Rancangan Minggu 37
Tarikh | 07 Sept 2009 (Isnin) |
Kelas | 2C |
Masa | 1.15 - 2.15ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | UNIT 23 Angkasa Raya |
Fokus Utama | Mengesan kecondongan pendapat dan menimbangkan pelbagai pilihan untuk menyelesaikan masalah dan membuat keputusan |
Fokus Sampingan | Merayu dengan menggunakan strategi yang berkesan untuk memujuk pihak lain |
Objektif | Mengesan kecondongan pendapat |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar membaca teks dalam keadaan senyap 2. Meminta pelajar membaca teks tersebut di hadapan kawan sekelas 3. Guru menerangkan teks perbahasan yang dibaca. 4. Pelajar membuat latihan pemahaman yang terdapat dalam teks tersebut |
Sistem Bahasa | Ayat Majmuk Pancangan |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Sains Nilai : Kerjasama,Hemah Tinggi KB : Membuat keputusan, mengklasifikasi,menyusun mengikut keutamaan KBT : Kajian Masa Depan, Konstruktivisme |
BBM | i) Buku Teks BM T2 hlm 222 |
Refleksi | Pelajar membaca teks perbahasan yang ada dalam buku teks dan telah memberi kerjasama semasa sesi perbincangan dibuat. Latihan yang ada telah diberi kepada pelajar untuk dijawab. |
Tarikh | 07 Sept 2009 (Isnin) |
Kelas | 1J / 1G |
Masa | 2.30-3.00ptg/4.30-5.00ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 7 Kegemilangan Kerajaan Johor mengukuhkan ketuanan Melaka |
Tajuk Kecil | c) Kemerosotan kerajaan Johor i) Perebutan kuasa ii) Perang Johor Jambi iii) Penglibatan Bugis di Johor iv) Pengaruh Syarikat Hindia Timur Belanda |
Hasil Pembelajaran | Memahami kemerosotan Kerajaan Johor |
Aras | Aras 1 i) Memerihalkan perebutan kuasa yang menyebabkan kemerosotan kerajaan ii) Menceritakan tentang penglibatan Bugis dalam pemerintahan Johor iii) Menceritakan tentang perang Johor-Jambi iv) Menyatakan pengaruh syarikat Hindia Timur Belanda Aras 2 i) Menghuraikan peranan Bugis dalam kerajaan Johor ii) Menerangkan tindakan pemerintah untuk mengurangkan pengaruh Bugis di Johor Aras 3 i) Mewajarkan tindakan Raja Sulaiman meminta bantuan Bugis untuk mengembalikan takhta Johor |
Unsur Patriotisme | Taat dan setia kepada Negara |
Konsep/Istilah | Perebutan takhta, merampas kuasa, campur tangan |
Nilai Pembelajaran | Berwaspada terhadap anasir yang boleh merosakkan negara |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | 1. Penerangan mengenai nota yang bakal diberi kepada pelajar. 2. Sesi soal jawab 3. Menjawab nota dalam latihan yang diberikan kepada pelajar |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Nota untuk bab ini telah selesai diberi kepada pelajar. Terdapat sesetengah pelajar yang masih lagi kurang memahami bab ini biarpun telah diterangkan banyak kali. |
ABM | i) Buku Teks Sejarah T1 ii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 05 Mei 2009 (Selasa) |
Kelas | 2I |
Masa | 12.50 - 2.00ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | UNIT 23 Angkasa Raya |
Fokus Utama | Mengesan kecondongan pendapat dan menimbangkan pelbagai pilihan untuk menyelesaikan masalah dan membuat keputusan |
Fokus Sampingan | Merayu dengan menggunakan strategi yang berkesan untuk memujuk pihak lain |
Objektif | Mengesan kecondongan pendapat |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar membaca teks dalam keadaan senyap 2. Meminta pelajar membaca teks tersebut di hadapan kawan sekelas 3. Guru menerangkan teks perbahasan yang dibaca. 4. Pelajar membuat latihan pemahaman yang terdapat dalam teks tersebut |
