Tarikh | 13 April 2009 (Isnin) Easter Monday |
Tarikh | 14 April 2009 (Selasa) |
Kelas | 2I |
Masa | 12.50 - 2.00ptg |
Subjek | Bahasa Melayu T2 |
Tajuk | Unit 6 :Kasih Sayang i) Tatabahasa - Kata Hubung : Gabungan |
Fokus Utama | Memahamkan pelajar tentang kata tugas dan kelompok kata yang terdapat dalam kata tugas |
Fokus Sampingan | Menjelaskan pelajar tentang kata hubung gabungan dan dapat membezakannya dengan kata hubung pancangan |
Objektif | Menyatakan idea secara spontan |
Aktiviti P&P | i) Pelajar membaca nota tentang kata hubung gabungan ii) Pelajar menyatakan jenis-jenis kata hubung iii) Pelajar membuatkan lapan ayat dengan menggunakan kata hubung gabungan |
Sistem Bahasa | Kata Tugas - Kata Hubung : Gabungan |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Kemahiran Hidup Nilai : Kasih Sayang KB : Membuat keputusan, Menjana Idea KBT : Pembelajaran Konstekstual |
BBM | i) Buku Teks m/s 59 ii) Tatabahasa Dewan m/s 239 |
Refleksi | Pelajar memahami penggunan kata hubung gabungan yang betul. |
Tarikh | 14 April 2009 (Selasa) |
Kelas | 1I |
Masa | 3.25 - 4.35ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Pekara | Bincang kertas soalan Sejarah |
Tarikh | 14 April 2009 (Selasa) |
Kelas | 1C |
Masa | 5.45 - 6.20ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 5 Kegemilangan Melaka |
Tajuk Kecil | ii) Pusat Perdagangan a) Faktor Geografi |
Hasil Pembelajaran | Memahami kegemilangan Melaka sebagai pusat perdagangan antarabangsa bertaraf dunia |
Aras | Aras 1 i) Menyenaraikan faktor-faktor yang menyumbang ke arah kemunculan Melaka sebagai pusat perdagangan iii) Menyatakan peranan Syahbandar dalam memajukan perdagangan di Melaka Aras 2 i) Membuktikan kepentingan faktor geografi dalam membantu Melaka menjadi pusat perdagangan ii) Mengaitkan kemajuan perdagangan di Melaka dengan peranan pembesar empat lipatan |
Unsur Patriotisme | Sistem perdagangan Melaka bertaraf antarabangsa |
Konsep/Istilah | Hubungan Diplomatik, Cukai Perdagangan |
Nilai Pembelajaran | Berkeyakinan |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | Kajian Gambar: Pelabuhan Melaka |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar memahami sub-tajuk yang diberi. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya |
ABM | i) Buku Teks Sejarah T1 |
Tarikh | 15 April 2009 (Rabu) |
Kelas | 2I / 2C |
Masa | 12.50 - 2.00ptg / 2.00 - 3.10ptg |
Tajuk | Karangan Berdasarkan Iklan - Pertanian- |
Fokus Utama | Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren |
Fokus Sampingan | Menentukan format penyampaian dan jenis penulisan yang sesuai untuk menyampaikan maklumat. |
Objektif | Menulis karangan gambaran dengan ayat yang gramatis |
Aktiviti P&P | 1.Pelajar meneliti karangan yang diberi 2. Perbincangan diadakan bersama-sama antara guru dan pelajar mengenai karangan yang diberi 3. Pelajar menulis karangan yang diberi |
Sistem Bahasa | Sebutan dan Intonasi |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Kemahiran Hidup Nilai : Kasih Sayang KB : Menjana Idea KBT : Pembelajaran Konstekstual |
BBM | Buku Rujukan PMR ceria Penulisan |
Refleksi | Pelajar memahami kehendak karangan yang diberi. |
Tarikh | 15 April 2009 (Rabu) |
Kelas | 1G |
Masa | 5.10 - 6.20ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 5 Kegemilangan Melaka |
Tajuk Kecil | i) Sistem Pentadbiran a) Sistem pembesar empat lipatan |
Hasil Pembelajaran | Menganalisis sistem pembesar empat lipatan di Melaka |
Aras | Aras 1 i) Mendefinisikan konsep pembesar empat lipatan ii) Memadankan jawatan dan peranan pembesar di Melaka Aras 2 i) Membuktikan sistem pentadbiran pembesar empat lipatan adalah sistematik Aras 3 i) Membuat inferens tentang sistem pembesar empat lipatan dengan sistem Jemaah Menteri sekarang |
Unsur Patriotisme | Tanggungjawab bersama asas kegemilangan |
