Minggu 27
Tarikh | 05 Julai 2010 (Isnin) |
Kelas | 1I |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | PSK T1 |
Tema | Tema 4 Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia |
Tajuk | Pelbagai Cerita Rakyat |
Pengetahuan | Mengenal pasti pengajaran yang terdapat dalam cerita rakyat pelbagai kaum |
Kemahiran | Melakonkan cerita rakyat pelbagai kaum |
Nilai | Mengapresiasi cerita rakyat pelbagai kaum |
Pendekatan | Pendekatan Koperatif |
ABM | i) Buku Teks PSK T1 ii) Buku Praktis n Skor A PSK T1 iii) Buku Rujukan PSK T1 |
KBKK | Menganalisi data |
Nilai Murni | Bertanggungjawab |
Refleksi | Para pelajar memberikan sepenuh perhatian semasa cerita ini disampaikan. |
Tarikh | 05 Julai 2010 (Isnin) |
Kelas | 1J |
Masa | 5.10 - 6.20 |
Pekara | Perhimpunan - Pelancaran Minggu Explorace Sains & Matematik- |
Tarikh | 06 Julai 2010 (Selasa) |
Kelas | 1G |
Masa | 1.25 - 2.35ptg |
Subjek | PSK T1 |
Tema | Tema 4 Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia |
Tajuk | Pelbagai Cerita Rakyat |
Pengetahuan | Mengenal pasti pengajaran yang terdapat dalam cerita rakyat pelbagai kaum |
Kemahiran | Melakonkan cerita rakyat pelbagai kaum |
Nilai | Mengapresiasi cerita rakyat pelbagai kaum |
Pendekatan | Pendekatan Koperatif |
ABM | i) Buku Teks PSK T1 ii) Buku Praktis n Skor A PSK T1 iii) Buku Rujukan PSK T1 |
KBKK | Menganalisi data |
Nilai Murni | Bertanggungjawab |
Refleksi | Para pelajar memahami dengan pengajaran yang ada dalam cerita rakyat ini |
Tarikh | 06 Julai 2010 (Selasa) |
Kelas | 1C |
Masa | 3.25 - 4.35ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Tatabahasa i) Kata Seru ii) Kata Tanya iii) Perintah |
Fokus Utama | Menggunakan kata, istilah, frasa,rangkai kata, peribahasa dan ayat yang tepat untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohensif |
Fokus Sampingan | Menyaring maklumat mengikut keutamaan |
Objektif | Pelajar membina beberapa ayat menggunakan kata-kata tersebut |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar diberikan nota tentang kata2 tersbut 2. Membuat latihan berdasarkan perkataan yang diberikan |
Sistem Bahasa | Kata : i) Tanya ii) Seru iii) Perintah |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Sastera Nilai : Bekerjasama KBT : Kecerdasan Pelbagai |
BBM | Buku Teks BM T1 |
Refleksi | Pelajar memahami dengan penerangan yang diberikan. |
Tarikh | 06 Julai 2010 (Selasa) |
Kelas | 2C |
Masa | 4.35 - 5.45ptg |
Subjek | PSK T2 |
Tema | Tema 4 Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia |
Tajuk | Warisan Kesenian Bersama i) Seni Bina ii) Seni Lukis |
Pengetahuan | Menerangkan jenis-jenis seni bina dan lukis |
Kemahiran | Melibatkan diri dalam usaha mengekalkan seni bina dan seni lukis warisan kepelbagaian budaya di Malaysia |
Nilai | Berbangga dengan kekayaan warisan budaya Malaysia |
Pendekatan | Pendekatan Koperatif |
ABM | i) Buku Teks PSK T2 ii) Buku Praktis n Skor A PSK T2 iii) Buku Rujukan PSK T2 |
KBKK | Menganalisi data |
Nilai Murni | Bertanggungjawab |
Refleksi | Pelajar memahami penerangan yang diberikan. |
Tarikh | 07 Julai 2010 (Rabu) |
Kelas | 1J |
Masa | 12.50 - 2.00ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Karangan - Jenis Gambaran- |
Fokus Utama | Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohensif |
Fokus Sampingan | Menyusun maklumat mengikut keutamaan |
Objektif | Pelajar dapat menulis karanagan jenis ini |
Aktiviti P&P | Pelajar diberikan gambaran tajuk karangan yang diminta |
Sistem Bahasa | Ayat Tunggal |
Pengisian Kurikulum | KBT : Kecerdasan Pelbagai |