Sistem Bahasa | Ayat Majmuk Pancangan |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Sains Nilai : Kerjasama,Hemah Tinggi KB : Membuat keputusan, mengklasifikasi,menyusun mengikut keutamaan KBT : Kajian Masa Depan, Konstruktivisme |
BBM | i) Buku Teks BM T2 hlm 222 |
Refleksi | Pelajar membaca teks perbahasan yang ada dalam buku teks. Memahami maksud teks yang ingin disampaikan dan telah menjawah soalan yang diberikan. |
Tarikh | 08 Sept 2009 (Selasa) |
Kelas | 1I |
Masa | 2.30-3.30ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 8 Kerajaan-kerajaan Negeri Melayu |
Tajuk Kecil | i) Kerajaan Melayu Tua a) Kedah b) Pahang c) Perak |
Hasil Pembelajaran | Mengetahui latar belakang pembentukan kerajaan-kerajaan Melayu |
Aras | Aras 1 i) Menceritakan asal-usul nama kerajaan2 Melayu ii) Menceritakan pengasasan kerajaan2 Melayu Tua dan kerajaan2 Melayu Baru iii) Menyatakan lokasi kerajaan2 Melayu Aras 2 i) Menghubungkaitkan kerajaan2 Melayu dari aspek pengasasan Aras 3 i) Merasionalkan asal-usul nama kerajaan2 Melayu |
Unsur Patriotisme | Kebanggaan terhadap warisan kita |
Konsep/Istilah | Naungan, ufti dan demokrasi |
Nilai Pembelajaran | Menghargai warisan budaya negeri2 melayu |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | 1. Pelajar dikenalkan dengan bab baru 2. Guru menerangkan tajuk yang bakal diajar kepada pelajar. 3. Pelajar membuat nota dalam latihan berkenaan dengan tajukk yang diberi. |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar dikenalkan dengan tajuk baru dan memahaminya. Nota yang lain akan diberikan pada kelas seterusnya |
ABM | i) Buku Teks Sejarah T1 ii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 08 Sept 2009 (Selasa) |
Kelas | 1C |
Masa | 4.30-5.00ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 7 Kegemilangan Kerajaan Johor mengukuhkan ketuanan Melaka |
Tajuk Kecil | c) Kemerosotan kerajaan Johor i) Perebutan kuasa ii) Perang Johor Jambi iii) Penglibatan Bugis di Johor iv) Pengaruh Syarikat Hindia Timur Belanda |
Hasil Pembelajaran | Memahami kemerosotan Kerajaan Johor |
Aras | Aras 1 i) Memerihalkan perebutan kuasa yang menyebabkan kemerosotan kerajaan ii) Menceritakan tentang penglibatan Bugis dalam pemerintahan Johor iii) Menceritakan tentang perang Johor-Jambi iv) Menyatakan pengaruh syarikat Hindia Timur Belanda Aras 2 i) Menghuraikan peranan Bugis dalam kerajaan Johor ii) Menerangkan tindakan pemerintah untuk mengurangkan pengaruh Bugis di Johor Aras 3 i) Mewajarkan tindakan Raja Sulaiman meminta bantuan Bugis untuk mengembalikan takhta Johor |
Unsur Patriotisme | Taat dan setia kepada Negara |
Konsep/Istilah | Perebutan takhta, merampas kuasa, campur tangan |
Nilai Pembelajaran | Berwaspada terhadap anasir yang boleh merosakkan negara |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | 1. Penerangan mengenai nota yang bakal diberi kepada pelajar. 2. Sesi soal jawab 3. Menjawab nota dalam latihan yang diberikan kepada pelajar |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Memperkenalkan tajuk baru dibawah bab 7. Semasa sesi penerangan diberikan, terdapat sebahagian pelajar tidak memberikan perhatian. Begitu juga semasa disuruh membuat latihan yang diberi. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya |
ABM | i) Buku Teks Sejarah T1 ii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 09 Sept 2009 (Rabu) |
Kelas | 2I / 2C |
Masa | 12.15-1.15ptg/1.15-2.15ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 Penulisan Karangan |
