Rancangan Minggu 26
Tarikh | 22 Jun 2009 (Isnin) |
Kelas | 2C |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Pekara | Ujian Topikal Bahasa Melayu T2 |
Tarikh | 22 Jun 2009 (Isnin) |
Kelas | 1J |
Masa | 3.25-4.00ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 6 Kemerosotan Melaka |
Tajuk Kecil | i) Kelemahan Kepimpinan |
Hasil Pembelajaran | Memahami sebab-sebab kemerosotan Melaka |
Aras | Aras 1 i) Memerihalkan kemerosotan Kesultanan Melayu Melaka Aras 2 i) Membincangkan kepentingan perpaduan masyarakat Melaka |
Unsur Patriotisme | Bersedia berkorban untuk bangsa dan negara |
Konsep/Istilah | Askar upahan, berkubu dan pertahanan |
Nilai Pembelajaran | Amanah dalam mempertahankan negara |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | 1. Guru menerangkan tajuk untuk bab 6 ini 2. Menceritakan masalah yang melibatkan 4 faktor kemerosotan Melaka 3. Nota dalam latihan |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar memberi maklum balas positif semasa sesi penerangan diberi |
ABM | i) Buku Teks Sejarah T1 ii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 22 Jun 2009 (Isnin) |
Masa | 5.10 - 6.20ptg |
Pekara | Perhimpunan |
Tarikh | 23 Jun 2009 (Selasa) |
Kelas | 2I |
Masa | 12.50 - 2.00ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | |
Fokus Utama | |
Fokus Sampingan | |
Objektif | |
Aktiviti P&P | |
Sistem Bahasa | |
Pengisian Kurikulum | |
BBM | |
Refleksi |
Tarikh | 23 Jun 2009 (Selasa) |
Kelas | 1I / 1C |
Masa | 3.25-4.35 / 5.45-6.20ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 6 Kemerosotan Melaka |
Tajuk Kecil | i) Kelemahan Kepimpinan |
Hasil Pembelajaran | Memahami sebab-sebab kemerosotan Melaka |
Aras | Aras 1 i) Memerihalkan kemerosotan Kesultanan Melayu Melaka ii) Menyatakan sebab kedatangan Portugis ke Melaka iii) Menyenaraikan sebab kekalahan Melaka di tangan Portugis |
Unsur Patriotisme | Bersedia berkorban untuk bangsa dan negara |
Konsep/Istilah | Askar Upahan, Berkubu, Pertahanan |
Nilai Pembelajaran | Amanah dalam mempertahankan negara |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | 1. Guru menerangkan tajuk untuk bab 6 ini 2. Menceritakan masalah yang melibatkan 4 faktor kemerosotan Melaka 3. Nota dalam latihan |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar dikenalkan dengan 4 faktor yang menyebabkan Melaka mengalami kemerosotan. |
ABM | i) Buku Teks Sejarah T1 ii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 24 Jun 2009 (Rabu) |
Kelas | 2I / 2C |
Masa | 12.50-2.00 / 2.00-3.10ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Karangan Jenis Fakta/Perbincangan - Langkah-langkah yang harus diambil bagi membasmi wabak denggi- |
Fokus Utama | Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren |
Fokus Sampingan | Mengolah maklumat secara koheren untuk tujuan tertentu |
Objektif | Mengemukakan pendapat tentang perkara yang diberikan |
Aktiviti P&P | i) Perbincangan mengenai tajuk yang dibincangkan bagi mencari isi yang diminta oleh soalan ii) Pelajar membuat karangan dengan bantuan guru |
Sistem Bahasa | Pembentukan Kata Adjektif |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Geografi Nilai : Hemah Tinggi KB: Menjana idea, mencerakin fakta KBT : Pembelajaran Konstekstual |
BBM | i) Buku Penilaian Topikal Masteri KBSM BM T1 |
Refleksi | Pelajar dapat membuat karangan jenis ini. |
Tarikh | 24 Jun 2009 (Khamis) |
Kelas | 1G |
Masa | 5.10-6.20ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 6 Kemerosotan Melaka |
Tajuk Kecil | i) Kelemahan Kepimpinan ii) Masalah Perpaduan iii) Kelemahan Askar Melayu |
Hasil Pembelajaran | Memahami sebab-sebab kemerosotan Melaka |
Aras | Aras 1 i) Memerihalkan kemerosotan kesultanan Melayu Melaka iii) Menyenaraikan sebab kekalahan Melaka di tangan Portugis Aras 2 i) Membincangkan kepentingan perpaduan masyarakat Melaka ii) Membandingkan peralatan perang yang digunakan oleh Melaka dan Portugis |
