Rancangan Harian Minggu 17
Tarikh | 20 April 2009 (Isnin) |
Kelas | 2C |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Unit 6 :Kasih Sayang i) Tatabahasa - Kata Hubung :Gabungan |
Fokus Utama | Memahamkan pelajar tentang kata tugas dan kelompok kata yang terdapat dalam kata tugas |
Fokus Sampingan | Menjelaskan pelajar tentang kata hubung gabungan dan dapat membezakannya dengan kata hubung pancangan |
Objektif | Menyatakan idea secara spontan |
Aktiviti P&P | i) Pelajar membaca nota tentang kata hubung gabungan ii) Pelajar menyatakan jenis-jenis kata hubung iii) Pelajar membuatkan lapan ayat dengan menggunakan kata hubung gabungan |
Sistem Bahasa | Kata Tugas - Kata Hubung : Gabungan |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Kemahiran Hidup Nilai : Kasih Sayang KB : Membuat keputusan, Menjana Idea KBT : Pembelajaran Konstekstual |
BBM | i) Buku Teks m/s 59 ii) Tatabahasa Dewan m/s 239 |
Refleksi | Pelajar memahami penggunan kata hubung gabungan yang betul. |
Tarikh | 20 April 2009 (Isnin) |
Kelas | 1J / 1G |
Masa | 3.25-4.00ptg / 5.45-6.20ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 5 Kegemilangan Melaka |
Tajuk Kecil | i) Sistem Pentadbiran - Sistem Pembesar Empat Lipatan |
Hasil Pembelajaran | Menganalisis sistem Pembesar empat lipatan di Melaka |
Aras | Aras 1 i) Mendefinisikan konsep pembesar empat lipatan ii) Memadankan jawatan dan peranan pembesar di Melaka Aras 2 i) Membuktikan sistem pentadbiran pembesar empat lipatan adalah sistematik Aras 3 i) Membuat inferens tentang sistem pembesar empat lipatan dengan sistem Jemaah Menteri sekarang |
Unsur Patriotisme | Tanggungjawab bersama asas kegemilangan |
Konsep/Istilah | Sistem Pembesar empat lipatan, daulat, derhaka, tulah, kawasan pegangan dan kawasan pemakanan |
Nilai Pembelajaran | Berbangga dengan sistem pentadbiran negara kita |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | Carta Aliran: Melakar rajah sistem pentadbiran pembesar empat lipatan |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar memahami nota yang diberi. Nota lain akan diberi pada kelas seterusnya |
ABM | i) Buku Teks Sejarah T1 ii) Buku Rujukan Sejarah PMR |
Tarikh | 21 April 2009 (Selasa) |
Kelas | 2I |
Masa | 12.50 - 2.00ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Unit 6 :Kasih Sayang i) Tatabahasa - Kata Hubung : Pancangan a) Kata Hubung Relatif b) Kata Hubung Komplemen c) Kata Hubung Keterangan |
Fokus Utama | Memahamkan pelajar tentang kata tugas dan kelompok kata yang terdapat dalam kata tugas |
Fokus Sampingan | Menjelaskan pelajar tentang kata hubung gabungan dan dapat membezakannya dengan kata hubung pancangan |
Objektif | Menyatakan idea secara spontan |
Aktiviti P&P | i) Pelajar membaca nota tentang kata hubung pancangan ii) Pelajar menyatakan jenis-jenis kata hubung pancangan iii) Pelajar membuat latihan yang ada dalam buku teks menggunakan kata hubung pancangan |
Sistem Bahasa | Kata Tugas - Kata Hubung : Pancangan |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Kemahiran Hidup Nilai : Kasih Sayang KB : Membuat keputusan, Menjana Idea KBT : Pembelajaran Konstekstual |
BBM | i) Buku Teks m/s 60 ii) Tatabahasa Dewan m/s 240 |
Refleksi | Pelajar memahami penggunaan kata hubung pancangan dengan betul. |
Tarikh | 21 April 2009 (Selasa) |
Kelas | 1I |
Masa | 3.25 - 4.35ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 5 Kegemilangan Melaka |
Tajuk Kecil | ii) Pusat Perdagangan a) Faktor Geografi b) Peranan Syahbandar |
Hasil Pembelajaran | Memahami kegemilangan Melaka sebagai Pusat Perdagangan bertaraf dunia |