Fokus Utama | Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan |
Fokus Sampingan | Menyaring maklumat mengikut klasifikasi |
Objektif | Menulis karangan perbahasan dengan ayat yang gramatis |
Aktiviti P&P | 1. Guru menerangkan format yang betul untuk membuat karangan bentuk perbahasan 2. Memberikan tajuk kepada pelajar 3. Perbincangan antara pelajar dan guru mengenai isi 4. Pelajar membuat karangan tersebut |
Sistem Bahasa | Ayat Majmuk Pancangan |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Sains Nilai : Kerjasama, Hemah Tinggi KB : Membuat keputusan, mengklasifikasi, menyusun mengikut keutamaan KBT : Kajian Masa Depan, Konstruktivisme |
BBM | i) Buku Teks BM T2 hlm 222 ii) Maklumat daripada internet berkenaan dengan tajuk karangan perbahasan |
Refleksi | Pelajar memahami format yang betul untuk membuat karangan berbentuk perbahasan. Semasa sesi penerbincangan diadakan, semua pelajar memberi kerjasama dengan memberikan isi yang sesuai dan tepat dengan tajuk yang diberi. |
Tarikh | 09 Sept 2009 (Rabu) |
Kelas | 1G |
Masa | 4.00-5.00ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 7 Kegemilangan Kerajaan Johor mengukuhkan ketuanan Melaka |
Tajuk Kecil | c) Kemerosotan kerajaan Johor i) Perebutan kuasa ii) Perang Johor Jambi iii) Penglibatan Bugis di Johor iv) Pengaruh Syarikat Hindia Timur Belanda |
Hasil Pembelajaran | Memahami kemerosotan Kerajaan Johor |
Aras | Aras 1 i) Memerihalkan perebutan kuasa yang menyebabkan kemerosotan kerajaan ii) Menceritakan tentang penglibatan Bugis dalam pemerintahan Johor iii) Menceritakan tentang perang Johor-Jambi iv) Menyatakan pengaruh syarikat Hindia Timur Belanda Aras 2 i) Menghuraikan peranan Bugis dalam kerajaan Johor ii) Menerangkan tindakan pemerintah untuk mengurangkan pengaruh Bugis di Johor Aras 3 i) Mewajarkan tindakan Raja Sulaiman meminta bantuan Bugis untuk mengembalikan takhta Johor |
Unsur Patriotisme | Taat dan setia kepada Negara |
Konsep/Istilah | Perebutan takhta, merampas kuasa, campur tangan |
Nilai Pembelajaran | Berwaspada terhadap anasir yang boleh merosakkan negara |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | 1. Penerangan mengenai nota yang bakal diberi kepada pelajar. 2. Sesi soal jawab 3. Menjawab nota dalam latihan yang diberikan kepada pelajar |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Nota untuk bab ini telah selesai diberi kepada pelajar. Masih terdapat pelajar yang kurang memahami fakta yang disampaikan dalam bab ini biarpun telah diterangkan banyak kali. |
ABM | i) Buku Teks Sejarah T1 ii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 10 Sept 2009 (Khamis) |
Kelas | 1J/1C |
Masa | 1.15-2.15ptg/2.30-3.30ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 7 Kegemilangan Kerajaan Johor mengukuhkan ketuanan Melaka |
Tajuk Kecil | c) Kemerosotan kerajaan Johor i) Perebutan kuasa ii) Perang Johor Jambi iii) Penglibatan Bugis di Johor iv) Pengaruh Syarikat Hindia Timur Belanda |
Hasil Pembelajaran | Memahami kemerosotan Kerajaan Johor |
Aras | Aras 1 i) Memerihalkan perebutan kuasa yang menyebabkan kemerosotan kerajaan ii) Menceritakan tentang penglibatan Bugis dalam pemerintahan Johor iii) Menceritakan tentang perang Johor-Jambi iv) Menyatakan pengaruh syarikat Hindia Timur Belanda Aras 2 i) Menghuraikan peranan Bugis dalam kerajaan Johor ii) Menerangkan tindakan pemerintah untuk mengurangkan pengaruh Bugis di Johor Aras 3 i) Mewajarkan tindakan Raja Sulaiman meminta bantuan Bugis untuk mengembalikan takhta Johor |
