Rancangan Minggu 27
Tarikh | 29 Jun 2009 (Isnin) |
Kelas | 2C |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 Teks Syarahan Tajuk : Vandalisme dan Penyelesaiannya |
Fokus Utama | Memperkuat hujah dengan menggunakan contoh dan bukti |
Fokus Sampingan | Memberikan penjelasan secara spontan tentang sesuatu pekara yang berkaitan dengan isu yang dikemukakan |
Objektif | Pelajar memahami dengan tajuk dan isi syarahan yang telah disampaikan |
Aktiviti P&P | i) Perbincangan diadakan antara guru dengan pelajar mengenai teks yang diberi ii) Pelajar membuat soalan yang diberikan dalam teks tersebut |
Sistem Bahasa | Kata Ganti Nama |
Pengisian Kurikulum | Ilmu: PJK Nilai : Berdikari KB : Menjana idea, Mengitlak, Menyusun atur KBT : Pembelajaran Konstekstual, Belajar cara belajar |
BBM | i) Buku Penilaian Topikal Masteri KBSM BM T2 |
Refleksi | Pelajar dapat membuat latihan yang diberikan |
Tarikh | 29 Jun 2009 (Isnin) |
Kelas | 1J / 1G |
Masa | 3.25-4.00ptg / 5.45-6.20 |
Subjek | Sejarah T1 |
Pekara | Perbincangan mengenai kerja kursus sejarah T1 |
Tarikh | 30 Jun 2009 (Selasa) |
Kelas | 2I |
Masa | 12.50 - 2.00ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Unit 8 Tanpa Vektor Hidup Sihat |
Fokus Utama | Menyediakan karangka penyampaian dan bahan edaran untuk membuat pembentangan |
Fokus Sampingan | Menghuraikan idea yang bernas secara kritis dan kreatif |
Objektif | Mengajar pelajar sebahagian daripada bidalan dalam bahasa Melayu |
Aktiviti P&P | i) Pelajar mencari makna bidalan yang diberikan ii) Pelajar membuat latihan yang disediakan iii) Guru membantu pelajar yang tidak dapat mencari jawapan |
Sistem Bahasa | Kata Prafrasa |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Sains Nilai : Kebersihan KB: Mengelaskan, menyelesaikan masalah KBT : Kajian Masa Depan, Penilaian Akses sendiri |
BBM | i) Buku Teks BM T2 m/s 83 |
Refleksi | Pelajar memahami maksud bidalan yang diberi dan menggunakannya untuk menjawab soalan yang telah disediakan |
Tarikh | 30 Jun 2009 (Selasa) |
Kelas | 1I |
Masa | 3.25-4.35 |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 6 Kemerosotan Melaka |
Tajuk Kecil | iv) Kedatangan Portugis |
Hasil Pembelajaran | Memahami sebab-sebab kemerosotan Melaka |
Aras | Aras 1 ii) Menyatakan sebab kedatangan Portugis ke Melaka iv) Mengambarkan serangan Portugis |
Unsur Patriotisme | Bersedia berkorban untuk bangsa dan negara |
Konsep/Istilah | Askar Upahan, Berkubu, Pertahanan |
Nilai Pembelajaran | Amanah dalam mempertahankan negara |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | 1.Menceritakan kedatangan pihak Portugis ke Melaka 2. Nota dalam latihan |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar dikenalkan dengan faktor yang terakhir menyebabkan kemerosotan Melaka. |
ABM | i) Buku Teks Sejarah T1 ii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 30 Jun 2009 (Selasa) |
Kelas | 1C |
Masa | 5.45 - 6.20ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Pekara | Perbincangan mengenai kerja kursus sejarah T1 |
Tarikh | 01 Julai 2009 (Rabu) |
Kelas | 2I / 2C |
Masa | 12.50-2.00 / 2.00-3.10ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Karangan Jenis Pendapat Tajuk : Kejadian keracunan makanan di sekolah sering berlaku sejak kebelakangan ini. Berikan pendapat anda tentang punca-punca keracunan makanan di sekolah |
Fokus Utama | Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren |
Fokus Sampingan | Mengolah maklumat secara koheren untuk tujuan tertentu |
Objektif | Mengemukakan pendapat tentang perkara yang diberikan |
Aktiviti P&P | i) Perbincangan mengenai tajuk yang dibincangkan bagi mencari isi yang diminta oleh soalan ii) Pelajar membuat karangan dengan bantuan guru |
Sistem Bahasa | Pembentukan Kata Adjektif |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Geografi Nilai : Hemah Tinggi KB : Menjana idea, mencerakin fakta KBT : Pembelajaran Konstekstual |