BBM | Contoh Soalan Karangan PMR |
Refleksi | Sebahagian pelajar memahami cara untuk menulis karanagan ini. |
Tarikh | 07 Julai 2010 (Rabu) |
Kelas | 1M & 1D |
Masa | 2.00 - 3.10ptg / 5.10 - 6.20ptg |
Subjek | PSK T1 |
Tema | Tema 4 Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia |
Tajuk | Mengenal pasti pengajaran yang terdapat dalam cerita rakyat pelbagai kaum |
Pengetahuan | Melakonkan cerita rakyat pelbagai kaum |
Kemahiran | Mengenal pasti pengajaran yang terdapat dalam cerita rakyat pelbagai kaum |
Nilai | Mengapresiasi cerita rakyat pelbagai kaum |
Pendekatan | Pendekatan Koperatif |
ABM | i) Buku Teks PSK T1 ii) Buku Praktis n Skor A PSK T1 iii) Buku Rujukan PSK T1 |
KBKK | Menganalisi data |
Nilai Murni | Bertanggungjawab |
Refleksi | Pelajar memahami dengan pengajaran dalam setiap cerita tersebut |
Tarikh | 08 Julai 2010 (Khamis) |
Kelas | 1J |
Masa | 12.50 - 2.00ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Komsas - Sajak : Diari Lama- |
Fokus Utama | Menghuraikan maksud, gaya bahasa dan unsur bunyi dalam puisi |
Fokus Sampingan | Menyatakan bentuk dan nada puisi |
Objektif | Membaca petikan prosa dan intonasi puisi dengan betul |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar diperkenalkan dengan puisi baru 2. Membaca puisi tersebut dengan intonasi yang betul 3. Guru menerangkan maksud setiap rangkap |
Sistem Bahasa | Ayat Tunggal |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Sastera Nilai : Bekerjasama |
BBM | i ) Buku Teks Komsas Kasut Kelopak Jantung TI ii) Ulasan Komsas Kasut Kelopak Jantung |
Refleksi | Pelajar memahami dengan maksud sajak tersebut |
Tarikh | 08 Julai 2010 (Khamis) |
Kelas | 1C |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Karangan - Jenis Gambaran- |
Fokus Utama | Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohensif |
Fokus Sampingan | Menyusun maklumat mengikut keutamaan |
Objektif | Pelajar dapat menulis karanagan jenis ini |
Aktiviti P&P | Pelajar diberikan gambaran tajuk karangan yang diminta |
Sistem Bahasa | Ayat Tunggal |
Pengisian Kurikulum | KBT : Kecerdasan Pelbagai |
BBM | Contoh Soalan Karangan PMR |
Refleksi | Pelajar dapat membuat karanagan tersebut |
Tarikh | 08 Julai 2010 (Khamis) |
Kelas | 1K |
Masa | 4.35 - 5.45ptg |
Subjek | PSK T1 |
Tema | Tema 4 Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia |
Tajuk | Pelbagai Cerita Rakyat |
Pengetahuan | Mengenal pasti pengajaran yang terdapat dalam cerita rakyat pelbagai kaum |
Kemahiran | Melakonkan cerita rakyat pelbagai kaum |
Nilai | Mengapresiasi cerita rakyat pelbagai kaum |
Pendekatan | Pendekatan Koperatif |
ABM | i) Buku Teks PSK T1 ii) Buku Praktis n Skor A PSK T1 iii) Buku Rujukan PSK T1 |
KBKK | Menganalisi data |
Nilai Murni | Bertanggungjawab |
Refleksi | Para pelajar faham dengan pengajaran setiap cerita yang disampaikan |
Tarikh | 09 Julai 2010 (Jumaat) |
Kelas | 1C |
Masa | 4.00 - 5.10ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Komsas -Sajak : Diari Lama- |
Fokus Utama | Menghuraikan maksud, gaya bahasa dan unsur bunyi dalam puisi |
Fokus Sampingan | Menyatakan bentuk dan nada puisi |
Objektif | Membaca petikan prosa dan intonasi puisi dengan betul |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar diperkenalkan dengan puisi baru 2. Membaca puisi tersebut dengan intonasi yang betul 3. Guru menerangkan maksud setiap rangkap |
Sistem Bahasa | Ayat Tunggal |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Sastera Nilai : Bekerjasama |
BBM | i ) Buku Teks Komsas Kasut Kelopak Jantung TI ii) Ulasan Komsas Kasut Kelopak Jantung |