Unsur Patriotisme | Bersedia berkorban untuk bangsa dan negara |
Konsep/Istilah | Askar Upahan, berkubu dan pertahanan |
Nilai Pembelajaran | Amanah dalam mempertahankan negara |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | 1. Menceritakan masalah yang melibatkan 4 faktor kemerosotan Melaka 2. Nota dalam latihan |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar memahami nota yang diberikan begitu juga semasa sesi penerangan |
ABM | i) Buku Teks Sejarah T1 ii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 25 Jun 2009 (Khamis) |
Kelas | 1J / 1C |
Masa | 2.00-3.10ptg/3.25-4.35ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 6 Kemerosotan Melaka |
Tajuk Kecil | i) Kelemahan Kepimpinan ii) Masalah Perpaduan iii) Kelemahan Askar Melaka |
Hasil Pembelajaran | Memahami sebab-sebab kemerosotan Melaka |
Aras | Aras 1 i) Memerihalkan kemerosotan kesultanan Melayu Melaka iii) Menyenaraikan sebab kekalahan Melaka di tangan Portugis Aras 2 i) Membincangkan kepentingan perpaduan masyarakat Melaka ii) Membandingkan peralatan perang yang digunakan oleh Melaka dan Portugis |
Unsur Patriotisme | Bersedia berkorban untuk bangsa dan negara |
Konsep/Istilah | Askar Upahan, berkubu dan pertahanan |
Nilai Pembelajaran | Amanah dalam mempertahankan negara |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | 1.Menceritakan masalah yang melibatkan 4 faktor kemerosotan Melaka 2. Nota dalam latihan |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar memahami nota yang diberikan. Begitu juga semasa sesi penerangan diberikan |
ABM | i) Buku Teks Sejarah T1 ii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 26 Jun 2009 (Jumaat) |
Kelas | 2I |
Masa | 2.00-3.10ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Novel Timulak Kapal Perang i) Sinopsis ii) Tema iii) Persoalan iv) Watak dan Perwatakan |
Fokus Utama | Menceritakan semula sesebuah karya secara keseluruhan |
Fokus Sampingan | Mengenalpasti dan menyatakan gambaran secara keseluruhan idea utama, isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton |
Objektif | Membuat kesimpulan tentang sesuatu maklumat |
Aktiviti P&P | i) Guru memberikan sinopsis cerita tersebut kepada para pelajar ii) Menyatakan maksud tersirat novel tersebut kepada para pelajar |
Sistem Bahasa | Laras Bahasa Sastera |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Kesusasteraan Melayu Nilai : Patriotisme KB : Mengitlak KBT : Belajar cara belajar |
BBM | i) Novel Timulak Kapal Perang T2 ii) Buku Rujukan BM PMR |
Refleksi | Pelajar dikenalkan dengan novel ini. Memberikan maklum balas positif semasa sesi penerang diberi |
Tarikh | 26 Jun 2009 (Jumaat) |
Kelas | 1I |
Masa | 3.10-3.45ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 6 Kemerosotan Melaka |
Tajuk Kecil | ii) Masalah Perpaduan iii) Kelemahan Askar Melayu |
Hasil Pembelajaran | Memahami sebab-sebab kemerosotan Melaka |
Aras | Aras 1 i) Memerihalkan kemerosotan kesultanan Melayu Melaka iii) Menyenaraikan sebab kekalahan Melaka di tangan Portugis Aras 2 i) Membincangkan kepentingan perpaduan masyarakat Melaka ii) Membandingkan peralatan perang yang digunakan oleh Melaka dan Portugis |
Unsur Patriotisme | Bersedia berkorban untuk bangsa dan negara |
Konsep/Istilah | Askar Upahan, Berkubu, Pertahanan |
Nilai Pembelajaran | Amanah dalam mempertahankan negara |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | 1.Menceritakan masalah yang melibatkan 4 faktor kemerosotan Melaka 2. Nota dalam latihan |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar memahami nota yang diberikan |
ABM | i) Buku Teks Sejarah T1 ii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 26 Jun 2009 (Jumaat) |
Masa | 5.10 - 6.20ptg |
Pekara | Tiada sesi pengajaran kerana pelajar dibenarkan balik pukul 5 kerana sekolah sibuk dengan persiapan untuk menyambut Hari Guru Peringkat Semarahan |