Konsep/Istilah | Sistem Pembesar empat lipatan, daulat ,derhaka, kawasan pegangan |
Nilai Pembelajaran | Berbangga dengan sistem pentadbiran negara kita |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | Carta aliran Melakar rajah sistem pentadbiran pembesar empat lipatan |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar diperkenalkan dengan tajuk yang diberi. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya |
ABM | i) Buku Teks Sejarah T1 |
Tarikh | 16 April 2009 (Khamis) |
Kelas | 1J |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 4 Zaman Kesultanan Melayu Melaka |
Tajuk Kecil | III) Kegigihan Parameswara membangunkan Kesultanan Melayu Melaka a) Sistem Pemerintahan b) Kemudahan Pelabuhan c) Hubungan Diplomatik d) Bantuan Orang Laut e) Ikatan Konsep Daulat |
Hasil Pembelajaran | Mengetahui tentang kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka |
Aras | Aras 1 iv) Menyatakan kegigihan dan wawasan Parameswara Aras 2 i) Menerangkan tindakan Parameswara dalam usaha membina Melaka Aras 3 i) Membuat justifikasi pemilihan Melaka sebagai sebuah kerajaan |
Unsur Patriotisme | Berbangga dengan pemimpin yang berwibawa dan berwawasan |
Konsep/Istilah | Strategik, Pengairan Selat Melaka, Pedagang asing |
Nilai Pembelajaran | Kegigihan untuk mencapai kejayaan |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | i) Membuat latihan berdasarkan bab 4 dalam buku teks |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Nota untuk bab ini telah selesai diberi. Pelajar memahami bab ini |
ABM | i) Buku Teks Sejarah T1 |
Tarikh | 16 April 2009 (Khamis) |
Kelas | 1C |
Masa | 3.25 - 4.35ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 5 Kegemilangan Melaka |
Tajuk Kecil | ii) Pusat Perdagangan b) Faktor di Melaka c) Pentadbiran d) Kemudahan Pelabuhan |
Hasil Pembelajaran | Memahami kegemilangan Melaka sebagai pusat Perdagangan bertaraf dunia |
Aras | Aras 1 i) Menyenaraikan faktor-faktor yang menyumbang ke arah kemunculan Melaka sebagai pusat perdagangan ii) Menyebut nama negara dan jenis barangan yang diperdagangkan di Melaka iii) Menyatakan peranan Syahbandar dalam memajukan perdagangan di Melaka Aras 2 i) Membuktikan kepentingan faktor geografi dalam membantu Melaka menjadi pusat perdagangan ii) Mengaitkan kemajuan perdagangan di Melaka dengan peranan pembesar empat lipatan Aras 3 i) Membandingkan sistem perdagangan di Melaka dengan sistem perdagangan sekarang ii) Menilai keberkesanan undang-undang laut dalam memajukan perdagangan di Melaka |
Unsur Patriotisme | Sistem Perdagangan Melaka bertaraf dunia |
Konsep/Istilah | Hubungan Diplomatik, Pusat pertemuan pedagang, pertukaran angin monsun |
Nilai Pembelajaran | Berkeyakinan- Malaysia Boleh |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | Kajian Gambar: Pelabuhan Melaka |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar dikenalkan dengan sub-tajuk ini. Faham dengan penerangan yang diberi. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya |
ABM | i) Buku Teks Sejarah T1 |
Tarikh | 17 April 2009 (Jumaat) |
Kelas | 2I / 2C |
Masa | 2.00-3.10ptg / 5.10-6.20ptg |
Tajuk | Cerpen - Batu i) Tema ii) Persoalan iii) Latar iv) Watak dan Perwatakan |
Fokus Utama | Mengenal pasti gaya bahasa dan unsur bunyi dalam karya sastera serta menggunakannya dalam penulisan kreatif |
Fokus Sampingan | Memahami dan menyatakan maksud perkataan sukar berdasarkan konteks |
Objektif | Menghuraikan watak dan perwatakan |
Aktiviti P&P | i) Pelajar membaca cerpen tersebut dalam keadaan senyap dan memahaminya. ii) Guru menyoal pelajar berkenaan dengan cerpen 'Batu' |
Sistem Bahasa | Kosa Kata Laras Sastera |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Kesusasteraan Melayu Nilai : Kebijaksanaan KB : Mengsistesis KBT : Kecerdasan Pelbagai |
