Thursday, September 18, 2008

Sejarah Tingkatan 1

Tarikh 19 September 2008 (Jumaat)
Tingkatan 1A (2.05 - 2.30ptg / 1 Masa )
Tajuk Besar Bab 9 Warisan Kesultanan Melayu
Tajuk Kecil a) Sistem Pemerintahan Dan Pentadbiran
i) Negeri - negeri Melayu
ii) Negeri Sembilan

b) Sistem Perundangan Kerajaan Melayu
i) Undang-undang tidak bertulis
ii) Adat Temenggung
iii) Adat Perpatih
Hasil Pembelajaran Memahami Sistem Perundangan kerajaan Melayu
Aras 1


Aras 2
I) Menceritakan tentang latar belakang Adat Perpatih dan Adat Temenggung
II) Menyatakan prinsip-prinsip Adat Temenggung dan Adat Perpatih

I) Membandingkan prinsip-prinsip Adat Temenggung dan Adat Perpatih
Unsur Patriotisme Berbangga dengan warisan negara
Konsep / Istilah Undang-undang Bertulis, Undang-undang Adat, Kanun, prinsip dalam sistem perundangan
Nilai Pembelajaran Menghargai sistem perundangan tradisi
KBKK Inferens / Perbincangan
Cadangan Aktiviti Pembelajaran 1. Menyatakan maksud sebenar Adat Perpatih dan Adat Temenggung
2. Memberi soalan kepada pelajar mengenai nota yang diberi
i) Adat Perpatih
ii) Adat Temenggung
3. Membina jadual mengenai Adat Perpatih dan Adat Temenggung
Rumusan / Penilaian / Refleksi
ABM I) Buku Teks Sejarah
II) Nota yang dibuat sendiri
III) Buku Rujukan Sejarah PMR

Pendidikan Seni Tingkatan 2

Tarikh 15 September 2008 (Jumaat)
Tingkatan 2K ( 4.15 - 5.15ptg / 2 Masa )
Bidang / Tajuk Tokoh Kraf Tanah Air
Unit Pembelajaran Perkembangan Seni Visual Di Malaysia
i) Tokoh Seni Ukiran
a) Tengku Ibrahim Bin Tengku Wook
b) Haji Abdul Rahman Long P.J.K
c) Ismail Bin Muhamad

ii) Tokoh Seni Tekat
a) Azizah Binti Mohd Yusof
Hasil Pembelajaran / objektif Mengetahui Tokoh Kraf Tanah Air
Aras 1




Aras 2
i) Mengumpul maklumat sejarah Seni Halus sebelum merdeka dan kraf tradisional dari aspek pengenalan, tokoh, karya dan sumbangan

iii) Membuat pernyataan tentang Seni Visual dalam kehidupan dan budaya
ix) Menamakan tokoh seni Visual dan sumbangan mereka terhadap perkembangan budaya
Aktiviti Pembelajaran
1. Kajian Maklumat
- Mengumpul maklumat mengenai tokoh dan sumbangan mereka terhadap Seni Visual di Malaysia
Refleksi

ABM
i) Buku Rujukan Pendidikan Seni Visual Tingkatan 2
ii) Carta Minda yang dibuat berdasarkan nota yang diberi

Pendidikan Seni Tingkatan 2

Tarikh 15 September 2008 (Isnin)
Tingkatan 2F (2.45 - 3.45ptg / 2 Masa )
Bidang / Tajuk Tokoh Kraf Tanah Air
Unit Pembelajaran Perkembangan Seni Visual Di Malaysia
i) Tokoh Seni Ukiran
a) Tengku Ibrahim Bin Tengku Wook
b) Haji Abdul Rahman Long P.J.K
c) Ismail Bin Muhamad

ii) Tokoh Seni Tekat
a) Azizah Binti Mohd Yusof
Hasil Pembelajaran / objektif Mengetahui Tokoh Kraf Tanah Air
Aras 1




Aras 2
i) Mengumpul maklumat sejarah Seni Halus sebelum merdeka dan kraf tradisional dari aspek pengenalan, tokoh, karya dan sumbangan

iii) Membuat pernyataan tentang Seni Visual dalam kehidupan dan budaya
ix) Menamakan tokoh seni Visual dan sumbangan mereka terhadap perkembangan budaya
Aktiviti Pembelajaran
1. Kajian Maklumat
- Mengumpul maklumat mengenai tokoh dan sumbangan mereka terhadap Seni Visual di Malaysia
Refleksi
Semua nota berkaitan dengan bab ini telah selesai diberi
ABM
i) Buku Rujukan Pendidikan Seni Visual Tingkatan 2
ii) Carta Minda yang dibuat berdasarkan nota yang diberi

Sejarah Tingkatan 1

Tarikh 15 September 2008 (Isnin)
Tingkatan 1K (1.30-2.30ptg / 2 Masa )
Tajuk Besar Bab 9 Warisan Kesultanan Melayu
Tajuk Kecil B) Sistem Perundangan
i) Undang-undang tidak bertulis
ii) Adat Temenggung
iii) Adat Perpatih
iv) Undang-undang bertulis
Hasil Pembelajaran Memahami Sistem Perundangan kerajaan Melayu
Aras 1