Unsur Patriotisme | Taat dan setia kepada Negara |
Konsep/Istilah | Perebutan takhta, merampas kuasa, campur tangan |
Nilai Pembelajaran | Berwaspada terhadap anasir yang boleh merosakkan negara |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | 1. Penerangan mengenai nota yang bakal diberi kepada pelajar. 2. Sesi soal jawab 3. Menjawab nota dalam latihan yang diberikan kepada pelajar |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Nota untuk bab ini telah selesai diberi kepada pelajar. Pelajar di kelas 1J masih tidak memahami fakta sejarah dalam bab 7 ini. Hanya sebahagian kecil sahaja yang menunjukkan minta untuk belajar. |
ABM | i) Buku Teks Sejarah T1 ii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 11 Sept 2009 (Jumaat) |
Kelas | 2I / 2C |
Masa | 2.00-2.50ptg/4.20-5.10ptg |
Subjek | Bahasa Melayu Antologi Seuntai Kata Untuk Dirasa Sajak : Ruang |
Fokus Utama | Menghuraikan maksud, gaya bahasa dan unsur bunyi dalam puisi |
Fokus Sampingan | Menganalisis gaya bahasa dan unsur bunyi dalam karya sastera serta menggunakannya dalam penulisan kreatif |
Objektif | Pelajar memahami maksud sajak |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar diterangkan dengan nota yang bakal diberi 2. Membuat latihan yang berasaskan nota |
Sistem Bahasa | Laras Bahasa Sastera |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Kesusasteraan Melayu Nilai : Kesyukuran KB : Mengitlak KBT : Pembelajaran Konstekstual |
BBM | Antologi Seuntai kata untuk dirasa |
Refleksi | Nota untuk tajuk ini telah selesai diberi kepada pelajar. Memahami maksud sajak yang ingin disampaikan. Latihan yang diberi turut dibuat oleh pelajar. Terdapat sekumpulan pelajar yang kecil enggan memberi kerjasama semasa sesi penerangan dan nota. Biarpun telah diberi amaran banyak kali |
Tarikh | 11 Sept 2009 (Jumaat) |
Kelas | 1I |
Masa | 2.00-2.50ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 8 Kerajaan-kerajaan Negeri Melayu |
Tajuk Kecil | i) Kerajaan Melayu Tua a) Kedah b) Pahang c) Perak |
Hasil Pembelajaran | Mengetahui latar belakang pembentukan kerajaan-kerajaan Melayu |
Aras | Aras 1 i) Menceritakan asal-usul nama kerajaan2 Melayu ii) Menceritakan pengasasan kerajaan2 Melayu Tua dan kerajaan2 Melayu Baru iii) Menyatakan lokasi kerajaan2 Melayu Aras 2 i) Menghubungkaitkan kerajaan2 Melayu dari aspek pengasasan Aras 3 i) Merasionalkan asal-usul nama kerajaan2 Melayu |
Unsur Patriotisme | Kebanggaan terhadap warisan kita |
Konsep/Istilah | Naungan, ufti dan demokrasi |
Nilai Pembelajaran | Menghargai warisan budaya negeri2 melayu |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | 1. Guru menerangkan tajuk yang bakal diajar kepada pelajar. 2. Pelajar membuat nota dan melukis bendera negeri Kedah |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar diberikan nota dengan tajuk yang sama iaitu negeri Kedah. Kebanyakkan pelajar memahami mengenai asal-usul negeri tersebut. Bagi tajuk yang lain pula, akan diberi pada kelas yang akan datang |
ABM | i) Buku Teks Sejarah T1 ii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
Rancangan Minggu 38
Tarikh | 14 Sept 2009 (Isnin) |
Kelas | 2C |
Masa | 1.15-2.15ptg |
Subjek | Bahasa Melayu Tatabahasa : Ayat Majmuk Pancangan |
Fokus Utama | Mengesan kecondongan pendapat dan menimbangkan pelbagai pilihan untuk menyelesaikan masalah dan membuat keputusan |
Fokus Sampingan | Merayu dengan menggunakan strategi yang berkesan untuk memujuk pihak lain |