Aras | Aras 1 i) Menyenaraikan faktor-faktor yang menyumbang ke arah kemunculan Melaka sebagai pusat perdagangan iii) Menyatakan peranan Syahbandar dalam memajukan perdagangan di Melaka Aras 2 i) Membuktikan kepentingan faktor geografi dalam membantu Melaka menjadi pusat perdagangan |
Unsur Patriotisme | Sistem perdagangan Melaka bertaraf antarabangsa |
Konsep/Istilah | Syahbandar, Hubungan Diplomatik, Pertukaran angin monsun |
Nilai Pembelajaran | Berkeyakinan |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | i) Kajian Gambar: Pelabuhan Melaka ii) Senarai tugas Syahbandar |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar memahami tajuk dan nota yang diberi. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya |
ABM | i) Buku Teks Sejarah T1 ii) Buku Rujukan PMR Sejarah |
Tarikh | 21 April 2009 (Selasa) |
Kelas | 1C |
Masa | 5.45 - 6.20ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 5 Kegemilangan Melaka |
Tajuk Kecil | ii) Pusat Perdagangan e) Cukai Perdagangan dan Surat Kebenaran |
Hasil Pembelajaran | Memahami kegemilangan Melaka sebagai Pusat Perdagangan bertaraf dunia |
Aras | Aras 1 i) Menyenaraikan faktor-faktor yang menyumbang ke arah kemunculan Melaka sebagai pusat perdagangan ii) Menyebut nama negara dan jenis barangan yang diperdagangkan di Melaka |
Unsur Patriotisme | Sistem perdagangan Melaka bertaraf dunia |
Konsep/Istilah | Hubungan diplomatik, Sistem cukai Berkeutamaan, panduan/cukai rasmi, surat kebenaran |
Nilai Pembelajaran | Berkeyakinan |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | i) Perbincangan diantara guru dengan pelajar mengenai tajuk yang dibincangkan ii) Memberikan pendapat yang dikemukakan iii) Sesi soal -jawab dengan pelajar mengenai tajuk yang diberi |
Rumusan/Penulisan/Refleksi | Pelajar memahami tajuk nota yang diberi. Memberi kerjasama semasa sesi soal-jawab dilakukan. |
ABM | i) Buku Teks Sejarah T1 ii) Buku Rujukan Sejarah PMR T1 iii) Nota fotostet mengenai tajuk yang dibincangkan |
Tarikh | 22 April 2009 (Rabu) |
Kelas | 2I / 2C |
Masa | 12.50-2.00ptg / 2.00-3.10ptg |
Subjek | Karangan Berdasarkan Peribahasa - Belakang Parang diasah lagi tajam- |
Fokus Utama | Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren |
Fokus Sampingan | Menentukan format penyampaian dan jenis penulisan yang sesuai untuk menyampaikan maklumat. |
Objektif | Menulis karangan gambaran dengan ayat yang gramatis |
Aktiviti P&P | 1.Pelajar meneliti karangan yang diberi 2. Perbincangan diadakan bersama-sama antara guru dan pelajar mengenai karangan yang diberi 3. Pelajar menulis karangan yang diberi |
Sistem Bahasa | Kata Nama dan Kata Tugas |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Kemahiran Hidup Nilai : Kasih Sayang KB : Menjana Idea KBT : Pembelajaran Konstekstual |
BBM | Buku Rujukan PMR ceria Penulisan |
Refleksi | Pelajar memahami tajuk karangan yang diberi. Boleh menulis cerita yang berkaitan dengan peribahasa yang diberi |
Tarikh | 22 April 2009 (Rabu) |
Kelas | 1G |
Masa | 5.10 - 6.20ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 5 Kegemilangan Melaka |
Tajuk Kecil | ii) Pusat Perdagangan a) Faktor Geografi b) Peranan Syahbandar |
Hasil Pembelajaran | Memahami kegemilangan Melaka sebagai Pusat Perdagangan bertaraf dunia |
Aras | Aras 1 i) Menyenaraikan faktor-faktor yang menyumbang ke arah kemunculan Melaka sebagai pusat perdagangan iii) Menyatakan peranan Syahbandar dalam memajukan perdagangan di Melaka Aras 2 i) Membuktikan kepentingan faktor geografi dalam membantu Melaka menjadi pusat perdagangan |
Unsur Patriotisme | Sistem perdagangan Melaka bertaraf antarabangsa |