Aras 2









Aras 3

I) Menceritakan tentang latar belakang Adat Perpatih dan Adat Temenggung
II) Menyatakan prinsip-prinsip Adat Temenggung dan Adat Perpatih
III) Menyenaraikan prinsip-prinsip yang terkandung Hukum Kanun Melaka, Undang-undang Laut Melaka, Undang-undang 99 Perak, Undang-undang Pahang, Undang-undang Kedah dan Sistem perundangan Kelantan


I) Membandingkan prinsip-prinsip Adat Temenggung dan Adat Perpatih
II) Membandingkan undang-undang adat dengan undang-undang bertulis





I) Menghuraikan kepentingan sistem perundangan dalam menjamin kesejahteraan hidup bermasyarakat



Unsur Patriotisme Berbangga dengan warisan negara
Konsep / Istilah Undang-undang Bertulis, Undang-undang Adat, Kanun, prinsip dalam sistem perundangan
Nilai Pembelajaran Menghargai sistem perundangan tradisi
KBKK Inferens / Perbincangan
Cadangan Aktiviti Pembelajaran 1. Menyatakan maksud sebenar Adat Perpatih dan Adat Temenggung
2. Memberi soalan kepada pelajar mengenai nota yang diberi
i) Adat Perpatih
ii) Adat Temenggung
3. Membina jadual mengenai Adat Perpatih dan Adat Temenggung
4. Membina carta minda mengenai undang-undang bertulis
Rumusan / Penilaian / Refleksi Pelajar memahami nota yang diberi. Soalan juga telah dijawab dengan betul
ABM I) Buku Teks Sejarah
II) Nota yang dibuat sendiri
III) Buku Rujukan Sejarah PMR

Sejarah Tingkatan 1

Tarikh 15 September 2008 (Isnin)
Tingkatan 1E (4.15 - 5.15 Ptg / 2 Masa )
Tajuk Besar Bab 9 Warisan Kesultanan Melayu
Tajuk Kecil B) Sistem Perundangan
i) Undang-undang tidak bertulis
ii) Adat Temenggung
iii) Adat Perpatih
iv) Undang-undang bertulis
Hasil Pembelajaran Memahami Sistem Perundangan kerajaan Melayu
Aras 1










Aras 2









Aras 3

I) Menceritakan tentang latar belakang Adat Perpatih dan Adat Temenggung
II) Menyatakan prinsip-prinsip Adat Temenggung dan Adat Perpatih
III) Menyenaraikan prinsip-prinsip yang terkandung Hukum Kanun Melaka, Undang-undang Laut Melaka, Undang-undang 99 Perak, Undang-undang Pahang, Undang-undang Kedah dan Sistem perundangan Kelantan


I) Membandingkan prinsip-prinsip Adat Temenggung dan Adat Perpatih
II) Membandingkan undang-undang adat dengan undang-undang bertulis





I) Menghuraikan kepentingan sistem perundangan dalam menjamin kesejahteraan hidup bermasyarakat



Unsur Patriotisme Berbangga dengan warisan negara
Konsep / Istilah Undang-undang Bertulis, Undang-undang Adat, Kanun, prinsip dalam sistem perundangan
Nilai Pembelajaran Menghargai sistem perundangan tradisi
KBKK Inferens / Perbincangan
Cadangan Aktiviti Pembelajaran 1. Menyatakan maksud sebenar Adat Perpatih dan Adat Temenggung
2. Memberi soalan kepada pelajar mengenai nota yang diberi
i) Adat Perpatih
ii) Adat Temenggung
3. Membina jadual mengenai Adat Perpatih dan Adat Temenggung
4. Membina carta minda mengenai undang-undang bertulis
Rumusan / Penilaian / Refleksi Pelajar memahami nota yang diberi. Soalan juga telah dijawab dengan baik
ABM I) Buku Teks Sejarah
II) Nota yang dibuat sendiri
III) Buku Rujukan Sejarah PMR

Pendidikan Seni Tingkatan 2

Tarikh 16 September 2008 (Selasa)
Kelas2G (1.30-2.30ptg / 2 Masa)
2C (3.45-4.45ptg / 2 Masa)
AktivitiMelukis
Tema : Bebas
RefleksiPelajar memberi kerjasama dengan membuat aktiviti ini

Sejarah Tingkatan 1

Tarikh 17 September 2008 (Rabu)
Tingkatan 1E (12.30 - 1.30 Ptg / 2 Masa )
Tajuk Besar Bab 9 Warisan Kesultanan Melayu
Tajuk Kecil C) Kegiatan Ekonomi
i) Sara Diri
- bercucuk tanam
- menangkap ikan
- mengumpul hasil hutan
Hasil Pembelajaran Mengetahui tentang kegiatan ekonomi di negeri-negeri Melayu


Aras 1








Aras 2












I) Mendefinisikan konsep sara diri
II) Menyatakan jenis peralatan yang digunakan dalam menjalankan kegiatan ekonomi