Objektif | Mengesan kecondongan pendapat |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar meneliti ayat majmuk gabungan yang diberikan 2 Guru berbincang dengan pelajar tentang rumus ayat majmuk gabungan berdasarkan pemahaman 3. Pelajar membuat latihan yang diberikan |
Sistem Bahasa | Ayat Majmuk Pancangan |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Sains Nilai : Kerjasama,Hemah Tinggi KB : Membuat keputusan, mengklasifikasikan, menyusun mengikut keutamaan KBT : Kajian Masa Depan |
BBM | i) Buku Rujukan BM T2 ii) Penilaian Topikal Masteri BM T2 |
Refleksi | Pelajar memahami penggunaan ayat majmuk pancangan dengan betul. |
Tarikh | 14 Sept 2009 (Isnin) |
Kelas | 1J/1G |
Masa | 2.30-3.00ptg/4.30-5.00ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 8 Kerajaan-kerajaan Negeri Melayu |
Tajuk Kecil | i) Kerajaan Melayu Tua a) Kedah b) Pahang c) Perak |
Hasil Pembelajaran | Mengetahui latar belakang pembentukan kerajaan-kerajaan Melayu |
Aras | Aras 1 i) Menceritakan asal-usul nama kerajaan2 Melayu ii) Menceritakan pengasasan kerajaan2 Melayu Tua dan kerajaan2 Melayu Baru iii) Menyatakan lokasi kerajaan2 Melayu Aras 2 i) Menghubungkaitkan kerajaan2 Melayu dari aspek pengasasan Aras 3 i) Merasionalkan asal-usul nama kerajaan2 Melayu |
Unsur Patriotisme | Kebanggaan terhadap warisan kita |
Konsep/Istilah | Naungan, ufti dan demokrasi |
Nilai Pembelajaran | Menghargai warisan budaya negeri2 melayu |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar dikenalkan dengan bab baru berkenaan dengan negeri-negeri melayu. |
ABM | i) Buku Sejarah T1 ii) Nota fotostet berkenaan dengan bab yang diajar iii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 15 Sept 2009 (Selasa) |
Kelas | 2I |
Masa | 12.15-1.15ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T2 Tatabahasa : Ayat Majmuk Pancangan |
Fokus Utama | Mengesan kecondongan pendapat dan menimbangkan pelbagai pilihan untuk menyelesaikan masalah dan membuat keputusan |
Fokus Sampingan | Merayu dengan menggunakan strategi yang berkesan untuk memujuk pihak lain |
Objektif | Mengesan kecondongan pendapat |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar meneliti ayat majmuk gabungan yang diberikan 2 Guru berbincang dengan pelajar tentang rumus ayat majmuk gabungan berdasarkan pemahaman 3. Pelajar membuat latihan yang diberikan |
Sistem Bahasa | Ayat Majmuk Pancangan |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Sains Nilai : Kerjasama,Hemah Tinggi KB : Membuat keputusan, mengklasifikasikan, menyusun mengikut keutamaan KBT : Kajian Masa Depan |
BBM | i) Buku Rujukan BM T2 ii) Penilaian Topikal Masteri BM T2 |
Refleksi | Pelajar memahami penggunaan ayat majmuk pancangan dengan betul |
Tarikh | 15 Sept 2009 (Selasa) |
Kelas | 1I/1C |
Masa | 2.30-3.30ptg/4.30-5.00ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 8 Kerajaan-kerajaan Negeri Melayu |
Tajuk Kecil | i) Kerajaan Melayu Tua a) Kedah b) Pahang c) Perak |
Hasil Pembelajaran | Mengetahui latar belakang pembentukan kerajaan-kerajaan Melayu |
Aras | Aras 1 i) Menceritakan asal-usul nama kerajaan2 Melayu ii) Menceritakan pengasasan kerajaan2 Melayu Tua dan kerajaan2 Melayu Baru iii) Menyatakan lokasi kerajaan2 Melayu Aras 2 i) Menghubungkaitkan kerajaan2 Melayu dari aspek pengasasan Aras 3 i) Merasionalkan asal-usul nama kerajaan2 Melayu |
Unsur Patriotisme | Kebanggaan terhadap warisan kita |
Konsep/Istilah | Naungan, ufti dan demokrasi |