Konsep/Istilah | Syahbandar, Hubungan Diplomatik, Pertukaran angin monsun |
Nilai Pembelajaran | Berkeyakinan |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | i) Kajian Gambar: Pelabuhan Melaka ii) Senarai tugas Syahbandar |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Terdapat sebahagian pelajar saja yang memahami nota dan penerangan yang diberi. Sebahagian lagi tidak menunjukkan minta untuk belajar. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya |
ABM | i) Buku Teks Sejarah T1 ii) Buku Rujukan PMR Sejarah |
Tarikh | 23 April 2009 (Khamis) |
Kelas | 1J |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 5 Kegemilangan Melaka |
Tajuk Kecil | ii) Pusat Perdagangan a) Faktor Geografi b) Peranan Syahbandar |
Hasil Pembelajaran | Memahami kegemilangan Melaka sebagai Pusat Perdagangan bertaraf dunia |
Aras | Aras 1 i) Menyenaraikan faktor-faktor yang menyumbang ke arah kemunculan Melaka sebagai pusat perdagangan iii) Menyatakan peranan Syahbandar dalam memajukan perdagangan di Melaka Aras 2 i) Membuktikan kepentingan faktor geografi dalam membantu Melaka menjadi pusat perdagangan |
Unsur Patriotisme | Sistem perdagangan Melaka bertaraf antarabangsa |
Konsep/Istilah | Syahbandar, Hubungan Diplomatik, Pertukaran angin monsun |
Nilai Pembelajaran | Berkeyakinan |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | i) Kajian Gambar: Pelabuhan Melaka ii) Senarai tugas Syahbandar |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | |
ABM | i) Buku Teks Sejarah T1 ii) Buku Rujukan PMR Sejarah |
Tarikh | 24 April 2009 (Khamis) |
Kelas | 1C |
Masa | 3.25 - 4.35ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 5 Kegemilangan Melaka |
Tajuk Kecil | ii) Pusat Perdagangan f) Mata Wang g) Bahasa |
Hasil Pembelajaran | Memahami kegemilangan Melaka sebagai Pusat Perdagangan antarabangsa |
Aras | Aras 1 i) Menyebut nama negara dan jenis barangan yang diperdagangkan di Melaka Aras 3 i) Membandingkan sistem perdagangan di Melaka dengan sistem perdagangan sekarang |
Unsur Patriotisme | Sistem perdagangan Melaka bertaraf dunia |
Konsep/Istilah | Lingua franca |
Nilai Pembelajaran | Berkeyakinan |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | i) Perbincangan diantara guru dan pelajar mengenai tajuk yang dibincangkan ii) Sesi soal-jawab antara guru dengan para pelajar |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | |
ABM | i) Buku Teks Sejarah T1 ii) Buku Rujukan Sejarah PMR T1 |
Tarikh | 25 April 2009 (Jumaat) |
Kelas | 2I / 2C |
Masa | 2.00-3.10ptg / 5.10-6.20ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Cerpen - Batu v) Plot vii) Gaya Bahasa viii) Nilai dan Pengajaran |
Fokus Utama | Mengenal pasti gaya bahasa dan unsur bunyi dalam karya sastera serta menggunakannya dalam penulisan kreatif |
Fokus Sampingan | Memahami dan menyatakan maksud perkataan sukar berdasarkan konteks |
Objektif | Menghuraikan watak dan perwatakan |
Aktiviti P&P | |
Sistem Bahasa | Kosa Kata Laras Sastera |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Kesusasteraan Melayu Nilai : Kebijaksanaan KB : Mengsistesis KBT : Kecerdasan Pelbagai |
BBM | i) Antologi Seuntai kata untuk dirasa ii) Latihan berdasarkan nota yang diberi |
Refleksi |
Tarikh | 25 April 2009 (Jumaat) |
Kelas | 1I |
Masa | 3.10 - 3.45ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Pekara | Ujian Topikal Bab 4 |
1 comments:
Bert,
T Kasih kerana mengundang saya melayari blog nuan.
Ianya lengkap dan manah.
Please keep up this monmentum.
"Work to learn and to have money work for you"
-Robert T Kiyosaki
Post a Comment