Refleksi | Pelajar memahami dengan sajak yang diberikan. |
Minggu 28
Tarikh | 12 Julai 2010 (Isnin) |
Kelas | 1I |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | PSK T1 |
Tema | Tema 4 Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia |
Tajuk | Sang Kancil Menjadi Hakim |
Pengetahuan | Menyenaraikan pengajaran dalam cerita rakyat |
Kemahiran | Menceritakan pengajaran yang terkandung dalam cerita rakyat |
Nilai | Menghargai pengajaran yang terkandung dalam cerita rakyat |
Pendekatan | Pendekatan Koperatif |
ABM | i) Buku Teks PSK T1 ii) Buku Praktis n Skor A PSK T1 iii) Buku Rujukan PSK T1 |
KBKK | Menganalisi data |
Nilai Murni | Tanggungjawab |
Refleksi | Pelajar memahami dengan penerangan yang diberikan. |
Tarikh | 12 Julai 2010 (Isnin) |
Kelas | 1J |
Masa | 5.10 - 6.20ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Tatabahasa i) Kata Seru ii) Kata Tanya iii) Perintah |
Fokus Utama | Menggunakan kata, istilah, frasa,rangkai kata, peribahasa dan ayat yang tepat untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohensif |
Fokus Sampingan | Menyaring maklumat mengikut keutamaan |
Objektif | Pelajar membina beberapa ayat menggunakan kata-kata tersebut |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar diberikan nota tentang kata2 tersbut 2. Membuat latihan berdasarkan perkataan yang diberikan |
Sistem Bahasa | Kata : i) Tanya ii) Seru iii) Perintah |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Sastera Nilai : Bekerjasama KBT : Kecerdasan Pelbagai |
BBM | Buku Teks BM T1 |
Refleksi | Pelajar dapat mengunakan perkataan tersebut dengan betul |
Tarikh | 13 Julai 2010 (Selasa) |
Kelas | 1G |
Masa | 1.25 - 2.35ptg |
Subjek | PSK T1 |
Tema | Tema 4 Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia |
Tajuk | Sang Kancil Menjadi Hakim |
Pengetahuan | Menyenaraikan pengajaran dalam cerita rakyat |
Kemahiran | Menceritakan pengajaran yang terkandung dalam cerita rakyat |
Nilai | Menghargai pengajaran yang terkandung dalam cerita rakyat |
Pendekatan | Pendekatan Koperatif |
ABM | i) Buku Teks PSK T1 ii) Buku Praktis n Skor A PSK T1 iii) Buku Rujukan PSK T1 |
KBKK | Menganalisi data |
Nilai Murni | Bertanggungjawab |
Refleksi | Pelajar dapat menjawab soalan berdasarkan tajuk yang diberikan |
Tarikh | 13 Julai 2010 (Selasa) |
Kelas | 1C |
Masa | 3.25 - 4.35ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Unit 9 Indahnya Bumi Kenyalang E) Membaca Teks - Sarawak destinasi Pelancongan- |
Fokus Utama | Memproses maklumat untuk keperluan tertentu |
Fokus Sampingan | Menilai secara keseluruhan sesuatu maklumat dengan memberikan alasan yang kukuh |
Objektif | Menjawab dengan betul soalan pemahaman |
Aktiviti P&P | Pelajar membaca petikan dan menjawab soalan yang diberikan |
Sistem Bahasa | i) Ayat Topik ii) Ayat Huraian |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Geografi Nilai : Berhemah Tinggi |
BBM | Teks dalam Buku Teks BM T1 |
Refleksi | Pelajar dapat memahami soalan yang diber dan memberi jawapan yang betul |
Tarikh | 13 Julai 2010 (Selasa) |
Kelas | 2C |
Masa | 4.35 - 5.45ptg |
Subjek | PSK T2 |
Tema | Tema 4 Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia |
Tajuk | Warisan Kesenian Bersama i) Cantiknya kraf tangan tradisional Malaysia |
Pengetahuan | Menerangkan jenis-jenis warisan kraf tangan tradisional Malaysia |
Kemahiran | Melibatkan diri dalam usaha mengekalkan jenis-jenis kraf tangan tradisional Malaysia |
Nilai | Berbangga dengan kekayaan warisan budaya Malaysia |
Pendekatan | Pendekatan Koperatif |