Nilai Pembelajaran | Menghargai warisan budaya negeri2 melayu |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar diterangkan dengan tajuk baru iaitu kerajaan negeri Perak. Semasa sesi penerangan diberikan, terdapat sebahagian pelajar tidak mendengar. Membuat kerja masing-masing. Begitu juga dengan latihan yang diberikan. |
ABM | i) Buku Teks Sejarah T1 ii) Buku Rujukan Sejarah PMR iii) Nota Fotostet berkenaan dengan Bab 8 |
Tarikh | 16 Sept 2009 (Rabu) |
Kelas | 2I / 2C |
Masa | 12.15-1.15ptg/1.15-2.15ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 Karangan : Ucapan |
Fokus Utama | Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. |
Fokus Sampingan | Menyaring maklumat mengikut klasifikasi |
Objektif | Mengarang ucapan yang lengkap |
Aktiviti P&P | 1. Guru memberi tajuk ucapan yang bakal dibuat. Menerangkan format yang betul semasa membuat ucapan 2. Perbincangan dibuat antara guru dan pelajar mengenai isi yang betul untuk dimasukkan dalam karangan ucapan. |
Sistem Bahasa | Penjodoh bilangan |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Kemahiran Hidup Nilai : Semangat Bermasyarakat KB : Menyusun atur KBT : Pembelajaran Konstekstual |
BBM | I) Buku Koleksi Kertas Peperiksaan PMR KBSM BM |
Refleksi | Pelajar memahami format yang betul semasa membuat karangan ini. Sebahagian kecil pelajar yang ada dalam kelas tidak memberi kerjasama untuk membuat karanagan dan menghantarnya. |
Tarikh | 16 Sept 2009 (Rabu) |
Kelas | 1G |
Masa | 4.00 - 5.00ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 8 Kerajaan-kerajaan Negeri Melayu |
Tajuk Kecil | i) Kerajaan Melayu Tua a) Kedah b) Pahang c) Perak |
Hasil Pembelajaran | Mengetahui latar belakang pembentukan kerajaan-kerajaan Melayu |
Aras | Aras 1 i) Menceritakan asal-usul nama kerajaan2 Melayu ii) Menceritakan pengasasan kerajaan2 Melayu Tua dan kerajaan2 Melayu Baru iii) Menyatakan lokasi kerajaan2 Melayu Aras 2 i) Menghubungkaitkan kerajaan2 Melayu dari aspek pengasasan Aras 3 i) Merasionalkan asal-usul nama kerajaan2 Melayu |
Unsur Patriotisme | Kebanggaan terhadap warisan kita |
Konsep/Istilah | Naungan, ufti dan demokrasi |
Nilai Pembelajaran | Menghargai warisan budaya negeri2 melayu |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Rumusan/Penilaian.Refleksi | Pelajar diterangkan dengan tajuk baru dibawah kerajaan negeri melayu tua. Semasa sesi penerangan diberikan berkenaan dengan negeri Perak, sebahagian kecil pelajar yang membuat kerja masing-masing. Sesi soal jawab pula, pelajar dapat menjawab soalan dengan tepat. Nota yang lain akan disambung pada kelas seterusnya |
ABM | i) Buku Sejarah T1 ii) Nota fotostet berkenaan dengan bab yang diajar iii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 17 Sept 2009 (Khamis) |
Kelas | 1J / 1C |
Masa | 1.15-2.15ptg/ 2.30-3.30ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 8 Kerajaan-kerajaan Negeri Melayu |
Tajuk kecil | i) Kerajaan Melayu Tua a) Kedah b) Pahang c) Perak |
Hasil pembelajaran | Mengetahui latar belakang pembentukan kerajaan-kerajaan Melayu |
Aras | Aras 1 i) Menceritakan asal-usul nama kerajaan2 Melayu ii) Menceritakan pengasasan kerajaan2 Melayu Tua dan kerajaan2 Melayu Baru iii) Menyatakan lokasi kerajaan2 Melayu Aras 2 i) Menghubungkaitkan kerajaan2 Melayu dari aspek pengasasan Aras 3 i) Merasionalkan asal-usul nama kerajaan2 Melayu |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | |
ABM | i) Buku Sejarah T1 ii) Nota fotostet berkenaan dengan bab yang diajar iii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
1 comments:
rph yang menarik dan teratur
Post a Comment