BBM | Antologi Seuntai kata untuk dirasa |
Refleksi | Pelajar memahami maksud cerita Batu. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya |
Tarikh | 17 April 2009 (Jumaat) |
Kelas | 1I |
Masa | 3.10 - 3.45ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 5 Kegemilangan Melaka |
Tajuk Kecil | i) Sistem Pentadbiran - Sistem Pembesar Empat Lipatan |
Hasil Pembelajaran | Menganalisis sistem pembesar empat lipatan di Melaka |
Aras | Aras 1 i) Mendefinisikan konsep pembesar empat lipatan ii) Memadankan jawatan dan peranan pembesar di Melaka Aras 2 i) Membuktikan sistem pentadbiran pembesar empat lipatan adalah sistematik Aras 3 i) Membuat inferens tentang sistem pembesar empat lipatan dengan sistem Jemaah Menteri sekarang |
Unsur Patriotisme | Tanggungjawab bersama asas kegemilangan |
Konsep/Istilah | Sistem Pembesar empat lipatan, daulat ,derhaka, kawasan pegangan |
Nilai Pembelajaran | Berbangga dengan sistem pentadbiran negara kita |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | Carta aliran Melakar rajah sistem pentadbiran pembesar empat lipatan |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar diperkenalkan dengan tajuk yang diberi. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya |
ABM | i) Buku Teks Sejarah T1 |
Tarikh | 18 April 2009 (Sabtu) |
Kelas | 1J |
Masa | 1.10 - 2.10ptg |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 5 Kegemilangan Melaka |
Tajuk Kecil | i) Sistem Pentadbiran a) Sistem pembesar empat lipatan |
Hasil Pembelajaran | Menganalisis sistem pembesar empat lipatan di Melaka |
Aras | Aras 1 i) Mendefinisikan konsep pembesar empat lipatan ii) Memadankan jawatan dan peranan pembesar di Melaka Aras 2 i) Membuktikan sistem pentadbiran pembesar empat lipatan adalah sistematik Aras 3 i) Membuat inferens tentang sistem pembesar empat lipatan dengan sistem Jemaah Menteri sekarang |
Unsur Patriotisme | Tanggungjawab bersama asas kegemilangan |
Konsep/Istilah | Sistem Pembesar empat lipatan, daulat ,derhaka, kawasan pegangan |
Nilai Pembelajaran | Berbangga dengan sistem pentadbiran negara kita |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | Carta aliran Melakar rajah sistem pentadbiran pembesar empat lipatan |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar diperkenalkan dengan tajuk yang diberi. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya |
ABM | i) Buku Teks Sejarah T1 |
Tarikh | 18 April 2009 (Sabtu) |
Kelas | 2.25 - 3.25ptg |
Masa | 1C |
Subjek | Sejarah T1 |
Tajuk Besar | Bab 5 Kegemilangan Melaka |
Tajuk Kecil | ii) Pusat Perdagangan b) Faktor di Melaka c) Pentadbiran d) Kemudahan Pelabuhan |
Hasil Pembelajaran | Memahami kegemilangan Melaka sebagai pusat Perdagangan bertaraf dunia |
Aras | Aras 1 i) Menyenaraikan faktor-faktor yang menyumbang ke arah kemunculan Melaka sebagai pusat perdagangan ii) Menyebut nama negara dan jenis barangan yang diperdagangkan di Melaka iii) Menyatakan peranan Syahbandar dalam memajukan perdagangan di Melaka Aras 2 i) Membuktikan kepentingan faktor geografi dalam membantu Melaka menjadi pusat perdagangan ii) Mengaitkan kemajuan perdagangan di Melaka dengan peranan pembesar empat lipatan Aras 3 i) Membandingkan sistem perdagangan di Melaka dengan sistem perdagangan sekarang ii) Menilai keberkesanan undang-undang laut dalam memajukan perdagangan di Melaka |
Unsur Patriotisme | Sistem Perdagangan Melaka bertaraf dunia |
Konsep/Istilah | Hubungan Diplomatik, Pusat pertemuan pedagang, pertukaran angin monsun |
Nilai Pembelajaran | Berkeyakinan- Malaysia Boleh |
KBKK | Inferens/Perbincangan |
Aktiviti Pembelajaran | Kajian Gambar: Pelabuhan Melaka |
Rumusan/Penilaian/Refleksi | Pelajar memahami tajuk yang diberi.Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya |
ABM | i) Buku Teks Sejarah T1 |
0 comments:
Post a Comment