BBM | i) Koleksi Kertas Peperiksaan Sebenar PMR BM |
Refleksi | Pelajar membuat karangan tersebut berdasarkan tajuk yang diberi. |
Tarikh | 01 Julai 2009 (Rabu) |
Kelas | 1G |
Masa | 5.10-6.20ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 6 Kemerosotan Melaka |
Tajuk Kecil | iii) Kelemahan Askar Melayu iv) Kedatangan Portugis |
Hasil Pembelajaran | Memahami sebab-sebab kemerosotan Melaka |
Aras | Aras 1 ii) Menyatakan sebab kedatangan Portugis ke Melaka iii) Menyenaraikan sebab kekalahan Melaka di tangan Portugis iv) Mengambarkan serangan Portugis ke atas Melaka Aras 2 i) Membincangkan kepentingan perpaduan masyarakat Melaka ii) Membandingkan peralatan perang yang digunakan oleh Melaka dan Portugis |
Unsur Patriotisme | Bersedia berkorban untuk bangsa dan negara |
Konsep/Istilah | Askar Upahan, berkubu dan pertahanan |
Nilai Pembelajaran | Amanah dalam mempertahankan negara |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | 1.Menceritakan kedatangan pihak Portugis ke Melaka 2. Nota dalam latihan |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar diperkenalkan dengan tajuk kecil yang ada dalam bab ini. Memahami semasa sesi penerangan. |
ABM | i) Buku Teks Sejarah T1 ii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 02 Julai 2009 (Khamis) |
Kelas | 1J / 1C |
Masa | 2.00-3.10ptg/3.25-4.35ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 6 Kemerosotan Melaka |
Tajuk Kecil | i) Kelemahan Kepimpinan ii) Masalah Perpaduan iii) Kelemahan Askar Melaka |
Hasil Pembelajaran | Memahami sebab-sebab kemerosotan Melaka |
Aras | Aras 1 i) Memerihalkan kemerosotan kesultanan Melayu Melaka iii) Menyenaraikan sebab kekalahan Melaka di tangan Portugis Aras 2 i) Membincangkan kepentingan perpaduan masyarakat Melaka ii) Membandingkan peralatan perang yang digunakan oleh Melaka dan Portugis |
Unsur Patriotisme | Bersedia berkorban untuk bangsa dan negara |
Konsep/Istilah | Askar Upahan, berkubu dan pertahanan |
Nilai Pembelajaran | Amanah dalam mempertahankan negara |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | 1.Menceritakan masalah yang melibatkan 4 faktor kemerosotan Melaka 2. Nota dalam latihan |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar memahami faktor yang telah menyebabkan Melaka jatuh keb tangan pihak Portugis |
ABM | i) Buku Teks Sejarah T1 ii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 03 Julai 2009 (Jumaat) |
Kelas | 2I / 2C |
Masa | 2.00-3.10ptg/ 5.10-6.20ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Novel Timulak Kapal Perang i) Sinopsis ii) Tema iii) Persoalan iv) Watak dan Perwatakan |
Fokus Utama | Menceritakan semula sesebuah karya secara keseluruhan |
Fokus Sampingan | Mengenalpasti dan menyatakan gambaran secara keseluruhan idea utama, isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton |
Objektif | Membuat kesimpulan tentang sesuatu maklumat |
Aktiviti P&P | i) Guru memberikan sinopsis cerita tersebut kepada para pelajar ii) Menyatakan maksud tersirat novel tersebut kepada para pelajar |
Sistem Bahasa | Laras Bahasa Sastera |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Kesusasteraan Melayu Nilai : Patriotisme KB : Mengitlak KBT : Belajar cara belajar |
BBM | i) Novel Timulak Kapal Perang T2 ii) Buku Rujukan BM PMR |
Refleksi | Pelajar diperkenalkan dengan Novel Timulak Kapal Perang. Masih kurang memahami jalan cerita yang disampaikan.Nota dan penerangan akan diterangkan pada kelas yan seterusnya |
Tarikh | 03 Julai 2009 (Jumaat) |
Kelas | 1I |
Masa | 3.10-3.45ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Pekara | Perbincangan mengenai kerja kursus sejarah T1 |
2 comments:
Tahniah! RPH cikgu didapati lengkap dan teratur.
Tahniah! RPH cikgu didapati lengkap dan teratur.
Post a Comment