I) Menerangkan peranan sungai sebagai nadi perkembangan ekonomi










Unsur Patriotisme Kegigihan berusaha meningkatkan kemakmuran negara kita
Konsep / Istilah Sara diri, Bebas cukai kuala, Cukai labuh batu, Sistem serah, Sistem Kerah
Nilai Pembelajaran Berbangga dengan bumi kita yang bertuah
KBKK Inferens / Perbincangan
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
Rumusan / Penilaian / Refleksi
ABM I) Buku Teks Sejarah
II) Nota yang dibuat sendiri
III) Buku Rujukan Sejarah PMR

Pendidikan Seni Tingkatan 2

Tarikh 17 September 2008 (Rabu)
Kelas2E (1.30-2.30ptg / 2 Masa )
AktivitiMelukis
Tema : Bebas
RefleksiPelajar memberi kerjasama semasa aktiviti ini diadakan.

Sejarah Tingkatan 1

Tarikh 17 September 2008 (Rabu)
Tingkatan 1A (4.15 - 5.15ptg / 2 Masa )
Tajuk Besar Bab 9 Warisan Kesultanan Melayu
Tajuk Kecil a) Sistem Pemerintahan Dan Pentadbiran
i) Negeri - negeri Melayu
ii) Negeri Sembilan

b) Sistem Perundangan Kerajaan Melayu
i) Undang-undang tidak bertulis
ii) Adat Temenggung
iii) Adat Perpatih
Hasil Pembelajaran Memahami Sistem Perundangan kerajaan Melayu
Aras 1


Aras 2
I) Menceritakan tentang latar belakang Adat Perpatih dan Adat Temenggung
II) Menyatakan prinsip-prinsip Adat Temenggung dan Adat Perpatih

I) Membandingkan prinsip-prinsip Adat Temenggung dan Adat Perpatih
Unsur Patriotisme Berbangga dengan warisan negara
Konsep / Istilah Undang-undang Bertulis, Undang-undang Adat, Kanun, prinsip dalam sistem perundangan
Nilai Pembelajaran Menghargai sistem perundangan tradisi
KBKK Inferens / Perbincangan
Cadangan Aktiviti Pembelajaran 1. Menyatakan maksud sebenar Adat Perpatih dan Adat Temenggung
2. Memberi soalan kepada pelajar mengenai nota yang diberi
i) Adat Perpatih
ii) Adat Temenggung
3. Membina jadual mengenai Adat Perpatih dan Adat Temenggung
Rumusan / Penilaian / Refleksi Pelajar memberi kerjasama semasa proses P&P dijalankan. Nota yang lain akan diberi pada kelas seterusnya.
ABM I) Buku Teks Sejarah
II) Nota yang dibuat sendiri
III) Buku Rujukan Sejarah PMR

Sejarah Tingkatan 1

Tarikh 18 September 2008 (Khamis)
Tingkatan 1K (12.30 - 1.30 Ptg / 2 Masa )
Tajuk Besar Bab 9 Warisan Kesultanan Melayu
Tajuk Kecil B) Sistem Perundangan
i) Undang-undang tidak bertulis
ii) Adat Temenggung
iii) Adat Perpatih
iv) Undang-undang bertulis
Hasil Pembelajaran Memahami Sistem Perundangan kerajaan Melayu
Aras 1










Aras 2







Aras 3
I) Menceritakan tentang latar belakang Adat Perpatih dan Adat Temenggung
II) Menyatakan prinsip-prinsip Adat Temenggung dan Adat Perpatih
III) Menyenaraikan prinsip-prinsip yang terkandung Hukum Kanun Melaka, Undang-undang Laut Melaka, Undang-undang 99 Perak, Undang-undang Pahang, Undang-undang Kedah dan Sistem perundangan Kelantan

I) Membandingkan prinsip-prinsip Adat Temenggung dan Adat Perpatih
II) Membandingkan undang-undang adat dengan undang-undang bertulis





I) Menghuraikan kepentingan sistem perundangan dalam menjamin kesejahteraan hidup bermasyarakat



Unsur Patriotisme Berbangga dengan warisan negara
Konsep / Istilah Undang-undang Bertulis, Undang-undang Adat, Kanun, prinsip dalam sistem perundangan
Nilai Pembelajaran Menghargai sistem perundangan tradisi
KBKK Inferens / Perbincangan
Cadangan Aktiviti Pembelajaran 1. Menyatakan maksud sebenar Adat Perpatih dan Adat Temenggung
2. Memberi soalan kepada pelajar mengenai nota yang diberi
i) Adat Perpatih
ii) Adat Temenggung
3. Membina jadual mengenai Adat Perpatih dan Adat Temenggung
4. Membina carta minda mengenai undang-undang bertulis
Rumusan / Penilaian / Refleksi
ABM I) Buku Teks Sejarah
II) Nota yang dibuat sendiri
III) Buku Rujukan Sejarah PMR

Pendidikan Seni Tingkatan 2

Tarikh 18 September 2008 (Khamis)
Kelas2B ( 4.15 - 5.15ptg / 2 Masa )
AktivitiMelukis
Tema : Bebas
Refleksi