul |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar membaca puisi dalam keadaan senyap dan memahaminya 2. Guru membimbing pelajar cara untuk membaca pantun ini dengan intonasi yang betul 3. Perbincangan bersama mengenai maksud rangkap yang ingin disampaikan |
Sistem Bahasa | Kata Ganti Nama Diri |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Kemasyarakatn Nilai : Kesederhanaan KBT : Kemahiran berfikir |
BBM | Buku Komsas Kasut Kelopak Jantung T1 |
Refleksi | Pelajar memahami dengan maksud sajak yang disampaikan |
Minggu 6
Tarikh | 08 Februari 2010 (Isnin) |
Kelas | 1C / 1J |
Masa | 2.00 - 3.10ptg / 3.25 - 4.35ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Unit 3 Mutiara Hitam Di Sabah |
Fokus Utama | Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan mesra |
Fokus Sampingan | Menyampaikan maksud yang tersurat dan tersirat berdasarkan bahan yang dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang sesuai |
Objektif | Pelajar dapat menyampaikan ungkapan yang sopan yang terdapat di dalam surat |
Aktiviti P&P | Mencari makna perkataan berdasarkan dalam buku teks |
Sistem Bahasa | Kata Kerja |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Perdagangan Nilai : Kesyukuran KBT : Kemahiran Berfikir |
BBM | Buku Teks BM T1 |
Refleksi | Pelajar dalam kelas 1C memahami dengan teks dan perkataan yang diberikan makna. Kelas 1J, sebahagian pelajarnya faham. |
Tarikh | 09 Februari 2010 (Selasa) |
Kelas | 1C |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Karangan -Ringkasan- |
Fokus Utama | Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton |
Fokus Sampingan | Mengenalpasti dan menyatakan isi-isi penting tentang bahan yang dibaca |
Objektif | Pelajar membaca petikan dan dapat menyenaraikan isi-isi penting dalam petikan |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar membaca petikan 2. Menyenaraikan isi-isi penting 3. Menyusun maklumat mengikut urutan |
Sistem Bahasa | Kata Tunggal & Kata Kerja |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Perdagangan Nilai : Kesyukuran Sintaksis : Ayat Penyata KBT : Kemahiran Berfikir |
BBM | Contoh Karangan Ringkasan |
Refleksi | Pelajar dapat memahami dengan karangan jenis ini. |
Tarikh | 09 Februari 2010 (Selasa) |
Kelas | 1K |
Masa | 3.25 - 4.35ptg |
Subjek | PSK T1 |
Tema | Pencapaian Kendiri |
Tajuk | Penyelesaian Konflik -Sikap Asertif Saya- |
Pengetahuan | Mengenalpasti individu yang bersikap asertif |
Kemahiran | Bertindak secara asertif untuk menangani pengaruh rakan sebaya |
Nilai | Mempunyai keyakinan untuk mengelakkan diri daripada pengaruh negatif |
Pendekatan | Pembelajaran Koperatif |
ABM | Buku Teks PSK T1 & Buku Praktis n Skor A T1 |
KBKK | Menganalisis Data |
Nilai Murni | Harga Diri |
Refleksi | Memahami dengan tajuk yang diterangkan. |
Tarikh | 09 Februari 2010 (Selasa) |
Kelas | 1I |
Masa | 5.10 - 6.20ptg |
Subjek | PSK T1 |
Tema | Pencapaian Kendiri |
Tajuk | Penyelesaian Konflik |
Pengetahuan | Menerangkan kepentingan memilih rakan dengan bijak |
Kemahiran | Membuat keputusan yang bijak dalam memilih rakan sebaya |
Nilai | Menjaga maruah diri |
Pendekatan | Pembelajaran Koperatif |
ABM | i) Buku Teks PSK T1 ii) Buku Praktis n Skor A PSK T1 |
KBKK | Menganalisi Data |
Nilai Murni | Harga Diri |
Refleksi | Pelajar memahami dengan penerangan yang diberikan. |
Tarikh | 10 Februari 2010 (Rabu) |
Kelas | 1J |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Karangan -Ringkasan- |
Fokus Utama | Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton |
Fokus Sampingan | Mengenalpasti dan menyatakan isi-isi penting tentang bahan yang dibaca |
Objektif | Pelajar membaca petikan dan dapat menyenaraikan isi-isi penting dalam petikan |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar membaca petikan 2. Menyenaraikan isi-isi penting 3. Menyusun maklumat mengikut urutan |
Sistem Bahasa | Kata Tunggal & Kata Kerja |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Perdagangan Nilai : Kesyukuran Sintaksis : Ayat Penyata KBT : Kemahiran Berfikir |
BBM | Contoh Karangan Ringkasan |