ABM | i) Buku Teks PSK T2 ii) Buku Praktis n Skor A PSK T2 iii) Buku Rujukan PSK T2 |
KBKK | Menganalisi data |
Nilai Murni | Bertanggungjawab |
Refleksi | Nota untuk unit ini telah selesai diberikan. Pelajar dapat menjawab soalan yang diberi berdasarkan unit ini |
Tarikh | 14 Julai 2010 (Rabu) |
Kelas | 1J |
Masa | 12.50 - 2.00ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Karangan Jenis Cereka |
Fokus Utama | Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif |
Fokus Sampingan | Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan |
Objektif | Pelajar dapat menulis karangan jenis cereka |
Aktiviti P&P | Pelajar diberikan tajuk karangan dan perbincangan mengenai isi dibuat bersama |
Sistem Bahasa | Kata Penguat |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Pendidikan Moral Nilai : Berdikari |
BBM | Contoh Soalan Karangan PMR |
Refleksi | Sebahagian pelajar dapat membuat karangan jenis ini |
Tarikh | 14 Julai 2010 (Rabu) |
Kelas | 1M / 1D |
Masa | 2.00 - 3.10ptg / 5.10 - 6.20ptg |
Subjek | PSK T1 |
Tema | Tema 4 Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia |
Tajuk | Sang Kancil Menjadi Hakim |
Pengetahuan | Menyenaraikan pengajaran dalam cerita rakyat |
Kemahiran | Menceritakan pengajaran yang terkandung dalam cerita rakyat |
Nilai | Menghargai pengajaran yang terkandung dalam cerita rakyat |
Pendekatan | Pendekatan Koperatif |
ABM | i) Buku Teks PSK T1 ii) Buku Praktis n Skor A PSK T1 iii) Buku Rujukan PSK T1 |
KBKK | Menganalisi data |
Nilai Murni | Tanggungjawab |
Refleksi | Pelajar memahami dengan penerangan yang diberikan. Nota untuk unit ini telah selesai diberikan |
Tarikh | 15 Julai 2010 (Khamis) |
Kelas | 1J |
Masa | 12.50 - 2.00ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Komsas Drama : Arah Ke Mana |
Fokus Utama | Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera |
Fokus Sampingan | Menyatakan latar, gaya bahasa, nilai & pengajaran |
Objektif | Menyatakan jenis-jenis drama |
Aktiviti P&P | Pelajar diterangkan dengan jalan cerita tersebut |
Sistem Bahasa | Kata Penguat |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Pendidikan Moral Nilai : Berdikari |
BBM | i) Buku teks Kasut Kelopak Jantung T1 ii) Ulasan Komsas Antologi T1 |
Refleksi | Memahami dengan jalan cerita berkenaan. |
Tarikh | 15 Julai 2010 (Khamis) |
Kelas | 1C |
Masa | 2.00 - 3.10ptg |
Subjek | Bahasa Malaysia T1 |
Tajuk | Karangan Jenis Cereka |
Fokus Utama | Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif |
Fokus Sampingan | Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan |
Objektif | Pelajar dapat menulis karangan jenis cereka |
Aktiviti P&P | Pelajar diberikan tajuk karangan dan perbincangan mengenai isi dibuat bersama |
Sistem Bahasa | Kata Penguat |
Pengisian Kurikulum | Ilmu : Pendidikan Moral Nilai : Berdikari |
BBM | Contoh Soalan Karangan PMR |
Refleksi | Pelajar tidak memahami dengan karangan jenis ini. |
Tarikh | 15 Julai 2010 (Khamis) |
Kelas | 1K |
Masa | 4.35 - 5.45ptg |
Subjek | PSK T1 |
Tajuk | Sang Kancil Menjadi Hakim |
Pengetahuan | Menyenaraikan pengajaran dalam cerita rakyat |
Kemahiran | Menceritakan pengajaran dalam cerita rakyat |
Nilai | Menghargai pengajaran yang terkandung dalam cerita rakyat |
Pendekatan | Pendekatan Koperatif |
ABM | i) Buku Teks PSK T1 ii) Buku Praktis n Skor A PSK T1 iii) Buku Rujukan PSK T1 |
KBKK | Menganalisi data |
Nilai Murni | Tanggungjawab |
Refleksi | Pelajar memahami dengan penerangan yang diberikan. Nota untuk unit ini telah selesai diberikan |
Tarikh | 16 Julai 2010 ( Jumaat) |
Pekara | MC |