Refleksi | Pelajar dalam kelas ini tidak begitu memahami cara untuk menulis dan mencari isi yang penting dalam teks yang diberikan. Sesi pengajaran akan disambung pada kelas akan datang. |
Tarikh | 10 Februari 2010 (Rabu) |
Kelas | 1D |
Masa | 4.00 - 5.10 ptg |
Subjek | PSK T1 |
Tema | Pencapaian Kendiri |
Tajuk | Penyelesaian Konflik -Sikap Asertif Saya- |
Pengetahuan | Mengenalpasti individu yang bersikap asertif |
Kemahiran | Bertindak secara asertif untuk menangani pengaruh rakan sebaya |
Nilai | Mempunyai keyakinan untuk mengelakkan diri daripada pengaruh negatif |
Pendekatan | Pembelajaran Koperatif |
ABM | Buku Teks PSK T1 & Buku Praktis n Skor A T1 |
KBKK | Menganalisis Data |
Nilai Murni | Harga Diri |
Refleksi | Pelajar memahami dengan penerangan dan nota yang dibagi |
Tarikh | 11 Februari 2010 (Khamis) |
Kelas | 1M |
Masa | 12.50 - 2.00ptg |
Subjek | PSK T1 |
Tema | Pencapaian Kendiri |
Tajuk | Penyelesaian Konflik -Sikap Asertif Saya- |
Pengetahuan | Mengenalpasti individu yang bersikap asertif |
Kemahiran | Bertindak secara asertif untuk menangani pengaruh rakan sebaya |
Nilai | Mempunyai keyakinan untuk mengelakkan diri daripada pengaruh negatif |
Pendekatan | Pembelajaran Koperatif |
ABM | Buku Teks PSK T1 & Buku Praktis n Skor A T1 |
KBKK | Menganalisis Data |
Nilai Murni | Harga Diri |
Refleksi | Pelajar memahami dengan penerangan yang diberikan. |
Tarikh | 11 Februari 2010 (Khamis) |
Kelas | 1J |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Sajak Kian Kita Lupa - Maksud Rangkap - Tema - Persoalan |
Fokus Utama | Memahami dan memberikan respon secara peribadi tentang karya sastera |
Fokus Sampingan | Menyatakan bentuk dan nada puisi |
Objektif | Membaca petikan prosa dan puisi dengan sebutan dan intonasi dengan betul |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar membaca puisi dalam keadaan senyap dan memahaminya 2. Guru membimbing pelajar cara untuk membaca pantun ini dengan intonasi yang betul 3. Perbincangan bersama mengenai maksud rangkap yang ingin disampaikan |
Sistem Bahasa | Kata Ganti Nama Diri |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Kemasyarakatn Nilai : Kesederhanaan KBT : Kemahiran berfikir |
BBM | Buku Komsas Kasut Kelopak Jantung T1 |
Refleksi | Sebahagian pelajar memahami dengan maksud sajak yang disampaikan. Nota yang lain aka diberi pada kelas yang akan datang |
Tarikh | 11 Februari 2010 (Khamis) |
Masa | 4.00 - 5.10ptg |
Pekara | Perjumpaan Rumah Sukan |
Tarikh | 12 Februari 2010 (Jumaat) |
Kelas | 2C |
Masa | 2.35 - 3.45ptg |
Subjek | PSK T2 |
Tema | Hidup Bermasyarakat |
Tajuk | a) Menghormati Hak Orang Lain |
Pengetahuan | Menjelaskan kepentingan menghormati hak orang lain |
Kemahiran | Menghormati hak orang lain |
Nilai | Menghargai amalan menghormati hak orang lain |
Pendekatan | Pembelajaran Koperatif |
ABM | Buku Teks PSK T2 & Praktis n Skor PSK T2 |
KBKK | Menganalisis Data |
Nilai Murni | Hak asasi manusia |
Refleksi | Pelajar memahami dengan penerangan yang diberikan. Nota yang lain akan diberi pada kelas akan datang |
Tarikh | 12 Februari 2010 (Jumaat) |
Kelas | 1C |
Masa | 4.00 - 5.10ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Sajak Kian Kita Lupa - Nada - Gaya Bahasa - Nilai Dan Pengajaran |
Fokus Utama | Memahami dan memberikan respon secara peribadi tentang karya sastera |
Fokus Sampingan | Menyatakan bentuk dan nada puisi |
Objektif | Membaca petikan prosa dan puisi dengan sebutan dan intonasi dengan betul |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar membaca puisi dalam keadaan senyap dan memahaminya 2. Guru membimbing pelajar cara untuk membaca pantun ini dengan intonasi yang betul 3. Perbincangan bersama mengenai maksud rangkap yang ingin disampaikan |
Sistem Bahasa | Kata Ganti Nama Diri |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Kemasyarakatn Nilai : Kesederhanaan KBT : Kemahiran berfikir |
BBM | Buku Komsas Kasut Kelopak Jantung T1 |
Refleksi | Nota untuk sajak ini telah selesai diberi kepada pelajar. Latihan yang diberi telah dibuat |
1 comments:
Debra,
TQVM for the trouble(s). Go easy with your lesson plans and keep up with momentum. Have a nice day!
Post a Comment